Dilemma: paard samen met dochter? Of....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 15:41

Citaat:
En dan vraag ik mij soms af hoe kun je dit tot in zekere mate compenseren?
in ieder geval niet naar het verschil van besteed geld kijken .
De 3de had (2de hands) surf plank gekregen met surflessen tijdens de vakantie .
Omdat mama moest werken mochten de "mannen" via via (werd dat aangeboden want nog 2 erbij en kamp kon doorgang vinden) goedkoop op zeilkamp . Dat was een win-win situatie want de jongetjes waren toen nog te jong.
Zo ook met een week overdag gaan naar het vakantie kamp in de stad waardoor mam kon werken, maar toch.
De oudste was altijd bij vriendinnetje op de manege en die deden zich zelf en hadden het leuk.
Dus die jongste komt echt wel aan zijn trekken met de hobbies die daar gewenst worden. Het gaat niet om de hoeveelheid "pegels". Dus voel je daardoor niet schuldig.

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 15:56

Dreamybol schreef:
Ik dacht altijd dat ik nooit samen met mijn man een paard kon hebben, want hij wilde springen en vond 'moeilijk' leuk, terwijl ik gewoon braaf wilde. Zes jaar geleden is een toen 5-jarige op ons pad gekomen en mijn man springt, ik huppel soms een balk, en door het gouden karakter van Paard en het feit dat we alledrie nog heel veel te leren hadden (en hebben) is het een ideaal paard voor ons allebei. Mijn man is veel serieuzer gaan rijden en kwam erachter dat een 'gek en moeilijk' paard niet perse meer uitdaging biedt dan echt trainen en samen ontwikkelen.
Dus daar zouden jullie uit moeten kunnen komen, lijkt mij. :)
De maat is meer iets, en daarbij moet je de voors en tegens van paard versus grote pony goed duidelijk zien te krijgen voor jullie allebei en dan een eerlijke keuze maken.

Overigens zie ik om me heen wel dat de moeders vaak meer water bij de wijn doen dan het kind (en dat vind ik ook logisch) bij het delen van een paard. Maar op karakter en rijdbaarheid, zou ik daar dan weer niet te veel concessies in doen. Het is voor allebei hobby en moet wel leuk zijn. Als er een dier komt waar jij niet mee uit de voeten kunt, mag je wel betalen en naar je kind kijken en dat lijkt me toch wat minder bevredigend voor jezelf.

Ik wil me hier bij aansluiten. Ik heb een hele brave (echt een goeierik) gekocht als 5 jarige. Maar braaf moet je niet verwarren met schijndood :+ Als mevrouw losgaat dan vliegt ze de bak door (toch zeker een paar keer per week), maar als ik erop zit doet ze bijna nooit wat. Dat betekent niet dat ze nooit "heet" of voorwaarts is, sterker nog, ze stapt altijd de bank rond alsof ze de laatste trein moet halen. Een fijn paard vinden is zo belangrijk! Weet wat je zoekt en neem de tijd om dat te zoeken. De brave, voorwaartse paarden zijn er echt, maar het is een kwestie van karakter en opvoeding

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 16:35

Wij hebben dezelfde discussie gevoerd met 13-jarige stiefdochter.

We zijn thuisgekomen met een ongelukje dat ervoor zorgde dat we allemaal onze zin hebben gekregen: een kruising Haflinger X Westfaler. Hij ziet eruit als een Haflinger (pony dus ;-)), maar is 1.60 groot (paard dus).

Misschien een idee?

Afbeelding

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 16:39

pien_2010 schreef:
Citaat:
En dan vraag ik mij soms af hoe kun je dit tot in zekere mate compenseren?
in ieder geval niet naar het verschil van besteed geld kijken .
De 3de had (2de hands) surf plank gekregen met surflessen tijdens de vakantie .
Omdat mama moest werken mochten de "mannen" via via (werd dat aangeboden want nog 2 erbij en kamp kon doorgang vinden) goedkoop op zeilkamp . Dat was een win-win situatie want de jongetjes waren toen nog te jong.
Zo ook met een week overdag gaan naar het vakantie kamp in de stad waardoor mam kon werken, maar toch.
De oudste was altijd bij vriendinnetje op de manege en die deden zich zelf en hadden het leuk.
Dus die jongste komt echt wel aan zijn trekken met de hobbies die daar gewenst worden. Het gaat niet om de hoeveelheid "pegels". Dus voel je daardoor niet schuldig.

Wij hebben er thuis nooit een meetlat tegen aangelegd. Tot op de dag van vandaag zou ik niet weten of ik meer ben verwend dan mijn broer of andersom. Hij had zijn hobby's en ik die van mij. Mijn ouders hadden het financieel goed en daardoor kon er veel. Maar wel met de kanttekening dat we allebei vanaf ons 14de al behoorlijk konden bijverdienen naast school en we daardoor ook goed mee konden betalen aan onze hobby's. We vonden het gewoon heel leuk voor elkaar als iets medemogelijk werd gemaakt door onze ouders. Nooit jaloers geweest of vraagtekens gezet.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 17:10

anjali schreef:
Ik vind ook dat jij als moeder ook recht hebt op iets voor jezelf.Zoek een fijn paard voor jezelf uit,en als je dochter wil mag zij er ook op.Zij heeft toch al een pony.

Dat is wat ik ook zou doen!
Je mag ook zelf leven!

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 17:15

Wat betreft dat compenseren geloof ik er ook niet in dat dat in geld zou moeten. Geld hebben is ook maar een momentopname. Ik had ooit een schoonmoeder die per kind precies had bijgehouden wie wanneer hoeveel kreeg. Ook met verjaardagen, mocht je iets uitkiezen voor 50 gulden en als je daaronder zat, kreeg je het restant er los bij.. Toen het 1e kind ging trouwen kreeg het een flink geldbedrag, ging toen ook pas samenwonen en kon dat geld goed gebruiken. Kind 2 (mijn ex) kreeg dat ook, terwijl wij het op het dat moment echt niet perse nodig hadden. Hij is inmiddels weer getrouwd, ik vraag me nog steeds af of hij überhaupt nog een keer een cadeau heeft gehad. :=
Ik ben thuis de jongste en als mijn broers weer eens 'zeuren' dat ik verwend ben is mijn antwoord altijd dat dat compensatie is voor het feit dat zij een stuk langer ouders hebben dan ik. Daarnaast hebben mijn broers mij, denk ik, erger verwend dan onze ouders. :+

19wendy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 08:28

Marus schreef:
@pien dat is zeker waar wat je aangeeft. Al merk ik wel dat de jongste veel makkelijker ondersneeuwt doordat ik en de oudste dezelfde passie delen....... en daar gaat veel geld en tijd in zitten. En dan vraag ik mij soms af hoe kun je dit tot in zekere mate compenseren?

Ik haak hier even op in.
Wij hebben ook 2 kinderen, dochter van 15 die dus met mij de paardengene bezit.
En een zoon van 11 die net als papa helemaal in to voetbal is.
Hobby van dochter kost natuurlijk veel meer dan het voetbal.

Maar compenseren gaat niet altijd over het financiële plaatje.
Maar over gevoel.
Al moet het natuurlijk niet zo zijn, dat hobby van kind 1 zoveel kost, dat kind 2 niets meer kan doen.

Wij hebben onze zoon, die keeper is, bijv afgelopen zomer deel laten nemen aan een voetbalkamp.
Vond ie helemaal geweldig!
En nogmaals, dat is vele malen goedkoper dan de ponykampen die mijn dochter heeft gehad haha.
Maar wij staan hem niet in de weg met wat hij wil qua voetbal.

Cilianne

Re: Dilemma: paard samen met dochter? Of....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 15:25

Als mama van 3 paardrijdende dochters waarvan 2 aan het puberen zijn, 1 advies.
Koop een paardje voor jezelf :D :D :D !