JeanneV schreef:Ik zal wel een roepende in de woestijn zijn en ik kan de reacties die dit opleverd al in olieverf aquarelleren.
Waar veel hobbyisten geen flauw idee van hebben is de behoeften van een topsportpaard. Die zijn significant anders dan een paard waar je een paar keer per week wat mee rijdt. Veel gewoontes zijn ontstaan met een reden, die redenen zijn niet zo kort door de bocht als hier neergezet word. Daar wordt goed en veel over nagedacht. In ieder geval een stuk beter dan bij de meeste hobby paarden.
Belangrijkste punten:
Voeding. Een topsportpaard heeft andere voedingsbehoeftes dan een hobbypaard. Je wilt precies kunnen controleren wat en wanneer een topsportpaard binnen krijgt. Dat gaat niet buiten, want buiten gaat er veel verloren en krijgt een paard eventueel teveel zand binnen en dat wil je niet. Dat gaat al helemaal niet in een groep.
Beweging. Een topsportpaard krijgt veel meer beweging dan een buitenpaard. De meeste buitenpaarden staan stil voor zich uit te staren en dat is net wat je niet wil bij een atleet. Stappen op het harde zorgt voor het afharden van pezen. In de paddock krijgen ze de ruimte om te rollen en wat te bokken. Voor zich uit staren kunnen ze ook op stal doen. Na de training, molen, paddock, stappen, aquatraining, vitafloor en een keer gepoetst te worden is het tijd om te herstellen. Een sportpaard slaapt gemiddeld genomen een keer vaker dan een paard in de paddock. Het stro in de box en de warmere onderlaag nodigt gemiddeld genomen uit om te liggen... belangrijk in de herstel fase!! DAarbij komt dat een sportpaard met die 4 keer per dag eruit veel meer beweging krijgt dan een gemiddeld hobby paard dat in de paddock staat en in de avond als een oud wijf gereden word.
Warmte. Spieren moeten warm gehouden worden, kou en regen op de spieren betekend stagnatie in de training. Daar houd je rekening mee in het dag ritme van een sportpaard.
Even inhaken op het stuk van beweging. Dus als ik het zo begrijp mag een sportpaard precies 1 keer (paddock) lopen waar die wilt? Leuk leven wel..