Stal Tops. Een paardenstal of mensenstal?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 18:36

Pandora2 schreef:
Maar die vele km's per dag lopen en scharrelen doet de gemiddelde pony in een zandbak of een zandtrack ook niet. Die verplaatst zich van voerbak naar voerbak en weer terug naar de drinkbak.

Zoals ik al zei, zoveel verschillende meningen en zoveel verschillende manieren van paarden houden.
Ieder zijn meug en overal is wel iets over te zeggen.

Maar dan nog, scharrelen ze wel. En wat ik zei, het is geen mening, maar gewoon wetenschap. Zo ies natoer!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 18:39

Hebben we naast scharrelkippen meteen ook scharrelpaarden :D
Het is maar net wat je onder scharrelen verstaat.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 18:42

Maar ik vind dat 'natuur' dus niet zomaar een goed argument. Dat het in de natuur zo werkt betekent niet dat het automatisch de beste of enige manier is waarop iets kan.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 18:44

Shadow0 schreef:
Maar ik vind dat 'natuur' dus niet zomaar een goed argument. Dat het in de natuur zo werkt betekent niet dat het automatisch de beste of enige manier is waarop iets kan.

Dit is ook waar. En in de natuur is er ook geen andere keuze.
En een mooi bruggetje naar het wolven-topic... :P

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 18:48

Shadow0 schreef:

Klopt, en het past ook niet voor ieder paard. Maar iets een dier helemaal ontnemen wat gewoon in de natuur bij een dier hoort, is imo niet goed. Ze hoeven ook niet direct 24/7 naar buiten he. Ik zou het al een verbetering vinden als ze samen met een ander paard op een stukje een paar uurtjes komen te staan.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 18:48

Lindsey_99 schreef:
Nynkster schreef:
Ik zie ze ook liever op stal dan tot knieen in de drek met excuus "Ze staan wel lekker buiten hoor!".

Dat is dan weer erg polariserend gedacht. Geen van beide is ok.

Nee, het is beide niet oke. Maar er zijn wel mensen die zo denken. Wat mij betreft totaal kromme gedachte maar blijkbaar is in de drek buiten beter dan hele dag binnen volgens sommige mensen. En dat vind ik ook niet redelijk

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 18:49

Mwah, wat wel zo is, is dat paardenbenen (en hoeven) het nu eenmaal goed doen op meters maken. Net als dat paardenmagen het ook fijn vinden om verdeeld over de dag ruwvoer te kunnen opnemen. Daarentegen is de natuur per definitie niet lief, dus natuurlijk is natuurlijk ( ;) ) niet altijd een goed argument. Een compromis tussen natuurlijk, fijn voor het paard en handig voor de mens vind ik niet per definitie verkeerd. Ik vind wel dat de gemiddelde topsporter teveel natuurlijke behoeftes van een paard afdoet als iets voor penny's.

Shadow0 schreef:
JeanneV schreef:
Ik vindt recreatief rijden niet minder...

Daarom gebruik je respectvolle en vriendelijke termen als 'als een oud wijf' en een vergelijking tussen Max Verstappen en 'net je rijbewijs hebben'? Omdat je het niet minder vindt? Sure!

Citaat:
Overigens zijn de reacties in dit topic overwegend pro 28 uur per dag buiten met onbeperkt hooi en dat in een gemengde kudde van hengsten merries en ruinen en ook het liefste 9 dagen per week.

Je wilt echt een serieuze discussie, of niet? 8-)

Viel mij ook al op en sorry, maar dat denigrerende geeft mij alleen maar meer het gevoel dat er recht gel*ld moet worden wat krom is en dat paarden in de topsport 'gewoon' tools zijn die goed moeten presteren en daarom op de minuut precies gemanaged moeten worden.

Zou wat worden als wij mensen met talent voor de sport of iets anders zo gaan behandelen.

Maargoed, wat weten wij gewone stervelingen nou van onze hobby die we zelf ook al decennia uitvoeren. :')

Ik heb het topic ook nog even doorgescrold. JeanneV, de mensen die aangeven dat ze hun paard(en) 24 uur per dag buiten hebben staan en ik zie niet dat er wordt gesproken over merries en ruinen bij elkaar, dus laat staan hengsten erbij. Kunnen we de discussie nu weer serieus maken?
Laatst bijgewerkt door Shae op 28-11-20 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

AnnaXBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 18:56

JeanneV schreef:
Ik zal wel een roepende in de woestijn zijn en ik kan de reacties die dit opleverd al in olieverf aquarelleren.

Waar veel hobbyisten geen flauw idee van hebben is de behoeften van een topsportpaard. Die zijn significant anders dan een paard waar je een paar keer per week wat mee rijdt. Veel gewoontes zijn ontstaan met een reden, die redenen zijn niet zo kort door de bocht als hier neergezet word. Daar wordt goed en veel over nagedacht. In ieder geval een stuk beter dan bij de meeste hobby paarden.

Belangrijkste punten:

Voeding. Een topsportpaard heeft andere voedingsbehoeftes dan een hobbypaard. Je wilt precies kunnen controleren wat en wanneer een topsportpaard binnen krijgt. Dat gaat niet buiten, want buiten gaat er veel verloren en krijgt een paard eventueel teveel zand binnen en dat wil je niet. Dat gaat al helemaal niet in een groep.

Beweging. Een topsportpaard krijgt veel meer beweging dan een buitenpaard. De meeste buitenpaarden staan stil voor zich uit te staren en dat is net wat je niet wil bij een atleet. Stappen op het harde zorgt voor het afharden van pezen. In de paddock krijgen ze de ruimte om te rollen en wat te bokken. Voor zich uit staren kunnen ze ook op stal doen. Na de training, molen, paddock, stappen, aquatraining, vitafloor en een keer gepoetst te worden is het tijd om te herstellen. Een sportpaard slaapt gemiddeld genomen een keer vaker dan een paard in de paddock. Het stro in de box en de warmere onderlaag nodigt gemiddeld genomen uit om te liggen... belangrijk in de herstel fase!! DAarbij komt dat een sportpaard met die 4 keer per dag eruit veel meer beweging krijgt dan een gemiddeld hobby paard dat in de paddock staat en in de avond als een oud wijf gereden word.

Warmte. Spieren moeten warm gehouden worden, kou en regen op de spieren betekend stagnatie in de training. Daar houd je rekening mee in het dag ritme van een sportpaard.

Even inhaken op het stuk van beweging. Dus als ik het zo begrijp mag een sportpaard precies 1 keer (paddock) lopen waar die wilt? Leuk leven wel..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 18:58

Earth, daar zijn we het denk ik ook niet oneens over hoor! Hier staan de paarden dus vooral als 'scharrelpaarden' en ik vind het zo fijn om dat te zien.

Ik vind het bv in de clip ook erg naar om te zien hoe het paard dat ze bekijken zo stijf staat en in eerste instantie niet beweegt als ze de stal in komen. (Misschien vanwege die enorme dingen om haar benen?)
(Lijkt me wel een heel lief paard trouwens.)

Shae schreef:
Mwah, wat wel zo is, is dat paardenbenen (en hoeven) het nu eenmaal goed doen op meters maken. Net als dat paardenmagen het ook fijn vinden om verdeeld over de dag ruwvoer te kunnen opnemen.

Klopt, hoor. Maar in dat opzicht is het bv wel degelijk een ander verhaal als een paard meerdere keren per dag dingen doet en dan weer een tijdje op stal gaat, of heel lang dingen doet en niet kan eten, en dan heel lang op stal staat en niet kan lopen bv.

Citaat:
Daarentegen is de natuur per definitie niet lief, dus natuurlijk is natuurlijk ( ;) ) niet altijd een goed argument. Een compromis tussen natuurlijk, fijn voor het paard en handig voor de mens vind ik niet per definitie verkeerd. Ik vind wel dat de gemiddelde topsporter teveel natuurlijke behoeftes van een paard afdoet als iets voor penny's.

Ook met jou ben ik het wel eens volgens mij :)

Jorex

Re: Stal Tops. Een paardenstal of mensenstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 19:13

Interessant dus de paarden die Charlotte en Carl rijden zijn dan geen topsportpaarden volgens jou, JeanneV? Puur omdat ze overdag lekker op de wei staan met een soortgenoot. Ze bewijzen juist dat het wel degelijk kan en ik hoop dat de rest van de topsporters ook een beweging die richting in gaat maken qua houden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 19:30

denisesilver schreef:
Kinke schreef:

Waarom niet? Ik haal die van mij rond 11 uur binnen, net voor we gaan slapen. Zaklamp mee (of zo'n ding op je hoofd).

Ik denk dat ze heeeel hard wegrennen met zo'n ding op m'n kop _O-
Nee, bij ons mooi naar binnen voor de donkerte. Veiliger ook.

Wat is er veiliger aan?
Hier komen ze ook pas tussen 23:00 en 01:00 binnen. Maar net wanneer ik ga slapen. Niks onveilig aan. :?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 19:38

JeanneV schreef:
Topruiters behandelen een paard niet als een voorwerp. Er zijn maar heel weinig paarden goed genoeg voor de echte top dus als je er eentje gevonden hebt doe je er alles aan om hem zo goed mogelijk in zijn vel te laten zitten.

Ik zou veel liever paard zijn bij een topruiter dan een gemiddeld hobby paard die zijn dagen slijt met gebrekkige voeding en verzorging in paddockjes en een stuiterend iemand op mijn rug in de avonduren.

Dit lees ik zo vaak.... Ik zou voor geen goud van de wereld in dergelijke omstandigheden willen leven. Vanuit het oogpunt van het paard denk ik dat menig ‘gebrekkig gevoed hobbypaard’ veel gelukkiger is. Zoals die hier leven. Daar zou ik zo mee ruilen. Maar Totilas zijn leven pas ik voor.

Vind het ook altijd prachtig hoe die beesten tot 2,5 a 3 samen kunnen en het dan ineens op 24 uur tijd blijken te verleren. Zodra het zadel er op gaat of de longe er aan gaat wordt dat blijkbaar gewist.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 19:59

Citaat:
Zou wat worden als wij mensen met talent voor de sport of iets anders zo gaan behandelen.

Turnen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 20:03

Cowgirl schreef:
Citaat:

Turnen.

Ja, gelukkig trekken de meisjes nu eindelijk hun mond open. Ze komen eindelijk in opstand. Dat zouden de paarden eens moeten doen :')

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 20:14

Paarden komen vaak genoeg in opstand alleen word dat niet gezien.

Maar ik ga offtopic. ;)

Roos_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 20:19

JeanneV schreef:
Ik vindt recreatief rijden niet minder... maar ik heb in de sportschool ook geen oordeel over Rico Verhoeven. Die jongen leeft, sport, eet en rust met compleet andere levensdoelen dan ik.

Overigens zijn de reacties in dit topic overwegend pro 28 uur per dag buiten met onbeperkt hooi en dat in een gemengde kudde van hengsten merries en ruinen en ook het liefste 9 dagen per week.

Je vindt recreatief rijden niet minder, maar je vindt wel dat die paarden met slecht voerbeleid in de modder staan terwijl iemand op hun rug zit te stuiteren in de avonduren?

Erg overdreven dit, de meeste mensen hier zeggen juist niet tegen stallen te zijn, alleen dat er wel een minimum aantal vrije loop voor de paarden zou moeten zijn. En die gedachte zouden we allemaal moeten stimuleren.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 20:27

Ik help op een stal waar ze eigenlijk altijd 24/7 buitenstaan, geen dekens. Onlangs hebben wij een pensionklant gekregen met een paard wat bij ons gefokt is. Die staat sindsdien snachts op stal en nu ze terug is bij ons ook. Hierdoor moet een van onze andere merries ook snachts op stal. Ze protesteren iedere avond hevig als ze binnen gezet worden, zich niet laten vangen en dat soort dingen.

Ik vind het heerlijk om de kudde te observeren. Ze scharrelen heel regelmatig, soms met elkaar en soms met een groepje. Af en toe wordt er wat gespeeld en rennen ze lekker met elkaar. Imo is dat hoe een paardenleven hoort te zijn. Lekker buiten met soortgenoten.

Zo'n stal waar ze niet of nauwelijks buitenkomen breekt mijn hart,net als van die postzegel paddocks. En dan kan er nog zo uitgebreid uitgelegd worden waarom dit zo is, en dat het sportpaarden zijn, maar sport paarden zijn ook gewoon paarden die paarden behoeftes hebben.

Popstra

Re: Stal Tops. Een paardenstal of mensenstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 20:29

maar stop jij een paard die tonnen of meer gekost heeft zo er tussen 24/7 buiten dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 20:31

Het wordt hoog tijd dat de waarde van het paard wordt losgekoppeld van de behandeling die daarbij hoort. Als je er voor kiest om jou paard te kort te doen op meerdere vlakken, zoals eens uit de bol kunnen gaan, krabbelen met andere paarden etc dan verdien je geen paard. Het welzijn van het dier hoort altijd boven elk ander belang te gaan. Welzijn kan op veel manieren bereikt worden, maar het moment dat je basisbehoeften ontneemt ben je al flink in de fout.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-11-20 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 20:33

Persoonlijk vind ik dat we ons kunnen afvragen of het wel paardvriendelijk is om omwille van geld een paard zo'n leven te ontnemen.

In geen enkele realiteit zou ik ooit zo'n duur paard hebben, maar, als iemand mij morgen een paard geeft wat zoveel geld waard is dan gaat hij/zij indd de wei op net als elk ander paard. Dat is gewoon hoe ik paardehouden voor mij zie, dat zit er zo ingehamerd bij mij.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 20:37

Popstra schreef:
maar stop jij een paard die tonnen of meer gekost heeft zo er tussen 24/7 buiten dan?

Waarom kan zo’n paard niet met bijvoorbeeld 1 of 2 shetlanders (/ ander ras kleine pony) op een paddock paradise met meerdere voerplekken, goede schuilstal, een track met goede zandbodem, deels verhard, bodembedekking in die stal? Zelfs scheren, deken en ijzers zou dan gewoon kunnen.
Leg mij eens uit waarom dat niet zou kunnen? Want ik zie oprecht niet waarom dat niet zou kunnen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 20:39

Cowgirl schreef:
Paarden komen vaak genoeg in opstand alleen word dat niet gezien.

Maar ik ga offtopic. ;)

Of het wordt wel gezien, maar de kop ingedrukt, koste wat het kost. Want het paard is te waardevol en te goed om maar te accepteren dat hij niet mee wil denken. Dus doen ze er alles aan om hem wel mee te laten werken, goedschiks, maar vooral kwaadschiks.
Dit soort luxe stallen is nog maar een fractie van het probleem in de paardensport, hoe er met de paarden om wordt gegaan is imo nog belangrijker. En dat vind ik niet perse offtopic ;)
Paardensport op internationaal niveau kun je alleen jaren volhouden en er geld mee verdienen als je voorbij paardvriendelijkheid kunt stappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 20:46

JeanneV schreef:
Het gaat niet alleen om de waarde van de paarden!! Al zijn sportruiters met een paard dat heel onvoorzichtig op zichzelf is in de paddock wel wat oplettender. Zo'n paard word eerst gereden voordat hij de paddock in mag...

Er wordt veel en goed over nagedacht over topsportpaarden zo goed mogelijk te managen. De meeste gewoontes ontstaan met een reden, niet omdat het alleen voor de mensen beter is. Want als een paard een speciale behandeling nodig heeft is er geen groom of ruiter die zegt daar geen zin in te hebben.
Onderaan de streep ontstaan die gewoontes wel voor de mens, die willen die prestaties neerzetten. Een paard kan het echt aan z’n achterste roesten of hij wedstrijden wint of niet, en op welk niveau. En als het allemaal zo nauw luistert als jij zegt, hadden ze op iedere stal grosso modo wel hetzelfde regime, en daarvan is geen sprake.

Dat een paard alleen presteert als het hele plaatje klopt is iets wat ik ook lang geloofd heb, maar inmiddels wel vanaf ben gestapt. Veel paarden laten ontzettend veel gebeuren, al dan niet na wat voorwerk met een motivatiestok. :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-11-20 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 20:48

Pandora2 schreef:
Zoals ik al zei, zoveel verschillende meningen en zoveel verschillende manieren van paarden houden.
Ieder zijn meug en overal is wel iets over te zeggen.

Als het op paardenwelzijn aankomt mogen we als paardenliefhebbers toch wel een krachtiger statement hebben dan "ieder zijn meug".

Want wat kan je daar nog onder scharen? Wat Andrew Kocher doet? Was dat zijn meug? En wat Christine Wels deed? Dat was ook een van de vele manieren om een paard te trainen.
Ergens trekken we een grens van wat oké is en wat niet. In training, op wedstrijd, hoe je een paard behandelt, waarom dan niet hoe je een paard huisvest?
Waarom zijn wij zo gevoelig voor fysieke verwaarlozing/mishandeling, maar zo oblivious wanneer het aankomt op mentale verwaarlozing?

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 20:57

Ik vind het bizar dat dit nog toegestaan is voor een sport welke de mens wil. Als dit een gevolg is van de hoge sport, mag die wat mij betreft verboden worden.

Als we dieren niet kunnen houden in een omgeving waarin in hun basisbehoeften wordt voorzien, doen we het dus alleen nog maar voor onszelf. Egoïstisch.

Zeggen dat een paard alleen presteert als het wordt voorzien in alle behoeftes is onzin. Paarden zijn pleasers, gewoontedieren en doen wat er van ze verwacht wordt als ze zo getraind worden. Dit maakt ze zo leuk om mee te werken, maar maakt ook dat je als eigenaar je verantwoordelijk moet nemen en op z'n minst dus moet voorzien in de natuurlijke basisbehoeften van het dier.

En dat sportpaarden andere behoeften hebben dan een recreatiepaard is natuurlijk al helemaal onzin. De eigenaar heeft andere behoeften, het paard niet.

Ik word er in ieder geval verdrietig van.