20 jarige pony overnemen, hoeveel betalen..

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gini
Berichten: 17979
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: 20 jarige pony overnemen, hoeveel betalen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 14:40

Je doet een beetje lacherig over het feit dat er 200 verschillende meningen zijn. Terwijl dat (het delen van diverse meningen) nu eenmaal de essentie van een forum is en dus niet echt verbazingwekkend.
Zo interpreteer ik jouw bericht en de reactie van Kuggur daarop.

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 14:54

Gini schreef:
Je doet een beetje lacherig over het feit dat er 200 verschillende meningen zijn. Terwijl dat (het delen van diverse meningen) nu eenmaal de essentie van een forum is en dus niet echt verbazingwekkend.
Zo interpreteer ik jouw bericht en de reactie van Kuggur daarop.


Ik ben niet zo goed met in een bericht duidelijk maken wat ik bedoel.
Ik snap ook dat je op een forum 200 verschillende meningen kunt verwachten.
dat is ook niet gek. Dat zie je dan ook in veel topics (vandaar de smilie)
Ik doelde meer op dat het bijzonder is dat sommige hier , al zeker zijn dat de eigenaresse 3000
euro gaat vragen voor de pony, terwijl dit alleen genoemd is als budget (idee) van de TS (waarschijnlijk)
en ze nog nergens heeft aangegeven of ze al gevraagd heeft wat de pony moet kosten.
Dat iedereen een mening heeft over wat zei eraan uit zouden geven is logisch en ook een antwoord op de vraag van de TS.
Maar om nou in de schoenen van de eigenaresse te gaan staan wat zij er voor zou mogen vragen, vind ik gek.
Al vraagt ze er 100.000 voor, dat mag toch?

Cowgirl

Berichten: 23770
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 15:00

Citaat:
Ik heb zelf een bedrag van 3000 euro Max in gedachte voor hem. Zit ik hier realistisch mee. Zeker omdat het al een wat oudere pony is en hij dankzij mij nu weer fit is, maar dit ook zo anders kan zijn.


Dit zegt TS in haar openings post over het budget.

siepenteun
Berichten: 985
Geregistreerd: 10-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-20 16:12

pmarena schreef:
Wat een harde meningen worden hier weer gegeven zeg....

Punt 1: de huidige eigenaresse MOET helemaal niets!

Bovendien heeft ze ook helemaal nog geen prijs gezegd dus al die opmerkingen over dat ze het onderste uit de kan wil, slaan op dit moment nog helemaal nergens op.

En het lijkt me een vrij normale situatie dat wanneer iemand overweegt om een pony te verkopen, en het dier dus NIET op de schopstoel zit....je dan er voor kiest om het dier alleen te laten vertrekken als de nieuwe eigenaar en nieuwe plek je helemaal aan staan, omdat je het dier anders liever zelf houdt.

Nu is het in dit verhaal dus zo dat de eigenaresse het dier gunt aan de TS. Maar dus alleen als ze dan een beter plekje te bieden heeft dan ze zelf heeft. Daar is toch helemaal NIETS raars aan? Waarom dan dat negatieve gedoe weer -O-

Natuurlijk is TS de baas als ze het dier koopt. En kan ze het verhuizen. Maar dat staat gewoon los van de voorwaarde die je als eigenaresse kan stellen om een dier überhaupt aan een ander mee te geven.

En gezien eigenaresse nog helemaal geen prijs genoemd heeft...wie weet zit ze er zelf ook nog wel aan te denken om het dier voor een kleine prijs aan TS mee te geven als die het echt fijn voor elkaar heeft. Of denkt ze aan het voorstellen van een soort bruikleen constructie, dat TS het dier mee krijgt als ze aan bepaalde voorwaarden voldoet en mocht ze dat niet meer kunnen, dat ze dan het dier terug wil. Of zoiets.

Met wat we op dit moment weten is het helemaal niet nodig om van het meest negatieve uit te gaan -O-


_/-\o_

Anoniem

Re: 20 jarige pony overnemen, hoeveel betalen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 16:47

Ts, nu je hier toch reageert: Heb je al een richtprijs gehad en ligt die in de lijn van verwachting?

tita

Berichten: 19757
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: 20 jarige pony overnemen, hoeveel betalen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 16:54

Heel simpel als er geen vervolg is gekomen op jullie gesprek zou je je misschien kunnen realiseren dat ze het gewoon niet echt wil of weet

Gini
Berichten: 17979
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 17:07

olijf schreef:
Ik doelde meer op dat het bijzonder is dat sommige hier , al zeker zijn dat de eigenaresse 3000
euro gaat vragen voor de pony, terwijl dit alleen genoemd is als budget (idee) van de TS (waarschijnlijk)
en ze nog nergens heeft aangegeven of ze al gevraagd heeft wat de pony moet kosten.


Ik heb even teruggelezen, maar ik zie niemand dit echt zo zeggen? Kan mis zitten natuurlijk. :)
Wel berichten die neerkomen op: "ik vind niet dat ze de hoofdprijs mag vragen." En dat is uiteraard gewoon een mening.

LadyUrsy

Berichten: 679
Geregistreerd: 20-10-13

Re: 20 jarige pony overnemen, hoeveel betalen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 13:39

Neem even mee met het bepalen van je bod dat de pony vanaf nu waarschijnlijk steeds meer geld gaat kosten. Speciale brokken, vaker naar de dierenarts, noem maar op. Vaal de rede dat ze ineens verkocht "moeten" worden.

anjali
Berichten: 15299
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 14:54

LadyUrsy schreef:
Neem even mee met het bepalen van je bod dat de pony vanaf nu waarschijnlijk steeds meer geld gaat kosten. Speciale brokken, vaker naar de dierenarts, noem maar op. Vaal de rede dat ze ineens verkocht "moeten" worden.

dat hoeft echt niet zo te zijn. Ik heb meestal oude paardjes en heb in het algemeen veel minder veeartskosten dan wat ik zie bij de jonge garde op mijn stallingen.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 17:05

LadyUrsy schreef:
Neem even mee met het bepalen van je bod dat de pony vanaf nu waarschijnlijk steeds meer geld gaat kosten. Speciale brokken, vaker naar de dierenarts, noem maar op. Vaal de rede dat ze ineens verkocht "moeten" worden.


Dat hoeft echt niet. Heb er 4 boven de 20 staan en amper extra kosten.

Heb de laatste paar jaar een 7jr en een 10jr paard moeten laten inslapen na echt duizenden investeren in onderzoeken, medicatie etc. En daar ook 0,0 plezier van gehad feitelijk.

Dierenbos
Berichten: 16
Geregistreerd: 24-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 17:14

Even wat anders hoor maar ik zou de pony niet laten keuren. Je kent het dier al lang dus je weet hoe hij nu is, en bij een 20-jarige vindt je altijd wel iets. Je moet je afvragen wat het toevoegt.

3000,- lijkt me bijzonder riant. Er is niemand in de wijde wereld die dat voor deze pony gaat betalen en dat weet de eigenaar ook wel, je kan dus geruster veel lager starten. Ik zou zelf beginnen bij 1250,- en dat is dan alleen uit goodwill en vanuit je band met het paard. Op de markt is zo'n dier niks waard. Dat 'ie 10 jaar geleden wat wedstrijdjes gelopen heeft zegt niks. Mijn opa heeft toen hij jong was ook hard gerend maar dat maakt hem nu geen atleet op zijn 85e hè.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 17:32

Dierenbos schreef:
Even wat anders hoor maar ik zou de pony niet laten keuren. Je kent het dier al lang dus je weet hoe hij nu is, en bij een 20-jarige vindt je altijd wel iets. Je moet je afvragen wat het toevoegt.

3000,- lijkt me bijzonder riant. Er is niemand in de wijde wereld die dat voor deze pony gaat betalen en dat weet de eigenaar ook wel, je kan dus geruster veel lager starten. Ik zou zelf beginnen bij 1250,- en dat is dan alleen uit goodwill en vanuit je band met het paard. Op de markt is zo'n dier niks waard. Dat 'ie 10 jaar geleden wat wedstrijdjes gelopen heeft zegt niks. Mijn opa heeft toen hij jong was ook hard gerend maar dat maakt hem nu geen atleet op zijn 85e hè.


Met het eerste eens. De paarden die ik ken, terug wilde kopen of met een reden kocht, hebben we ook niet laten keuren. 12,17 en 19jr toen.

Maar over de prijs totaal niet eens. Niemand bepaald wat deze pony waard is, alleen de eigenaresse. Mijn merrie is 27 en al zet je daar 1 of 2 nullen achter, krijg je haar nog niet mee. Zelfde geldt voor de anderen. 13 en 20+

Van een 20 jarige kun je nog echt lang plezier hebben. Braaf voor de bossen of als leermeester of zelfs een wedstrijdje als het dier ervaren is.

Ik heb 4x korter plezier mogen hebben van een jong paard, dan van de oudere paarden. Het zegt echt allemaal niks.

Mijn ruin heb ik voor de helft van de vrpr en is me gegund, maar was anders nog jaren een heel leuk leerpaard geweest.
Mijn 22jr ruin heeft oude blessures, maar heb ik al 18jr. Hij gaat heel goed en zou nog jaren met een kind de bossen in kunnen misschien.

Zekerheid heb je nooit. Te goedkoop verkopen zou ik niet snel doen. Ik zou als verkoopster ook de vrpr eerst wat hoger stellen, om te laten zien dat je echt een serieus iemand wil. Als je dan iemand gaat gunnen, kan daar altijd over gesproken worden als iemand daar ook serieus in is.

Maar verkoopster/eigenaresse geeft aan nog twijfels te hebben wat logisch is. Een ouder paard moet echt veel vrij bewegen. Mijn 27jarige liep slechter op haar 20e toen ze nog op stal stond.

TS zou haar eerste eigen pony hebben, dus daar zou ik ook wat huiverig voor zijn. Vooral omdat mensen erg te beinvloeden zijn en je na verkoop geen zeggenschap meer hebt.
Na 19jr een paard verkopen is echt niet niks. Ik denk zelfs dat TS het misschien uit haar hoofd moet zetten, want grote kans dat eigenaresse hier vreselijk veel spijt van krijgt.

Monique1963

Berichten: 8732
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: 20 jarige pony overnemen, hoeveel betalen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 21:30

Ik heb alleen de openingspost gekeken en gezien leeftijd, prestaties en "gebreken" zou ik never nooit aan 3000 euro denken. De helft hooguit, maar misschien nog niet eens. 20 jaar is echt al behoorlijk op leeftijd. Tuurlijk kan hij nog 10 jaar mee, maar is dat realistisch? Omdat je zelf ook al zegt dat hij in een paar maanden achteruit lijkt te zijn gegaan.
Beetje vreemd maar veel paarden rond die leeftijd worden voor slachtprijs verkocht. Niet dat ze naar de slacht verkocht worden maar wel voor vleesprijs. Die is voor oude paarden op dit moment tussen de 1 euro en 2,10 euro. Dus gesteld dat hij zo'n 500 kilo weegt met zijn 1,46m, dan zou hij maximaal rond de 1000 euro mogen kosten. Hier is een link met actuele vleesprijzen https://www.nieuweoogst.nl/marktprijzen ... n-en-ponys
Begrijp me goed, natuurlijk heeft jouw lieveling niets met slacht te maken, maar om een prijs te bepalen is het misschien wel handig om te weten.
Veel succes!

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 22:10

Monique1963 schreef:
Ik heb alleen de openingspost gekeken en gezien leeftijd, prestaties en "gebreken" zou ik never nooit aan 3000 euro denken. De helft hooguit, maar misschien nog niet eens. 20 jaar is echt al behoorlijk op leeftijd. Tuurlijk kan hij nog 10 jaar mee, maar is dat realistisch? Omdat je zelf ook al zegt dat hij in een paar maanden achteruit lijkt te zijn gegaan.
Beetje vreemd maar veel paarden rond die leeftijd worden voor slachtprijs verkocht. Niet dat ze naar de slacht verkocht worden maar wel voor vleesprijs. Die is voor oude paarden op dit moment tussen de 1 euro en 2,10 euro. Dus gesteld dat hij zo'n 500 kilo weegt met zijn 1,46m, dan zou hij maximaal rond de 1000 euro mogen kosten. Hier is een link met actuele vleesprijzen https://www.nieuweoogst.nl/marktprijzen ... n-en-ponys
Begrijp me goed, natuurlijk heeft jouw lieveling niets met slacht te maken, maar om een prijs te bepalen is het misschien wel handig om te weten.
Veel succes!


Maar echt, dat is bij ELK paard zo. Geen 1 paard is in feite meer waard dan een ander. Elk paard heeft slachtwaarde.

Bij een paard komt altijd meer kijken dan alleen de kilo prijs. Afstamming, prestatie, karakter, gezondheid etc.

Een 20jarige kan juist meer waard zijn, omdat het goed gelopen heeft en een uitstekende leerpony is bijv.Daarvoor kan zo een pony zeker nog minimaal 5-8jr mee.

TS beweerd dat ie niet zo goed verzorgd is, maar dat zal wel meevallen als mensen hem 19jr hebben, in de sportpaarden zitten en moeite hebben met afstand doen. EN ook nog eens eisen stellen aan een goede plek.
Maar dat weten we dus niet.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 22:25

"Zeker" nog "minimaal" 5 tot 8 jaar meekunnen? Dat het dier zo lang mee gaat is noch zeker noch minimaal.

Femke_Tweety

Berichten: 12036
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: 20 jarige pony overnemen, hoeveel betalen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 23:01

Wat wordt er in dit topic gruwelijk langs elkaar heen gepraat zeg, al pagina's lang.

Natuurlijk zijn er oudjes die nog jaren gezond en fit mee gaan.
En natuurlijk is het logisch dat de KANS op hogere kosten en minder actief gereden kunnen worden binnen afzienbare tijd groter dan bij een jong paard.


Dat wil niet zeggen dat een jong paard nooit duur kan zijn, of vroeg overlijden. Dat wil ook niet zeggen dat ieder paard met 20 of 21 afgeschreven is.

Maar de KANS op kwalen wordt wel gewoon groter naarmate het dier ouder wordt. En het tijdstip van pensioen en overlijden komt gewoon simpelweg iedere dag een dag dichterbij.

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Re: 20 jarige pony overnemen, hoeveel betalen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 08:58

Femke_Tweety; ik geloof niet dat mensen hier enig benul hebben van statistiek. Wat dat betreft is het hier net het RIVM.

anjali
Berichten: 15299
Geregistreerd: 25-07-15

Re: 20 jarige pony overnemen, hoeveel betalen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 09:40

Het enige waar het om gaat is wat de eigenaar van het paard ervoor wil hebben,en of ts dat dan kan of wil betalen.En wat derden daar dan van vinden dat is niet relevant want de prijzen van paarden zijn vrij.Inmiddels ben ik wel nieuwsgierig geworden hoor.

Anoniem

Re: 20 jarige pony overnemen, hoeveel betalen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 09:58

8 pagina's discussie en speculatie over de vraagprijs verder _O-

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 10:12

brokjes schreef:
8 pagina's discussie en speculatie over de vraagprijs verder _O-


Ja precies dat ,ik deed ook mee hoor :o , en ts zegt niets meer hahahaha

Kan me toch niet voorstellen dat ze nog niet weet wat verkoper vraagt, je laat je toch niet zo lang aan het lijntje houden? Lijkt mij :+

Zal je zien gaat de hele verkoop niet door :+ :+ :+

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 11:56

Kuggur schreef:
"Zeker" nog "minimaal" 5 tot 8 jaar meekunnen? Dat het dier zo lang mee gaat is noch zeker noch minimaal.


En dat geldt voor elk paard, op elke leeftijd.


LiselotZorro schreef:
Femke_Tweety; ik geloof niet dat mensen hier enig benul hebben van statistiek. Wat dat betreft is het hier net het RIVM.


Nee, hoor, ken die cijfertjes. Maar rijpaarden/sportpaarden hebben weer andere statistieken dan pony's.

En daarbij maken mensen zelf de paarden kapot, dus dat zegt echt helemaal niks over hoe oud een paard kan worden en hoe een paard oud kan worden.
Ik kijk niet naar cijfers, maar een heel leven paarden, stallen waar ik kom, mensen die ik ken etc.

20 vindt men oud, maar is nog helemaal niet oud als je kijkt naar de paarden die wel 20+ mogen worden.
meerdere veeartsen beamen ook steeds weer; als een dier eenmaal die leeftijd bereikt, worden ze wel ouder ook. De grootste problemen ( vaak door de mens ) gebeuren veel eerder.

Gini
Berichten: 17979
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 11:58

superpony schreef:
Kuggur schreef:
"Zeker" nog "minimaal" 5 tot 8 jaar meekunnen? Dat het dier zo lang mee gaat is noch zeker noch minimaal.


En dat geldt voor elk paard, op elke leeftijd.



Statistisch gezien niet.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 12:12

superpony schreef:
Kuggur schreef:
"Zeker" nog "minimaal" 5 tot 8 jaar meekunnen? Dat het dier zo lang mee gaat is noch zeker noch minimaal.


En dat geldt voor elk paard, op elke leeftijd.



Ik geef het op, dit konijnenhol is mij véél te diep.... _O-

Femke_Tweety

Berichten: 12036
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 12:14

Kuggur schreef:
superpony schreef:


En dat geldt voor elk paard, op elke leeftijd.

Ik geef het op, dit konijnenhol is mij véél te diep.... _O-



Ik peer(d) hem met je.
Tikkeltje onmogelijk hier.

tita

Berichten: 19757
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: 20 jarige pony overnemen, hoeveel betalen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 12:17

Ik ga ook weg boel onwetendheid hier

Ik kocht mijn 21 jarige voor 1700 gulden reed tot zijn 31ste en ging dood op 35ste

Het duurt te lang vraag is of ze wel willen verkopen en kopen

Te succes met alles