Hoefsmid slaat paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 23:39

Als ik naar mijn oude merrie kijk hoe zij nieuwe ponys in de kudde opvoedde dan is dat op een manier die ik niet na kan doen maar wel ontzettend van geleerd heb.
Elke nieuwe pony ging ze op af, gaf een paar trappen om haar persoonlijke ruimte af te bakenen (altijd op zo een manier dat het nooit raak was). Dit deed ze 2 a 3 maal achter elkaar en daarna was zelfs de kleinste beweging van haar oor al voldoende dat ze aan de kant gingen voor haar. Pas als alles goed bevestigd was ging ze over tot kroelen met een ander maar wel altijd op haar voorwaarden.

Betekent niet dat ik een nieuw paard trap maar wel geleerd om in het begin heel consequent en strak te zijn in de grenzen aangeven. En pas als dat allemaal duidelijk is voor een paard gaan we over tot wat losser.

Helaas was ik nog niet zover toen ik mijn huidige paard als bijna jaarling kocht en dat samen met haar karakter heeft me meer tijd en strijd gekost dan nodig had hoeven zijn.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 09:11

Jemig anjali, geweld, agressie uitlokken.... Als je denkt dat duidelijk zijn, grenzen aangeven en berisping en dat zijn kan je beter geen paarden houden. Dat je denkt dat ze er van leren zelf tikken uit te delen, moet je eens een dagje in een (natuurlijke) kudde gaan observeren. Als je alles met 'wil je ajb lief en braaf zijn doet. Zou ik niet graag jou HS, DA of iets zijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 09:46

Tancreda4 schreef:
Jemig anjali, geweld, agressie uitlokken.... Als je denkt dat duidelijk zijn, grenzen aangeven en berisping en dat zijn kan je beter geen paarden houden. Dat je denkt dat ze er van leren zelf tikken uit te delen, moet je eens een dagje in een (natuurlijke) kudde gaan observeren. Als je alles met 'wil je ajb lief en braaf zijn doet. Zou ik niet graag jou HS, DA of iets zijn.

Nou ik heb al 35 jaar eigen paarden hoor.En het is altijd heel goed gegaan omdat ik ze selecteerde op een lief karakter,voor de rest hoeven ze niets te kunnen bij mij. Echter, 1 keer heb ik me vergist bij de aankoop,dat was een jonge importtinker en die was dus zoals jullie omschrijven ja en dat ging dus niet omdat hij sloeg en ik dat niet kon \durfde te corrigeren. Die heb ik moeten terugbrengen naar de handelaar.Maar de andere 7 die ik heb\gehad heb waren allemaal enorm knuffelige schatjes en ook de lievelingen van kleine kindjes op stal.Die ook niet kwalijknemend waren als ikzelf per ongeluk een fout maakte.Maar goed,ieder mens en ieder paard is weer anders en op ieder potje past een dekseltje gelukkig.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 09:54

Maar Anjali als je zelf zegt dat je een paard niet kan corrigeren als hij zich niet gedraagt, dan kan je toch helemaal geen advies geven in dit topic? Je zegt zelf dat je methode bij de meeste paarden niet werkt. Een hoefsmid, dierenarts of staleigenaar kan niet selecteren op lieverdje of niet hoor. Die hebben zich te redden met het paard dat voor hun neus staat en te hopen dat de eigenaar de moeite heeft gedaan om het deftig op te voeden.
En geloof mij, dat valt vaak dik tegen. Heb zelf als stalmedewerker al bedroevend vaak moeten corrigeren wat de eigenaar maar toeliet en dan schrik voor kreeg (bijten, dreigen etc.).

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 10:07

anjali schreef:
Nou ik heb al 35 jaar eigen paarden hoor.En het is altijd heel goed gegaan omdat ik ze selecteerde op een lief karakter,voor de rest hoeven ze niets te kunnen bij mij. Echter, 1 keer heb ik me vergist bij de aankoop,dat was een jonge importtinker en die was dus zoals jullie omschrijven ja en dat ging dus niet omdat hij sloeg en ik dat niet kon \durfde te corrigeren. Die heb ik moeten terugbrengen naar de handelaar.Maar de andere 7 die ik heb\gehad heb waren allemaal enorm knuffelige schatjes en ook de lievelingen van kleine kindjes op stal.Die ook niet kwalijknemend waren als ikzelf per ongeluk een fout maakte.Maar goed,ieder mens en ieder paard is weer anders en op ieder potje past een dekseltje gelukkig.

Maar dit is nu net wat de mensen aangeven.
En heel verstandig dat jij al een paard kiest dat opgevoed is.
Maar weet je misschien ook wat er aan vooraf is gegaan?

Ik durf mijn tinker ruintje nu zo aan jou te verkopen, zo'n lief dier.
En mocht hij dan eens iets doen wat niet hoort is een stemverheffing voldoende.

Maar dat was hij niet toen hij hier kwam.
Ik heb geen idee of hij import was, geen idee hoeveel eigenaren er voor hem zijn geweest.
Wat ik wel weet is dat hij hondsbrutaal was, misschien zelfs wel gevaarlijk te noemen.

Bijten, aanvallen, slaan, gericht naar je kappen met de voorbenen, steigeren en uithalen met de voorbenen.
Gewoon door denderen nergens je ruimte respecteren.
En hij reageerde niet op stem, gewoon niet.
Niet als je zei goed zo, ook niet als je zei, nee pas op.
Hij reageerde wel op stem plus slaan, en sorry anjali, geen tikje, nee slaan.
Helemaal niet leuk. :n

Gelukkig heeft dit alles maar heel kort geduurd. En hij had al heel snel door dat ik niet bang van hem was. Hij met zijn brutale gedrag niet gewonnen kreeg. Linkte al heel snel dat er na een Nee een klap kwam. En hoe hij die klap dus kon voorkomen. En dat een goed zo braaf veel leuker was.

Echt ik heb zo'n fijn diertje staan nu, lekker knuffelen, geniet van de aandacht.
En vooral, de laatste keer dat hij een tik heeft gehad, ik zou het niet meer weten is echt niet nodig.

anjali

Re: Hoefsmid slaat paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 11:13

@penotti,die Tinker van mij was een nieuwe import die door een handelaar op een markt was gekocht. Dus onbekend wat er vroeger mee gebeurd was.Het schijnt dat ze in Ierland in natuurgebieden lopen. Maar ik denk wel dat er een soort basiskarakter in een paard zit. En dat je door opvoeden en trainen wel gewenst gedrag kunt aanleren maar dat dat toch een vernislaag(je) blijft. Over het natuurlijke aangeboren karakter heen. En dat sommige paarden en andere levende wezens,ook mensen, gewoon van zichzelf lief of minder lief zijn. Opvoeden is dus zeker ontzettend belangrijk maar is een vak apart. Ik moet er echt een hebben die geen misbruik maakt van een zeer toegeeflijk baasje zoals ik ben.Alleen in een echte noodsituatie die gevaar oplevert eis ik wel directe gehoorzaamheid maar mijn ervaring is dat het paard het aanvoelt als ik het echt meen en het dan ook meteen doet.

November108

Re: Hoefsmid slaat paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 11:21

Ik kom even binnenvallen hoor, heb alleen de eerste paar pagina's gelezen.
Wilde ook even mijn verhaal kwijt. Vanochtend is mijn hoefsmid helemaal geflipt en heeft mijn paard meerdere vuistslagen in haar buik gegeven. Ik was zo verbaasd dat ik niet eens boos werd, ik zei gewoon "joh doe even rustig, dit werkt zo niet" waarna ik vervolgens de wind van voren kreeg. Dat laatste vooral nog even een teken van hoe gefrustreerd hij daadwerkelijk was. Ik heb zo'n spijt dat ik hem niet toen gelijk de deur gewezen heb, maar was zo verbaasd en mijn eigen woede kwam pas iets later. Hij heeft het afgeraffeld en morgen moet er dus een andere smid bij want ze staat nu zo scheef op haar voeten.
Ben al 1.5 maand aan het oefenen met iets meer geduld bij haar met voetjes en gaat echt vooruit. Maar perfect is het nog niet en een corrigerende tik hoor je mij niet over. Maar hij flipte gewoon, ben echt zelf in shock.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 11:32

anjali schreef:
@penotti,die Tinker van mij was een nieuwe import die door een handelaar op een markt was gekocht. Dus onbekend wat er vroeger mee gebeurd was.Het schijnt dat ze in Ierland in natuurgebieden lopen. Maar ik denk wel dat er een soort basiskarakter in een paard zit. En dat je door opvoeden en trainen wel gewenst gedrag kunt aanleren maar dat dat toch een vernislaag(je) blijft. Over het natuurlijke aangeboren karakter heen. En dat sommige paarden en andere levende wezens,ook mensen, gewoon van zichzelf lief of minder lief zijn. Opvoeden is dus zeker ontzettend belangrijk maar is een vak apart. Ik moet er echt een hebben die geen misbruik maakt van een zeer toegeeflijk baasje zoals ik ben.Alleen in een echte noodsituatie die gevaar oplevert eis ik wel directe gehoorzaamheid maar mijn ervaring is dat het paard het aanvoelt als ik het echt meen en het dan ook meteen doet.

Dat is allemaal goed en wel, maar zoals al eerder aangehaald werd, kan een smid of DA hier weinig mee. Die worden opgebeld en komen hun werk uitvoeren; en het is aan jou als eigenaar om een paard te presenteren dat hiermee om kan. Als de smid langskomt, is het wel de bedoeling dat die op een normale manier met een paard kan werken, en dat kan alleen als het dier in kwestie netjes is opgevoed.

Mijn eigen merrie heeft artrose, dus mijn smid moet geduld kunnen opbrengen en toelaten dat zij haar voeten een aantal keer neerzet. De smid kan die voet daarna weer gewoon oppakken, maar ze zal hem 2 minuten later weer even neerzetten. Ook moet mijn smid bereid zijn zich dieper te bukken, in plaats van de voeten hoger op te tillen. Dat lukt gewoon niet - daar ondervind mijn paard pijn van.

Ik ben dan wel het type eigenaar dat daar heel veel respect voor opbrengt. Ik voorzie een drankje, sleep de spullen mee naar de wei, hou mijn paard vast. Ik doe er alles aan om het de smid zo makkelijk mogelijk te maken. Maar ik verwacht dus wel geduld en dat mijn smid mijn paard ontziet. Mijn paard zal zich altijd netjes gedragen bij de smid. Ze zal niet komen leunen of hangen, ze bijt niet, ... En net daarom doet de smid altijd wel dat extra beetje moeite voor ons: mijn paard is braaf en ik ben een aangename eigenaar. Indien mijn paard een draak zou zijn die heel de tijd lastig doet, zou mijn smid ook niet zo meegaand zijn, maar dat is dan aan mij om op te lossen. Mijn paard, mijn opvoeding, mijn verantwoordelijkheid. Als ik wil dat een smid of DA zijn werk goed kan doen, moet ik daar de basis voor leggen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 11:37

Dat heeft de mijne ook een keer gedaan nog geen half uur later sloeg het paard terug heb 112 gebeld en hem gewoon geholpen met de uitspraak, denk je nu echt dat die 1200 kg spieren van jou onder de indruk was?. tja het is vooral vervelend voor hem geweest,dubbele been breuk!
tja ik was natuurlijk van alles.....mijn paard ook, een collega maakte de klus af en kon duidelijk aantonen dat hij genageld was....niet zo gek dat mijn echt kalme trekpaard hem corrigeerde!
De rechter sprak over risico van het vak...,dan had hij een arbeidsongeschiktheidsverzekering moeten afsluiten.
we hebben het wel nabesproken en hij doet nu vooral zijn correcties heel anders...en of hij de paarden nog gekapt heeft nee en ja toen zijn vervanger stopte ivm kanker nam hij de boel over!