Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Tancreda4 schreef:Jemig anjali, geweld, agressie uitlokken.... Als je denkt dat duidelijk zijn, grenzen aangeven en berisping en dat zijn kan je beter geen paarden houden. Dat je denkt dat ze er van leren zelf tikken uit te delen, moet je eens een dagje in een (natuurlijke) kudde gaan observeren. Als je alles met 'wil je ajb lief en braaf zijn doet. Zou ik niet graag jou HS, DA of iets zijn.
anjali schreef:Nou ik heb al 35 jaar eigen paarden hoor.En het is altijd heel goed gegaan omdat ik ze selecteerde op een lief karakter,voor de rest hoeven ze niets te kunnen bij mij. Echter, 1 keer heb ik me vergist bij de aankoop,dat was een jonge importtinker en die was dus zoals jullie omschrijven ja en dat ging dus niet omdat hij sloeg en ik dat niet kon \durfde te corrigeren. Die heb ik moeten terugbrengen naar de handelaar.Maar de andere 7 die ik heb\gehad heb waren allemaal enorm knuffelige schatjes en ook de lievelingen van kleine kindjes op stal.Die ook niet kwalijknemend waren als ikzelf per ongeluk een fout maakte.Maar goed,ieder mens en ieder paard is weer anders en op ieder potje past een dekseltje gelukkig.
anjali schreef:@penotti,die Tinker van mij was een nieuwe import die door een handelaar op een markt was gekocht. Dus onbekend wat er vroeger mee gebeurd was.Het schijnt dat ze in Ierland in natuurgebieden lopen. Maar ik denk wel dat er een soort basiskarakter in een paard zit. En dat je door opvoeden en trainen wel gewenst gedrag kunt aanleren maar dat dat toch een vernislaag(je) blijft. Over het natuurlijke aangeboren karakter heen. En dat sommige paarden en andere levende wezens,ook mensen, gewoon van zichzelf lief of minder lief zijn. Opvoeden is dus zeker ontzettend belangrijk maar is een vak apart. Ik moet er echt een hebben die geen misbruik maakt van een zeer toegeeflijk baasje zoals ik ben.Alleen in een echte noodsituatie die gevaar oplevert eis ik wel directe gehoorzaamheid maar mijn ervaring is dat het paard het aanvoelt als ik het echt meen en het dan ook meteen doet.