Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
miccamaaike schreef:Is dat in Zweden gebruikelijk om iets te kopen zonder hypotheek? Jeetje dan zit je nog wel even waar je nu zit. Klinkt wel alsof hij extreem op zijn centen zit.
zarynxa schreef:hihi jullie antwoorden allemaal zo snel dat ik het niet meer bij kan houden! Mijn vriend wil nog geen huis kopen met een tuin omdat hij het in een keer wil afbetalen, zonder hypoteek. Daarbij vind hij huizen van meer dan 150 duizend euro te duur. Mazzel dat de huizen in Zweden een stuk goedkoper zijn, maar het begint nu toch aardig op te krabbelen naar minstends 150 duizend euro, terwijl je twee jaar geleden nog een villa met grote tuin voor 80 duizend kon kopen... in ieder geval, een groter huis met tuin wil hij zelf nog niet. Verhuizen naar een groter appartement vind hij zonde van het geld, we sparen liever verder in ons kleine hutje. Ben zelf in armoede opgegroeid (echte armoede!) en vind het daarom ook minder belangrijk dat mijn kinderen opgroeien in een groot huis, ik heb het zelf altijd juist als gezellig ervaren zo knus op elkaar.
Varekaj schreef:De prijzen dalen wss ook niet, dus tegen de tijd dat je 150 bijeen hebt zijn de prijzen misschien alweer fiks omhoog gegaan. Zo blijf je er maar achteraan rennen.
Is het geen optie om iets te kopen wat over een paar jaar met winst verkocht kan worden? Wat je nu betaalt aan huur is ook "weggegooid geld"
zarynxa schreef:zit hij ook, hij heeft echt een spaarziekte. Geeft hij zelf ook toe, hij heeft ooit eens op de radio gehoord dat iedereen minimaal een jaarsalaris vast heb moeten staan op een spaarrekening en dan het liefst ieder jaar datzelfde bedrag erbij. Ik krijg al gezeur als ik een belegd broodje bij de slager haal omdat het onnodige uitgaven zijn![]()
ik probeer me erbij neer te leggen en hem lekker Dagobert Duck te laten zijn, maar zodra het mijn dromen in de weg gaat staan wordt het wel een ander verhaal...
zarynxa schreef:miccamaaike schreef:Is dat in Zweden gebruikelijk om iets te kopen zonder hypotheek? Jeetje dan zit je nog wel even waar je nu zit. Klinkt wel alsof hij extreem op zijn centen zit.
zit hij ook, hij heeft echt een spaarziekte. Geeft hij zelf ook toe, hij heeft ooit eens op de radio gehoord dat iedereen minimaal een jaarsalaris vast heb moeten staan op een spaarrekening en dan het liefst ieder jaar datzelfde bedrag erbij. Ik krijg al gezeur als ik een belegd broodje bij de slager haal omdat het onnodige uitgaven zijn![]()
ik probeer me erbij neer te leggen en hem lekker Dagobert Duck te laten zijn, maar zodra het mijn dromen in de weg gaat staan wordt het wel een ander verhaal...
Rytir schreef:Blijheid schreef:Ik denk dit inderdaad ook. Blijven jullie gewoon proberen of wordt het traject na een jaar intensiever? Wat nou als je na een maand pats toch zwanger bent, en er ontstaan forse klachten? Wie verzorgt het paard dan? Normaal ben ik niet zo van beren op de weg zien en in het hier en nu leven. Dit zijn echter wel grote beslissingen waarbij jullie samen een afweging moeten maken.
Gillbo schreef:Buiten het spaarissue voor hem snap ik hem ook wel.
Je woont in een klein appartementje, hebt een kinderwens en wil een paard.
Wat als je zwanget raakt, hoe ga je je aandacht verdelen? Zwanger raken is je niet heel makkelijk gegeven wat als je een medisch traject in gaat, wil je verhuizen naar een groter huis in de nabije toekomst?
Misschien moet je dat ook op een rijtje hebben.
En bespreek ook met je vriend wat het voor je betekend een eigen paard. Hoe concreet heb je een kostenplaatje in beeld?
Leren genieten van geld uitgeven, misschien helpt het hem om hier een budgetpotje voor te maken.Geld dat zonder schuldgevoel uitgegeven mag worden want het is ingepland
zarynxa schreef:miccamaaike schreef:Is dat in Zweden gebruikelijk om iets te kopen zonder hypotheek? Jeetje dan zit je nog wel even waar je nu zit. Klinkt wel alsof hij extreem op zijn centen zit.
zit hij ook, hij heeft echt een spaarziekte. Geeft hij zelf ook toe, hij heeft ooit eens op de radio gehoord dat iedereen minimaal een jaarsalaris vast heb moeten staan op een spaarrekening en dan het liefst ieder jaar datzelfde bedrag erbij. Ik krijg al gezeur als ik een belegd broodje bij de slager haal omdat het onnodige uitgaven zijn![]()