Eindelijk klaar voor een eigen paard, vriend niet blij

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 14:07

Is dat in Zweden gebruikelijk om iets te kopen zonder hypotheek? Jeetje dan zit je nog wel even waar je nu zit. Klinkt wel alsof hij extreem op zijn centen zit.

zarynxa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-20 14:07

Wij betalen een huur van 380 euro per maand inclusief water en gebruik van wasserette. Ik woon in Zweden, waar het meeste nog betaalbaar is :)
Laatst bijgewerkt door zarynxa op 08-06-20 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 14:08

Lorette, familiehuis slaat iid nergens op met ik met je eens. Kindje kan ook op app of flat is maar hoe de ouders ermee omgaan.

zarynxa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-20 14:08

Je wil dus een koophuis gelijk kunnen betalen. Dan is er heel veel spaargeld nodig. Hoe rijmt je vriend dat met het wel al nemen van een kind? Dat kost een klein kapitaal. Weet je zeker dat je dan uberhaupt op een punt kunt komen dat je een huis kunt kopen voor het kind de deur uit gaat?[/quote]

ik wil dat niet, hij wil dat. Voor mij maakt het niet uit, ik ben tevreden met ons appartementje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 14:09

De prijzen dalen wss ook niet, dus tegen de tijd dat je 150 bijeen hebt zijn de prijzen misschien alweer fiks omhoog gegaan. Zo blijf je er maar achteraan rennen.

Is het geen optie om iets te kopen wat over een paar jaar met winst verkocht kan worden? Wat je nu betaalt aan huur is ook "weggegooid geld"

zarynxa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-20 14:11

miccamaaike schreef:
Is dat in Zweden gebruikelijk om iets te kopen zonder hypotheek? Jeetje dan zit je nog wel even waar je nu zit. Klinkt wel alsof hij extreem op zijn centen zit.

zit hij ook, hij heeft echt een spaarziekte. Geeft hij zelf ook toe, hij heeft ooit eens op de radio gehoord dat iedereen minimaal een jaarsalaris vast heb moeten staan op een spaarrekening en dan het liefst ieder jaar datzelfde bedrag erbij. Ik krijg al gezeur als ik een belegd broodje bij de slager haal omdat het onnodige uitgaven zijn _/-\o_

ik probeer me erbij neer te leggen en hem lekker Dagobert Duck te laten zijn, maar zodra het mijn dromen in de weg gaat staan wordt het wel een ander verhaal...

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 14:11

zarynxa schreef:
hihi jullie antwoorden allemaal zo snel dat ik het niet meer bij kan houden! Mijn vriend wil nog geen huis kopen met een tuin omdat hij het in een keer wil afbetalen, zonder hypoteek. Daarbij vind hij huizen van meer dan 150 duizend euro te duur. Mazzel dat de huizen in Zweden een stuk goedkoper zijn, maar het begint nu toch aardig op te krabbelen naar minstends 150 duizend euro, terwijl je twee jaar geleden nog een villa met grote tuin voor 80 duizend kon kopen... in ieder geval, een groter huis met tuin wil hij zelf nog niet. Verhuizen naar een groter appartement vind hij zonde van het geld, we sparen liever verder in ons kleine hutje. Ben zelf in armoede opgegroeid (echte armoede!) en vind het daarom ook minder belangrijk dat mijn kinderen opgroeien in een groot huis, ik heb het zelf altijd juist als gezellig ervaren zo knus op elkaar.

Het klinkt alsof jullie eens samen moeten gaan zitten om dit soort dingen te bespreken. Wat is voor hem acceptabel en nodig en hoe zit dat voor jou. Wat is daarin haalbaar zodat je beide tevreden bent met de situatie.

Samen een spaarplan opstellen waar jullie beiden tevreden mee zijn. Samen beslissen hoeveel inleg jullie willen sparen voor de aankoop van het huis (en dus ook samen beslissen of en zo ja hoeveel er geleend gaat worden voor het huis). Samen beslissen of en hoe er ruimte is voor een paard in jouw leven.

zarynxa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-20 14:12

Varekaj schreef:
De prijzen dalen wss ook niet, dus tegen de tijd dat je 150 bijeen hebt zijn de prijzen misschien alweer fiks omhoog gegaan. Zo blijf je er maar achteraan rennen.

Is het geen optie om iets te kopen wat over een paar jaar met winst verkocht kan worden? Wat je nu betaalt aan huur is ook "weggegooid geld"

we kijken wel regelmatig en ik heb hem wel ongeveer zo ver dat als we iets moois tegenkomen dat we ervoor gaan, aangezien we de aanbetaling van 15% makkelijk kunnen betalen, maar er staat maar barweinig te koop

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 14:12

Helaas een hele herkenbare instelling van je vriend TS. Mijn ex dacht precies zo, niet alleen de reden dat we uit elkaar zijn maar wel een opeenstapeling van dingen waar we niet mee op één lijn lagen. Hij vond mijn paard ook zonde van het geld en tijd en kreeg regelmatig na een weekend concours (dus minder thuis, huishouden nog te doen etc.) te horen of die knol niet gewoon verkocht kon worden. Toen hij mij leerde kennen had ik het paard al trouwens, en hij reed zelf ook (voor de lol wel) en werkte op een stal. Dus hij wist précies wat het inhield.

Ik heb nu een nieuwe relatie, en het complete uiterste eigenlijk qua instelling geld maar ook zeker mijn paard en het is wel een verademing dat ik niet meer die opmerkingen wekelijks naar m'n hoofd geslingerd krijg maar juist gesteund word en iemand betrokken is.

Een goed gesprek met je vriend is sowieso nodig, want dit is iets wat jij heel graag wil en dus zal je ergens iets moeten vinden om het te combineren. Ik denk niet dat het perse om het paard gaat maar meer om de gevolgen van als je er één hebt, dus het tijd/geld aspect. Maar geef nooit je eigen geluk op voor iemand anders, echt daar krijg je altijd spijt van. Misschien niet direct, maar na weken/maanden/jaren komt het altijd boven water.

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 14:15

Ikzou het niet kunnen, mijn man is ook gierig, maar we gaan inmiddels wel uit eten en op terras zitten. Hij ziet steeds meer in dat we werken om te leven..niet andersom
Al kan hij echt niet rustig zitten als er niet een x bedrag op de bank staat..

MissBmx

Buiten het spaarissue voor hem snap ik hem ook wel.
Je woont in een klein appartementje, hebt een kinderwens en wil een paard.
Wat als je zwanget raakt, hoe ga je je aandacht verdelen? Zwanger raken is je niet heel makkelijk gegeven wat als je een medisch traject in gaat, wil je verhuizen naar een groter huis in de nabije toekomst?
Misschien moet je dat ook op een rijtje hebben.
En bespreek ook met je vriend wat het voor je betekend een eigen paard. Hoe concreet heb je een kostenplaatje in beeld?
Leren genieten van geld uitgeven, misschien helpt het hem om hier een budgetpotje voor te maken.Geld dat zonder schuldgevoel uitgegeven mag worden want het is ingepland
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 08-06-20 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Ik kan alleen maar een jaarsalaris sparen door geen cent uit te geven hoor.
Wat ik wél (deels) volg, is dat je in noodzaak een paar maanden moet kunnen doorkomen van je spaarboek. Is het voor hem niet voldoende om naar dat jaarbedrag toe te werken en vanaf dan pakweg 50% te sparen?

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 14:16

zarynxa schreef:
zit hij ook, hij heeft echt een spaarziekte. Geeft hij zelf ook toe, hij heeft ooit eens op de radio gehoord dat iedereen minimaal een jaarsalaris vast heb moeten staan op een spaarrekening en dan het liefst ieder jaar datzelfde bedrag erbij. Ik krijg al gezeur als ik een belegd broodje bij de slager haal omdat het onnodige uitgaven zijn _/-\o_

ik probeer me erbij neer te leggen en hem lekker Dagobert Duck te laten zijn, maar zodra het mijn dromen in de weg gaat staan wordt het wel een ander verhaal...

Wat vervelend, dat is echt volkomen irrealistisch om na te streven -O-
In Zweden zullen genoeg zaken anders zijn dan in Nederland, maar dan nog lijkt me dat een enorm bedrag om aan te houden.

Goed dat hij zich wel deels beseft dat hij hierin vrij extreem is.
Maar inderdaad, als het je dromen, of zoals ik het zie, je kwaliteit van leven, in de weg gaat staan, dan wordt het een ander verhaal...
Ik hoop dat jullie eruit komen! Psychische begeleiding voor hem lijkt me wel van belang hierin.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 14:16

Zweden is leuk!

Ik zat in een soort van dezelfde situatie. Ik had een paard toen ik mijn vriend leerde kennen. Heb het paard verkocht toen we samen een huis wilden kopen. Na 2 jaar zat ik tegen het plafond en miste ik mijn ontspanning zo dat ik heb gezegd, ik ga een paard kijken. Hij was het er toch mee eens dat ik het toch echt nodig heb. Nu zegt hij nog wel eens dat ik veel op stal ben. Dan zeg ik van ja maar de tijd die ik thuis ben ben ik wel een leuker mens. En dan heeft ie weinig meer te zeggen :') het is gewoon zo belangrijk om een uitlaatklep te hebben! En ja paarden zijn kneiter duur maar goed met t geld in het graf liggen heb je ook niks aan.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 14:17

zarynxa schreef:
miccamaaike schreef:

Betreft een hypotheek: maak eens een simulatie hoeveel jaar het nog duurt vooraleer jullie het bedrag hebben voor een huis te kopen. (bv op die 150 000 euro.)
Bekijk dan eens hoeveel jaar jullie daarvoor huur betaald hebben, en hoeveel dat kost. (bv, 10 jaar gehuurd = 45 600 euro)
Simuleer dan ook eens een hypotheek waarin je kan zien als je NU koopt, hoeveel basisbedrag je terugbetaalt en hoeveel intresten. Dit zal volgens mij wel minder zijn dan die 45 000 euro). Dus misschien is dat wel een stok achter de deur om toch nu te kopen ipv binnen 10 jaar, of langer.

Afhankelijk van die simulaties kan je dan ook bekijken hoeveel geld er per maand overschiet, bereken er ev een kind bij, en kijk of de overschot nog voldoende is voor een paard. Reken het paard ook ruim (kijk eens in het : hoeveel kost een paard daadwerkelijk topic, en kijk hoeveel je minstens zou kwijt zijn aan basisbehoeftes.)

En leg hem dat gedetailleerd voor.

Maar heel eerlijk? Als hij al moeilijk doet over een belegd broodje, dan vrees ik dat het het recept for disaster is ...

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 14:17

Dus het gaat inderdaad niet om het paard op zich maar om het geld. Ik denk dat het wel slim kan zijn om hem eens naar een psycholoog te laten gaan want zo gierig/bang zijn lijkt me niet echt gezond, maar vooral ook niet leuk voor hemzelf, want hij zal altijd schrik blijven hebben dat hij tekort gaat komen.
Ook voor jou is dit toch geen leuke situatie.

Ik denk dat je het paardenplan misschien wel even gaat moeten laten varen, en dit eerst oplossen. Want ik kan me voorstellen dat de kosten om paarden te houden zelfs voor een niet obsessieve spaarder al lastig te behappen zijn.

zarynxa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-20 14:18

Rytir schreef:
Blijheid schreef:
Ik denk dit inderdaad ook. Blijven jullie gewoon proberen of wordt het traject na een jaar intensiever? Wat nou als je na een maand pats toch zwanger bent, en er ontstaan forse klachten? Wie verzorgt het paard dan? Normaal ben ik niet zo van beren op de weg zien en in het hier en nu leven. Dit zijn echter wel grote beslissingen waarbij jullie samen een afweging moeten maken.

Daar heb ik het met de vriendin die mijn paard wil gaan verzorgen over gehad. Mocht het zo zijn dat ik pats boem zwanger raak wil ze graag meer helpen.

Daarnaast hebben pappas hier ook ouderschapsverlof. Ik mag of een jaar lang zelf verlof nemen, of mijn verlofdagen verdelen (bijvoorbeeld een halfjaar samen thuis). Na dat jaar heb ik nog vab (weet even geen nederlandse vertaling ervoor) maar dat is een x aantal maanden aan vrije dagen die je mag opnemen voor je kind tot het kind 12 is. Die krijg je per kind. Dan krijg je 80% loon tijdens die dagen en mag je dus thuisblijven met je kind. Veel mensen brengen hun kind een jaar na geboorte naar het kinderdagverblijf en nemen de vab dagen op zodra het kind ziek is, of wanneer ouders exra vakantie willen opnemen naast vakantiedagen, maar er zijn er ook veel die het gelijk na de ouderschapsverlof opnemen.

zarynxa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-20 14:22

Gillbo schreef:
Buiten het spaarissue voor hem snap ik hem ook wel.
Je woont in een klein appartementje, hebt een kinderwens en wil een paard.
Wat als je zwanget raakt, hoe ga je je aandacht verdelen? Zwanger raken is je niet heel makkelijk gegeven wat als je een medisch traject in gaat, wil je verhuizen naar een groter huis in de nabije toekomst?
Misschien moet je dat ook op een rijtje hebben.
En bespreek ook met je vriend wat het voor je betekend een eigen paard. Hoe concreet heb je een kostenplaatje in beeld?
Leren genieten van geld uitgeven, misschien helpt het hem om hier een budgetpotje voor te maken.Geld dat zonder schuldgevoel uitgegeven mag worden want het is ingepland

Geld dat over is naast een spaar budget (dat hebben we, hij wil dat er 1000 per maand gespaard word) moet ook gespaard worden want het is onnodig om uit te geven.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 14:23

zarynxa schreef:
miccamaaike schreef:

Misschien passen jullie simpelweg niet bij elkaar en kun je daar beter achterkomen voor je samen aan een kind vast komt te zitten.
Ga je eigen weg, dan kun je lekker een paard nemen en kleinschalig blijven huren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 14:25

Of je koopt nu iets wat je gelijk kan betalen en bekijkt om dat later met winst te verkopen. Dan heb je wel al een huis in eigendom en ben je van dat huurgeld af. De tijd dat jullie daar wonen kunnen jullie alsnog opnieuw bijsparen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 14:28

O wow mijn vader was precies zo als jou vriend. ( hij leeft niet meer) natuurlijk hield ik van hem, maar het was gewoon nooit echt leuk als hij mee was op dagjes weg en vakantie. Juist omdat hij altijd alles maar te duur vond.

Ik krijg de kriebels al bij het lezen van je verhaal.

Ik snapte wél waar het bij mijn vader vandaan kwam ( armoede in zijn jeugd) en heb er mee leren omgaan.

Sparen en opletten met wat je uitgeeft is niet erg, dat doe ik heus ook. Voor de normale boodschappen elke week heb ik een vast budget bijvb en als ik overheb stop ik dat in een pot voor een wasmiddel aanbieding groter in te kunnen kopen ofzo.

Echter een broodje tussen de middag of een kopje koffie op het terras moet toch gewoon af en toe kunnen zonder dat er meteen commentaar volgt?
Tenzij budget technisch het niet kan, maar dat is voor jullie zo te lezen niet aan de orde.

Altijd maar zo op je tenen lopen om geld is echt niet gezond mentaal gezien.

1 extra tip zorg dat je vriend een echte hobby krijgt waar hij naar toe moet ( nou ja graag gáát) en tijd aan moet besteden anders zie ik dit echt verkeerd gaan in de toekomst.

Bedenk dat als een paard hebben jou echt goed doet je daar ook voor moet gaan. Je vriend heeft toch graag een blije vriendin? Daar hoort dan ook een hobby bij die ze graag doet. Jullie kunnen het je veroorloven daarom zou met wat afspraken wellicht, hij je moeten steunen hierin.

Booklover01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 14:32

Ik raad je zeker aan om te gaan praten met je vriend! (Het kopen van een paard, wel of niet zwanger raken, jullie dromen en verwachtingen, sparen, het wel of niet kopen van een huis enz.)

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 14:43

Ruzie om een belegd broodje kopen of om een kopje koffie op een terrasje... Ik weet niet wat ik lees :wow:

Vriendin zoek je eigenwaarde en laat die vent lekker in zijn centen gaar koken :evaw:
Zo iemand wil je toch ook niet als vader voor je kinderen :=

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 14:43

zarynxa schreef:
miccamaaike schreef:

Serieus meid?
Ga je dit leuk blijven vinden denk je?
Wil je je kinderen op deze manier groot brengen? Met dat constante gezeik als ze eens wat willen?

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 14:45

Dit is een recept voor drama.. Die zit wel heel erg op zijn centen, dat is straks ook echt niet leuk voor / met een kind.