Voor mij een lastige situatie met veel twijfel....
Ik heb een net 13 jarige ruin. Ik heb hem ruim een jaar nu, jazz afstamming. Het is een verschrikkelijk lief dier vanaf de grond. Dikke knuffelkont en ik durf een kind hem van de wei te laten halen, te laten poetsen en opzadelen. Opstappen ook niks aan de hand. Echter is hij onder het zadel niet makkelijk... Hij kan van braaf omslaan naar volop op de rem. En bij weer vooruit willen krijgen komt hij omhoog. Hij is verder wel gevoelig op hulpen. En als hij eenmaal loopt een heerlijk dier. Maar hij is duidelijk in de krul getrokken geweest(ik denk dat zijn gedrag hierdoor is ontstaan omdat hij dus belemmerd is in voorwaarts gaan) ik ben totaal niet bang voor hem, ik weet wanneer hij dit doet en wat hij doet, en ben ook nooit van hem gevallen. Maar ik denk, dat ik hem hier zelf nooit doorheen ga krijgen...
Paard mankeert trouwens niks, hij heeft geen pijn, dit is bevestigd door de DA.
Hoeven en tanden netjes bijgehouden zijn zadel past perfect. Hij is behandeld door de fysiotherapeut en klinisch gekeurd. Bloedonderzoek gedaan. Nog een keer klinisch nagekeken, en op pijnstilling geweest om te kijken of het daardoor veranderde.
Op stal. In de weide of in de paddock vertoont hij ook niks van dit gedrag, met longeren en ander grondwerk ook niet.
Aan de ene kant is hij zo lief, en ben ik stapelgek met hem, maar ik merk gewoon dat ik mijn plezier verlies in het rijden zo... En dat vind ik ook zonde...
Hoe verkoop je zo'n paard zodat hij toch een goede plek krijgt bij iemand die hier mee om kan gaan?