bijrijders betalen of niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Larish

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 22:14

Ik betaal een behoorlijk bedrag per maand om Cherrie te kunnen doen. Veel mensen die ik ken vinden het gek dat ik het dan nog doe, en er speciaal een krantenwijk ben voor begonnen.

Aan de ene kant heb ik het er erg graag voor over. Ook koop ik wel een keer iets voor Cherrie, wat lekkers, of een dekje. Eigenlijk is het helemaal niet nodig. Maar ik doe het toch. Tong uitsteken

Zazoutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 22:41

Ik betaal niks voor Zazou. Al koop ik wel spullen enzo en als we eens iets nieuws voor Zazou willen kopen, kopen we het (meestal) samen.

Ik zou als ik zelf een paard had en een bijrijder had, diegene er niet voor laten betalen. De bijrijder helpt jou dan toch, omdat jij op dat moment er niet kan zijn. Stel ze was er niet, dan stond je paard alleen op stal/wei. Eigenlijk doen zij dus iets voor jou en ik vind dus niet dat je daarvoor hoeft te betalen.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 17:19

Ik hoef niets te betalen om op Sikiley te mogen rijden, maar ik zou dat ook niet logisch vinden.
De eigenaar heeft er zelf te weinig tijd voor; dus ik bewijs haar een dienst door haar paardje te rijden en zij bewijst mij een dienst door mij op haar paardje te laten rijden.
Ook neem ik lessen met Sikiley om haar extra gangen weer te verbeteren. Die lessen kosten 27,50 per uur en die betaal ik zelf.

Maar ik vind het natuurlijk wel super dat ik op Siki mag rijden en daarom doe ik zo nu en dan iets zoals het zadel en hoofdstel een goede lik vet geven, of koop ik eens iets nieuws.

Paduc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 11:14

Blijf van mening, dat een bijrijder een geschenk uit de "hemel"is. Dat is zeker mijn ervaring. Ze heeft volledig medezeggingsschap in trainingsaanpak en verzorging. Het is natuurlijk een hele andere zaak, als je gespitst bent op een EIGEN paard en daar de centen niet voor hebt, deze alleen te onderhouden; dan is het een kwestie van afspraak maken met iemand en de deling van stallings- en verzorgingskosten. Zelf heb ik zoveel profijt van mijn amazone,verzorgster, trainster en wedstrijdrijdster, dat ik de kosten voor lief neem. Zou ik in een financieël moeilijkere situatie verkeren, ben ik van mening, dat ze niet zou aarzelen aan alle kanten bij te springen, daar ze na tien jaar, zolang is ze al bij de paarden betrokken, verknocht is geraakt aan deze paarden. Knipoog

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 14:22

Ik ben zelf bijrijdster en zou nooit betalen voor een bijrijdpaard. Ik zou het raar vinden als ik dat wel zou moeten doen. Wel betaal ik mijn privé-lessen zelf, de huur van de binnenbak als ik binnen wil rijden, en heb ik al verschillende dingen gekocht (wat extra borstels, peesbeschermers, een longeerbitstukje, enz.... wat kleine spulletjes dus) en gebruik ik voor een deel eigen spullen (dekjes, hoofdstel, en ‘k heb nu ook een tweedehands dressuurzadeltje gekocht omdat ik niet graag met het veelzijdigheidszadel van de eigenaar rijd en het zadel van mijn eigen pony niet past). Ik ben dus toch gemakkelijk 75 of meer EUR per maand kwijt aan lessen en binnenbak, afhankelijk van hoe dikwijls ik gelest heb. Dat komt toch ook allemaal ten goede van het paard. In de stallingskosten meebetalen doe ik niet, omdat de eigenaar die kosten toch ook zou hebben als ik er niet zou zijn. ’t Enige verschil is dat het paard dat minder gepoetst en gereden / gelongeerd zou worden.

Ik zie het trouwens financieel niet zitten om nog meer te betalen aan een paard dat niet van mij is, ik heb ook nog mijn eigen ponybeest te onderhouden (waarop niet meer gereden wordt, maar die natuurlijk nog wel centjes kost)

peeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 16:51

Ik zou nooooooit betalen voor een bijrijdpaard. Je maakt een paard meer waard door hem goed door te rijden en dan zou je er nog geld op toe moeten leggen ook? Dat is dubbel kassa voor de eigenaar dan. Geld, geld!

Nientjuh087

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 17:00

Ik heb nu zelf 2 jaar op een pony van iemand anders gereden, maar ik heb er niet voor betaald. De dochter van de eigenaar had problemen met de pony en ik heb ze ermee geholpen. Ze hebben mij zelf gevraagd of ik ze kon helpen...

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 17:05

ik weiger te betalen voor een verzorgpony/... de eigenaar heeft een probleem qua tijd en zoekt daar voor een bijrijder, vind het erg vreemd als die dan ook nog moet gaan betalen....

Ik zou het zelf ook niet willen als ik een paard zou hebben en er kwam een bijrijder, dat zou een beetje voelen als... "Mijn paardje een beetje verkopen" voor mijn gevoel heeft een bijrijder dan ineens allerlei rechten en heeft dan ook veel meer te zeggen. Bovendien denk ik dat je dan snel financiël afhankelijk van je bijrijder gaat worden....

nee, het is jou paard! dus JIJ moet voor de kosten opdraaien vind ik dan...

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 19:57

Ik heb sinds kort ook een verzorgpaardje. ik heb aan de eigenaresse gevraagd of ze er een vergoeding voor wilde hebben maar dat wilde ze niet, ze was echt dolblij dat ik hem wilde rijden, maar ik was juist weer blij dat ik op hem mag rijden haha. Ik heb dus maar een nieuw hoofdstel voor hem meegenomen, een dekje en een voerton, snoepjes, hoevenkrabber etc...

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 20:04

Als ik een bijrijder voor Flame zou hebben zou ik er geen geld voor vragen...
maar ik zou ze zelf ook niet gaan betalen

bedoel graag of niet Haha!

Imane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 20:48

Ben ook zelf bijrijdster. Van de 5 bijrijdpaarden die ik tot nu toe heb gehad heb ik 1 keer een bijdrage betaald. Aan het begin was dat niet ter sprake, tot de eigenaar in geldproblemen kwam. Eigenlijk ben ik er absoluut tegen (inderdaad, je helpt iemand en voor helpen betaal je niet), maar toen heb ik het uiteindelijk toch gedaan, omdat ik het van de andere kant ook wel kon begrijpen.
Wel ben ik in voor alle klusjes zoals uitmesten, hoort erbij vind ik!

Mijn huidige bijrijdpaard is erg relaxed. Geen vaste dagen, kan komen wanneer ik wil, mag doen wat ik wil, betaal er niets voor en de stal wordt al uitgemest...wat een luxe! OK dan!

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 02:04

Nou, ik vind dat ik het prima voorelkaar heb! Laatst bij een personeelsfeestje (Siki's eigenaar is een collega van me) vertelde de eigenaar dat 'we' gingen verhuizen met Siki Haha! Vind ik dan zo leuk om te horen!

Amberto

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 10:15

Ik betaal wel... 57 euro per maand. Zelf vind ik het ook wel een beetje krom dat je moet betalen om iemand uit de brand te helpen, maar ik doe het toch... simpelweg omdat het goedkoper is dan lessen op de manege en eerst betaalden mn ouders het. Nu doe ik Maus al 3 jaar (een beetje mijn paard geworden ook) en ik kan er niet zomaar mee stoppen, hij betekent gewoon heel veel voor me en een eigen paard zou ik ook denk ik niet zomaar wegdoen... :| Ik koop daarbij ook nog wel eens spullen voor hem, maar de kosten hiervoor worden vaak wel afgetrokken van het maandbedrag... dat scheelt wel weer een beetje.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 10:31

peeky schreef:
Ik zou nooooooit betalen voor een bijrijdpaard. Je maakt een paard meer waard door hem goed door te rijden en dan zou je er nog geld op toe moeten leggen ook? Dat is dubbel kassa voor de eigenaar dan. Geld, geld!

....een bijrijder maakt een paard meer waard volgens jou? Een heeeeele goede bijrijder wel, maar vind die maar eens!!!

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 10:35

Hmm ik ben verzorger (lees mest per dag 4 boxen uit) en als de merrie gezond is (geen kapotte hoeven ofzo) dan probeer ik haar dressuurmatig te rijden. Ik zorg er wel voor dat 2 merrie's elke dag naar buiten komen of in de bak komen.
Ik hoef in principe geen geld, ik neem al genoegen met de waardering voor mijn werk...

KimDai

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 10:58

Een goede bijrijdster hoeft van mij niet te betalen maar ze zijn wel zeldzaam moet ik eerlijk zeggen. Een ervaren iemand vinden dat gebeurd niet zomaar! Ben nog steeds op zoek naar een geschikt iemand.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 14:38

Ik betaal 50 euro. Dat is puur voor het voer. Ik heb er een eigen paard voor terug. Mesten doen we met 4 man (4 boxen) Ieder dus de box van zijn 'eigen' paard.
We hebben een eigen bak met licht, paddock en wei tot onze beschikking, op eigen terrein.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 16:27

ik verzorg 2 pony's, die nog te jong zijn om op te rijden...maar de ene mag ik over een half jaar (met begeleiding) inrijden. ik betaal hier geen bijdrage voor. dat vind ik ook logisch want ik mest 2 boxen uit, en in ruil daarvoor mag ik poetsen en wandelen. en de boer is blij dat er iemand voor zijn pony's zorgt wel koop ik af en toe wat leuks voor de pony's

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 16:39

Ik denk dat je ook zeker niet moet betalen aan een bijrijder!!!! Er zijn zoveel mensen die graag een paard willen rijden, dus dan kun je simpelweg beter een andere zoeken. Graag of niet inderdaad!

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 16:40

Euh ja dat probleem ken ik ook, ik geef heel veel uit aan de paarden, van halsters t/m dekens.

Rinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 18:42

Ik betaal helemaal niets voor mijn bijrijdpaard. Ik mest wel de stallen uit, geef ze eten, houd de stal netjes enzo omdat ik wel wat terug wil doen. Verder krijgt de eigenaresse geregeld een bosje bloemen oid, en ik koop zelf ook wel eens iets voor de paarden (al is dat bijna nooit aangezien ze alles al hebben...).Lessen moet ik natuurlijk wel zelf betalen.

Ik heb gewoon erg veel geluk dat ik bij die mensen mag rijden. Ik rijd er nu een jaar of 7 en heb het er nog steeds prima naar mijn zin!!

Ik kan het me wel voorstellen dat er mensen zijn die hun bijrijders laten betalen voor hun paard. Wat ik wel raar zou vinden is dat een bijrijdster betaald wordt voor het rijden van een paard. (En dan bedoel ik echt een bijrijdster, dus geen trainster oid.)
Laatst bijgewerkt door Rinoa op 22-03-04 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 18:45

Ik rijd ook een paard dat niet van mezelf is.
Maar ik ben wel de enige die dit dier rijd, dus van bijrijden is eigenlijk geen sprake.

Ik betaal alle kosten voor dit paard, dus stalling, hoefsmid, ontwormen, intenten etc. Alleen als er een ernstig medisch probleem is zijn de kosten voor de eigenaar. En hij mag ook beslissen of hij het paard verkoopt enzo, daar heb ik niks over te zeggen.

Voor de rest mag en kan ik hem beschouwen als mijn eigen paard, en komt er ook niemand anders op dan ik!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 08:44

Amanda schreef:
Ik betaal 50 euro. Dat is puur voor het voer. Ik heb er een eigen paard voor terug. Mesten doen we met 4 man (4 boxen) Ieder dus de box van zijn 'eigen' paard.
We hebben een eigen bak met licht, paddock en wei tot onze beschikking, op eigen terrein.

De lessen die ik volg zijn gratis. Degene die ons les geeft wil er niets voor hebben. Prima toch!! OK dan! En ze is echt toppie!

Thijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 20:09

Ik verzorg en berijd drie paarden en de eigenaar van deze paarden heeft mij nog nooit om geld gevraagd! Doe het nu 11 jaar en ik ben nu mede eigenaar van de jongste aanwinst, die over een paar maanden ook onder het zadel komt. Een gezellige drukte dus.Het rijden/lessen/paarden mee op vakantie en wedstrijden in binnen en buitenland(rijs/hotel/eten) alles wordt door de eigenaar vergoed! Alles hierboven gelezen hebbende bof ik maar!! Maar naar zeggen van de eigenaar heeft hij er wel 3 fantastische paarden aan!