Discussie: gezocht superbraaf paard, maar mag ‘niks’ kosten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MightyMike

Re: Discussie: gezocht superbraaf paard, maar mag ‘niks’ kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 17:54

Elin zeker wel, maar dan moet je soms concessies doen. Wat minder luxe, wat minder talent, wat ouder, ze zijn er zeker wel. Heb je wel wedstrijd ambities, wil je een leuk gefokt paard, dan lukt het wellicht niet voor dit bedrag, maar er staan echt wel paarden die gezond en leuk zijn te koop onder de 5000 euro. Misschien in die poule een moeilijkere zoektocht, staat ook zeker rommel tussen, maar een leuk recreatief dier of 1 die de basisklassen netjes loopt, moet kunnen.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 18:14

Deze discussie komt vaker voor en de prijsklassen zijn idd wat verschoven.

Ik vind lagere prijsklasse tot 3000€. En meer zou ik ook nooit geven voor een paard waar ik dan eens een keer op zondag mee zou buitenrijden.
Als we dan aan de 'hogere' kant van die prijs zitten wil ik idd een gezond dier dat te hanteren is, merrie en waarvan de ouders bekend zijn (het moet geen net papier zijn, gewoon bekend wat er achter zit).
Maar ben dan idd wel bereid concessies te doen op ras, kleur en leeftijd.

En eerlijk? Voor die prijs vind ik ook gewoon wat ik zoek. 6 jaar geleden en nu ook nog als ik de zoekertjes bekijk. Je moet wel wat geduld hebben en goed kijken.

Echt doodbraaf en bomproof zijn ze niet snel. En zoals eerder gezegd: ook al zijn ze het wel, ze blijven het niet persé bij een andere ruiter/huisvesting/voeding.

Braaf en bomproof is voor mij een paard dat overal door gaat, ook al is dat rillend en snorkend.
Voor iemand anders zal dat rillen en snuiven er al te veel aan zijn.

Goede kinderpony's gaan idd wel voor goud geld weg. Zowel de sportkanonnen als de brave hobbelponys. Goede kinderpony's zijn nu eenmaal vrij schaars.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 18:17

Men wil er ook geen tijd in steken lijkt het wel. De dag na aanschaf moet de eerste rit gemaakt worden. Dat idee heb ik althans.

Ik vond die paar maanden desensibiliseren, handpaardrijden en zadelmak maken juist zo'n mooie en waardevolle periode. Zou het nooit meer anders willen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 18:19

Voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten komt echter ook gewoon voor. Mensen met onrealistische verwachtingen van wat ze kunnen krijgen voor het geld dat ze bieden....

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 18:24

Gypsy schreef:
Men wil er ook geen tijd in steken lijkt het wel. De dag na aanschaf moet de eerste rit gemaakt worden. Dat idee heb ik althans.

Ik vond die paar maanden desensibiliseren, handpaardrijden en zadelmak maken juist zo'n mooie en waardevolle periode. Zou het nooit meer anders willen.

Nou ja, als een paard al wat kan en al wat gezien heeft, en braaf is, wil ik er best voor betalen. Maar de pony waar ik het eerder over had had een vraagprijs van boven de 4000 euro. Dan verwacht ik toch wel dat hij al wat verder is dan "groen". Voor iets wat groen is en ik zelf nog veel werk aan heb wil ik echt niet meer dan 3000 betalen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 18:25

Mindim schreef:
Rizette schreef:
Voor mij zou het eerste zijn of dat paard alleen in de wei komt. Zou dat het geval zijn zonder maatje dan kun je mijn paard niet kopen. Zo denken maar mensen, prijs moet kunnen lukken.

Dat is weer een andere discussie, dat heeft in principe niets met de prijs te maken.

Maar wel met paarden zoeken en het is maar een tip. Kosten kun je letterlijk nemen maar er komt voor mij ook iets bij van moeite er voor doen.In de zin van inspanning kosten. Wat voor het paard over hebben. . Hier zal letterlijk niks kosten bedoeld zijn maar figuurlijk niets kosten komt er dan vaak ook zeker bij. In de zin van moeite doen om het paard een optimaal / paardvriendelijk leven te geven. Dan zet je een kuddedier niet alleen. Maw niet iedereen wordt blij van 5000 euro als het forever home bestaat uit forever alleen staan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 18:52

Maar iedereen op Bokt weet nu wel dat je,als je je paard verkoopt, er niets meer over te zeggen hebt.Dus als je de verantwoordelijkheid niet kunt loslaten is het veel beter om hem zelf te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 19:01

Rizette schreef:
Maar wel met paarden zoeken en het is maar een tip. Kosten kun je letterlijk nemen maar er komt voor mij ook iets bij van moeite er voor doen.In de zin van inspanning kosten. Wat voor het paard over hebben. . Hier zal letterlijk niks kosten bedoeld zijn maar figuurlijk niets kosten komt er dan vaak ook zeker bij. In de zin van moeite doen om het paard een optimaal / paardvriendelijk leven te geven. Dan zet je een kuddedier niet alleen. Maw niet iedereen wordt blij van 5000 euro als het forever home bestaat uit forever alleen staan.

Ik snap wat je bedoeld, maar daar gaat geloof ik het topic niet over. Die gaat over de paardenprijzen in euros.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 09:08

Goof schreef:
Ineke2 schreef:
Ik snap de “ lagere prijsklasse” dan nooit zo goed. Sowieso wat is lagere prijsklasse?
Daarnaast zo’n bomproof superbraaf paard / pony zijn dun bezaaid, dan ook nog geschikt voor een jong kind...

Ik snap daarentegen niet wat er zo bijzonder is aan superbraaf/bomproof dat het zoveel geld waard is.
Superbraaf/bomproof wordt tegenwoordig verkocht als uiterst bijzondere kwaliteit die de prijs flink moet opdrijven, terwijl het mijns inziens niets meer dan basis is.

Ik vind superbrave paarden overigens ook echt niet dunbezaaid of uniek.

Een paard braaf máken is iets anders dan een braaf paard kópen. Dat is het verschil.
En als je een brave zoekt voor je kind vermoed ik dat je niet eerst door het hele traject van 'overal mee heen slepen en leren' heen wil gaan vóór je onbezorgd op pad wil. Dan wil je vermoedelijk meteen onbezorgd op pad. En daar zit een factor tijd tussen.

En dus vind ik brave paarden ook niet zo ontzettend uniek. Ik en veel mensen om mij heen maken ze zelf braaf. Maar ik zie ook zat mensen die niets meer kunnen of durven met hun paard. Die mensen is het (om welke reden dan ook) niet gelukt het paard braaf te máken.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 09:28

Of om het paard braaf te hóuden.

Ik heb echt bomproof paarden verkocht zien worden, die met een paar maanden soort van onhandelbaar waren door combi van teveel voer en te weinig beweging, bv.

En andersom heb ik dus ook lastige verkocht zien worden die met een ander voerregime en wat meer (vrije) beweging een stuk relaxter werden.

Braaf als in, heeft al een heleboel gezien en meegemaakt, is idd een investering, maar is geen garantie dat die altijd en overal braaf blijft.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 10:14

MightyMike schreef:
Elin zeker wel, maar dan moet je soms concessies doen. Wat minder luxe, wat minder talent, wat ouder, ze zijn er zeker wel. Heb je wel wedstrijd ambities, wil je een leuk gefokt paard, dan lukt het wellicht niet voor dit bedrag, maar er staan echt wel paarden die gezond en leuk zijn te koop onder de 5000 euro. Misschien in die poule een moeilijkere zoektocht, staat ook zeker rommel tussen, maar een leuk recreatief dier of 1 die de basisklassen netjes loopt, moet kunnen.

Het probleem is meer dat veel mensen zoeken naar een bepaald totaalpakket en daardoor blijven de prijzen hoog. Want als je toevallig die ene braverd hebt staan die geschikt is voor alle leeftijden, die nog tussen de 6 en de 10 jaar is, al een en ander heeft gezien, braaf is bij de smid, makkelijk laadt, waarom zou je daar dan 3000 euro voor vragen? Sterker nog, als iemand beweert een ervaren braverik te willen verkopen voor 3000 euro, dan horen je alarmbellen af te gaan.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 10:26

Ben ik zeker met jullie eens, maar braaf voor een kind, zoek je zeker een nuchtere pony. Karakter moet wel mee zitten. Een pony die het nergens van neemt, kinderen zijn gewoon vaak nog niet consequent en zeker niet als Anky's geboren. Karakter is dan 1 ding, het is zeker een plus punt wanneer de pony al van alles gezien heeft in zijn leven, maar het is het allerbelangrijkste dat er goede begeleiding is.

Pipodipo, ik gaf aan tot 5000 en daar kan je best iets leuks voor vinden. Ook braaf, braaf met geen wedstrijdervaring, of geen rijpaardtype, of wat ouder. Je doet dan concessies, maar iedereen blijft maar een nieuwe Totilas zoeken, die moet dan ook nog braaf zijn, net zo talentvol en dan in lagere prijsklasse. Dat bestaat niet. Maar een basis type moet wel te vinden zijn voor dat bedrag. Al is het een haflinger, draver, of gewoon een minder talentvolle kwpn'er.
Paar voorbeelden die ik zo vind, helemaal geen gekke paarden:
https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en- ... =mympBuyer (vergelijkbaar met mijn zwarte monster die ik nu een paar jaar heb, lagere prijsklasse, was M2 gereden, maar geen standaard rijtype, braver heb ik hem nog niet gehad, mijn 7-jarige dochter toen, nu iets ouder dan, kon er ook zo mee weg, maar roep eens dat je een tuiger hebt.. Daar kun je dan zeker geen 6 of 7 voor vragen, want dan valt ineens iedereen over het type, braaf of niet. Wil je concessies doen op Totilas, is er echt wel wat).
https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en- ... =mympBuyer

Wellicht is de spoeling iets dunner dan de sportpaarden waar mensen meer ambitie in zien, maar ze zijn er echt wel en braaf is zo subjectief. Mensen overschatten zichzelf erg snel, met weinig ervaring of talent aan een eigen paard beginnen is soms een ding, die ene die bij een ander bomproof was, maar geen vertrouwen van de nieuwe baas krijgt, kan wel overal van gaan spoken.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 10:33

Afbeelding

:)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 10:53

Een van de problemen is dat men in Nederlnd bang is om een paard dat ouder is dan twaalf te kopen. En soms ook wel terecht omdat veel zo jong ingereden en veel te jong te veel belast worden door de algmene wedstrijddrang van zovelen.
Als er zuiniger werd gedaan met jonge paarden, heb je een groter gezond paardenbestand en is je keuze dus ook groter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 11:18

Lusitana schreef:
Een van de problemen is dat men in Nederlnd bang is om een paard dat ouder is dan twaalf te kopen. En soms ook wel terecht omdat veel zo jong ingereden en veel te jong te veel belast worden door de algmene wedstrijddrang van zovelen.
Als er zuiniger werd gedaan met jonge paarden, heb je een groter gezond paardenbestand en is je keuze dus ook groter.

Heel erg mee eens!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 12:33

Klopt Lusitana maar ik begrijp ook dat mijn dochter graag een paard koopt voor onze kleindochter waar ze nog een tijd mee doorkan.
Ik weet dat er altijd wat kan gebeuren maar onze kleindochter viel al flauw toen de hamster ingeslapen werd en met een jonger paard hoop je daar minder risico mee te lopen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 12:42

Daarom zoeken veel mensen in de leeftijd tussen de 6 en de 10, maar dan zijn ze op hun best en dat is dus niet de goedkoopste groep. Als een paard heel goedkoop is, dan is er iets mee, zo simpel is het.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 13:05

Ik denk dat de echte goede brave kinderpony's niet zo snel de markt op komen, die vinden viavia zo een nieuw goed huisje.
T lijkt mij sowieso ontzettend lastig om een goede pony voor kinderen te vinden. En dan nog de prijs, het blijft altijd toch een beetje een gok wanneer je de pony niet kent. Want wat braaf is bij de een hoeft dat niet meteen ook bij de ander te zijn wanneer de pony in een nieuwe omgeving komt met andere mensen, dieren en gewoonten.
En op braaf kun je niet keuren.
Braaf mag best wat kosten maar dan moet de rest ook wel in orde zijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 13:09

En toch is leeftijd een vooroordeel. Kijk maar eens naar de talloze topics op Bokt van mensen die een jong paard gekocht hebben en van de ene medische ellende in de andere rollen.Als het een paard gelukt is om 12 of ouder te worden dan is dat een bewijs van een sterke constitutie.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 13:11

Sommigen wel Justkid, maar niet allemaal. Wij hebben nog een a die mag verhuizen als onze dochter met haar D een goed team is straks, maar ze komt momenteel niet op de rijvereniging, wedstrijden etc, dus dan heb je met een pony aan huis ook geen andere contacten. Kan natuurlijk helemaal prima. Wij kochten deze a 4 jaar terug van een meisje die er veel kampioenschappen mee won, maar niemand in haar directe omgeving was op dat moment op zoek, dus kwam toch op marktplaats. Overigens toen wij hem kochten, waren er wel een aantal bekenden die baalden, maar goed. Braaf is idd een ruim begrip. Ik heb wel eens hele braven verkocht en hoor je van kopers na een tijd andere verhalen. Ik heb ook wel eens een paard in een nieuwe woonplaats uit de handel gekocht, ben er mee naar de plaatselijke rijvereniging gegaan en werd daar de eerste lessen raar aangekeken. Achteraf bleek waarom. Wist ik veel dat ik een paard had gekocht dat bij de hele vereniging bekend was en door de vorige eigenaar niet meer handelbaar was (overigens was zij daar 1 van de instructrices geweest). Zou flink teugelkreupel en continu steigerend een week voor ik hem kreeg aan een handelaar mee zijn gegeven. Was voor mij een superbraaf dier :o Maar de mensen hebben die eerste lessen hun adem in gehouden of ik niet van mijn paard zou gaan flikkeren :') Niemand durfde toen wat te zeggen, ze durfden het pas later te zeggen :')
En ook wel eens 1 gehad die van een profruiter kwam en superbraaf moest zijn, daar heb ik eerst mijn handen vol aan gehad, later wel goed gekomen. Verhuizing doet soms veel met een paard, soms past een aanpak van een nieuwe eigenaar niet helemaal of was er toch geen match of meer begeleiding nodig. Zelfs de meest brave, bomproof paarden blijven niet altijd braaf bij een ander, of het dan vertrouwen is, te weinig ervaring of gewoon geen match, braaf is niet altijd een garantie bij de volgende ruiter. Ik geef om die reden ook eigenlijk nooit als particulier paarden op proef. Je mag hier een aantal keer rijden als je wilt, maar paarden blijven in mijn beheer.
Laatst bijgewerkt door MightyMike op 09-03-20 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 13:11

anjali schreef:
En toch is leeftijd een vooroordeel. Kijk maar eens naar de talloze topics op Bokt van mensen die een jong paard gekocht hebben en van de ene medische ellende in de andere rollen.Als het een paard gelukt is om 12 of ouder te worden dan is dat een bewijs van een sterke constitutie.

Dit zij een instructrice van mij ook altijd. Zelfs als een paard een bemerking had.
Hij is zonder problemen 12 geworden, waarom dan niet nog 12 meer.
En natuurlijk zal het niet automatisch op gaan, maar die gedachtegang kan ik ook wel weer begrijpen.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 13:24

Zo denk ik er ook over _Penotti en Anjali. Ik heb mijn pech met paarden wel gehad, twee keer COPD, 1 keer hoefkatrol, kwam vrij snel na aankoop van al deze paarden naar voren, ondanks keuren. Pech heb je soms, deze overigens allemaal jong, tussen de 6 en 8. Na de kinderen geen wedstrijdambities meer en eigenlijk gewoon geen zin meer na alle pech om in 'dure' paarden te investeren. Ik heb net zoveel lol met mijn twee paarden uit de lagere prijsklasse, die overigens beiden in de sport best goed meereden, de 1 door omstandigheden en geen ruiter meer te koop, de ander niet een typisch rijpaard, maar tuigpaard gefokt. Gekocht 1 met 12 en de ander met 13. Nu al een paar jaar op stal en nog nooit wat mee gehad. Zoals het er nu naar uitziet hoop ik er nog jaren van te genieten. Mijn 17-jarige is nog net zo fit als toen ik hem als 12-jarige kocht. Zou zo weer rustig een paard van boven de 10-12 jaar kopen. Bemerkingen is en blijft moeilijk. Maar denk daar inmiddels ook makkelijker over dan eerder. Heb er zoveel gezien die eigenlijk heel succesvol in de sport liepen, maar op de foto's ernstig krom waren en andersom. Ik keur tegenwoordig in deze prijsklasse dan ook niet meer wanneer ik koop, al kan ik me prima voorstellen dat een ander dat nog wel wil natuurlijk.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 13:30

anjali schreef:

Uiteraard kan je met een jong paard ook pech hebben.
En die sterke constitutie kan met een oud dier ook zo maar ineens niks meer van over zijn. Iemand die ik ken had voor dr dochter een shet gekocht, al een ouder dier ( 24), maar kerngezond. Had nog tot een week voor de verkoop nog volop wedstrijden gelopen met vorige ruitertje.
Dus zij had ook zoiets; die is al zo lang zo goed, daar kan mijn dochter nog wel een paar jaar heel veel plezier mee beleven.
3 weken later was het dier dood. Werd ziek en ineens was er niks meer van die ijzersterke constitutie over en hebben de pony moeten laten gaan. En dit waren zeer zeker geen onervaren mensen; moeders heeft jaren paarden uitgebracht in de springsport als proffessional, dus aan onervarenheid lag het zeer zeker niet dat de pony ineens zo hard achteruit ging. Zijn ook zeker geen mensen die het nog even aanzien voor ze een da bellen, omdat het 'maar' een shet is; daar is direct da bij geweest, maar was helaas geen redden meer aan.

Gezond oud worden mag dan een bewijs zijn van een sterke constitutie ( ben ik het ook zeker mee eens met die stelling), maar is nog steeds geen garantie voor jaren ponyplezier.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 09-03-20 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 13:33

12 of 24 vind ik nogal een verschil om eerlijk te zijn. Hierboven wordt gezegd boven de 10 willen we niet meer, en dan met als voorbeeld wat boven de 12 nog rond loopt heeft een prima sterke constitutie, dan is een bejaarde pony vergelijken toch anders. Op iedere leeftijd kan je zeker pech hebben, maar denk idd wel dat de iets oudere paarden die nog prima lopen, de kinderziektes niet hebben die er na een tijd van training/belasting kunnen ontstaan. Het blijven levende dieren verder idd.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 13:35

Dus die stelling klopte, als hij 12 gezond is geworden kunnen er nog 12 bij :D

Bij 24 zou ik dit ook niet meer zeggen, ook al kunnen shets vaak nog makkelijk een tijdje mee. 24 is toch bejaard.