Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Gypsy schreef:Men wil er ook geen tijd in steken lijkt het wel. De dag na aanschaf moet de eerste rit gemaakt worden. Dat idee heb ik althans.
Ik vond die paar maanden desensibiliseren, handpaardrijden en zadelmak maken juist zo'n mooie en waardevolle periode. Zou het nooit meer anders willen.
Mindim schreef:Rizette schreef:Voor mij zou het eerste zijn of dat paard alleen in de wei komt. Zou dat het geval zijn zonder maatje dan kun je mijn paard niet kopen. Zo denken maar mensen, prijs moet kunnen lukken.
Dat is weer een andere discussie, dat heeft in principe niets met de prijs te maken.
Rizette schreef:Maar wel met paarden zoeken en het is maar een tip. Kosten kun je letterlijk nemen maar er komt voor mij ook iets bij van moeite er voor doen.In de zin van inspanning kosten. Wat voor het paard over hebben. . Hier zal letterlijk niks kosten bedoeld zijn maar figuurlijk niets kosten komt er dan vaak ook zeker bij. In de zin van moeite doen om het paard een optimaal / paardvriendelijk leven te geven. Dan zet je een kuddedier niet alleen. Maw niet iedereen wordt blij van 5000 euro als het forever home bestaat uit forever alleen staan.
Goof schreef:Ineke2 schreef:Ik snap de “ lagere prijsklasse” dan nooit zo goed. Sowieso wat is lagere prijsklasse?
Daarnaast zo’n bomproof superbraaf paard / pony zijn dun bezaaid, dan ook nog geschikt voor een jong kind...
Ik snap daarentegen niet wat er zo bijzonder is aan superbraaf/bomproof dat het zoveel geld waard is.
Superbraaf/bomproof wordt tegenwoordig verkocht als uiterst bijzondere kwaliteit die de prijs flink moet opdrijven, terwijl het mijns inziens niets meer dan basis is.
Ik vind superbrave paarden overigens ook echt niet dunbezaaid of uniek.
MightyMike schreef:Elin zeker wel, maar dan moet je soms concessies doen. Wat minder luxe, wat minder talent, wat ouder, ze zijn er zeker wel. Heb je wel wedstrijd ambities, wil je een leuk gefokt paard, dan lukt het wellicht niet voor dit bedrag, maar er staan echt wel paarden die gezond en leuk zijn te koop onder de 5000 euro. Misschien in die poule een moeilijkere zoektocht, staat ook zeker rommel tussen, maar een leuk recreatief dier of 1 die de basisklassen netjes loopt, moet kunnen.
Lusitana schreef:Een van de problemen is dat men in Nederlnd bang is om een paard dat ouder is dan twaalf te kopen. En soms ook wel terecht omdat veel zo jong ingereden en veel te jong te veel belast worden door de algmene wedstrijddrang van zovelen.
Als er zuiniger werd gedaan met jonge paarden, heb je een groter gezond paardenbestand en is je keuze dus ook groter.
anjali schreef:En toch is leeftijd een vooroordeel. Kijk maar eens naar de talloze topics op Bokt van mensen die een jong paard gekocht hebben en van de ene medische ellende in de andere rollen.Als het een paard gelukt is om 12 of ouder te worden dan is dat een bewijs van een sterke constitutie.
anjali schreef:En toch is leeftijd een vooroordeel. Kijk maar eens naar de talloze topics op Bokt van mensen die een jong paard gekocht hebben en van de ene medische ellende in de andere rollen.Als het een paard gelukt is om 12 of ouder te worden dan is dat een bewijs van een sterke constitutie.