het leed dat ' een paardje kopen ' heet...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 13:38

Toch zit ik dit topic met verbazing te lezen. Ik heb 4 jaar terug mijn toen 5 jarige zadelmakke haflo merrie met nrps papier verkocht voor 1500.
ok, wel wat groen, maar braaf genoeg om geen bijzonderheden te verwachten met door rijden.
Ik had haar kennelijk nog een paar jaar aan moeten houden :')

Ook gewoon een “boscross pony “ (haf, fjord, kruising) zou je toch gewoon voor een 2,5/3000 moeten kunnen vinden?
Ts zoekt mijn inziens niets bijzonders..

MarjanB

Re: het leed dat ' een paardje kopen ' heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 13:41

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 13:52

De markt is heel erg aangetrokken waardoor de prijzen echt gestegen zijn, zeker ook voor fjorden en haflingers. Ook heb ik het idee dat er steeds meer al viavia verkocht raakt.
Ik weet bijvoorbeeld van verschillende fjorden dat ze van eigenaar zijn gewisseld zonder dat ze op marktplaats hebben gestaan.

Advertentie die MarjanB laat zien klinkt wel als iets wat zou kunnen passen bij TS!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 14:03

Ayasha schreef:
Elisa2 schreef:
Nou geloof me, ik heb veel paardenverkoop mee gemaakt en oa ook op een handelstal gewerkt. Als daar een "goed" paard binnen komt die wegens omstandigheden snel verkocht moest worden dan wordt dat dier doorverkocht voor de prijs die het waard is. Betekent extra winst uiteraard voor de handelaar en terecht.

:j Idd, een handelaar doet niet aan "weggevertjes". Als hij ze voor een mooi prijsje op kan halen is dat idd gewoon extra winst.
Bij iemand die "soort van handelt" (dus een echte handelsstal maar die wel zo nu en dan eens een dier koopt om door te verkopen) wil dat misschien wel zo lopen maar niet bij iemand die alleen maar handelt.

Die zitten er bij maar op moment zijn er veel jonge meiden in omloop die net zo groot Meehandelen. En kleine winst is ook winst dus snelle verkoop zorgt weer voor plek voor een nieuwe die ook weer kleine winst is ook winst op kan brengen

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 14:03

Leek mij ook een leuke advertentie en de moeite waard voor verder onderzoek.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 14:13

LadyMadonna schreef:
Toch zit ik dit topic met verbazing te lezen. Ik heb 4 jaar terug mijn toen 5 jarige zadelmakke haflo merrie met nrps papier verkocht voor 1500.
ok, wel wat groen, maar braaf genoeg om geen bijzonderheden te verwachten met door rijden.

Ook gewoon een “boscross pony “ (haf, fjord, kruising) zou je toch gewoon voor een 2,5/3000 moeten kunnen vinden?

4 jaar geleden kon je ook nog prima een woning kopen voor een ‘habbekrats’
Tegenwoordig ook niet meer.

4 jaar geleden kan je niet meer vergelijken met de markt van nu.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 15:06

Elisa2 schreef:
LWDaisy schreef:
Het budget, het moet toch lukken om voor 3000 euro een paard te vinden dat een ruime basis mee heeft en gezond is? Of ligt de paardenmarkt echt zo op zijn gat dat dit te veel gevraagd is?

Ja, om zo'n dier te vinden die ook nog gezond is, is op dit moment haast gekkenwerk. Onder de e4000,- zit veel "rotzooi" wat niet gezond is omdat het onder de rontgenologische keuringsgrens zit.

Iedereen wil braaf, gezond en fijn te rijden...voor goedkopere "betere" paarden zou je een concessie kunnen doen op bijv. een stalondeugd.

Ik heb mijn paard ondertussen bijna 9 jaar, ik struin ook echt nooit advertenties af dus ben zelf niet echt op de hoogte van actuele prijzen, dat geef ik meteen toe.

Maar een "normaal" paard moet je toch vinden aan menselijke prijzen? De doorsnee bosruiter, zal ik het maar even noemen, gaat toch geen (ik zeg maar wat) 5000 euro neerleggen voor een paard voor een keer of 3 in de week een bosje te gaan doen? Of zie ik dat echt verkeerd?

Eerlijk, voor 3000 euro zou ik een gezond paard verwachten dat echt een hele degelijke basis mee heeft.
Ik zou zelf voor een 'vuilbakkenras' gaan - scheelt dat ook niet in de prijs? Een vuilbakkenras lijkt mij goed genoeg voor een recreatieruiter denk ik.
Mijn paard heeft ook geen papieren, dat is een kruising Quarter x BWP, ouders onbekend, naar de geboortedatum is gegokt (het jaar klopt wel), ze is opgegroeid tussen geiten. Wel een heel ander verhaal natuurlijk, ik heb haar geadopteerd via mijn oom, ze was op haar 9 jaar al volledig afgekeurd (artrose), MAAR vermits ik enkel interesse heb in wandelen en zij dit nog gewoon mag en kan, ben ik een gelukkige eigenaar. Mocht ik ambities hebben gehad, dan ga je natuurlijk voor een ander paard.

Ikzelf zou ook "niet gezond" worden verklaard als ik een paard was. Ik heb artrose in knieën en heupen en mijn longen zijn geen cent waard, ik ben net zo'n piepend hondenspeeltje. Maar ikzelf noem mij niet "ongezond", ik kan perfect functioneren. Vraag me alleen niet om 15min te hurken en dan recht te springen :+ De vraag is maar, wat kan wel en niet voor jou...

Een 12-jarige, zonder papieren, gezond, verkeersmak en een deftige basis - dat moet toch te vinden zijn voor zo'n prijs?

Ik ben net eens gaan kijken op marktplaats. Wat een prijzen!
Maar dit lijken mij allemaal meer.. Hoe zeg je dat.. Sportpaarden? Voor een recreatiepaard betaal je toch zoveel niet? Ik zou dat toch niet doen haha.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 15:47

MarjanB schreef:
http://link.marktplaats.nl/m1514016800? ... nt=app_ios

Hier zou ik gaan kijken, met wat gezond verstand en keuren kom je een heel eind denk ik. Je moet er alleen wel voor open staan

Zo te lezen een handelaar die, als ik de advertenties mag geloven, meerdere leuke paarden te koop heeft staan!

natuur707

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 15:51

Heel herkenbaar hadden wij ook toen wij voor een paard gingen kijken. Volhouden en geloven dat je er echt 1 gaat tegenkomen die bij jou hoort hoe moeilijk ook :j Ik kwam ook uit bij een paard wat ik nooit had verwacht :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 15:55

Eerlijk gezegd zou de zin "plezier verloren door te veel druk" incl de afstamming van dat dier en dan die prijs me meer afschrikken dan eentje die één keer de benen neemt buiten.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 15:59

Ayasha schreef:
Eerlijk gezegd zou de zin "plezier verloren door te veel druk" incl de afstamming van dat dier en dan die prijs me meer afschrikken dan eentje die één keer de benen neemt buiten.

Hmm ik zou niet zo snel een paard afschrijven op een afstamming.. daarbij heb ik nu zo’n paard die teveel druk gehad heeft en in de staak zat, braafste dier ooit.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 16:02

MarjanB schreef:
Ayasha schreef:

Hmm ik zou niet zo snel een paard afschrijven op een afstamming.. daarbij heb ik nu zo’n paard die teveel druk gehad heeft en in de staak zat, braafste dier ooit.

Ik bedoel meer in de zin van: Dit dier is dus ingezet als sportpaard, had daar ook de afstamming voor en gebaseerd op de gangen, ook voldoende potentieel maar wordt nu met een vage reden als recreatie paard aangeboden?

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 16:08

TS, heb je misschien iemand die je kan helpen in je zoektocht?
Ik heb bijvoorbeeld op de stal waar ik sta de staleigenaar die altijd goed rondkijkt of hij iets voorbij ziet komen. Ik heb ook gemerkt dat veel dieren via via worden verkocht en niet meer op internet worden aangeboden. Ik zou vooral eens aan je netwerk vragen of ze willen opletten, misschien komt er wel iets leuks uit.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 16:09

Happinez schreef:
LadyMadonna schreef:

4 jaar geleden kon je ook nog prima een woning kopen voor een ‘habbekrats’
Tegenwoordig ook niet meer.

4 jaar geleden kan je niet meer vergelijken met de markt van nu.

Het lijkt inderdaad wel of alles duurder is geworden de laatste tijd. Je zou ook kunnen zeggen dat er inflatie is. Voor alles wat echt goed is vragen ze gewoonweg fantasieprijzen momenteel.Zoek naar een paard waar je een echte klik mee hebt zodat je er blij van wordt.De prijs doet er na een tijd niet meer toe als je het samen naar je zin hebt.Dat kan trouwens ook met een goedkoop paard.

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 16:51

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 19:14

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 19:48

TS, gezien je IJslanders wel leuk vindt, zit je op de verkoopgroep op Facebook? Daar komen regelmatig wel leukerds voorbij in jouw prijsklasse, alleen moet je er wel voor willen rijden want Zeeland is een gat.

Mijn paard heb ik ook zo'n 150km enkele rit voor gemaakt. Een klein, ouderwets IJslandermerrietje. 15 jaar maar gezond, had wat tijd nodig om echt een band te vormen maar ze gaat nu door het vuur voor me. Keerzijde is wel dat ze een andere ruiter op haar rug niet erg apprecieert. Gaat prima alleen op weg en kan in groep op elke positie gereden. Erg voorwaarts maar zeer controleerbaar. Prachtige vosbonte merrie, iedereen die haar ziet is op slag verliefd. Omdat de tölt nooit bevestigd is, werd ze verkocht als drieganger voor 2500€.

Ze zijn er wel, maar ze moeten op je pad komen en dat kan even duren. Je vindt heus wel wat, ik vind je budget wel realistisch. Tip: kijk ook in België rond, daar zijn ze wat goedkoper naar mijn idee.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 19:59

Lindaonline schreef:
litilaura schreef:
Zie net deze advertentie voorbij komen denk dat dit precies is wat jij zoekt
http://link.marktplaats.nl/m1514231419? ... nt=app_ios

Goede hoogte, bomproof, alleen op buitenrit, juiste leeftijd en in je prijsklasse

Wat een leukerd!

Maar wel 2x over het budget van TS.

Wel een erg leuk dier om te zien.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 20:02

Ik heb het topic een beetje doorgelezen, maar ben toch bang dat je je budget nog wat omhoog moet schroeven...

Ik heb namelijk het paard wat je zoekt (staat alleen niet te koop...) maar zou haar nooit voor jouw budget weg doen... :7

Verder geen tips... Gewoon zoeken zoeken zoeken.
Het is echt een naald in een hooiberg.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 20:24

Cowgirl schreef:
Lindaonline schreef:

Zie net deze advertentie voorbij komen denk dat dit precies is wat jij zoekt
http://link.marktplaats.nl/m1514231419? ... nt=app_ios

Goede hoogte, bomproof, alleen op buitenrit, juiste leeftijd en in je prijsklasse

Wat een leukerd!

Maar wel 2x over het budget van TS.

Wel een erg leuk dier om te zien.[/quote]

Ts haar budget is 4000

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 20:35

Elin_ schreef:
Ik vind de toon soms erg sarcastisch of betuttelend. Waarop TS het zelf ook benoemd als 'typisch bokt'. Wat is er gemeen aan het benoemen van dingen onhandig of kortzichtig verwoorden? Ik zeg niks over TS als persoon, maar over het stukje communicatie. Wat is er negatief of 'slecht' aan dingen onhandig verwoorden?
Zelfde geldt voor onwetendheid. Dat is toch geen schande? We leren elke dag weer iets nieuws en daar is niks mis mee.

Jij maakt ervan TS IS onhandig, IS TE kortzichtig et cetera. Je steekt de woorden in een heel nieuw jasje en legt die in mijn mond. Dat is niet nodig
:)

Klopt helemaal! Je hebt gelijk. Ik las je bericht te slordig en interpreteerde het verkeerd. Excuses! :)

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 02:54

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 09:05

Je vroeg ook nog naar Welsh Cobs. Ik heb er zelf eentje die superbraaf is en waar letterlijk een kind onder door kan lopen. In het werk is hij wel heel leergierig en heeft een ‘go’. Maar...ik sta op een stal met meerdere Welsh Cobs en ze zijn niet allemaal zoals die van mij. Ze kunnen best wel heet worden in het hoofd en sterk zijn. Het blijven Welsh pony’s. Het ligt dus voornamelijk aan de opvoeding, want je hebt dus hele brave, maar ook hele pittige.

En zo komen we dus op een tip die meerdere malen ook in dit topic is aangeveven: kijk niet naar het ras, maar naar het paard.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 09:15

Citaat:
Het ligt dus voornamelijk aan de opvoeding, want je hebt dus hele brave, maar ook hele pittige.

Het hele koele of pittige is aangeboren, is temperament. Idem braafheid, wat ook aangeleerd kan worden. Maar er zijn zaken die in het paard zelf zit en die je moet accepteren en mee kunnen omgaan.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 09:22

pien_2010 schreef:
Citaat:
Het ligt dus voornamelijk aan de opvoeding, want je hebt dus hele brave, maar ook hele pittige.

Het hele koele of pittige is aangeboren, is temperament. Idem braafheid, wat ook aangeleerd kan worden. Maar er zijn zaken die in het paard zelf zit en die je moet accepteren en mee kunnen omgaan.

Ja zeker. Ik bedoel meer dat het soms aan de persoon ligt hoe het temperament naar voren komt. Je kunt een paard wel koeler en braver maken, ook als dat minder in het karakter zit.