G&K bij A8H! Verslag van een weekend Creil

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 21:13

Volgens mij heeft de methode die A8H gebruikt veel weg van die van Antoine de Bodt als ik dat zo lees.

Allebei terug naar de klassieke rijkunst.

Ik kan me nu enig zins voorstellen hoe het rijden er aan toe gaat.

Ik hoop ook dat er in Nh eens een clinic komt, het meeste is altijd zover weg Boos!
Zelf heb ik geen vervoer anders was ik allang eens langs gekomen met paard. Want als ik zo iets doe wil ik wel mijn paard mee.

Is er echt niet een foto te plaatsen tussen het verschil wat een jury wil zien hoe A8H zijn paarden heeft lopen.
Ben benieuwd, dat verschil moet toch wel te zien zijn dan.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 21:23

Ik denk dat er geen verschil is. De jury willen paarden in balans zien.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 22:02

leuk dat je langs bent geweest! Lachen wel jammer dat je je camera niet meenam Tong uitsteken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-04 22:40

Ik had mijn camera wel bij me, maar ben te druk geweest met kijken, vragen, horen, voelen dat het foto´s maken er een beetje bijin geschoten is........... ik heb wel nog een foto van Sanne op Elton........ geweldig zo braaf als dat dier is

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 22:41

Kim, kun jij anders eens aangeven wat volgens jou het verschil is tussen hoe de paarden bij Aqua lopen en hoe de jury het wil zien. Want jij merkte op dat daar een verschil tussen zit en volgens Aqua dus niet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-04 22:49

Naar mijn bescheiden mening lopen de paarden van aqua goed in balans, recht en met takt en swung in volledige ontspanning....... de jury wil echter vaak meer spectakel in een paard zien en daarbij verliezen ze wel eens de basis uit het oog. Daarom zit er een verschil tussen. Bij een proef zullen ze meer actie uit het achterbeen willen zien, of dat achterbeen dan nog recht onder de massa geplaatst word is van ondergeschikt belang, want een actief achterbeen oogt als een mooi achterbeen....... das het grootste verschil... imo

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 23:43

Aqua8horse schreef:
Ga jij zelf misschien met de gedachte naar wedstrijden om oranje linten te halen?
Ik heb niets met wedstrijden dus ook niet met oranje linten
Dus waar je dat van daan haalt is mij niet helemaal duidelijk.

Het gaat mij om het feit dat je jezelf zoveel beter/getalenteerder vind dan re rest!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 23:45

gijsenkim schreef:
Naar mijn bescheiden mening lopen de paarden van aqua goed in balans, recht en met takt en swung in volledige ontspanning.......

gijsenkim, op welke graad van oprichting en verzameling bevinden zich deze paarden?

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 23:53

Oké, ik rij pas 5 jaar en volg ook de Aqua topics niet (want die schijnen er blijkbaar te zijn). Ik ben net 2 x B gestart. Ben echter wel serieus en probeer me te verdiepen.

Ik combineer uit bovenstaande antwoorden dit beeld: paard loopt in balans, met takt en schwung. Hals draagt het op de positie die het paard zelf wil (nodig voor de juiste balans) maar wel net voor de loodlijn. Paard draagt zichzelf.

Ik begrijp dus niet wat een jury anders wil zien. Een spectaculairder achterbeen? Als een paard draagt en met schwung loopt dan is het achterbeen toch goed?

Of moet ik me een trager bewegend paard voorstellen ofzo? Kunnen de paarden van Aqua ook uitstrekken? Of alleen verzamelen?

Sorry voor mijn onwetendheid, maar ik probeer me echt een plaatje voor de geest te halen. Hebben jullie misschien een website waar ik plaatjes kan zien?

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 23:54

Oh ja en nog een vraagje Kim. Ga jij op deze manier les proberen te geven?

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 23:59

gijsenkim schreef:
de jury wil echter vaak meer spectakel in een paard zien en daarbij verliezen ze wel eens de basis uit het oog. Daarom zit er een verschil tussen. Bij een proef zullen ze meer actie uit het achterbeen willen zien, of dat achterbeen dan nog recht onder de massa geplaatst word is van ondergeschikt belang, want een actief achterbeen oogt als een mooi achterbeen....... das het grootste verschil... imo
volgens mij wil een jury gewoon een goed paard zien. daarbij is een goede basis en een actief achterbeen onlosmakelijk verbonden. ik snap gewoon de ophef allemaal niet, wat is dan nu nog het verschil waar je over praat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 00:32

Aqua8horse schreef:
LOV ik denk dat je misschien dan toch ook eens moet komen kijken als je in de gelegenheid bent. Je moet namelijk eerst een paard in balans hebben om te kunnen verzamelen en dan pas oefeningen gaan doen. Het is dus niet een goede gedachte om te denken dat de oefeningen meehelpen aan een goede balans. Wel volgen de oefeningen elkaar op naar het zwaardere werk en heeft dus iedere oefening een voorbereidende functie.

Carole, als ik ooit tijd heb... Verward.
Maar ik kijk er toch iets anders tegenaan denk ik. Ik denk namelijk dat bepaalde oefeningen juist bedoelt zijn om verzameling tot stand te brengen in het paard en bovendien zijn heel veel oefeningen bedoeld om een paard te leren hoe hij met zijn eigen lichaam om moet gaan.

Dat begint al bij een wending en de rest volgt logischerwijs. Ik bedoel trouwens alle oefeningen en niet specifiek de oefeningen die alleen nog in een GP proef voorkomen. Maar als je denkt dat oefeningen na verzameling komen, dan heb je echt niks van het paardrijden begrepen en dus ook niet van het ausbildungsskala.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 10:03

Boeiend topic hoor Kim en heel erg bedankt dat je ons een verslag hebt gegeven. Het is voor mij toch wel de bevestiging van wat ik al vermoedde. De enige verassing is voor mij die discussie over de plek van het zadel.

Maar ik heb ook nog wat vragen en opmerkingen. Je beschreef dat de paarden van Aqua de basis beheersen. Wat noem je basis?

gijsenkim"]
Naar mijn bescheiden mening lopen de paarden van aqua goed in balans, recht en met takt en swung in volledige ontspanning....... de jury wil echter vaak meer spectakel in een paard zien en daarbij verliezen ze wel eens de basis uit het oog. Daarom zit er een verschil tussen.
[/quote]
Ik vraag me af over welke klasse je het dan hebt? In de basis B-Z moet je gewoon je oefeningen op een correcte manier uitvoeren en dat levert een wp op. Spectakel zie je pas bij de ZZGP.
Wat ik wel heel vaak zie is dat paarden correct recht en ontspannen door de baan gaan en daar in de klasse B hele hoge punten mee halen. Wanneer die paarden niet in staat zijn zich meer te sluiten zie je vaak dat voor dergelijke combinaties de klasse L staat voor Levenslang.

[quote="gijsenkim schreef:
Bij een proef zullen ze meer actie uit het achterbeen willen zien, of dat achterbeen dan nog recht onder de massa geplaatst word is van ondergeschikt belang, want een actief achterbeen oogt als een mooi achterbeen....... das het grootste verschil... imo

Wanneer een achterbeen niet correct en recht onder de massa wordt geplaatst is het onmogelijk een correcte SB, travers of appuyement te rijden. Ook blijken de vliegende wissels dan een groot probleem te zijn. En hiermee is het belang en nut van de oefeningen weer aangetoond die overigens ook nog een bijzonder grote gymnastische waarde hebben.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-04 10:04

Samsam... in mijn ogen de basis

manon, ik heb het hierboven omschreven dat het beeld dat je ziet te vergelijken is met een paard van auqa (joggend) en een paard dat in de sport uitgebracht word (sprintent) Dat is het beeld, en daarmee bedoelde ik ook dat er een verschil zit tussen wat de jury wil zien en hoe aqua har paarden getrained worden. Bij aqua is de basis belangrijker en in de sport de prestatie.

En eigenlijk geef ik al les op het binnebeen, buitenteugel principe... De klassieke methode dus...... maar op zn aqua´s zal het me niet lukken Haha!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 10:10

Dan denk ik inderdaad dat ik er heel anders over denk, LOV. Mijn paarden kunnen allemaal met nihile teugeldruk verzamelen, dus dat ik er niets van begrepen zou hebben, lijkt mij een conclusie die dus niet juist is. Ik blijf er dan ook bij dat op het moment dat je erop gaat zitten het paard eerst balans moet hebben met iemand op zijn rug. Daar helpen de oefeningen die jij bedoeld niet bij. Sterker nog als jij die oefeningen gaat doen met een paard wat nog niet in balans is, loop je de kans dat het paard zich gaat ontrekken om die balans te compenseren. En daar kunnen allerlei problemen en blessures ontstaan. En ik denk dus inderdaad dat de oefeningen na de verzameling komen. En als het waar zou zijn wat jij zegt, zouden mijn paarden niet kunnen verzamelen en dat tegendeel kan ik je met al mijn paarden zo laten zien. Dat oefeningen het paard scholen ben ik helemaal met je eens, het verschil zit hem er alleen in dat ik denk dat je dat in een goede balans moet doen om onnodige problemen te voorkomen. Maar je bent natuurlijk welkom, als je tijd het toelaat.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 10:18

Ik vind dit een zeer intressant topic, maar krijg het idee dat Lovely en Aqua langs elkaar heenpraten...en ik er weinig meer van snap.
Mischien handig als beide eens uitleggen over welke oefeningen ze het hebben, dat het voor anderen (en vooral voor mij) weer begrijpelijk wordt.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 10:23

Als toevoeging op G&K zou ik willen zeggen dat mijn paarden ook zogezegd kunnen sprinten zonder balans te verliezen. Ze hebben enorm achterbeen gebruik . Dus ik begrijp die ophef ook niet helemaal. De paarden hebben een enorm achtebeengebruik en bewegen met schwung en tact. Door de goede balans zijn ze ontspannen en zijn ze super aan het been. Ideaal uitgangspunt voor de wedstrijden dus. Met dat zogenaamde joggen maak je de spieren lekker los om daarna goed te kunnen flitsen.

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 10:24

Citaat:
Die ken ik niet Abby. En mijn ontwikkeling is inmiddels wel anders dan bij Nelly. En als je mij goed zou kennen zou je kunnen weten dat ik alles behalve arrogant ben.

Ik zeg ook niet dat je arrogant bent, ik zeg dat in je opmerking een arrogant ondertoontje doorklinkt (en dat is iets anders).

Misschien kun je mij eens vertellen in welk opzicht je ontwikkeling anders is geworden dan bij Nelly? Misschien begrijp ik het verschil dan wel.

Jammer dat je Baucher niet kent.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 10:27

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat A8H en GenK toch een ander beeld hebben over hoe de paarden lopen bij A8H.

Alane, oefeningen als schouderbinnenwaarts en travers zorgen ervoor dat het paard meer op het achterbeen komt en zich dus meer verzamelt.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 10:32

Alane, ik denk dat een paard eerst in balans moet zijn voordat je oefeningen als travers, galopwissels enz kan gaan uitvoeren zonder risico's op problemen en blessures. Met het trainen van een goede balans gebruik ik tempowisselingen en voltes. Veel van hand veranderen is erg belangrijk. Pas als een paard goed nageeflijk is (dus in balans) vrijwel uitzichzelf, denk ik dat een paard pas klaar is om de intensievere oefeningen waar balans noodzakelijk is te gaan trainen. Doe je dat eerder dan denk ik dat je problemen krijgt ernstig of minder ernstig en alles wat er tussen zit. Dat zelfde geldt dus ook voor blessures. Ik hoop dat je het van mijn kant nu weer wat begrijpt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 10:33

Fitzroy schreef:
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat A8H en GenK toch een ander beeld hebben over hoe de paarden lopen bij A8H.

Ook dat idee krijg ik steeds
Ik word steeds benieuwder

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 10:36

Fitzroy schreef:

Alane, oefeningen als schouderbinnenwaarts en travers zorgen ervoor dat het paard meer op het achterbeen komt en zich dus meer verzamelt.

Ik denk juist dat G&K een prima beeld heeft zoals de paarden bij ons lopen. Het heeft alleen wel wat voor verwarring gezorgd, heb ik het idee omdat het een hele ervaring was dat de paarden dus nagenoeg uitzichzelf nageeflijk zijn. Aan zo'n beeld moet je best even wennen en dat kan ik me voorstellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 10:41

Mag ik je er toch nog op wijzen dat je echt niet de enigste bent met een paard wat op 1 ons teugeldruk loopt?!
Daar streven wel meer mensen naar hoor Lachen

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 10:42

Sorry, A8H, maar je leest volgens mij echt over dingen heen. GenK zegt duidelijk dat jouw paarden niet lopen zoals 'men' dat in de huidige wedstrijdsport wil zien. Zij legt dat uit met bv. een actiever achterbeen.
Dat alles weerleg jij, maar dat is zoals GenK het heeft ervaren. Dus dat is toch wel iets anders dan jouw eigen mening.
Natuurlijk heeft GenK nu een prima beeld van hoe de paarden bij jou lopen, ze is immers geweest Knipoog

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 10:43

Het verschil zit hem denk ik vooral in de vergelijking. Wat G&K al opmerkte is mijn manier van training een basistraining. Die kan je dus heel makkelijk uitbouwen naar een wedstrijdgerichte training omdat de paarden in balans lopen en de schwung en tact al hebben. Ook zijn ze super aan het been zodat de hulpen bijna geruisloos gegeven kunnen worden. Nu moet je dus de training gaan uitbouwen. Als ik dat zou doen met mijn paarden heb je precies dat beeld wat een jury wil zien. Een paard in balans verheven met schwung en tact de oefeningen uitvoerend. Dat hebben mijn paarden allemaal alleen train ik ze niet wedstrijdgericht. Maar flitsen kunnen ze en verzamelen kunnen ze ook. Misschien zou ik dan toch maar eens moeten gaan trainen voor wedstrijden.....