Oude paarden na jaren plezier afdanken? Normaal?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 15:45

Zonnetje81 schreef:
snuffie123 schreef:
Geen idee of het tegenwoordig meer gebeurd, maar ik vind dit inderdaad ook altijd lastig om te zien.

Ik ben van mening dat je een dier (welk dier dan ook) koopt voor de rest van zijn leven. Een kind doe je ook niet weg als ie even vervelend wordt.

Een kind heb je niet als hobby en met een duidleijk doel.

Als jij een paard hebt om te rijden/wedstrijden te rijden en je kan hem nog ivm een blessure 20 jaar in pension hebben staan.......nou dan snap ik mensen wel. Het doel is rijden, dat kan dan niet en om even 300 euro plus de extra's te dokken voor iets wat je niet kan gebruiken.... Veel mensen kunnen er geen 2 betalen en wat als die weer iets mankeert???

Dat je in zo'n geval een ander paard wil, kan ik me wat bij voorstellen. Als je het paard wil verkopen en de kans is groot dat het toch nog bereden gaat worden en/of door die blessure een leven met pijn te gemoed gaat? Dan moet je als eigenaar je verantwoordelijkheid nemen, vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 15:47

Zonnetje81 schreef:

Als jij een paard hebt om te rijden/wedstrijden te rijden en je kan hem nog ivm een blessure 20 jaar in pension hebben staan.......nou dan snap ik mensen wel. Het doel is rijden, dat kan dan niet en om even 300 euro plus de extra's te dokken voor iets wat je niet kan gebruiken.... Veel mensen kunnen er geen 2 betalen en wat als die weer iets mankeert???

Voor mij zou het er ook aan liggen hoe jong het dier is. Want heel eerlijk, ja ik heb een 5 jarige laten inslapen met een blessure die nooit meer pijnvrij zou worden. Maar dat is dan wel het verschil voor mij... Niet pijnvrij = klaar.
Ik snap ook dat meerdere dieren aan huis houden niet voor iedereen is weggelegd.. Dat maakt wel eens dat ik denk: zolang het gaat zou ik wel iemand blij willen maken met af en toe een ritje op mijn jonkie.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 15:48

Gini schreef:
Ik vind dat het risico van een eigen paard willen hebben. Dat het ook anders kan lopen dan wat je voor ogen had. Maar dat mag heden ten dage niet meer. Alles moet maar mogen en kunnen. En als men wedstrijden wilt rijden, dan zal men dat koste wat het kost doen. Het doel heiligt alles wat men op de weg ernaartoe doet.
Het is een mentaliteit waar ik vaker wel dan niet van walg.

Als iemand als hobby auto's heeft en een auto ligt in de prak verkoopt hij deze ook. Een paard is in deze dan toch wel een gebruiksvoorwerp. Dat niet iedereen dat zo ziet dat mag maar veroordeel elkaar niet.

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 15:51

Deze wensbede van het paard moesten wij vroeger in de ponyclub van buiten leren...
Zit enorm veel wijsheid en waarheid in, vind ik..

http://solitude-sweetsolitude.blogspot. ... gebed.html

Geef mij te eten, geef mij te drinken
en zorg steeds voor mij.

Is de dagtaak volbracht,
geef mij dan onderdak,
een schoon bed en ruime box.

Spreek veel tot mij, wees goed voor mij
en ik zal je met meer vreugde dienen
en van je houden.

Spaar mijn gevoelige mond,
gebruik geen zweep
als ik mijn best doe,
wees niet ruw als ik je niet begrijp,
maar geef mij de tijd
om je te leren begrijpen.

Als je tevreden over mij bent,
laat mij dan je tevredenheid delen.

Denk niet dat ik ongehoorzaam ben
als ik niet naar de hulpen luister;
misschien zit er iets niet in orde
met het tuig of misschien hindert mij
wat ik je immers niet vertellen kan.

Onderzoek mijn mond als ik niet eet,
misschien heb ik een zieke tand;
je weet wat een pijn dat kan doen.

Zet mij niet te kort vast,
en coupeer mijn staart niet.
Het is mijn enige wapen tegen vliegen
en andere insecten.

Let op, dat ik niet op de tocht of te warm sta,
want zonder je medewerking
kan ik mij gewoonlijk niet verplaatsen.

En tenslotte, lieve baas,
als ik je niet meer tot nut kan zijn,
laat mij dan niet verhongeren
of kou lijden en verkoop mij niet.

Geef mij geen nieuwe baas die
mij onvoldoende eten geeft,
maar wees goedhartig
en geef mij een vlugge barmhartige dood.

Laat mij dit alles mogen vragen
en beschouw het niet als oneerbiedig
als ik het doe in naam van Hem,
die in een stal werd geboren.

Amen.

Schrijver onbekend

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 15:54

Zonnetje81 schreef:
Als iemand als hobby auto's heeft en een auto ligt in de prak verkoopt hij deze ook. Een paard is in deze dan toch wel een gebruiksvoorwerp. Dat niet iedereen dat zo ziet dat mag maar veroordeel elkaar niet.

Hier word ik oprecht stil van. Zeker en vast dat ik zo een gedachtegang mag veroordelen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 15:58

Gini schreef:
Zonnetje81 schreef:

Hier word ik oprecht stil van. Zeker en vast dat ik zo een gedachtegang mag veroordelen.

Jij wil je mening dan opdringen aan een ander. Lekker makkelijk als jij het niet hoeft te betalen of misschien achter het huis wel een extra stalletje kan bouwen. Iemand moet dan maar stoppen met rijden en geld de put in gooien. :+

Gini

Re: Oude paarden na jaren plezier afdanken? Normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 16:00

Nee, een andere mening veroordelen is niet hetzelfde als mijn mening opdringen aan die ander.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 16:02

_San87_ schreef:
Kuggur schreef:
Ik vermoed dat jullie daar gelijk in hebben, tenminste in een land als Nederland.
Hier is de situatie anders.

Dat geloof ik wel.

Als je er een gemiddelde marktplaatspagina op nazoekt kom je zo al een stuk of 5 tegen. Advertenties waarin een oud geblesseerd paard (of toch iig niet meer geschikt om te rijden) als weidemaatje wordt aangeboden, maar alleen voor een vijf-sterren forever home.

Ik vind daar wat van :).

Denk dat dit ook precies de reden is waarom het zo steekt. Iedereen heeft het recht om zijn/haar paard te verkopen maar ga niet je paard met mankementen verkopen en vervolgens eisen dat de koper er alles aan doet dat beest in leven te houden en nooit weer te verkopen..

Houd je paard dan lekker gewoon zelf en neem zelf je verantwoordelijkheid.

Dat ik mijn Fjord niet weg doe voor ze dood is betekend niet dat ik geen paarden verkoop, maar als ik dan een paard verkoop is dat er wel 1 die bij mijn weten gezond is en nog een flink aantal jaar vooruit kan. Zijn ze niet gezond blijven ze of thuis of gaan richting de slager.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 16:03

Zonnetje81 schreef:
Gini schreef:
Ik vind dat het risico van een eigen paard willen hebben. Dat het ook anders kan lopen dan wat je voor ogen had. Maar dat mag heden ten dage niet meer. Alles moet maar mogen en kunnen. En als men wedstrijden wilt rijden, dan zal men dat koste wat het kost doen. Het doel heiligt alles wat men op de weg ernaartoe doet.
Het is een mentaliteit waar ik vaker wel dan niet van walg.

Dus als jouw, overigens prachtige dieren, een blessure krijgen of aandoening waarbij ze nergens meer voor gebruikt kunnen worden dan schop je ze de handel in?? Of laat je ze inslapen??

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 16:04

Ik heb 1x eerder een jonge geblesseerde merrie verkocht, eerlijk verhaal, daarmee kon gefokt worden, pracht beest, of oplappen maar ik was wel klaar met blessureleed. Ik kon de puf voor weer een peesblessure niet opbrengen, mijn andere was na 2 jaar oplappen/revalideren en 1000den euro's verder niet meer eens geschikt als weidepaard en heb ik moeten in laten slapen. Dus voor 500 euro met een eerlijk verhaal heeft iemand haar opgehaald, 5 jaar oud, niks mis mee lijkt mij.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 16:05

Gini schreef:
Zonnetje81 schreef:

Ik sluit me daar wel bij aan.

9 uit 10 keer is een paard immers niet 'zomaar' stuk, bij uitzondering is het pech.... maar meestal zijn wij, eigenaren, daar toch debet aan.
Draag dan ook je verantwoordelijkheid.

Veelal schuift men het echter af, 'lag het aan allemaal andere factoren' en moet het paard ingeruild voor een vers exemplaar.
Als je zo graag wilt rijden zonder compassie, koop dan een brommer!!!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 16:06

Zonnetje81 schreef:
Ik heb 1x eerder een jonge geblesseerde merrie verkocht, eerlijk verhaal, daarmee kon gefokt worden, pracht beest, of oplappen maar ik was wel klaar met blessureleed. Ik kon de puf voor weer een peesblessure niet opbrengen, mijn andere was na 2 jaar oplappen/revalideren en 1000den euro's verder niet meer eens geschikt als weidepaard en heb ik moeten in laten slapen. Dus voor 500 euro met een eerlijk verhaal heeft iemand haar opgehaald, 5 jaar oud, niks mis mee lijkt mij.

En dan vraag je je niet af hoe het komt dat je steeds een paard met een peesblessure hebt?!
Die komen niet uit de lucht vallen he?

Vrijwel iedere kliniek en betere trainer kan je vertellen dat dit komt door foutief trainen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 16:07

bigone schreef:
Dus als jouw, overigens prachtige dieren, een blessure krijgen of aandoening waarbij ze nergens meer voor gebruikt kunnen worden dan schop je ze de handel in?? Of laat je ze inslapen??

Dat ligt aan de situatie. Ik zeg meer dat een ander het niet voor iemand kan bepalen. Ik veroordeel het niet. Ik heb er 2 gehouden tot de dood (ondraaglijk pijn), maar ik kan ze bij mijn ouders zetten, kost geld maar niet zoveel als in pension. Maar ik ben geen paardenrusthuis.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 16:08

Ninx schreef:
Zonnetje81 schreef:

En dan vraag je je niet af hoe het komt dat je steeds een paard met een peesblessure hebt?!

Vrijwel iedere kliniek en betere trainer kan je vertellen dat dit komt door foutief trainen.

Hier zat ik op te wachten. Ene paard heeft het in de wei opgelopen. De ander heb ik drachtig gekocht en toen ze na het veulen gespeend was en iemand haar rustig ging rijden was ze kreupel. Waarschijnlijk heb ik haar met een oude blessure gekocht....domme pech maar dat kan gebeuren.

Edit: de handel is niet altijd eerlijk maar ik heb haar met een eerlijk verhaal verkocht. Ze was uit ierland geimporteerd, kan van alles gebeurd zijn. Maar als een 5 jarige na 8 maanden weidegang met veulen opgepakt wordt en na 3 weken kreupel wordt weet je dat het niet goed is....dat gebeurd niet spontaan.
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 09-12-19 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 16:10

Daar is niks mis mee, want een vijfjarige goede fokmerrie die niet meer bereden kan worden, daar is wel een huisje voor te vinden. Een vijfentwintig jarige die moet wieberen met zware artrose, hko of kapotte pezen die op mp word aangeboden wel, laat zo'n dier zelf inslapen en dat willen de eigenaren niet want dan moeten er harde keuzes worden gemaakt in het belang van zo'n dier. En dat schuiven ze liever af en verkopen of geven zo'n dier weg die in 90% van de gevallen de vrachtwagen opgaat naar de slachterijen in het buitenland, maar he, wij zijn er van af en hoeven niet meer te beslissen. Met jouw beslissing heb ik geen moeite, met die andere wel.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 16:11

bigone schreef:
Daar is niks mis mee, maar een vijfjarige goede fokmerrie die niet meer bereden kan worden, daar is wel een huisje voor te vinden. Een vijfentwintig jarige die moet wieberen met zware artrose, hko of kapotte pezen die op mp word aangeboden wel, laat zo'n dier zelf inslapen en dat willen de eigenaren niet want dan moeten er harde keuzes worden gemaakt in het belang van zo'n dier. En dat schuiven ze liever af en verkopen of geven zo'n dier weg die in 90% van de gevallen de vrachtwagen opgaat naar de slachterijen in het buitenland, maar he, wij zijn er van af en hoeven niet meer te beslissen. Met jouw beslissing heb ik geen moeite, met die andere wel.

Maar dit vind ik ook niet kunnen. Alleen veel mensen veroordelen het inslapen dan ook vaak. Je gaat inderdaad geen oudje met mankementen (waarbij je jezelf kan afvragen of het pijnvrij is) verkopen....of de handel in duwen met wat buut.

Edit: anderzijds als iemand met een eerlijk verhaal dit wel aan wil gaan is er nog niks mis mee. Het gaat mij meer om de oneerlijke handel dan.
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 09-12-19 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 16:12

Gini schreef:
Mee eens, heel veel mensen houden van paardrijden, maar niet zozeer van paarden op zich.

De bekende dooddoener, duurde even maar daar is ie weer. Toen ik de kop las van dit topic dacht ik al: daar gaan we weer, voor en tegen, de bekende argumenten etc. En uiteraard de mensen die zo goed voor een ander kunnen/willen beslissen hoe om te gaan met een paard dat niet meer voldoet.(om welke reden dan ook).

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 16:15

CharleyT schreef:
Gini schreef:
Mee eens, heel veel mensen houden van paardrijden, maar niet zozeer van paarden op zich.

De bekende dooddoener, duurde even maar daar is ie weer. Toen ik de kop las van dit topic dacht ik al: daar gaan we weer, voor en tegen, de bekende argumenten etc. En uiteraard de mensen die zo goed voor een ander kunnen/willen beslissen hoe om te gaan met een paard dat niet meer voldoet.(om welke reden dan ook).

Want deze post is wel lekker inhoudelijk..... ;-)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 16:16

CharleyT schreef:
Gini schreef:

De bekende dooddoener, duurde even maar daar is ie weer.

Het duurde zelfs niet even. Deze reactie van mij staat zelfs op de eerste pagina.

Zonnetje81

Robijntjah schreef:
Zonnetje81 schreef:

Voor mij zou het er ook aan liggen hoe jong het dier is. Want heel eerlijk, ja ik heb een 5 jarige laten inslapen met een blessure die nooit meer pijnvrij zou worden. Maar dat is dan wel het verschil voor mij... Niet pijnvrij = klaar.
Ik snap ook dat meerdere dieren aan huis houden niet voor iedereen is weggelegd.. Dat maakt wel eens dat ik denk: zolang het gaat zou ik wel iemand blij willen maken met af en toe een ritje op mijn jonkie.

Pijnvrij staat altijd voorop.....ik zie er genoeg lopen waarvan ik denk, die zou bij mij al naar de hemel mogen dit is niet meer fair.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Ninx schreef:
Zonnetje81 schreef:

Ga je lekker?

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 16:17

Ik zit nu een beetje in dat schuitje... paard is na een ongeluk nu al 2 jaar aan het revalideren. Hij wordt volgend jaar 15 en hoewel hij pijnvrij op de wei kan lopen krijgt hij toch weer last van zijn pootje als je er echt mee aan de slag wilt. Hij komt zonder problemen door de klinische en rontgen keuring en ziet er gewoon goed gespierd uit, maar rijden kan je er nu eigenlijk niet mee en ik vraag me af of het ooit nog kan.

Ik ga hem absoluut niet verkopen. Genoeg horrorverhalen gehoort en daarnaast is het helemaal geen makkelijk paard (hij stelt grote eisen aan zijn onderkomen).
Momenteel staat hij lekker op een weitje, komt er soms even uit voor een poetsbeurt en een wandeling en heeft vriendjes. Kost mij nu dus ook niet mega veel geld aan stalling.

Maar eerlijk is eerlijk, dit is niet waarom ik een paard heb. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het rijden met een doel ontzettend mis, maar een tweede paard kan ik gewoon niet betalen, ookal staat deze nu een beetje te grasmaaien op een weitje.

Dus mijn opties zijn momenteel: Niet rijden of mijn paard laten inslapen (door operatie na het ongeluk afgekeurd voor de slacht). Voorlopig kies ik nog voor dat eerste. Ik heb ergens nog hoop dat het een soort van goed genoeg wordt voor rustige bosritjes, maar echt sport zit er niet meer in. De andere optie ben ik zelf gewoon nog niet klaar voor, ik weet dat het voor het paard niks uitmaakt, die denken toch niet vooruit, maar voor mezelf wil ik het gewoon absoluut (nog?) niet (tenzij hij natuurlijk chronisch met pijn in de wei staat). Ik heb wel een beetje de droom om paarden aan huis te hebben en dan zou ik het vreselijk vinden als ik hem heb laten inslapen terwijl hij een paar jaar later gewoon aan huis had kunnen grasmaaien en een maatje had kunnen zijn voor een nieuw paard.

Je paard verkopen als recreatiepaard omdat hij voor de sport niet goed genoeg is heb ik geen problemen mee, mits hij dan ook wel als recreatiepaard geschikt is. Niet een soort zitmaaier :'). Merrie verkopen als fokmerrie vind ik ook een ander verhaal.

Bij een paard waarmee niet echt gereden en niet echt gefokt kan worden zou ik deze altijd laten inslapen/slachten en nooit de handel insturen als je er vanaf wilt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 16:18

CharleyT schreef:
Toen ik de kop las van dit topic dacht ik al: daar gaan we weer, voor en tegen, de bekende argumenten etc. En uiteraard de mensen die zo goed voor een ander kunnen/willen beslissen hoe om te gaan met een paard dat niet meer voldoet.(om welke reden dan ook).

Feit is dat ik niet voor een ander beslis, ik geef enkel een mening. Wat een ander doet, moet die helemaal zelf weten, maar ik mag er wel wat van vinden.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 16:21

Gini schreef:
Zonnetje81 schreef:

Je veroordeelt maar een eind weg, dat boeit me totaal niet. Ik ga 100% mee in de gedachtegang van Zonnetje81.

En fijn voor diegene die zijn oude paard tot de dood thuis kan onderhouden etc. Kan ik jaloers op zijn, maar helaas heeft niet iedereen de middelen/mogelijkheden om dat te doen.
Dan is inslapen/slacht het alternatief. De handel in zou ik nooit doen, wil wel de controle over mijn dier houden, van aanschaf tot einde verhaal.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 16:22

_San87_ schreef:
Ga je lekker?

Het is heel onaardig. Maar heel vaak komt ellende met paarden door ons zelf; inschattingsfouten, gebrek aan kennis, teveel luisteren naar trainers die vinden dat je moet doorduwen, onzekerheid en dus teveel te snel willen, prestatiedrang met te weinig oog voor het dier, etc...

Zadelmakers, behandelaren, artsen, trainers..... veelal bakken ze een verhaal dat ons van ons schuldgevoel verlost.
Maar 9 uit 10 keer is een eigenaar, mede, debet aan de situatie van het paard. pas wanneer je dat erkent kun je leren het beter te doen en blessures voorkomen.

Om tot die tijd alleen maar te blijven doen alsof de paarden defect geboren zijn gaat niet zorgen voor vooruitgang natuurlijk.