Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 22:47

Tja, dan zou ik 'm zeker uitbrengen. Anders zal het denk ik nog wel tegenvallen wat erop af komt zo kaal.
Dan zou ik er eerder voor kiezen om 'm door 'n stal te laten verkopen, die contacten heeft.

Diva_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 23:17

Ik lees ook mee in dit topic. Ik wil volgend jaar ook op zoek naar een nieuw maatje maar ben nu al rustig aan het rond kijken wat er zoal te koop is en in welke prijsklasse. Echter wil ik waarschijnlijk wel op zoek naar een western gereden paard/pony. Niet op hoog niveau maar gewoon recreatief en moet er alleen mee naar buiten kunnen. Maar voor nu blijft het nog even rondkijken en oriënteren. Mijn merrie word volgend jaar 25 waarvan ze al 21 jaar van mij is dus zo lang is het ook geleden dat ik een pony heb gekocht dus ik lees graag mee en hoop hier wat tips en tricks op te doen :o

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 23:20

Hi!

Ik ben op m'n gemakje aan het rondkijken voor een Tinkerveulen of -jaarling. Heb er nu 2 waar ik graag bij ga kijken. Uiteraard aan de andere kant van het land :+

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 23:37

Oh leuk! Ook ik ga in 2020 op zoek naar een paard. Wij zijn momenteel nog druk aan het bouwen aan onze schuur met stallen. De wei is omheind, maar moet ik nog goed in gaan richten. Het paard komt dus aan huis te staan.

Wij gaan voor een grote E pony of een klein paard tot max. 1.65m. Het is de bedoeling dat zowel ik als mijn dochter van 12 erop kunnen rijden. Verdere eisen zijn:
- ruin of merrie
- tussen de 6 en 11 jaar
- geen koudbloed
- braaf en zeer lief in de omgang
- verkeersmak en braaf onder het zadel (graag al vaker op vreemd terrein geweest)
- trailermak
- moet een net B proefje kunnen lopen (hoeft niet uitgebracht te zijn op wedstrijden)
- probleemloos een buitenritje kunnen maken
- recreatief een sprongetje kunnen maken
- afstamming of kleur maakt ons verder niets uit

Ons budget gaat rond de max 4500,- zijn denk ik.

Artimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 08:25

Wat wel leuk topic om te volgen! Ik zou ook komend jaar opzoek gaan naar een tweede paard, maar we hebben haar al gevonden en staat op stal :)

De prijzen vond ik ook hier en daar wat pittig, wij zochten een jong beestje, 2,5 tot 3,5 ongeveer.
Sommige papierloze jonge dieren voor 5000 vond ik echt te gek!

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 15:06

SusanH schreef:
Nou ja, voor wij ons paard kochten toch ook wel eea gezien wat niet uitgebracht was. En daar zat heel veel werk in. Dat bleek niet uit de advertentie. Maar was wel te merken met proefrijden. Als je er mee op wedstrijd wil, en je wil ook het liefst zsm aan de gang kunnen is het toch wel fijn als het paard al wat gezien en gedaan heeft. Zelf opleiden willen wij niet. Mijn ervaring is dat er toch wel vaak iets scheelt. Zeker als er staat potentie voor de sport maar het dier is nog nooit uitgebracht. En wel al een jaar of 11. Ik vind dat heel apart. En het komt toch heel vaak voor.

Niet zelf willen opleiden en toch op wedstrijd gaan, dat snap ik niet. Opleiden is toch een continu proces?
'Potentie voor de sport' is imo de meest loze kreet die er in de paardenwereld te vinden is, daar he bj eidd niets aan.
Nooit uitgebracht vind ik dan weer geen probleem, mensen genoeg die geen wedstrijdambities hebben, daar is niks mis mee.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 19:05

Sclimpre schreef:
SusanH schreef:
Nou ja, voor wij ons paard kochten toch ook wel eea gezien wat niet uitgebracht was. En daar zat heel veel werk in. Dat bleek niet uit de advertentie. Maar was wel te merken met proefrijden. Als je er mee op wedstrijd wil, en je wil ook het liefst zsm aan de gang kunnen is het toch wel fijn als het paard al wat gezien en gedaan heeft. Zelf opleiden willen wij niet. Mijn ervaring is dat er toch wel vaak iets scheelt. Zeker als er staat potentie voor de sport maar het dier is nog nooit uitgebracht. En wel al een jaar of 11. Ik vind dat heel apart. En het komt toch heel vaak voor.

Niet zelf willen opleiden en toch op wedstrijd gaan, dat snap ik niet. Opleiden is toch een continu proces?
'Potentie voor de sport' is imo de meest loze kreet die er in de paardenwereld te vinden is, daar he bj eidd niets aan.
Nooit uitgebracht vind ik dan weer geen probleem, mensen genoeg die geen wedstrijdambities hebben, daar is niks mis mee.

Opleiden vanaf 0 bedoel ik. Inrijden, doorrijden etc. Tuurlijk hoort trainen en verder opleiden erbij. Maar wel graag als de eerste meters al gemaakt en goed bevestigd zijn en de eerste knopjes er al op zitten.

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 13:14

Ik kom mij hier ook melden en gezellig meelezen!

Afgelopen jaar heb ik mijn friese merrie in moeten laten slapen. Zij was mijn eerste paard. Vervolgens ben ik weer teruggegaan naar een (mega eigenwijze) bijrijdpony. Eerst riep ik dat ik afgelopen zomer weer een eigen paard wilde, maar toen ik mijn bijrijdpony de hele zomer op mijn eigen stal mocht zetten heb ik dat uitgesteld. Nu ze weer terug is merk ik hoe erg ik een eigen paard mis met voornamelijk zelf alle beslissingen maken, ondanks dat ik mijn bijrijdpony als eigen mag beschouwen.

Kortom, de keuze is gemaakt om voor aankomende zomer écht een eigen paard te zoeken. Veel eisen heb ik nog niet, mijn vorige paard was ook via via bij mij gekomen. Wel een lichte voorkeur voor een merrie en het mag opzich op de grond een projectje zijn. Een paard die braaf is met opstappen vind ik dan wel weer erg fijn, iets met een gebroken pols en trauma's uit het verleden. Zolang het maar gezond is, ik wil namelijk niet weer op een korte termijn afscheid moeten nemen van een maatje.

Echter, een paard komt misschien iets eerder dan de planning. Van mijn instructrice heb ik een paard aangeboden gekregen: heeft in het verleden subtop gelopen, braaf ook op buitenrit en ik ken haar al. Ze is alleen wel al 22, dus daar zit ik nog een klein beetje over te twijfelen. Ervaringen met oudere paarden hoor ik graag!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 13:31

Voor een paard vind ik 22 wel oud. Voor een pony zou ik dat eerder aandurven. Al zegt het niks. Je kan een jong en gezond paard kopen, daar kan ook iets mee gebeuren waardoor het in 1 keer klaar is (pony van onze dochter was pas 5 bijvoorbeeld, zenuwbeknelling en in moeten laten slapen) een ouder paard kan ook best nog jaren mee gaan met goed beleid.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 14:10

Ik zou er niet aan beginnen

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 14:30

Ik lees even mee, sinds juni heb ik mijn paard maar ik twijfel of we een goede combi zijn. Dus misschien in 2020 verkopen en op zoek naar een nieuwe.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-19 15:11

Ik zou ook geen paard van 22 kopen, ja de kans dat het fout gaat is met ieder paard zo, of die nu 5 of 22 is. Maar de kans dat je met een paard van 22 even lang kunt als met een paard van 8 jaar is toch een pak kleiner. Zoals ik zei, het kan altijd fout gaan, maar als je een paard van 22 koopt is dat toch al iets meer risico.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 15:43

Dat is wel zo, maar niemand heeft een glazen bol (helaas) als de klik er echt is en de prijs is ook ok zou ik het best aandurven. Voor mijn man en ik die een sportpaard zoeken niet, maar voor onze dochter die af en toe Bixie wil starten en in de toekomst wellicht B dressuur zou een ouder paard nog prima kunnen.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 16:43

Het ligt ook aan je doelen. Is het gezond en wil je een recreatief paard is het een geweldig idee. Maar wil je starten zou ik het minder snel doen.

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 17:19

Ik ga volgend jaar ook opzoek naar een eigen paard, ben toe aan een eigen paard waar ik alles mee kan doen wat ik wil.

Voorkeur is een Fries maar als er een klik is met een ander paard da. Helemaal goed :))

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 22:16

Om even op een paar van jullie antwoorden terug te komen;
Ik rij enkel recreatief! Paard hoeft lekker ongeveer niets te doen, buitenritje op zijn tijd is het wel en af en toe eens in de bak hobbelen. Ik heb nog een studie (20 uur per week) en een baan (32 - 48 uur per week), dus een paard wat zeker een week stil kan staan zonder problemen is vereist.

Voor mij ligt de keuze denk ik puur bij het feit of ik het wil dat ik binnen een paar jaar weer afscheid moet gaan nemen van mijn maatje. Gelukkig heb ik nog even om na te denken en is er geen haast!

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-19 23:17

Hoe groot is hij? Een paard van 22 is natuurlijk wel al oud. Denk dat je je gelukkig mag prijzen als je een paard hebt dat iets of wat lengte heeft en de 27-28 haalt.

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 00:01

Pff, ergens 165 denk ik? Gokje hoor!

Wat jij zegt, dat is oom precies wat ik nog in mijn hoofd hebt en eventueel tegenhoudt. Aan de andere kant hoop ik over een paar jaar verder te zijn met mijn studie, waardoor ik daar minder tijd aan kwijt ben. Uiteindelijk wil ik parttime gaan werken, dan hwb ik wel iets meer tijd voor een jonger/projectpaard. In dat opzichte zou het 'prima' (ik weet het even niet anders te zeggen) uitkomen.

Agh, stof tot nadenken de komende tijd.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 09:49

Rust roest zegt men. Een paard op leeftijd moet toch wel regelmatig beweging krijgen om op conditie te blijven. Een week stil zetten zou dan niet optimaal zijn.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-19 12:05

JorineV schreef:
Rust roest zegt men. Een paard op leeftijd moet toch wel regelmatig beweging krijgen om op conditie te blijven. Een week stil zetten zou dan niet optimaal zijn.

Dat is ook weer waar.

Freyr schreef:
Pff, ergens 165 denk ik? Gokje hoor!

Wat jij zegt, dat is oom precies wat ik nog in mijn hoofd hebt en eventueel tegenhoudt. Aan de andere kant hoop ik over een paar jaar verder te zijn met mijn studie, waardoor ik daar minder tijd aan kwijt ben. Uiteindelijk wil ik parttime gaan werken, dan hwb ik wel iets meer tijd voor een jonger/projectpaard. In dat opzichte zou het 'prima' (ik weet het even niet anders te zeggen) uitkomen.

Agh, stof tot nadenken de komende tijd.

Misschien is het dan verstandig om nog even te wachten met het kopen van een paard, tot je weer wat meer tijd hebt? Kan je in die tussentijd ook nog even sparen en misschien iets meer uitgeven aan je droompaard. Ik zou een paard van die lengte met 22 niet kopen, rekenent dat je er ongeveer nog maar tussen de 1-5 jaar plezier uit gaat halen.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 12:11

Ik kom hier even binnenvallen met een vraag.

Er is een paard op mijn pad gekomen waar ik een enorme klik mee heb (rijden en op de grond).
In mijn eentje kopen is nog een lastige optie. Ik studeer over 2 maanden af, maar heb nog geen zicht op een vaste baan. In mijn sector is dat echter niet moeilijk (onderwijs). Het is alleen dat ik daar NU nog geen zicht op heb, over een maand misschien al wel (ik heb al gesolliciteerd trouwens).
Nu kwam mijn zus gisteren op eigen initiatief dat ze dit paard wel samen wilt kopen. We hebben deze droom al lang samen, echter is zij iemand die 1001 dingen te doen heeft. Ik zei dat ze dan wel keuzes moet maken tussen haar hobby's als ze dit ook nog wilt. Ze gaat er over nadenken.
De kosten kunnen we delen, wat voor mij al fijn is voor de periode dat ik nog studeer (ik werk ook trouwens, maar dat is voor minimumloon. Ze willen mij heel graag houden, en het is ook wel in mijn sector, dus ik ga nog praten over loonsverhoging als mijn stufi wegvalt. Gezien ik dan ook gewoon gediplomeerd ben..).

Ik twijfel enorm, want ik wilde altijd een goede baanzekerheid voor ik er aan begon. Over een half jaar wilde ik echt gaan zoeken naar een paard. Echter zie ik heeel veel medestudenten om me heen met 1 of meerdere paarden die nog lang niet afgestudeerd zijn. Zij kunnen het toch ook? Vrienden met paarden zeggen dat het juiste moment er nooit is, dus je er gewoon aan moet beginnen als dat goed voelt.

Ik zit er ook aan te denken om haar te leasen tot ik meer zekerheid heb, als de eigenaar dit een goede optie vindt.

Wanneer zijn jullie er aan begonnen? Wat zouden jullie doen in mijn situatie? Ik hoop dat jullie het verhaal begrijpen haha.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 12:14

Baanzekerheid hoeft niet per sé, maar wel financiële zekerheid. Ik heb mijn paard ook in mijn studententijd gekocht, maar ik had daarvoor wel al flink gespaard en met mijn vaste bijbaantjes kon ik mijn paard volledig zelf betalen. Dat vond ik wel heel belangrijk.

Een paard samen kopen zou ik dan weer nooit doen. Ik hou er juist van dat het mijn eigen paardje is waarbij ik alles volledig zelf kan beslissen.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-19 12:22

Macs schreef:
Ik kom hier even binnenvallen met een vraag.

Er is een paard op mijn pad gekomen waar ik een enorme klik mee heb (rijden en op de grond).
In mijn eentje kopen is nog een lastige optie. Ik studeer over 2 maanden af, maar heb nog geen zicht op een vaste baan. In mijn sector is dat echter niet moeilijk (onderwijs). Het is alleen dat ik daar NU nog geen zicht op heb, over een maand misschien al wel (ik heb al gesolliciteerd trouwens).
Nu kwam mijn zus gisteren op eigen initiatief dat ze dit paard wel samen wilt kopen. We hebben deze droom al lang samen, echter is zij iemand die 1001 dingen te doen heeft. Ik zei dat ze dan wel keuzes moet maken tussen haar hobby's als ze dit ook nog wilt. Ze gaat er over nadenken.
De kosten kunnen we delen, wat voor mij al fijn is voor de periode dat ik nog studeer (ik werk ook trouwens, maar dat is voor minimumloon. Ze willen mij heel graag houden, en het is ook wel in mijn sector, dus ik ga nog praten over loonsverhoging als mijn stufi wegvalt. Gezien ik dan ook gewoon gediplomeerd ben..).

Ik twijfel enorm, want ik wilde altijd een goede baanzekerheid voor ik er aan begon. Over een half jaar wilde ik echt gaan zoeken naar een paard. Echter zie ik heeel veel medestudenten om me heen met 1 of meerdere paarden die nog lang niet afgestudeerd zijn. Zij kunnen het toch ook? Vrienden met paarden zeggen dat het juiste moment er nooit is, dus je er gewoon aan moet beginnen als dat goed voelt.

Ik zit er ook aan te denken om haar te leasen tot ik meer zekerheid heb, als de eigenaar dit een goede optie vindt.

Wanneer zijn jullie er aan begonnen? Wat zouden jullie doen in mijn situatie? Ik hoop dat jullie het verhaal begrijpen haha.

Is er misschien een ouder die je niet even kan/wil helpen? Met je zus lijkt me ergens wel een risico, maar ik kom bijvoorbeeld wel echt heel goed overeen met mijn zus (die overigens niet rijdt) maar moest zij met zo'n aanbod komen zou ik daar zeker voor open staan, zeker omdat wij zo'n goede band hebben. Moest dat niet zo zijn zou ik nooit een paard kopen met iemand anders. Met een gewone vriendin of vriend zou ik het nooit doen.

Over het studeren, ik studeer ook nog, heb volgend jaar mijn bachelor en plan om daarna nog een master te doen. Ik was 16 toen ik mijn eerste paard kocht en ik moet zeggen dat het voor mij persoonlijk soms moeilijker was in de middelbare school dan in het hoger. Nee, de juiste timing komt nooit in mijn ogen. Ik betaal sinds dit jaar mijn paard volledig zelf, en dit lukt me perfect met een studentenjob plus ik hou genoeg over om zelf nog te sparen/leuke dingen te doen maar hij staat wel goedkoop gestald. Maar ik heb dus wel een vaste studentenjob (eigenlijk zelfs 2 maar die tweede stelt niet zoveel voor) en ik word wel heel goed betaald. In 2020 gaan we op zoek naar een tweede paard, wel met dezelfde deal met mijn moeder als mijn eerste paard, aankoop en materiaal blijft altijd op mijn rekening maar het onderhoud betaald zij. Onverwachte kosten splitsen we.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-19 12:35

Even nog een vraag, hoe staan jullie tegenover een krampbeen? Ik heb al een paar paarden gezien die hierdoor aantrekkelijker geprijsd zijn maar wel alles wat ik zoek. Een bemerking op het RX zou ik nooit kopen.
Maar zover mijn kennis rijkt, is een krampbeen geen belemmering tijdens het rijden en is het ook niet iets dat gevaarlijk is of belemmerd in de sport aangezien ze het tijdens het rijden niet vertonen? Of zit ik dan fout?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 12:43

Ik zou het zelf niet doen. Maar als je het overweeg zou ik het even met je da overleggen en mee laten kijken!