Dilemma: wat te doen met paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 14:56

ik zeg niet dat het paard de handel in moet. ze kan ook werk zoeken om het te bekostigen.
of de instantie paard zoekt baas opvang is een geweldige instantie. een paard bij zijn vriendjes weg halen en laten slachten dat vind ik niet kunnen :( alleen de stress van het slachthuis al ze ruiken de dood.[/quote]

Ga toch weg....
Dit zijn echt van die onzin verhalen..... helemaal opgelezen van een quote op Facebook?
Ik heb twee paarden laten slachten en die hebben geen idee gehad wat er gebeurde.
Je kan namelijk gewoon zelf je paard brengen, je kan afspreken het in de ochtend als eerste te laten doen.
Dan is alles nog schoon en heb je geen geuren.
Mijn tweede paard is zelfs buiten in het opkomende zonnetje geschoten.
Gewoon waar ik bij was en met slachters die heel vriendelijk waren.
Hou allemaal op met onzin vertellen, daar help je echt niemand mee.
Lieve TS neem je tijd en maak een beslissing waar jij vrede mee kan hebben.
Gelukkig kan niemand je dwingen om het anders te doen.[/quote]

dat kan jij onzin vinden. we hebben zelf een koe gehad en naar de slacht gebracht, en die had het meteen in de gaten. mijn buurman heeft een kleinschalige slachterij hij slacht koeien en paarden en als ik zijn verhalen soms hoor dan zou ik nooit een dier naar de slagerij brengen. je kunt het het onzin vinden maar als er een dood dier aan de kant van de weg ligt om opgehaald te worden door sonac dan ruiken ze dat ook dat heet intstinct. net zoals dieren op de vlucht gaan voor brand.

Mizora

Re: Dilemma: wat te doen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 15:16

Behalve dan dat paarden juist vaak terug de brandende stallen in vluchten.

Een dood dier aan de kant van de weg is vaak al aan het ontbinden, dat ruikt, de dood zelf niet. Zelf ook bij een kleinschalige slachterij geweest, vrijwel allemaal rustige dieren en geen van hen angstiger dan dat ze normaal zijn in een nieuwe ruimte (ging om varkens, schapen en koeien, deze slachterij deed geen paarden). En de verschillende excursies van paarden slachten (die via bokt toen georganiseerd zijn) gaven een vergelijkbaar beeld.

PZB heeft een uitermate twijfelachtige reputatie, dus dat je daar naar verwijst geeft al een bepaalde insteek aan. Ik zou mijn paard absoluut eerder laten slachten voordat het daar heen gaat.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 15:17

OleJon, dit is niet de plek voor een discussie over wel of niet slachten. Laat dat hier zitten en doe dat in een topic wat er voor bedoeld is.

TS, goed van je, dat je niet over 1 nacht ijs gaat en een overwogen beslissing neemt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 15:18

Droogmolen schreef:
En nee, geen PB's gehad van verontwaardigde Bokkers die mijn paard morgen willen komen ophalen om hem een fijn pensioen te geven :Y)

Tjonge, waarom verbaasd me dat nou niet?

Nogmaals, succes. Het is rot. Slim dat je eerst de opties gaat overwegen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 15:38

Stuur Paula Zwaan op Facebook een bericht misschien kan zei je helpen.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 15:52

Ik vind het toch wel bijzonder dat iedereen zegt “zoek een baan”. Dat is al precies waar ze mee bezig is.
“Werk zat”. Ook zo’n fijne dooddoener.
Tuurlijk zou je zo als cassière aan de slag kunnen maar wil je nieuwe werkgever dat betalen wat je voorheen verdiende en waarmee je je paard kon onderhouden? Of ga je werken voor een loontje dat nog minder is dan wat je nu aan WW krijgt? Dan zit je met een nog groter financieel “dingetje”. “Neem je twee baantjes”. Moet je maar net twee baantjes vinden waarbij dat kan en je ook nog moeder kan zijn voor je kinderen.

Tuurlijk probeert iedereen mee te denken maar in iemand kunnen verplaatsen, gaat pas als je zelf in een dergelijke situatie hebt gezeten.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 15:56

bigone schreef:
Ik vind dat je je persoonlijk niet in 100 bochten hoeft te wringen om een 20 jarig paard te blijven onderhouden die al vier jaar met pensioen is, nu nog flinke kosten maken om uit te zoeken of er eventueel een medische reden is van het bokken, tja, als hij 10 was misschien maar niet met 20. Piendumatre gaf iets aan wat misschien een uitkomst zo zijn en zo niet, wanneer je zelf geen moeite krijgt van het feit dat je hem hebt laten hemelen om financiele redenen en je wil de zaken in eigen hand houden dan gewoon dat als optie achter de hand houden.
Paard heeft blijkbaar tot nu toe een goed leven gehad en dat hij dood gaat heeft hij geen benul van.

Nou dit, laten we even nuchter blijven denken.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 16:03

Oh hemeltje wat haal je je op je hals om dit op bokt te durven zetten := zoveel moraalridders en mensen met oneindig budget die alles maar aan kunnen houden.

TS: paard heeft 8 fantastische jaren bij je gehad, loopt nu al langere tijd als koning in Frankrijk met pensioen de grasmaaier uit te hangen. Geweldig! Je enige optie als je geen geld meer hebt voor onderhoud is inderdaad laten hemelen (andere opties lijken mij te risicovol), en daar hoef jij je niet voor te verantwoorden of schuldig voor te voelen. Geld is op en voor het paard maakt het niets uit of ie op de aarde rond graast of in de paardenhemel. Voel je niet schuldig, je hebt wel ballen dat je dit onderwerp op een forum als bokt plaatst. _/-\o_

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 16:09

karijn schreef:
Ik vind het toch wel bijzonder dat iedereen zegt “zoek een baan”. Dat is al precies waar ze mee bezig is.
“Werk zat”. Ook zo’n fijne dooddoener.
Tuurlijk zou je zo als cassière aan de slag kunnen maar wil je nieuwe werkgever dat betalen wat je voorheen verdiende en waarmee je je paard kon onderhouden? Of ga je werken voor een loontje dat nog minder is dan wat je nu aan WW krijgt? Dan zit je met een nog groter financieel “dingetje”. “Neem je twee baantjes”. Moet je maar net twee baantjes vinden waarbij dat kan en je ook nog moeder kan zijn voor je kinderen.

Tuurlijk probeert iedereen mee te denken maar in iemand kunnen verplaatsen, gaat pas als je zelf in een dergelijke situatie hebt gezeten.

Ts gaf in de beginpost aan dat de WW in het korte afloopt en ze dan niks meer heeft. In een dergelijk geval lijkt me dat ieder baantje, zelfs aan het absolute minimum, altijd een extraatje is? (nu nog los van het paard.)

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 16:16

Wat een moeilijke beslissing TS. Wat een verschillende meningen, mag ik je de mijne ook nog geven? Zoals ik het bekijk heeft het paard een mooie leeftijd. Is het niet geschikt om te berijden. Sommigen opperen dat je er maar een aantal onderzoeken en/of paardenfluisteraars tegenaan moet gooien om uitte zoeken of het dier nog wel bereden zou kunnen worden. Grote kans dat dit weggegooid geld blijkt. Ik ben niet iemand die makkelijk een dier zou verkopen of inslapen, maar je moet wel realistisch blijven.

Leuk om je paard te plaatsen in een of ander natuurgebied ver weg, maar dan? Daar zal toch ook ontwormd moeten worden, hoeven bekapt en als je beestje ziek wordt? Ook weer veel kosten en hopelijk wordt het tijdig gesignaleerd. Toen je je paard aanschafte zat je in een heel andere fase van je leven. Nu heb je een man en kinderen en je zit ook nog eens zonder werk. Lekker makkelijk om te zeggen dat je maar moet aanpakken wat je kan om je paard te kunnen betalen. Weet uit ervaring hoe lastig het soms is om werk te hebben en te houden met kleine kinderen. In jouw geval zou ik ervoor kiezen om het paard te laten gaan. Hij heeft een mooi leven gehad ( neem ik aan ) en heeft verder geen weet van leven of dood. Hoe zuur het ook is, jij leeft in het nu en je eerste verantwoording ligt bij je gezin. Het zou toch te zot zijn dat je kinderen naar de opvang moeten omdat mama moet werken voor haar paard.

Het is en blijft moeilijk, wens je daarom heel veel sterkte met het nemen van een beslissing

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 16:23

Mer1980 schreef:
Oh hemeltje wat haal je je op je hals om dit op bokt te durven zetten := zoveel moraalridders en mensen met oneindig budget die alles maar aan kunnen houden.

TS: paard heeft 8 fantastische jaren bij je gehad, loopt nu al langere tijd als koning in Frankrijk met pensioen de grasmaaier uit te hangen. Geweldig! Je enige optie als je geen geld meer hebt voor onderhoud is inderdaad laten hemelen (andere opties lijken mij te risicovol), en daar hoef jij je niet voor te verantwoorden of schuldig voor te voelen. Geld is op en voor het paard maakt het niets uit of ie op de aarde rond graast of in de paardenhemel. Voel je niet schuldig, je hebt wel ballen dat je dit onderwerp op een forum als bokt plaatst. _/-\o_

Amen :j

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 16:30

bigone schreef:
Ik vind dat je je persoonlijk niet in 100 bochten hoeft te wringen om een 20 jarig paard te blijven onderhouden die al vier jaar met pensioen is.

Op zich ben ik het met de uitspraak eens. Als iets echt niet gaat, dan gaat het niet. Geld dat je niet hebt en ook niet gaat krijgen, kan je niet spenderen.

Maar heel zwartwit gezien is TS "gewoon" haar job kwijtgeraakt. Uiteraard tussen aanhalingstekens want zo gewoon is dat niet als je een gezin en paard te onderhouden hebt, maar wat ik bedoel is dat het geen permanente situatie is. Toen TS een job had, was er geen probleem en het moment dat TS opnieuw een job heeft, zal er waarschijnlijk weer geen probleem zijn. Om dan in die donkere tussenmaanden te beslissen een kerngezond dier te laten hemelen, TS is er vrij in en het zal vast wel vaker gebeuren, maar ik zou het niet verantwoord krijgen voor mezelf.

En voor de mensen die zeggen: het is gemakkelijk oordelen van achter een schermpje. Dat werkt beide kanten op natuurlijk. ;) Het tekstje 'laat maar slachten' is even snel en gemakkelijk getypt dan 'dat doe je toch niet'. Uiteindelijk is het TS die nog lekker moet kunnen slapen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 16:36

Wat ik er inelk geval wel van vind is dat het heel eerlijk van ts is om te vertellen dat dit paard bokt,of zou kunnen bokken. Want degenen die nog geinteresseerd zijn in een 20-jarige,zoals ik, zijn meestal juist degenen die een heel braaf paard zoeken.En niet een projectje waar je mee zou kunnen verongelukken als je niets van het verleden van dat dier weet.

Droogmolen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-19 16:43

Mer1980 schreef:

Zit hier nu met tranen in mijn ogen over wat je zegt als koning in Frankrijk, dat is precies hoe ik wil dat mijn paard zich voelt en wat ik hem zo ontzettend gun ;( .

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 17:04

Droogmolen schreef:
Mer1980 schreef:

Zit hier nu met tranen in mijn ogen over wat je zegt als koning in Frankrijk, dat is precies hoe ik wil dat mijn paard zich voelt en wat ik hem zo ontzettend gun ;( .

Ts, jij hebt een emotionele band met dit paard.Anderen die hem niet kennen uiteraard niet.Dat is ook het probleem van een oudje door iemand anders te laten overnemen.Die kennen hem toch niet.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 17:19

Hier weet iedereen het beter en zou iedereen zijn paard tot in het oneindige aanhouden.......maar ja dit is niet de echte wereld, dit is bokt.

In de echte wereld heb je te maken met tegenslagen, je eigen gezondheid, die van je kids, je paard etc. en moet je soms een beslissing nemen die je naar jezelf toe moet kunnen verantwoorden, niet naar de rest van de wereld. Die moet zijn eigen beslissingen maar nemen als de tijd daar is.

Ik heb ook een ouder paard staan. Ik roep al 5 jaar dat als ie wat gaat mankeren, dat ik dan de stekker eruit trek. Hij heeft een prachtleven gehad en ik ga dat niet onnodig rekken. Verkopen/weggeven of wat dan ook is weglopen van je verantwoordelijkheid. Zeker met een paard als het jouwe. Ik geef je groot gelijk dat je overweegt om te stoppen. Dat vind ik getuigen van diep respect naar een dier wat op jou vertrouwt.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 19:34

Ik begrijp juist niet wat er respectvol is een gezond dier te doden voor het geld omdat TS even werkloos is. TS heeft destijds gekozen voor een grasmaaier, waar ze nooit op kon rijden, het dier is in al die jaren nooit eens fatsoenlijk onderzocht of die pijn heeft of waarom die bokt. En dan moeten we het nu ook nog aanmoedigen dat TS de lef heeft dat ze het aandurft hem te doden?
En alsof iedereen anders dan TS er vreselijk mee zou omgaan. Wat een onzin.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 20:34

Sabri schreef:
Ik begrijp juist niet wat er respectvol is een gezond dier te doden voor het geld omdat TS even werkloos is. TS heeft destijds gekozen voor een grasmaaier, waar ze nooit op kon rijden, het dier is in al die jaren nooit eens fatsoenlijk onderzocht of die pijn heeft of waarom die bokt. En dan moeten we het nu ook nog aanmoedigen dat TS de lef heeft dat ze het aandurft hem te doden?
En alsof iedereen anders dan TS er vreselijk mee zou omgaan. Wat een onzin.

Amen

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 21:15

Ethiek rond het houden van dieren blijft fascinerend.
Voor het ene individu wordt verwacht dat iemand jaren krom ligt om het onderhoud te betalen, terwijl het andere probleemloos tot hamburger of kipnugget mag worden verwerkt.
Tenzij alle moraalridders in dit topic braaf veganist zijn natuurlijk.

Als het management van een dier een probleem is (om wat voor reden dan ook), dan is er niets op tegen dat dier weg te doen ( herplaatsen/verkopen indien redelijkerwijs mogelijk, anders inslapen).

Het is een absurd idee dat je als je ooit voor het houden van een dier gekozen hebt , je dus automatisch verplicht bent dat dier koste wat kost tot zijn levenseinde te houden.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 21:20

Wat nu als de TS had aangegeven zélf een medische aandoening te hebben waardoor ze dit paard niet meer zou kunnen rijden?
(Met de wetenschap dat het dier een mooie leeftijd heeft bereikt met een moeilijk karakter.)
Dat ze het al jaren had geploeterd, maar nu op een punt stond waarbij dat echt niet meer ging.
Als ze had geschreven dat het haar pijn deed om het dier zo te zien, en de de opties hier had voorgelegd.........Sorry, maar ik denk dat het gros van de reacties hier dan héél anders waren geweest!
Dan werd ze de hemel in geprezen over het feit dat ze aan haar paard dacht, en niemand anders opzadelde met haar probleem, om over het welzijn van het paard maar te zwijgen.

Maar nee.......TS geeft eerlijk toe dat het een geldkwestie is........en dát maakt het verschil!!
Beetje jammer dit.

Bovendien áls TS zou besluiten om uiteindelijk voor het beeindigen van het leven van háár paard te kiezen dan is Zij het, die met die keuze verder moet, dus hoeven wij ons hier niet druk te maken over het feit dat ze misschien! wel eens spijt zou kunnen krijgen van die keuze.
Het paard in kwestie zal haar niks kwalijk nemen.
Die galopeerd dan al lang en breed over de eeuwige groene weides.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 14:25

Ik persoonlijk zou het echt niet kunnen. Pas als m'n geld echt (meer dan) op is en niet bij voorbaat al.

Amber812

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 14:38

Je hoeft je echt niet schuldig te voelen hoor TS, hij heeft een fijn pensioen gehad bij jou.
Wat je ook beslist, succes met je beslissing.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 14:40

pien_2010 schreef:
Echt niet torenhoog, want mijn vriendin en ik hebben altijd hetzelfde meningsverschil→ zij werkt voor de kat zijn staart, zo goedkoop is ze met alles, met het gevolg dat ze extra hard moet werken om rond te komen. Dus die stalling zal misschien nu € 60,-- € 65,-- zijn, maar ik denk niet eens.
Als TS geïnteresseerd is kan ze de gegevens van J opvragen en dan krijgt ze die. Er is ook nog zoiets als pb :)* .
Maar ik denk dat TS paard wil laten hemelen en die keuze misschien zonder dat ze het zelf door heeft al gemaakt is. Dat is haar goed recht want het is haar paard en dan komt hij ook niet de handel in. Ik heb alleen een nog andere optie gegeven die niet zo duur is.
Bij J. komen vaak één keer per jaar diegene die het paard aan haar zorgen hebben toevertrouwd. Even paard zien, kijken of alles goed gaat etc. Dan kunnen ze een (goedkoop→ hebben we ook meningsverschil over) overnachtingsplaats regelen want zij heeft ook een B&B. Maar dat hoeft dus niet. Zij zorgt er gewoon goed voor.

Die discussie kan ik me goed voorstellen want zelfs in onze regio is het amper haalbaar om voor die prijzen kostendekkend te zijn. Je uren moet je dan niet eens willen tellen.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 18:40

flavlip schreef:
Ik persoonlijk zou het echt niet kunnen. Pas als m'n geld echt (meer dan) op is en niet bij voorbaat al.

Zeg nooit nooit!!!!
Een leven kan rare wendingen nemen!!
Het is maar goed dat we niet alles vaste voren weten.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 19:21

Ik zou mijn paard niet laten inslapen als ik geen werk zou hebben en het daardoor maandelijks krap heb. Dat weet ik zeker.

Dan heb ik het niet over onvoorziene kosten van een dure operatie oid, maar echt over de situatie waar ts nu inzit. Haar woorden 'het is krap, maar met wat puzzelen lukt het' op dit moment twijfelt ze over de keus wel/niet houden, wel/niet afmaken. Blijft haar keuze. Ik zeg alleen dat ik door zou gaan tot het geld echt op is en dus tijdelijk zou inleveren op veel luxe. Komt er nog iets bij, ja dan houdt het echt op.