Discussie bewerkbare rijpaarden fokken i.p.v kanonskogels?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Discussie bewerkbare rijpaarden fokken i.p.v kanonskogels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 07:51

Maar toch nog een vraag hè? Kan je dus zeggen dat over het algemeen de gemiddelde KWPN-er niet anders is dan de gemiddelde Hannoveraner, Westfalener, Oldenburger of Holsteiner? In alle stamboeken zitten rotte appels denk ik, maar ik bedoel is er volgens de kenners/fokkers hier een verschil of maakt het echt niet uit? Mijn ervaring met KWPN-ers vs Hannoveranen is anders, maar heb niet de wereld aan paarden gereden. Overigens heb ik totaal geen moeite met het toegeven van mijn tekortkomingen wb het rijden, ben een gewone gemiddelde ruiter schat ik zo in en sta open voor wat mijn instructeurs me zeggen.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 08:06

Alleen de kwpn hengst bordeaux heeft in Duitsland al meer dan 12 goedgekeurde zonen.
Jaarlijks worden er bij de duitse stamboeken meerdere “kwpn” hengsten goedgekeurd/erkend, al die stamboeken zijn onderhand zo verweven in elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 08:12

En was dat 10-15 jaar geleden ook al zo?

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 08:17

Blijft een feit dat erfelijke aanleg bestaat, ook qua karakter.
Je hebt de typische rassen, zoals de barokke rassen, de groninger, de merens ... die hun eigen standaarden hebben.

Verder heb je de stamboeken die echt voor een sport proberen te fokken en die ontlopen elkaar niet zo veel, ze fokken immers voor hetzelfde doel. Het bloed wordt, gelukkig, steeds meer gemengd.

Toch vind ik dat elk stamboek zijn eigen aanpak heeft en daarin zie ik de eigen volksaard een beetje weerspiegeld.

Kwpn: heel communicatief en informatief, efficiënt, ze proberen hun fokkers duidelijk te begeleiden (sturen?), commercieel, beetje hype-gevoelig (in Anky's tijd moesten ze allemaal heet zijn, dan moesten ze erg bergop zijn, nu ligt het accent weer op bewerkbaarheid), positief gesteld, kwpn heeft een duidelijk doel. Duur.

Bwp: de info is miniem, (de potjes blijven zoveel mogelijk gedekt) de kosten ook, bwp-fokkers doen vooral hun eigen zin, zoeken opportuniteiten, resultaatgericht en beetje conservatief. Als het in kwpn regent, dan druppelt het in bwp.

Duitse stamboeken: zij beslissen wat goed is, het volk applaudisseert, weinig openheid, wel conservatieve kwaliteit. Discipline is belangrijk.

Wie kent de Frande en Deense fokkerij voldoende om aan te vullen?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 08:27

Ik denk dat wij eerlijke en nuchtere veulens fokken. Beetje allround gefokt.
We zijn hobbyfokker, doel is mooi en fatsoenlijk paard te fokken.
Ik besteed veel tijd aan opvoeding van het veulen.
Ze leren van alles hier. Grootverkeer, landbouwverkeer, reizen in de trailer, Pontius naar de hoefsmid, etc etc etc.

En ik hoor van de eigenaren later dat ze goed kunnen merken dat de veulens veel geleerd hebben.
Meestal hebben we 1 veulen, die loopt dan bij de merrie samen met een andere merrie.

Voorgaande veulens waren vlot verkocht, dit keer wel later dan normaal advertentie geplaatst, geen reactie op gehad.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 08:39

Franse fokkers ken ik een beetje, de merens en de camargue is redelijk gesloten circuit.
Wel blijft de nadruk op werkkarakter liggen, hoewel ze tegenwoordig wel groter fokken dan pak um beet, 15 jaar geleden.
Er ook wat meer een sportlijn in de camargues is maar ik weet niet of die bewust of expres is gefokt.

Het is jammer dat als ze eenmaal buiten de regio of helemaal buiten Frankrijk zijn, zijn het geen raspaarden meer voor de fransen.
Maar waardoor het zicht ook wat verloren gaat.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-19 09:10

Toen had men het over de Zeoliet nakomelingen, die mij overigens reuze mee vielen in het karakter. Zeoliet gaf verdriet als ie bereden werd door een miet zei ik altijd :')
Men moet vooral eens leren om naar zijn eigen tekortkomingen te kijken zodat de paarden niet om de haverklap van eigenaren moet wisselen omdat de combinatie niet matcht ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 09:14

Adelaide71 schreef:
Maar toch nog een vraag hè? Kan je dus zeggen dat over het algemeen de gemiddelde KWPN-er niet anders is dan de gemiddelde Hannoveraner, Westfalener, Oldenburger of Holsteiner? In alle stamboeken zitten rotte appels denk ik, maar ik bedoel is er volgens de kenners/fokkers hier een verschil of maakt het echt niet uit? Mijn ervaring met KWPN-ers vs Hannoveranen is anders, maar heb niet de wereld aan paarden gereden. Overigens heb ik totaal geen moeite met het toegeven van mijn tekortkomingen wb het rijden, ben een gewone gemiddelde ruiter schat ik zo in en sta open voor wat mijn instructeurs me zeggen.

Het maakt niet uit, ik kijk liever naar de bloedlijnen. Sommige lijnen staan bekend om goed bewerkbare karakters. Andere wat minder, het beste is het wel uiteraard om dat te constateren nav je eigen ervaring.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 09:17

Bij de warmbloeden moet je het echt per lijn bekijken en niet per stamboek. De diversiteit is gewoon veel te groot daarvoor.
Bij echte rassen waarbij niet buiten het ras gefokt wordt kun je nog wel meer spreken van typische kenmerken, maar een paard blijft altijd een individu.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-19 09:20

Sizzle schreef:
Bij de warmbloeden moet je het echt per lijn bekijken en niet per stamboek. De diversiteit is gewoon veel te groot daarvoor.
Bij echte rassen waarbij niet buiten het ras gefokt wordt kun je nog wel meer spreken van typische kenmerken, maar een paard blijft altijd een individu.

Dat ben ik met je eens :)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 09:23

Het is ook een vraag van wat er verkoopt...dus mensen er is vraag en afname?!

Toch zie je dit ook terug bij de ponys...hoeveel veel te felle ponys of ik laatst heb gezien met de zoektocht naar een kinderpony was ook erg veel. Maar ook daar geld dat het altijd makkelijk moet lopen voor de punten... ik heb liever een betrouwbare kalmere pony zodat mijn kind ook met plezier kan buitenrijden, mennen en spelletjes etc kan doen. Zodat ze ook buiten een bak of omeining kunnen zonder dat er een pony flipt van een kwakende eend!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 09:32

kwita schreef:
Het is ook een vraag van wat er verkoopt...dus mensen er is vraag en afname?!

Toch zie je dit ook terug bij de ponys...hoeveel veel te felle ponys of ik laatst heb gezien met de zoektocht naar een kinderpony was ook erg veel. Maar ook daar geld dat het altijd makkelijk moet lopen voor de punten... ik heb liever een betrouwbare kalmere pony zodat mijn kind ook met plezier kan buitenrijden, mennen en spelletjes etc kan doen. Zodat ze ook buiten een bak of omeining kunnen zonder dat er een pony flipt van een kwakende eend!

Dit was 25 jaar geleden ook al zo. Zo vaak op wedstrijden kopers gehad en dan vielen ze voor het plaatje. Inderdaad, we hadden mooie pony’s maar ook lang niet allemaal geschikt voor kinderen die alleen nog maar op een manege of doodbrave beginnerspony hadden gereden . Vaak ouders die alleen de strikken en bekers zagen en concludeerden dat dat de topper voor hun prinses moest worden.
Een keer een stel zeer hardnekkige mensen thuis uitgenodigd , ze stalkten ons elke wedstrijd en toen maar anders aangepakt. Pony door dochter laten rijden dus moe toen het meisje er op ging. Nooit weer last van gehad. Soms zijn er wel afspraken met mensen gemaakt maar dan wist ik wie de pony zou gaan rijden en dat het goed kwam met nieuwe eigenaar . Hadden we voor het geld gekozen dan waren er bij ons ook zogenaamde onhandelbare dieren weg gekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 09:34

Elisa2 schreef:
Adelaide71 schreef:

Het maakt niet uit, ik kijk liever naar de bloedlijnen. Sommige lijnen staan bekend om goed bewerkbare karakters. Andere wat minder, het beste is het wel uiteraard om dat te constateren nav je eigen ervaring.

Okay dank! +:)+
Ik leer hier weer dat het tegenwoordig anders gesteld is met de stamboeken wb heel veel gezamenlijke bloedlijnen dan ongeveer 15 jaar geleden. Klopt dat? Specifieke kenmerken wb stamboeken (warmbloed paarden) bestaan eigenlijk niet meer omdat het een grote melting pot is?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 09:45

Ik weet ook niet of je ooit hebt kunnen spreken van specifieke kenmerken. Juist na de invoering van volbloed waren de verschillen tussen het wat zwaardere dier en de dieren met veel bloed nog veel groter. Nu langzaam is het redelijk uniform wat je ziet op de keuringen. Maar als je gewoon bij mensen in het weiland gaat kijken varieert het van ongemotiveerde trage duikboten tot exploderende kanonnen. Ook kwa exterieur gaat het van palingen zonder enkele vorm in de bovenlijn naar schitterend gevormde paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 09:57

Maar wat stelt zo'n stamboek dan eigenlijk nog voor als ze geen specifieke kenmerken hebben, het zegt dus niks meer als er een Hannoveraner papier bij zit of een KWPN? Het doel is hetzelfde bij alle warmbloed paarden stamboeken? Of is dat veel te kort door de bocht? En 'het trage(re) achterbeen' van veel Duitsers is ook verdwenen met de komst van het KWPN-bloed? Of bestaat zoiets nog wel, maar dan in bepaalde bloedlijnen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 10:07

Dat is voor mij een opmerking die aangeeft dat je er zelf totaal niet mee bezig bent. Weet dan ook niet of het de moeite waard is om daar een reactie aan te spenderen.
Bij warmbloed stamboeken zijn uiteraard ook eigenschappen vastgelegd en dan vooral gezondheid en sportresultaten.
Dan maakt het dus veel minder uit of je een beknopt damespaardje bent of een lange banaan, als je maar sportresultaten hebt.
Wat dat betreft zijn dingen als: kleur, stokmaat, neusvorm veel meer bekrompen navelstaarderige eigenschappen om op te selecteren, maar ja ze lijken dan wel meer op elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 10:15

Prima, probeer het te begrijpen omdat mijn kennis tekort schiet en omdat ik soms weldegelijk denk een bepaald stamboek te herkennen in een paard. Nee, ik ben niet erg thuis in de fokdoelen van de stamboeken maar probeer te leren en dat te rijmen met mijn beperkte kijk op de dingen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 10:23

De opmerking van het trage achterbeen maakte me wat impulsief, alsof ze daar in Duitsland ooit actief op gefokt hebben, dat is uiteraard totaal niet het geval.
Dat kwam vooral uit een bepaalde verschrikkelijk succesvolle lijn maar die waren gewoon achter niet de snelste. Fidermark is ook Duits en je kan met de beste wil van de wereld geen Fidermark met Rubinstein vergelijken.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-19 10:35

Waarom moet er dan met zo'n belerend toontje worden gereageerd op Adelaide? Het is toch een doodnormale vraag die zij stelde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 10:38

Sizzle schreef:
De opmerking van het trage achterbeen maakte me wat impulsief, alsof ze daar in Duitsland ooit actief op gefokt hebben, dat is uiteraard totaal niet het geval.
Dat kwam vooral uit een bepaalde verschrikkelijk succesvolle lijn maar die waren gewoon achter niet de snelste. Fidermark is ook Duits en je kan met de beste wil van de wereld geen Fidermark met Rubinstein vergelijken.

Helemaal waar! Ik haalde het alleen aan omdat het 10-15 jaar geleden dit vaak geroepen werd en ik ook twee gereden heb met een beetje die slag na in je rug als je erop zat, wat weer een omschakeling/aanpassing was om ze fijn te kunnen laten lopen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 10:38

Ik denk ook dat je eerder lijnen herkent met bepaald uiterlijk of bewegingen bijvoorbeeld. Dat zegt weer niks over de rest van het stamboek, maar alleen over die lijn. Zelfs bij rassen die wel allemaal een vergelijkbaar uiterlijk hebben kan je bepaalde lijnen herkennen als je je erin verdiept.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 10:39

MyWishMax schreef:
Ik denk ook dat je eerder lijnen herkent met bepaald uiterlijk of bewegingen bijvoorbeeld. Dat zegt weer niks over de rest van het stamboek, maar alleen over die lijn. Zelfs bij rassen die wel allemaal een vergelijkbaar uiterlijk hebben kan je bepaalde lijnen herkennen als je je erin verdiept.

Dat begin ik nu in te zien MWM! Kortom; nooit te oud om te leren! :)
Maar zijn er dan nog mensen die verknocht zijn aan 'hun' stamboek, of doet dat er in principe dan niet meer zoveel toe?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 10:44

Adelaide71 schreef:
MyWishMax schreef:

Dat begin ik nu in te zien MWM! Kortom; nooit te oud om te leren! :)

Het is ook wel logisch, denk ik. Als je telkens paarden van een bepaald stamboek tegenkomt met dezelfde eigenschappen dan ga je daardoor denken dat het het stamboek is. In plaats van bijvoorbeeld de lijnen die overeen komen.

De warmbloedstamboeken zijn toch meer een verzameling van heel veel verschillende soorten dieren. Ik heb een KWPN die niet zal scoren op een keuring (denk ik), maar wel gewoon papier heeft en uit een lijn komt die wel voldeden aan de eisen van die tijd. Maar zet die van mij naast een keuringstopper van dit moment en het zijn twee totaal verschillende dieren. ;) Stokmaat, bouw, gangen.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-19 10:44

Elk ras kent zijn voor en nadelen dus dat moet per individu bekeken worden en is niet te beoordelen op alleen het stamboek na. Uit bepaalde bloedlijnen weet men dat daar dressuurtoppers uit voorkomen vanwege de bewezen voor ouders. Met alleen goed paard kom je er niet aan de top (alles eromheen) moet kloppen.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 10:49

tienus63 schreef:
Ik besteed veel tijd aan opvoeding van het veulen.
Ze leren van alles hier. Grootverkeer, landbouwverkeer, reizen in de trailer, Pontius naar de hoefsmid, etc etc etc.

En ik hoor van de eigenaren later dat ze goed kunnen merken dat de veulens veel geleerd hebben.
Meestal hebben we 1 veulen, die loopt dan bij de merrie samen met een andere merrie.

Dit werkt ook heel erg mee.
De veulens staan in het land met hun moeder, jonge dieren in de opfok, als drie jarige in perfecte bakjes want je wilt niet dat die jonge dieren schrikken. Met de trailer als je ergens naartoe moet, al is het maar een kilometer verderop. Bij wedstrijden mag je niet meer klappen, vlaggen ophangen of de prijsuitreiking op het paard doen. En vervolgens heb je dus een paard wat niks kent en snel in paniek raakt. Als dat paard dan een veulen krijgt krijgt dat veulen gelijk een beetje extra paniek mee de eerste maanden en dan begint je cirkel opnieuw.

Nature and nurture, bepaald karakter zit er echt wel in, maar je kan ze natuurlijk ook gewoon opvoeden. En inderdaad eerlijk naar jezelf kijken en beslissen of een bepaald dier wel bij je past. Zelf, ondanks dat ik echt verre van een Anky ben, nooit problemen gehad met een paard. Of nou wacht, er was er eentje waarmee ik niks kon. Dat was een fjord.
Mijn paard schijnt op papier een verschrikking te zijn, maar is echt een braaf dier.