Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Adelaide71 schreef:Maar toch nog een vraag hè? Kan je dus zeggen dat over het algemeen de gemiddelde KWPN-er niet anders is dan de gemiddelde Hannoveraner, Westfalener, Oldenburger of Holsteiner? In alle stamboeken zitten rotte appels denk ik, maar ik bedoel is er volgens de kenners/fokkers hier een verschil of maakt het echt niet uit? Mijn ervaring met KWPN-ers vs Hannoveranen is anders, maar heb niet de wereld aan paarden gereden. Overigens heb ik totaal geen moeite met het toegeven van mijn tekortkomingen wb het rijden, ben een gewone gemiddelde ruiter schat ik zo in en sta open voor wat mijn instructeurs me zeggen.
Sizzle schreef:Bij de warmbloeden moet je het echt per lijn bekijken en niet per stamboek. De diversiteit is gewoon veel te groot daarvoor.
Bij echte rassen waarbij niet buiten het ras gefokt wordt kun je nog wel meer spreken van typische kenmerken, maar een paard blijft altijd een individu.
kwita schreef:Het is ook een vraag van wat er verkoopt...dus mensen er is vraag en afname?!
Toch zie je dit ook terug bij de ponys...hoeveel veel te felle ponys of ik laatst heb gezien met de zoektocht naar een kinderpony was ook erg veel. Maar ook daar geld dat het altijd makkelijk moet lopen voor de punten... ik heb liever een betrouwbare kalmere pony zodat mijn kind ook met plezier kan buitenrijden, mennen en spelletjes etc kan doen. Zodat ze ook buiten een bak of omeining kunnen zonder dat er een pony flipt van een kwakende eend!
Elisa2 schreef:Adelaide71 schreef:Maar toch nog een vraag hè? Kan je dus zeggen dat over het algemeen de gemiddelde KWPN-er niet anders is dan de gemiddelde Hannoveraner, Westfalener, Oldenburger of Holsteiner? In alle stamboeken zitten rotte appels denk ik, maar ik bedoel is er volgens de kenners/fokkers hier een verschil of maakt het echt niet uit? Mijn ervaring met KWPN-ers vs Hannoveranen is anders, maar heb niet de wereld aan paarden gereden. Overigens heb ik totaal geen moeite met het toegeven van mijn tekortkomingen wb het rijden, ben een gewone gemiddelde ruiter schat ik zo in en sta open voor wat mijn instructeurs me zeggen.
Het maakt niet uit, ik kijk liever naar de bloedlijnen. Sommige lijnen staan bekend om goed bewerkbare karakters. Andere wat minder, het beste is het wel uiteraard om dat te constateren nav je eigen ervaring.
Sizzle schreef:De opmerking van het trage achterbeen maakte me wat impulsief, alsof ze daar in Duitsland ooit actief op gefokt hebben, dat is uiteraard totaal niet het geval.
Dat kwam vooral uit een bepaalde verschrikkelijk succesvolle lijn maar die waren gewoon achter niet de snelste. Fidermark is ook Duits en je kan met de beste wil van de wereld geen Fidermark met Rubinstein vergelijken.
MyWishMax schreef:Ik denk ook dat je eerder lijnen herkent met bepaald uiterlijk of bewegingen bijvoorbeeld. Dat zegt weer niks over de rest van het stamboek, maar alleen over die lijn. Zelfs bij rassen die wel allemaal een vergelijkbaar uiterlijk hebben kan je bepaalde lijnen herkennen als je je erin verdiept.
Adelaide71 schreef:MyWishMax schreef:Ik denk ook dat je eerder lijnen herkent met bepaald uiterlijk of bewegingen bijvoorbeeld. Dat zegt weer niks over de rest van het stamboek, maar alleen over die lijn. Zelfs bij rassen die wel allemaal een vergelijkbaar uiterlijk hebben kan je bepaalde lijnen herkennen als je je erin verdiept.
Dat begin ik nu in te zien MWM! Kortom; nooit te oud om te leren!
tienus63 schreef:Ik besteed veel tijd aan opvoeding van het veulen.
Ze leren van alles hier. Grootverkeer, landbouwverkeer, reizen in de trailer, Pontius naar de hoefsmid, etc etc etc.
En ik hoor van de eigenaren later dat ze goed kunnen merken dat de veulens veel geleerd hebben.
Meestal hebben we 1 veulen, die loopt dan bij de merrie samen met een andere merrie.