Bestaan er geen recreatiepaarden meer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 10:38

Amanda schreef:
Nou ja, dat is dus de vraag: wil je er zelf alle tijd en moeite in steken en kun je daardoor voor een leuke prijs een paard kopen? Maar dan moet je deze dus nog zelf opleiden.
Of zoek je een kant en klaar bomproof allround recreatiepaard (zonder bemerkingen!)? Dan moet je je ook realiseren dat je voor die opleiding en kwaliteit ook moet betalen. En dat dat zoeken naar een speld in een hooiberg is. Want die paarden worden zelden verkocht :D

Ik zou dus kiezen voor een paard dat jong is, maar van karakter nuchter en leerbaar. Dan kost het niet de hoofdprijs, is de basis aanwezig, maar moet je zelf gaan beleren. Dus moet je wel accepteren dat dat tijd kost. Of geld als je laat beleren. :j

Ik had eerst een recreatie paard, waarbij er nog veel moest gebeuren. Maar ik merkte na hem 2 jaar in bezit gehad te hebben dit toch wel veel tijd, geduld kost en uiteindelijk gevaarlijk werd.. Naast Mn studie en werk werkte dit niet en heb hem uiteindelijk verkocht..

Nu heb ik een paard wat veel al kent (z zwaar dressuur, springen, voor de wagen en buiten ook nog eens braaf).. Ik heb gewoon veel geluk gehad..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 10:58

Gizeppie schreef:
Nu heb ik een paard wat veel al kent (z zwaar dressuur, springen, voor de wagen en buiten ook nog eens braaf).. Ik heb gewoon veel geluk gehad..

Hij komt uit een bewezen werkwillig stammetje. :j
Uit deze stam komen sportpaarden en familie paarden.

Maar die van jou heeft inderdaad al veel van de wereld gezien.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 11:02

NatasjavE schreef:
Gizeppie schreef:

Hij komt uit een bewezen werkwillig stammetje. :j
Uit deze stam komen sportpaarden en familie paarden.

Maar die van jou heeft inderdaad al veel van de wereld gezien.

Klopt hij is wel werkwillig. Maar als hij iets moeilijk vindt of het ergens niet mee eens is laat hij dit ook wel duidelijk merken. Maar ook dan is hij over het algemeen braaf (niet bij iedereen overigens, heb ik gezien).. Hij komt uit een goede stam idd, maar ook voor zijn nakomelingen worden hele hoge prijzen gevraagd...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 11:08

Gizeppie schreef:
Klopt hij is wel werkwillig. Maar als hij iets moeilijk vindt of het ergens niet mee eens is laat hij dit ook wel duidelijk merken. Maar ook dan is hij over het algemeen braaf (niet bij iedereen overigens, heb ik gezien).. Hij komt uit een goede stam idd, maar ook voor zijn nakomelingen worden hele hoge prijzen gevraagd...

Klopt als een bus.

En dat laatste gaat voor Gelderse paarden in het algemeen op voor dit moment. Er is weinig aanbod en veel vraag.

Dat drijft de prijs.

En dat geld voor andere paarden, al dan niet met een stamboom, ook. De fijne goede komen niet te koop en anders met een prijskaartje.

Ik heb op mijn paard echt moeten wachten totdat de fokker er een voor mij had.
Nu wilde ik ook perse een merrie uit deze moederlijn. Dat maakte het iets lastiger nog.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 11:13

Het is eigenlijk van de zotte dat het meer geaccepteerd is om voor een paard met zeer goede gangen goed te betalen dan voor het paard wat je kind van 5 veilig thuisbrengt na een buitenrit door een storm bij wijze van.

Hier staan ook een aantal Gelderse in de wei, die gaan echt niet voor weinig de deur uit. Beter gezegd, op het moment dat we er 1 in de verkoop zouden doen hebben we besloten hem toch nog te houden :') , als ik er later zelf weer 1 zou moeten kopen kost het mij ook genoeg en nu weet ik precies wat ik in huis hebt.

Daihyo

Re: Bestaan er geen recreatiepaarden meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 11:23

In welke prijsklasse zitten de Gelderse paarden momenteel? Afhankelijk van leeftijd, ervaring, enz. natuurlijk. Maar waar moet ik aan denken bij bijvoorbeeld een jong, onbeleerd, braaf en nuchter paard? En volwassen en beleerd? Ik ben niet zo thuis in de Geldersen, maar die ik ken zijn onwijs fijne veelzijdige paarden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 11:50

Amanda schreef:
In welke prijsklasse zitten de Gelderse paarden momenteel? Afhankelijk van leeftijd, ervaring, enz. natuurlijk. Maar waar moet ik aan denken bij bijvoorbeeld een jong, onbeleerd, braaf en nuchter paard? En volwassen en beleerd? Ik ben niet zo thuis in de Geldersen, maar die ik ken zijn onwijs fijne veelzijdige paarden.

Vanaf 3500 euro tot verzin het maar.... maar die 3500 is dan wel voor een gewone.

De prijs ligt wel onder dressuur of springgefokt.

Maar echt hoger dan de Tuigpaardgefokten.

En zeker meer dan 10 jaar terug.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 12:11

En 3500 voor een onbeleerd jong dier of al wel een beleerde?
Valt me nog mee eigenlijk. Had ze rond de 5000 geschat.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 12:15

Amanda schreef:
En 3500 voor een onbeleerd jong dier of al wel een beleerde?
Valt me nog mee eigenlijk. Had ze rond de 5000 geschat.

Onbeleerd.

Ik denk dat 5000 ook eerder realistisch is.

Maar dan het volgende punt....vind ze maar.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 12:34

Vind dat ook meevallen.

Die van mij was 11 jaar geleden 2750.... maar geen papier. Heeft even geduurd, maar hij is dus ook super veelzijdig en overal voor in. Super vergevingsgezind ook. Ongeluk gehad met de koets maar kon m de volgende dag zo weer inspannen. Nu al 3 jaar niet voor de wagen gestaan, maar als ik m optuig zal hij t zo weer doen, met zijn oortjes erop

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 12:54

Geldersen of zoek het in de springpaarden als je een warmbloed type wil waar je ook nog lekker mee naar het bos kunt.
Ook daar moet je even zoeken naar een passend karakter maar het kan prima.

Of koop een eventer. dan weet je zeker dat ze al wat meer gezien hebben. Betaal je wel wat meer voor maar dan heb je bijna garantie op een paard waar het (in potentie) écht allemaal mee kan.

Maar beide zitten niet in de laagste prijsklasse.

Ik vind het zelf heerlijke opties en zie hier het grote verschil tussen sport en recreatie paard niet zo heftig. Maar dat is ook heel veel opleiding.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 13:06

De prijzen zijn gigantisch hoog, zeker in vergelijking met jaren geleden in tijd van de crisis. Maar het gewoon een kwestie van vraag en aanbod toch? Er is momenteel gewoon veel vraag en een relatief klein aanbod... ja, dat laat die prijzen stijgen...
Het is maar net wat een gek ervoor geeft...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 13:26

Groningers zijn vaak ook geschikte paarden voor recreatie.

Een draver kan ik ook aanraden voor een buitenrijder die graag een voorwaarts paard heeft.
Zelfs goed doorgereden kosten die niet de hele wereld.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 13:29

Bij Geldersen heb ik het idee dat die vaak zo'n enorme hals hebben. Op een of andere manier vind ik de verhouding niet lekker zitten. Ik heb 't liever wat compacter.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 13:53

fransje23 schreef:

Een draver kan ik ook aanraden voor een buitenrijder die graag een voorwaarts paard heeft.

Dravers zijn volgens mij vrij pittige paardjes.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 13:57

elnienjo schreef:
Bij Geldersen heb ik het idee dat die vaak zo'n enorme hals hebben. Op een of andere manier vind ik de verhouding niet lekker zitten. Ik heb 't liever wat compacter.

Ja?,..oh ik vind dat juist heerlijk.

Ik heb ook een springpaard gehad. EEn horizontale korte hals....

Het voelde vaak of je er aan de voorkant af kukelde.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 14:05

fransje23 schreef:

Groningers vindt je bijna niet en als ze er wel zijn dan echt niet voor €2500. Zowel dan mankeert er wat aan. Of je hebt een veulen.
Reken voor een braaf ingereden ruin of eenvoudige merrie zo’n €5000 goede fokmerries of in de sport gereden en bevestigde M/Z paarden duurder.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 14:24

pien_2010 schreef:
Hier 2 recreatiepaarden met pensioen. We hebben alles met ze gedaan en vooral de oudste heeft indertijd heel erg hard gewerkt: pony club met dochterlief (gestopt toen hij M2 knhs startgerechtigd was), mennen ook competitie lagere regionen met mijn instructeur, veel buitenritten, springen met dochterlief, voor de wagen volgeladen met kinderen overal in Nederland gereden, gepicknickt en zo'n lol gehad en vlak over de grens in België onder de man en met hem gemend. Kortom een gouden paard.

Ooit op wedstrijd, kwamen we papa met dochtertje tegen. 1ste prijs dressuur hadden ze gereden in de M1. Onze Hercule zoals gewoonlijk met zijn dikke billen had net wel of net geen winstpunt gereden.
Zegt die man: "aan dat paard → onze Hercule→ heb je toch ook werkelijk niets, wat een knol zeg" :oo . Waarop ik hem gelijk om de oren sloeg met: "wie het beste paard heeft valt over te discussiëren. Want als morgen de oorlog uitbreekt, dan zet ik deze knol voor onze wagen, mijn kinderen erin en we gaan naar het zuiden toe. 100% zeker dat ik in Spanje of nog zuidelijker aankom, zelfs als ik door de berm van de autobaan stukken moet rijden. Ik wed dat u nog niet eens het dorp uit komt. Dus vertel me eens, wie heeft hier het beste paard? ~~}> ik was nogal fel want mijn dochter zat er verdorie op

" Waarop de man gelijk hardop lachend zei, "u, want die van mij daarmee zijn we al verongelukt op de hoek. Die krijg ik echt niet eens het erf af".

Dus er zijn twee soorten paarden zeggen wij hier altijd: "het ene daar win je de wedstrijd mee. Onze sierlijke modern gefokte merens Polie indertijd. En met het andere de oorlog". Als ik moet kiezen kies ik voor het oorlogpaard, want die gaan altijd maar door en zijn zo betrouwbaar en mankeren nooit iets.

Wedstrijd gefokte paarden zijn enorm overgewaardeerd.

Ik denk toch dat je er een 3e aan toe moet gaan voegen. :D Ik heb hier altijd paarden gehad (en de twee huidige ook.) die wedstrijden wonnen (geen GP maar het niveau dat jij noemt lopen ze meer dan behoorlijk.) én die me in geval van nood ook perfect naar het zuiden zouden brengen. :j Ik heb die van mij nooit verteld dat ze moeten kiezen tussen "fijn op wedstrijd'" en "fijn buiten." Dat leek me niet zo handig gezien ik ook graag mijn dressuurbok op laad om plezier te gaan hebben samen met het westernpaard van vrienden. :j

Ik denk dat men gewoon erg graag veroordeeld wat men zelf niet kent/wil doen/heeft. :)
En ik ben er zeker van dat heel veel mensen mijn knollen niet eens zouden willen als ze geld toe kregen. Maar dat maakt niet uit want ze gaan ook nergens heen. Als de eigenaar er maar blij mee is toch?
Ik begrijp nooit dat mensen perse moeten bewijzen dat hun dier beter of geschikter is.

Een fijn paard is gewoon duur. Of je doel nu recreatie of wedstrijd is maakt niet uit. Een fijn paard opleiden kost energie en tijd en daar betaal je voor. Ook als dat een paard is dat bomproof is buiten. :)

Cobiie: waarom is dat gek? Dat is toch maar net wat je zoekt? Ik heb geen kind van vijf. Als de knol me een kind van vijf terug brengt van een buitenrit ga ik niet gelukkig van 'm worden. _O-
Het is maar net wat je nodig hebt en wil. :) En heb je al eens een écht brave kinderpony gezocht?
In verhouding koop je daar een heel leuk sportpaard voor hoor. :')
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 21-06-19 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 14:27

NatasjavE schreef:
elnienjo schreef:

Ja?,..oh ik vind dat juist heerlijk.

Ik heb ook een springpaard gehad. EEn horizontale korte hals....

Het voelde vaak of je er aan de voorkant af kukelde.

Ja, te kort voelt ook weer raar, maar met die enorme halzen heb ik het gevoel dat die hals al een paar galopsprongen verder is dan ik. Het moet gewoon maar net lekker zitten. Een paard kopen op alleen z'n papieren en kwaliteiten zou ik daarom ook niet doen, ik moet 'm wel kunnen uitproberen om te voelen of ie voor mij als gegoten zit.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 15:04

pien_2010 schreef:
fransje23 schreef:

Dravers zijn volgens mij vrij pittige paardjes.

Voorwaarts zijn ze meestal wel maar niet van het bokken, steigeren en andere gekke dingen en ze hebben vaak veel gezien en gewend.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 15:21

Ayasha, ik denk dat je mijn post niet begrijpt, ik snap dat niet altijd dezelfde persoon beide “type” paarden zoekt en dus niet dezelfde waarde voor hem/ haar eraan hangt.
Maar het is meer “geaccepteerd” om voor een onbeleerd potentieel goed dressuurpaard (veel) meer dan 8.000 te betalen, dan voor een fijn braaf doorgereden “basispaard” 6.000 te betalen “want die hoeft enkel braaf te zijn”.

Voor mijn Gelderse werd toen ze net ingereden waren meerdere keren 10.000 geboden (als sportpaarden), dus ik denk dat je voor de echte fijne allround mee kunnen komende Gelderse ook echt nog wel in je buidel mag tasten ( of heel lang zoeken en/of genoegen nemen met wat “maren”).

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 15:26

Volgens mij vind je ook geen fijne gelderse meer voor 3500, zelfs niet onbeleerd, dat gaat denk ik veel meer richting de 8000 plus.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 15:41

Die onbeleerde dressuurpaarden waar men effectief meer dan 8.000 voor wil mee tellen zijn puur kwa potentieel ook zeldzamer. :-)

Er zijn gewoon meer basis paarden. "Braaf" is natuurlijk relatief. Maar dat is gewoon een kwestie van vraag en aanbod denk ik. :) Indien er meer vraag is dan aanbod is de prijs hoger. :)

Tegelijk wil "men" gewoon graag goedkoop uit zijn wanneer "men" gewoon een basis paard zoekt. :)

Ik denk dat je voor echt fijne allround paarden sowieso flink in de buidel mag tasten als ik hoor voor hoeveel sommige paarden die ik ken (en waarvan ik dus weet hoe het met ze zit.) gaan. :') Opnieuw: minder aanbod dan vraag. DAn gaat de prijs omhoog.

Als de knol "alleen maar braaf" moet zijn en verder zo krom als een hoepel dan kan je stellen dat die mensen ook genoegen nemen met "maren". :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 15:45

Maar zo krom als een hoepel kun je met goede training ook wel weer goed krijgen (mits dat training gerelateerd is en geen lichamelijk gebrek).
Moet dan wel weer tijd in gestoken worden. Maar als je budget het niet toe laat, zul je ergens concessies in moeten doen. Dan zou ik dat persoonlijk doen in iets dat trainbaar is en niet in een bemerkingen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 15:49

Ayasha schreef:
Die onbeleerde dressuurpaarden waar men effectief meer dan 8.000 voor wil mee tellen zijn puur kwa potentieel ook zeldzamer. :-)

Nou daar sta je raar van te kijken, degene met een beetje potentieel zitten rond de 30 duizend. En die zijn niet eens apart te noemen. Ik sta echt versteld het afgelopen jaar hoe extreem duur de paarden zijn geworden.