Zelf inrijden paard - 'onverwachte' tegenvallers?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sclimpre

Re: Zelf inrijden paard - 'onverwachte' tegenvallers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 12:03

Dat zeker, maar waarom geen teugels eraan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 12:06

Ik vind in het filmpje de rust erg mooi, maar denk ook dat jullie echt geluk hebben gehad met de makkelijkheid van Joy. Bij ieder ander paard (en dit paard dus ook ;) ) had ik er een halsriem en teugels aan gehangen voor de ruiter: de halsriem zodat de ruiter niet aan de teugels trekt en de teugels inderdaad om draaien te voorkomen. Dat is namelijk levensgevaarlijk als paard ineens schrikt/zenuwachtig wordt, wegdraait van de longeur en de longeerlijn om de achterbenen of ruiter heen krijgt met de ruiter er nog op.
Daar helpt de beste voorbereiding niet tegen, paarden blijven paarden en zelfs mijn allerbraafste grondwerkpaard draaide als hij schrok/teveel druk kreeg eens per half jaar wel eens buitenom weg in de cirkel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 12:13

Teugels er ook aan om het hoofd omhoog te houden als ze gaan bokken en ze voorwaarts te houden.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 12:16

Ik heb zeker geluk gehad. Ben ook erg blij met haar!

Tja waarom geen teugels. Stel je voor ze gaat rennen/draaien en we trekken allebei... wat geeft dat voor effect? Daarbij, nogmaals, juist door de voorbereiding en het feit dat ze zo braaf is kiezen we ervoor om het zo te doen. Maar ik snap ook dat je dit bij een ander paard niet gauw zou doen. Prima toch?

Ergens halverwege het filmpje versneld ze iets. Er komt daardoor iets druk op het bit en ze geeft direct mee in de druk. Ook dat hebben we geoefend en pas toen ze daarop scherp was zijn we weer een stap verder gegaan. Wij hebben hier totaal geen aanleiding te denken dat ze het anders zou doen dan alle andere keren.

Wat als... ja je kan wel allemaal dingen van tevoren gaan indenken, maar dan wordt je denk ik alleen maar meer gespannen en dat lijkt me ook niet bevorderlijk voor de rust.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 12:19

Maar het gaat nu een beetje teveel over mij ;) Ik discussieer met liefde verder over de manier waarop ik het doe natuurlijk. In mijn onderschrift staat ons volgtopic. Daar kunnen jullie het hele proces lezen en een beetje bijhouden hoe het verder zal lopen. En blijf alsjeblieft vragen stellen, dit houdt mij ook scherp! :D

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 12:31

Gypsy schreef:
Ik heb echt fantastische hulp gehad daarmee. :j Ik had het zelf niet zo goed gekunt!

[ Video ]

:') Is trouwens oprecht een onderschatte hulp bij spannende dingen, zoals zadelmak maken. Vriendje erbij zetten, niet perse in de bak dan :+

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 12:35

Gimme_Joy schreef:
Dankje! We hebben wel wat stappen hiervoor gehad. Longeren met singel, daarna met dubbele lijnen en singel, longeren met zadel, daarna dubbele lijnen erbij, eerder al bit geïntroduceerd, gelongeerd met hoofdstel en lijn aan het halster, longeren met lijn aan het bit, dubbele lijnen aan het bit, vervolgens "hupsen" aan het zadel, hangen, dameszit en opstappen afgelopen zaterdag. Stappen en draven en er weer af. Gister dus alle drie de gangen en morgen ook met teugels aan het bit. Met dit alles zijn we eind februari begonnen en dan telkens 2 of 3 keer per week. Maar ook weleens 10 dagen niet omdat de roundpen toen een zwembad was.

Al aan het begin afgesproken vooral goed te kijken naar wat Joy aangeeft. Dus als ze het moeilijk vindt, vermoeid raakt, of onzeker wordt stoppen en een stapje terug. Tot nu toe is dat nog niet gebeurd. Maar daarom willen we wel iedere keer een stap zetten. Niet te lang blijven hangen. Tot stuur, gas en rem erop zit en dan mag ze lekker een hele zomer het land op en bergen we het zadel weer even op :)

Klinkt super hoor!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 12:38

Gimme_Joy schreef:
[ Video ]

Ik vertrouw Naomi 100%. Zij staat op de gronr en loodst me erdoorheen. Zij houdt het touw vast en verteld me precies wat ik moet doen. Zij heeft het al vaker gedaan en op deze manier beleer ik Joy zelf, maar wel op de juiste manier.

Ik denk dat de reden waarom mensen ingaan op jouw foto's en filmpjes is omdat je die zo vaak in topics op Bokt plaatst en omdat jij jullie manier van werken hier al in je eerste post meteen als 'de juiste manier' neerzette.
Dan is het logisch dat een hoop mensen aangeven dat jullie op jullie manier niet 'de juiste' is (is die er dan?) en dat jullie los van de manier bovendien door wat slordigheden in tuigage een hoop risico's nemen met zowel paard, ruiter als longeur en ze daar dus anderen voor willen waarschuwen. Risico's die bovendien met een paar kleine tweaks al weg te nemen zijn, maar die het voor copy-cats wel een stuk veiliger maken.
Als je jouw foto's en filmpjes van Joy in topics zou introduceren met 'dit is hoe wij het doen, er valt vast een hoop op aan te merken maar ik ben blij met hoe ze het oppakt' dan zou het denk ik al heel anders zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 12:39

Ik vind dat er vaak wel erg veel nadruk is op: ik heb super voorbereid dus was ie super braaf.
Zo werkt dat gewoon niet altijd.
Als je paard gewoon van het type is dat eerst 4x ‚waarom?‘ vraagt of gewoon erg introvert, achterdochtig of extreem ijverig is dan kost het gewoon meer moeite.

Ik heb met 1 paard binnen 3 weken alles voor elkaar gehad inclusief in mijn eentje het bos is terwijl een andere na al 100x onder en over zijltjes, pionnen, paraplu‘s, 3x per week mee als hand paard, nog wandelen, spannende dingen opzoeken, wapperende vlaggen aanraken etc etc etc gewoon nooit een simpel paard geworden is. Wel een goed paard maar onberekenbaar met veel vechtlust.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 12:43

Heb ik dat gezegd? Volgens mij niet. Het is een manier, maar zeker niet beter of slechter dan andere manier. De juiste manier voor ons. Klinkt dat beter? Ik hoop toch dat mensen dat wel snappen ;)

Daarbij vind ik het ook jammer dat je je van tevoren zo moet indekken altijd. Want draai het eens om: de manier van ons werkt prima voor ons, waarom dan meteen roepen dat wij "cruciale fouten" maken? Zo kan je het ook zien

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 12:47

Ik vind het al heel wat als mensen naar het paard kijken en de tijd nemen. Hoeveel professionals doen het gewoon als lopende band werk? Hoe professioneel is dat?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 12:48

G_J
Nee, gewoon in het algemeen.
Je hoort het gewoon vaak. Dan heeft iemand een makke kruising en verteld dan overal dat het komt omdat profs gewoon te veel haast hebben en hij/zij lekker de tijd genomen had.

Ken zo ook iemand met een dodelijk flegmatieke pony die na 4 jaar nog niet gegaloppeerd had en zo trots was dat hij zo braaf was. Hij was totaal niet braaf, wel aartslui maar op geen enkele manier braaf. Eerder vreselijk verwend.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 23-04-19 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 12:50

Veel mensen hebben zelf overschatting. Dan krijg je de verhalen zoals dat profs het te snel of niet goed doen.

Goed of fout... is niet zo zwart wit :)

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 12:53

Sizzle schreef:
G_J
Nee, gewoon in het algemeen.
Je hoort het gewoon vaak. Dan heeft iemand een makke kruising en verteld dan overal dat het komt omdat profs gewoon te veel haast hebben en hij/zij lekker de tijd genomen had.

Ken zo ook iemand met een dodelijk flegmatieke pony die na 4 jaar nog niet gegaloppeerd had en zo trots was dat hij zo braaf was. Hij was totaal niet braaf, wel aartslui maar op geen enkele manier braaf. Eerder vreselijk verwend.

Ow haha ik reageerde ook niet op jouw post maar op die erboven, maar jouw post zat ertussen :+

Ik geef jou absoluut gelijk. Daarom is het belangrijk dat je goed naar het paard blijft kijken. Ik heb de mazzel dat ik Joy al 2,5 heb en haar een beetje ken.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 12:58

Ineke2 schreef:
Veel mensen hebben zelf overschatting. Dan krijg je de verhalen zoals dat profs het te snel of niet goed doen.

Goed of fout... is niet zo zwart wit :)

Inderdaad. Als je lijm aan je reet hebt zijn wat bokkensprongen ook echt niet zo rampzalig. Ze komen er ook dan vanzelf achter dat dat ding gewoon blijft zitten en dat er niks vreemd aan is.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 13:00

Ik denk dat het heel erg van het karakter van het paard afhangt of het op een traditionele manier zadelmak te maken is. En dan bedoel ik een maandje of 1-2 wegbrengen en dan zadelmak terug krijgen..

Dit filmpje geeft een heel mooi en duidelijk voorbeeld dat niet alle paarden door professionals beleerd kunnen worden op de manier die ze gewend zijn.

In dit filmpje vind ik de methode van Tristan Tucker ook heel duidelijk uitgelegd.

https://youtu.be/Mq1LXFlq78M

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 13:01

@ Gimme_Joy
Je hoeft je niet voor alles in te dekken op Bokt, maar als je al in je eerste post stellig schrijft dat jij het juiste doet, dan moet je wel verwachten dat anderen gaan checken of je inderdaad het juiste doet, want anders kan iedereen wel wat roepen.
Als je schrijft dat jij het juiste doet, dan is het toch logisch dat anderen daar wat op aan te merken hebben als jullie toch wat veiligheidszaken vergeten/overslaan/achterwege laten? Jouw gedachte om geen teugels of halsriem te nemen is bijvoorbeeld omdat als ze gaat draaien en jullie trekken allebei, wat dan? Terwijl de reden om een ruiter altijd teugels te geven simpel is; als ze met de kont naar de longeur draait (en dat kan al met 1 pas van de achterhand) dan kan die alleen nog maar recht achteruit trekken terwijl jij vanuit het zadel nog steeds je hand opzij kunt steken en het hoofd richting de longeur kunt draaien.
Dat zijn van die dingetjes die jullie gelukkig nog niet nodig hebben gehad, maar het lijkt me goed om anderen wel te waarschuwen om jullie filmpjes niet blind na te doen omdat ze lezen dat dit de juiste manier is en het paard in kwestie toevallig heel makkelijk zijn rondjes draait.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 13:04

Ik ben van mening dat het veel uitmaakt of een methode bij jou als ruiter past. Voel je je comfortabel bij een bepaalde methode, dan ben je in staat om het paard vertrouwen te geven en bepaald gedrag aan te leren. Moet je iets doen waar je je niet goed bij voelt, dan kan het wel de beste methode van de wereld zijn, maar ik vraag me af of het dan ooit goed gaat lukken. Binnen een bepaalde manier van zadelmak maken heb je natuurlijk variaties en aanpassingen om het aan te laten sluiten bij het paard, maar vaak blijft de basis hetzelfde. Als ik een keer moet helpen bij het zadelmak maken, dan moedig ik altijd aan dat de ruiter doet waar hij/zij zich goed bij voelt. Maar is dat bijv. opstappen in een stal, dan ben ik niet de aangewezen persoon om te assisteren, want dan krijg ik vanaf de grond al de zenuwen en dat helpt niet. Dat staat dan los van mijn mening over het opstappen in de stal. Want als je als ruiter heel fijn werkt in een stal, dan heb ik liever dat je dat doet dan met angst of gedoe in een bak opstappen. Ik wil er zelf alleen niet bij zijn. :+

Ik heb mijn eerste paard zadelmak gemaakt zonder beugels. Want die vond ze niet zo fijn, dus deed ik wel zonder. Toen leek het logisch. Het ging allemaal top, hoor. Paard was super braaf en is zo gebleven. Toch is er geen haar op mijn hoofd die overweegt om dat nog eens te doen. Ze kunnen prima aan de beugels wennen voordat ik erop ga.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 23-04-19 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 13:07

Misschien had ik dat er inderdaad bij moeten zeggen. Ik ga wellicht te snel voorbij aan dat er ook mensen zijn die zonder nadenken klakkeloos dingen overnemen.

En daarom zeg ik inderdaad ook vaak, kijk goed naar je paard en de situatie. Wij hebben gelukkig de beschikking over een roundpen. Joy is een quarter en ik ken haar heel goed. Naomi is een prof die weet wat ze doet. Dat heeft ons gebracht waar we nu zijn.

En ja dan had ik moeten zeggen, het juiste voor ons. Maar je moet toegeven dat er soms een sfeertje heerst waarbin heel snel wat wordt geroepen zonder dat er even verder gekeken wordt dan 1 filmpje. Ik check vaak iemands profiel en vorige berichten voordat ik mijn mening geef. Ik probeer daarin respectvol te blijven. :)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 13:08

_Lorette_ schreef:
Ik ben van mening dat het veel uitmaakt of een methode bij jou als ruiter past. Voel je je comfortabel bij een bepaalde methode, dan ben je in staat om het paard vertrouwen te geven en bepaald gedrag aan te leren. Moet je iets doen waar je je niet goed bij voelt, dan kan het wel de beste methode van de wereld zijn, maar ik vraag me af of het dan ooit goed gaat lukken. Binnen een bepaalde manier van zadelmak maken heb je natuurlijk variaties en aanpassingen om het aan te laten sluiten bij het paard, maar vaak blijft de basis hetzelfde. Als ik een keer moet helpen bij het zadelmak maken, dan moedig ik altijd aan dat de ruiter doet waar hij/zij zich goed bij voelt. Maar is dat bijv. opstappen in een stal, dan ben ik niet de aangewezen persoon om te assisteren, want dan krijg ik vanaf de grond al de zenuwen en dat helpt niet. Dat staat dan los van mijn mening over het opstappen in de stal. Want als je als ruiter heel fijn werkt in een stal, dan heb ik liever dat je dat doet dan met angst of gedoe in een bak opstappen. Ik wil er zelf alleen niet bij zijn. :+

Helemaal mee eens!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 13:12

Sizzle schreef:
Ik vind dat er vaak wel erg veel nadruk is op: ik heb super voorbereid dus was ie super braaf.
Zo werkt dat gewoon niet altijd.
Als je paard gewoon van het type is dat eerst 4x ‚waarom?‘ vraagt of gewoon erg introvert, achterdochtig of extreem ijverig is dan kost het gewoon meer moeite.

Ik heb met 1 paard binnen 3 weken alles voor elkaar gehad inclusief in mijn eentje het bos is terwijl een andere na al 100x onder en over zijltjes, pionnen, paraplu‘s, 3x per week mee als hand paard, nog wandelen, spannende dingen opzoeken, wapperende vlaggen aanraken etc etc etc gewoon nooit een simpel paard geworden is. Wel een goed paard maar onberekenbaar met veel vechtlust.

Ben het volledig eens hoor, je kan verschillende paarden niet met elkaar vergelijken.
Je kan wel zien of een individueel paard voldoende voorbereiding heeft gehad en dat is bijv. bij Joy duidelijk te zien dat die een goede voorbereiding heeft gehad. Misschien had ze het met minder voorbereiding ook prima gedaan, maar is toch helemaal niet interessant?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 13:13

Gimme_Joy schreef:
Want draai het eens om: de manier van ons werkt prima voor ons, waarom dan meteen roepen dat wij "cruciale fouten" maken? Zo kan je het ook zien

Omdat je nooit, echt nooit weet wat er gebeurt als je je been over het zadel brengt als je voor de eerste x op stapt. Los van de dingen die in de omgeving nog kunnen gebeuren en waarvan hij op dat moment nog extra kan schrikken. Ook al is ie van te voren nog zo braaf; je weet nooit hoe het paard voor de eerste x reageert op het ruitergewicht. Dan is een lange longeerlijn een cruciale fout. Ik heb het gezien hoor; paard een ruk de andere kant uit in volle patrol terwijl de longeerlijn zich om het middel van de ruiter draait.
Er zijn gewoon basisregels voor het beleren van een jong paard. Die zijn er niet voor niets. Die zijn er o.b.v. ervaring. Net als dat je als grondpersoon altijd alert bent en niet kunt gaan staan filmen als je bezig bent met beleren van een jong paard. Degene die op het paard zit is volledig afhankelijk van jou op dat moment.
Dat het voor jullie gewerkt heeft is fijn, maar dat is meer geluk hebben. Want het had ook heel fout kunnen gaan.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 13:19

Toch nog heel even op jouw post ingaan Babootje. Want anders gaan er dingen door elkaar lopen. Toen ik er voor het eerst opstapte is er niet gefilmd. Superjammer, maar er was op dat moment niemand in de buurt die kon filmen. Het deel wat gefilmd is, is het hangen. Daar waar ik zelf de lijn vast heb. Dat heb ik overigens de keren daarna meerdere keren herhaald zonder trainer erbij. Hangen over het zadel en aan de andere kant de beugel pakken, overal aaien etc.

Bij het opstappen zelf (dus been erover en zitten) stond er iemand op de grond met haar volle aandacht bij ons.

Ik denk ik wil dit toch even duidelijk hebben, voordat er misverstanden ontstaan :)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 13:47

Ik had het nog niet eerder gezien zo’n ruiter erop zonder teugels / halsring.
Had zelf wel “ gewoon” een hoofdstel met teugels en een halstertouw om zijn hals.

Hij was dat al gewend van de keren longeren dus niks vreemds voor hem. Was dus wel verbaasd dat GJ er zo opstapte.

Andere manier, toch interessant om te zien over na te denken en dan besluiten of je het wel of niet zo zou doen en waarom wel of niet. Zo’n discussie punt vind ik ook leuk om te lezen, want je leert er toch van.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 14:04

Er zullen ook wel wat verschillen zitten in de dressuur en western manier denk? In principe zou dat niet hoeven, want de basis is hetzelfde, maar kan me zo voorstellen dat er toch dingen anders zijn in de manier van aanpak.

En inderdaad een leuke discussie! Ik was hem eerder nog niet tegengekomen op bokt.