Elisa2, zeker en dressuurmatig hoeft niet eens.
Berdien, heel herkenbaar. En waarom een paard dan opeens wel dusdanig schrikt dat je valt, is lastig te zeggen, maar vaak een combi van dingen.
Ik zal een voorbeeld geven.
Mijn broer was zwaar gehandicapt en zat al jong in een elektrische rolstoel met allerlei knoppen. Zijn motoriek was slecht en werd steeds slechter.
Later kreeg hij ook een werkblad met een spraakcomupter, dus er kwamen veel geluiden uit de rolstoel.
Hij ging vroeger al mee naar de manege en was gek op de paarden. Toen kon ik hem nog voorop houden.
Later ging hij mee naar onze eigen paarden.
Nou heb ik van alles gehad; snel, schrikachtig, oren altijd plat, braaf, lomp etc etc. Er is werkelijk nog NOOIT ook maar 1 paardje geweest die bang was voor mn broer of slecht reageerde. Ze zaten aan de knoppen en als ze op de toeter drukte was er ook niks aan de hand.
De shet was echt zijn lieveling de laatste jaren. Die legde zijn hoofd op schoot en die gaf ik mijn broer in zijn handen. Hij kon allang niet meer echt vasthouden, maar deed zijn best en dan gingen we het bos in en liep de shet keurig mee.
Mn ene ruin liet ik voor de grap als ik erop zat een beetje tegen de rolstoel duwen.
Wij denken vaak allemaal teveel na en zijn vaak met veel teveel andere dingen bezig bij het paard. Het is niet voor niks dat ze vaak met kinderen poeslief zijn.
Er zullen vast paarden zijn die wel van een rolstoel schrikken, maar vaak is de spanningsboog dan al zo dat alles eng en spannend is. Een onzeker of bang paard moet gewoon op zijn hoede zijn en dat is volkomen logisch.
Mensen zeggen altijd; paarden zijn vluchtdieren, maar ik zeg altijd; ze observeren. En in een kudde zie je wie het voortouw neemt of iets goed is of niet.
Als de paarden mij vertrouwen, zal ik ze wel niet in gevaar brengen en daar vertrouwen ze echt op.
Dat wil niet zeggen dat ik loop te aaien, ik ben duidelijk en dat is wat ze waarderen. ( + het aaien natuurlijk

)
Mensen worden ook enorm bang gemaakt. Als ik terugdenk aan wat mij als kind werd wijsgemaakt door mijn eerste instructeur die waarschijnlijk zelf te bang was.........Zodra je die angst meeneemt, begin je al met achterstand.
En hoeveel mensen ik ook geholpen heb met angst en hoeveel begrip ik er ook voor heb. Angst maakt alles juist zoveel moeilijker.