Shetlander/pony kopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 21:00

Lieve lieve ts.
Je hebt het beste voort met paardjes dat laat je merken. Maar nu moet je ècht even realistisch gaan denken.
Hierboven had ik ook al een berichtje geplaatst die moet je maar even goed gaan lezen mocht je eroverheen gelezen hebben. Wat betreft shetlanders of grotere ponys.

Wees eventjes realistisch. Stel jij koopt een pony. Al je centjes zitten in die pony. De haflinger overlijdt, boer stopt ermee. Waar ga je dan heen met je pony? Een pensionstalling is onwijs duur en niet iedere boer zit te wachten op iemand die haar pony wil komen stallen, laat staan voor €50,-
Wat betreft bekappen.. als het zover zou mogen komen dat je je pony gekocht hebt. Laat een hoefsmid het doen. Die kan zien hoe de pony het beste bekapt kan worden en heeft verstand van zaken. Een boer doet het met ‘boerenverstand’ en straks zit jij met een kreupele pony dat misschien niet meer op te lossen valt.

Lieve ts, je kan niet alles in deze wereld en als de boer kwaad wil en je weg wilt hebben, kan hij je zo op straat zetten met pony en al. En dan moet jij als de wiedeweer (misschien wel zonder geld) ala minuut een stalling zien te vinden.

Ik zeg niet dat je droom onmogelijk is, maar denk heel goed over alles na. Al je centjes en vrije tijd zullen in je pony gaan zitten. En lang niet alles is rooskleurig. Het paardenleven kan enorm zuur zijn.

Ts, denk alsjeblieft heel goed na. Zeker wat betreft stalling en bekappen.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 21:02

Jongens, laten we niet off-topic gaan, en het vooral vriendelijk, gezellig en respectvol houden :)

ValkWhitney

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 21:27

Elvirawortel schreef:
Ts, niet gelijk zo boos als iemand je een pennymeisje noemt. 2 paarden beleren op je 12e gaat gewoon niet, daar gaan jaren ervaring in zitten plus de tijd die het kost om het paard op te leiden, je hebt misschien wel eens op een jong paard gezeten maar ingereden heb je hem niet dat past gewoon niet in je leven. Ja, dat zeggen alle meisjes van 12, net zoals dat alle meisjes van 12 een hengst willen, over 10 jaar lach je hier om. En dat noemen ze een pennymeisje, en dat geeft niks. En ik denk dat de mensen hier op Bokt het ook beter weten dan jij, want die hebben gewoon meer ervaring, als we het niet beter wisten dan hoefde ons ook niet om advies te vragen toch? En als die eigenaar van jou verzorgpony iemand is met zoveel verstand van paarden, waarom staat zn pony dan alleen? Vindt hij een maatje niet nodig? Met iemand die zijn paarden zo behandeld zou ik niet eens zaken willen doen. Een stal twee maanden niet uitmesten en een pony weg laten rotten, bah daar wil je toch niet aan betalen?

Zo jij bent ook wel een beetje negatief. Ik heb eerder topics can je gelezen waar je zelf dit allemaal op je af kreeg. En om nou te zeggen dat niemand van 12 2 pony's heeft kunnen inrijden vind ik wel een beetje raar. Je weet niet wat voor ervaring ze hebben

Eline04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-19 21:28

khirshanta schreef:
Jongens, laten we niet off-topic gaan, en het vooral vriendelijk, gezellig en respectvol houden :)

Dankjewel! <3

Eline04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-19 21:29

ValkWhitney schreef:
Elvirawortel schreef:
Ts, niet gelijk zo boos als iemand je een pennymeisje noemt. 2 paarden beleren op je 12e gaat gewoon niet, daar gaan jaren ervaring in zitten plus de tijd die het kost om het paard op te leiden, je hebt misschien wel eens op een jong paard gezeten maar ingereden heb je hem niet dat past gewoon niet in je leven. Ja, dat zeggen alle meisjes van 12, net zoals dat alle meisjes van 12 een hengst willen, over 10 jaar lach je hier om. En dat noemen ze een pennymeisje, en dat geeft niks. En ik denk dat de mensen hier op Bokt het ook beter weten dan jij, want die hebben gewoon meer ervaring, als we het niet beter wisten dan hoefde ons ook niet om advies te vragen toch? En als die eigenaar van jou verzorgpony iemand is met zoveel verstand van paarden, waarom staat zn pony dan alleen? Vindt hij een maatje niet nodig? Met iemand die zijn paarden zo behandeld zou ik niet eens zaken willen doen. Een stal twee maanden niet uitmesten en een pony weg laten rotten, bah daar wil je toch niet aan betalen?

Zo jij bent ook wel een beetje negatief. Ik heb eerder topics can je gelezen waar je zelf dit allemaal op je af kreeg. En om nou te zeggen dat niemand van 12 2 pony's heeft kunnen inrijden vind ik wel een beetje raar. Je weet niet wat voor ervaring ze hebben

Bedankt! Jullie snappen tenminste dat je uit een paar berichtjes niet iemands ervaring kan weten! <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 21:30

Ja ze heeft op een manege gereden

Eline04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-19 21:30

Elvirawortel schreef:

Niet alleen op een manege!

xPareltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 21:32

Elvirawortel schreef:

Ik snap echt niet wat het probleem is.. Waar maak jij je in hemelsnaam druk om :')
Mensen oordelen zo snel dat het allemaal niet kan als je 12 jaar bent, maar het zit niet zo in elkaar dat het helemaal niet zou kunnen. Wie weet heeft TS dit wel gedaan en is het een heel makke pony geweest die ze heeft mogen inrijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 21:34

xPareltje schreef:
Elvirawortel schreef:

Ik snap echt niet wat het probleem is.. Waar maak jij je in hemelsnaam druk om :')
Mensen oordelen zo snel dat het allemaal niet kan als je 12 jaar bent, maar het zit niet zo in elkaar dat het helemaal niet zou kunnen. Wie weet heeft TS dit wel gedaan en is het een heel makke pony geweest die ze heeft mogen inrijden

Ze vraagt of het een verstandig idee is. Dus waar ik me druk over maak, dat het niet verstandig is om een onbeleerde pony te kopen op je 12e

xPareltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 21:36

Ze vraagt of het een verstandig idee is. Dus waar ik me druk over maak, dat het niet verstandig is om een onbeleerde pony te kopen op je 12e[/quote]

Ze vraagt om raad inderdaad niet om afgekraakt te worden? :+ Als TS graag een pony wil kopen en ze het financieel rond krijgt waarom niet? En als de ouders bijspringen waar nodig is dan is er geen probleem? Het is ten slotte haar keuze en haar beslissing om een shetlander / andere pony te kopen

Anoniem

Re: Shetlander/pony kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 21:38

Ik kraak haar niet af. Ik zou niemand aanraden om als eerste pony een onbeleerde pony te kopen. En al helemaal niet om hem op een stal te zetten waarvan de eigenaar niet naar de pony omkijkt

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 21:45

Maar dat doet ze toch ook niet? Ze heeft een optie geopperd, bokkers hebben aangegeven dat het niet verstandig was, en die optie is nu ook van tafel

Edit: mijn eerste pony was overigens ook onbeleerd, haar heb ik zelf beleerd toentertijd. Nu, met meer ervaring, zou ik sommige dingen misschien anders hebben gedaan, maar ik had zeker alsnog voor die pony gekozen. Maar goed, over 20 jaar zeg ik ook dat ik dingen die ik nu doe, wellicht anders had gedaan

Eline04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-19 21:47

khirshanta schreef:
Maar dat doet ze toch ook niet? Ze heeft een optie geopperd, bokkers hebben aangegeven dat het niet verstandig was, en die optie is nu ook van tafel

Precies!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 21:51

Het idee dat ze ons nodig heeft om dat soort ideeën uit haar hoofd te krijgen. Dan mag ze straks alles wat ze met die pony gaat doen eerst op bokt zetten voor goedkeuring anders gaat het geheid mis

Eline04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-19 21:52

Elvirawortel schreef:
Het idee dat ze ons nodig heeft om dat soort ideeën uit haar hoofd te krijgen. Dan mag ze straks alles wat ze met die pony gaat doen eerst op bokt zetten voor goedkeuring anders gaat het geheid mis

Wat maakt jou dat in hemelsnaam uit? Ben jij mijn moeder ofzo dat je dat moet beslissen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 21:53

Haha niet zo boos. Als je moeder het niet beslist moeten anderen het toch doen?

Isabell485

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 21:53

beste,

Ik ben hier niet om af te kraken of iets dergelijke, maar hoop enorm dat je bepaalde dingen gaat inzien. En ik spreek uit ervaring. Ik was 13 toen ik mijn eerste pony kocht, zat ook op de middelbare school, had tijd en ook voor mijn leeftijd al een hoop verantwoordelijkheid. Ik kreeg ook een geweldige kans voor mijn ogen geschoven! En dacht ook eindelijk, dit is mijn kans! Ik zelf hoefde niet eens iets aan kosten te betalen die last had ik al niet, dit omdat mijn ouders dit volledig wouden doen, dus ook de onverwacht hoge kosten! en dan praten we over misschien wel duizenden euro's aan kliniek kosten bijv.
Mijn ouders hadden al jarenlang ervaring met paarden en gunde mij dat ook enorm. Dus zondoende, mijn droom pony gekocht. Wel zou ik de volledige verzorging samen met een ander stal genootje over de pony's krijgen, en vergis je niet hoeveel tijd daarin gaat zitten! Dus ik als 13 jarige, met niet eens alle zorgen die jij er ook nog eens bij krijgt helemaal blij. Wil je, je pony correct houden en verzorgen dan word je opgeslokt door de tijd die je over dacht te hebben, zoals je zegt zal je de gehele verzorging zelf moeten doen en dat is zwaar! Buiten dat je pony je hele leven veranderd als 13 jarige, heb je ook nog school en een sociaal leven wat ook niet onbelangrijk is. Ik kon bijna nooit met vrienden en vriendinnen afspreken na school, kon niet mee naar feestjes.. Want de pony moest verzorgd worden en ik had ook nog huiswerk en toetsen, en elk nieuw jaar op school word drukker en langer geloof ons nou maar, daarna nog een vervolg opleiding etc. het slokt je op. De realiteit is nou eenmaal heel anders, zelfs het perfect uitgestippelde pad kan enorm tegenvallen. Ik kan nog wel een heel verhaal verder typen over alles wat ik tegen ben gekomen en anders had willen doen, maar het is nu eenmaal de harde waarheid..

Het is helemaal aan jou wat je doet echt waar, alleen ik zou je zozooo graag willen adviseren om te wachten, ook al lijkt het allemaal zo perfect. Je bent nog zo jong! hebt nog een heeeel leven voor de boeg, geniet nog even van je school tijd met je vrienden en vriendinnen en focus je nu wat echt belangrijk is voor iemand van 12, en dat is eigenlijk alles behalve de (bijna) volledige zelfzorg van een pony! En waarschijnlijk hoor je elke dag hoe belangrijk school en alles wel niet is, en word je er ook helemaal moedeloos van dat iedereen het zegt. Maar geloof mij nou maar, we zeggen het met een reden, omdat wij die ervaring daarin hebben. Maar ga gewoon lekker met vriendinnen naar je verzorg pony of manege ofzo, of zoek een lease pony waarmee je jezelf weer verder kan ontwikkelen dat is in jou situatie waarschijnlijk zoveel leuker! Wacht nog een paar jaartjes met je het kopen van je eigen, echt waar achteraf zul je ons dankbaar zijn! :o

xPareltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 21:55

@Shetlover4 laat haar aub even uitpuberen, want volgens mij gaat het bij haar niet helemaal lekker. Negeren en luister naar mensen die je echt raad geven en je willen helpen ipv iemand die je toch al niet gelooft, geen moeite in steken ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 21:56

Tsja mensen met een mening dat is niet altijd leuk

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 21:57

Elvirawortel schreef:

Ik vind het eigenlijk altijd juist fijn als ik op Bokt om raad kan vragen. Dat een jonge meid dat ook doet, vind ik juist een goed idee. Meer mensen weten meer dingen :j

Het geeft mij het idee dat iemand er goed doordacht in wil staan- iets wat als 12 jarige sowieso al niet altijd gemakkelijk is.

Maar goed, genoeg hierover, terug on-topic :)

Shetlover4 schreef:
Elvirawortel schreef:

Wat maakt jou dat in hemelsnaam uit? Ben jij mijn moeder ofzo dat je dat moet beslissen?

Elvirawortel schreef:
Haha niet zo boos. Als je moeder het niet beslist moeten anderen het toch doen?

xPareltje schreef:
@Shetlover4 laat haar aub even uitpuberen, want volgens mij gaat het bij haar niet helemaal lekker. Negeren en luister naar mensen die je echt raad geven en je willen helpen ipv iemand die je toch al niet gelooft, geen moeite in steken ;)

Kom, laten we hier nu klaar mee zijn.

Eline04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-19 21:57

Isabell485 schreef:
beste,

Ik ben hier niet om af te kraken of iets dergelijke, maar hoop enorm dat je bepaalde dingen gaat inzien. En ik spreek uit ervaring. Ik was 13 toen ik mijn eerste pony kocht, zat ook op de middelbare school, had tijd en ook voor mijn leeftijd al een hoop verantwoordelijkheid. Ik kreeg ook een geweldige kans voor mijn ogen geschoven! En dacht ook eindelijk, dit is mijn kans! Ik zelf hoefde niet eens iets aan kosten te betalen die last had ik al niet, dit omdat mijn ouders dit volledig wouden doen, dus ook de onverwacht hoge kosten! en dan praten we over misschien wel duizenden euro's aan kliniek kosten bijv.
Mijn ouders hadden al jarenlang ervaring met paarden en gunde mij dat ook enorm. Dus zondoende, mijn droom pony gekocht. Wel zou ik de volledige verzorging samen met een ander stal genootje over de pony's krijgen, en vergis je niet hoeveel tijd daarin gaat zitten! Dus ik als 13 jarige, met niet eens alle zorgen die jij er ook nog eens bij krijgt helemaal blij. Wil je, je pony correct houden en verzorgen dan word je opgeslokt door de tijd die je over dacht te hebben, zoals je zegt zal je de gehele verzorging zelf moeten doen en dat is zwaar! Buiten dat je pony je hele leven veranderd als 13 jarige, heb je ook nog school en een sociaal leven wat ook niet onbelangrijk is. Ik kon bijna nooit met vrienden en vriendinnen afspreken na school, kon niet mee naar feestjes.. Want de pony moest verzorgd worden en ik had ook nog huiswerk en toetsen, en elk nieuw jaar op school word drukker en langer geloof ons nou maar, daarna nog een vervolg opleiding etc. het slokt je op. De realiteit is nou eenmaal heel anders, zelfs het perfect uitgestippelde pad kan enorm tegenvallen. Ik kan nog wel een heel verhaal verder typen over alles wat ik tegen ben gekomen en anders had willen doen, maar het is nu eenmaal de harde waarheid..

Het is helemaal aan jou wat je doet echt waar, alleen ik zou je zozooo graag willen adviseren om te wachten, ook al lijkt het allemaal zo perfect. Je bent nog zo jong! hebt nog een heeeel leven voor de boeg, geniet nog even van je school tijd met je vrienden en vriendinnen en focus je nu wat echt belangrijk is voor iemand van 12, en dat is eigenlijk alles behalve de (bijna) volledige zelfzorg van een pony! En waarschijnlijk hoor je elke dag hoe belangrijk school en alles wel niet is, en word je er ook helemaal moedeloos van dat iedereen het zegt. Maar geloof mij nou maar, we zeggen het met een reden, omdat wij die ervaring daarin hebben. Maar ga gewoon lekker met vriendinnen naar je verzorg pony of manege ofzo, of zoek een lease pony waarmee je jezelf weer verder kan ontwikkelen dat is in jou situatie waarschijnlijk zoveel leuker! Wacht nog een paar jaartjes met je het kopen van je eigen, echt waar achteraf zul je ons dankbaar zijn! :o

Bedankt voor je fijne reactie!

Eline04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-19 21:59

xPareltje schreef:

Haha, ik zou haar even laten uitpuberen! :9

xPareltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 22:00

Shetlover4 schreef:
xPareltje schreef:

Haha, ik zou haar even laten uitpuberen! :9

Ik bedoelde het ook niet naar jou haha :+ Maargoed ik duik weer onder mijn steen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 22:02

Nou moet je ophouden hoor, ik heb gewoon een mening en die kan je niet zo goed hebben. Iets minder eigenwijs en niet alleen hartjes sturen naar mensen die je naar je mond praten! Ik zou nooit om advies vragen hier, want als je paard zn oor een centimeter te ver naar achteren heeft dan krijg je al 5000 reacties. Als je ervoor kiest om dat wel te doen moet je er tegen kunnen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 22:04

Ik deel die ervaring niet. Ik kreeg mijn eerste pony toen ik 10 was. Vanaf dag 1 heb ik haar volledig zelf verzorgd, mijn ouders wisten niks van paarden. Ik bepaalde zelf in overleg met hun wanneer de dierenarts moest komen etc. Enige wat zij deden was betalen. De kosten voor de verzorging betaalden zij. Ik de overige dingen. 'S ochtends voor school ging ik voeren. Meteen na school weer voeren en uitmesten en savonds ook nog een keer voeren en water geven. Het kost veel tijd als je een paard in eigen beheer hebt maar ik heb het nooit als last gezien. Mijn pony hoorde bij mijn leven en als ik echt ziek was of ik moest wat belangrijks doen voor school dan verzorgde mijn pa haar. En toen ze ingereden was gingen we naar de ponyclub. Dat was echt een geweldige tijd.

Ik zou je alleen wel adviseren om voor een grotere te gaan als je echt wilt rijden ts. Je bent nu al aan de lange kant/te groot en je zult nog door groeien. Zoals gezegd ben je niet pas te groot als je met je benen bij zijn knieën komt. Dan ben je al fors te groot. Dus als rijden belangrijk is ga dan voor een leuke d pony.

Verkijk je ook niet op de kosten die je kunt krijgen als je pony ziek wordt. Mijn shet is hoefbevangen (geweest) en voor de kosten van de kliniek, dierenarts en medicijnen had ik al een dikke vakantie kunnen betalen. Als ze ziek worden is 100 euro niks helaas.