Voor iedereen die z'n paard op stal laat staan....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 00:01

Onassa schreef:
En dat zou radicaal mis gaan met een dag op stal blijven???
Nou, dan was ik mooi klaar geweest met mijn koliek gevoelige paard.
Maar geen panic, ze staat nu erg laag in d'r brok *LOL*

Nee, maar daar gaat het niet om, of het dan mis zou gaan. Zie de stelling van dit topic.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 00:04

Ik snap de stelling, maar doordat het zo snel gaat, word er nogal snel offtopic gegaan en begrijpen we elkaar verkeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 00:11

Een keer een dagje niet naar buiten vind ik nu ook weer geen ramp. Als het vriest of echt te nat is, komt mijn paard ook niet buiten. Op die dagen zorg ik er wel voor dat ik uitgebreider de tijd neem om te rijden en zet ik hem nog een keertje extra in de molen. Dan is ie toch voldoende uit de box geweest.

De stelling van het topic kan ik nog wel begrijpen, maar de vergelijking klopt natuurlijk niet. Ik zou eerder zeggen: iedere dag dat je je paard in de box laat, blijf je zelf in je bed liggen.... Kijken of dat nog leuk is?

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 00:28

Nou, een keer een dagje in bed blijven zou ik best eens lekker vinden, maar dat gaat niet met een paard Knipoog

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 00:38

CCCCorine schreef:
Ik zou eerder zeggen: iedere dag dat je je paard in de box laat, blijf je zelf in je bed liggen.... Kijken of dat nog leuk is?

Hmm, klinkt goed Komen ze dan ook eten en drinken brengen?

Mijn ideaal zou zijn; iedere dag van 9 tot 5 naar buiten in een lekker zonnetje, stuk of 4 leuke weidemaatjes en dan 's avonds een 3 kwartier gecontroleerde beweging liefst ook in de buitenlucht. Maar ja.. we wonen in Nederland.. Regen, kou, bevroren grond.. Huilen

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 00:48

Ja, als je het dan zo vergelijkt moet je ook een butler hebben die je die bed dag verwend Haha!

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 00:54

Paarden horen buiten, dat ben ik zeker met je eens.
Maar als wij onze paarden buiten zetten in de blubber en de regen, en die dieren staan verregend met hun oortjes plat naar achteren dicht op het draad, haast smekend om weer naar binnen te mogen...

Wat is dan eerlijker tegenover een dier dat zelf om een box vraagt? Buiten laten omdat het zo hoort ?

Na bij ons niet dus.
Met dit pokkeweer doen we ze wel naar buiten zodat ze even kunnen uitvliegen en wij kunnen uitmesten. Meestal staan ze met dit soort weer bij het draad te dringen : "we willen weer naar binnen"
Als ze niet bij het draad staan, maar ze zien je buiten komen, komen ze in volle galop naar het draad toe, wat ze dus echt niet doen als het zonnetje straalt.

Dus op dat soort momenten geeft het voor mij al genoeg aan dat ze soms best blij zijn met een warme droge stal met stro,water en hooi, de warmte van elkaar en een poetsbeurt van baas...

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 00:58

Mijn paardjes mogen kiezen Haha! , met pokkeweer laat ik de staldeuren openstaan en kunnen ze vanuit de stal via de paddock naar de wei of bak, haha handig.

Als je in een andere situatie zit, dan zou ik er toch voor kiezen om mn paardjes even naar buiten te doen, als is het maar om even de beentjes te strekken en elkaar te besnuffelen en te begroeten. Ach gut

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 01:00

Zo zie je maar weer, zoveel zielen, zoveel gedachten.
Spreekwoord gaat hier zeker op en maar goed ook.
Ben het helemaal met je eens Sanex.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 01:04

Nou ja, de mensen die ernaar neigen hun paard maar 0 keer per dag uit zijn stal te halen als het even tegenzit, zijn misschien toe aan een wandelende tak?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 01:08

Lovely schreef:
Nou ja, de mensen die ernaar neigen hun paard maar 0 keer per dag uit zijn stal te halen als het even tegenzit, zijn misschien toe aan een wandelende tak?

Whaaaahhhh OK dan!

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 01:10

Wandelende takken kun je niet op rijden, en dat is toch zeker het allerbelangrijkste Haha! Schijnheilig Clown

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 01:11

Gelukkig heb ik die nog niet veel kunnen ontdekken, die mensen die dat doen als het maar even tegenzit ,dat doet me wel deugt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 01:13

SANEX schreef:
Wandelende takken kun je niet op rijden, en dat is toch zeker het allerbelangrijkste Haha! Schijnheilig Clown

Je kunt ook op een manege rijden toch? Dan heb je er geen omkijken naar ook Knipoog.

Het valt hier op bokt vast allemaal wel mee, maar in de echte wereld geldt wel degelijk dat sommige mensen geen paarden zouden mogen hebben.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 01:21

Daar heb je gelijk in Lovely, heb op stal zelf idd zeer schrijnende voorbeelden van gezien en zie ze nog.
Sportpaarden gericht op ZZ, staan hele dag op stal, want ze zoouden zich eens blesseren in de wei.
Denk je dat ze als compensatie misschien wat extra aandacht en liefde krijgen.....no way!
Maar dan wel in een engesleepte buitenbak die bevroren is los gooien.....dat kan ik dus echt niet volgen zulke mensen.
Heb laatst ook een beste aanvaring met die eigenaar gehad, want daar schieten me de tranen van in mijn broek.
Gaan ze dan de bak in om te rijden, is het meteen direkt in de krul in galop, niks warming up of cooling down, en dat noemt zich dan hooggekwalifiseerd ruiter Boos!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 01:26

Onassa goed kunnen rijden wil nog niet zeggen dat je verstand van paarden hebt. Was dat maar zo!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 01:26

Onassa, mijn paard staat nu het winter is ook niet in de wei, maar szomers wel hoor; niet de hele dag trouwens. Door het jaar heen probeer ik wel zo veel mogelijk af te wisselen in het werk, ik rij dus nooit veel dagen achter elkaar, maar wissel het af met longeren en/of losgooien. Hij krijgt wel zijn beschermertjes om Haha!, maar hij bokt maar zoveel als hij wil hoor, zit ik niet mee. Zo doe ik het omdat rijden, rijden, rijden niks voor ons is. Ik mis de buitenritjes wel heel erg, dat wel.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 01:27

Dan heb ik de ultieme en de meest unieke "smoes" en ik heb getuigen...

Je hebt een pony die onder een deken staat (en in een stal) en dan:

Men kope een regendeken (gedaan)
Als het regent dan leg je de regendeken over de deken die het paard al op heeft. (gedaan)
Men doet het paard een halster om (gedaan)
Men bevestigd aan dit halster een bijpassend halstertouw (gedaan)
dan opent men de staldeur (gedaan)
Men brengt het betreffende paard naar de weide (gedaan)
Men verwijderd het halstertouw (gedaan)
Men controleert na ongeveer een uur de pony op de weide (gedaan)
Men neme een halster touw (gedaan)
Men vangt de pony (gedaan)
Men haalt de natte deken eraf (gedaan)
Men legt er een droge deken (gedaan)
Men gaat de weide op om de regendeken te zoeken (gedaan en gevonden )
Men gaat naar huis om te douchen en ontdoet zich van de natte kleding en neme een kop warme drank.....

Ik zet die pony niet meer op de weide met een regendeken omdat ze op de een of andere manier de deken weet af te krijgen, met gesloten borstsluiting en gesloten kruissingels.....
DUS mijn pony blijft op stal als het regent of gaat op stal als het begint te regenen...
En een bokker was bij ons toen de pony wederom zonder regendeken op de weide stond....
Nou wordt mijn "smoes"geaccepteerd?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 01:30

Alane schreef:
Dan heb ik de ultieme en de meest unieke "smoes" en ik heb getuigen...

Je hebt een pony die onder een deken staat (en in een stal) en dan:

Men kope een regendeken (gedaan)
Als het regent dan leg je de regendeken over de deken die het paard al op heeft. (gedaan)
Men doet het paard een halster om (gedaan)
Men bevestigd aan dit halster een bijpassend halstertouw (gedaan)
dan opent men de staldeur (gedaan)
Men brengt het betreffende paard naar de weide (gedaan)
Men verwijderd het halstertouw (gedaan)
Men controleert na ongeveer een uur de pony op de weide (gedaan)
Men neme een halster touw (gedaan)
Men vangt de pony (gedaan)
Men haalt de natte deken eraf (gedaan)
Men legt er een droge deken (gedaan)
Men gaat de weide op om de regendeken te zoeken (gedaan en gevonden )
Men gaat naar huis om te douchen en ontdoet zich van de natte kleding en neme een kop warme drank.....

Ik zet die pony niet meer op de weide met een regendeken omdat ze op de een of andere manier de deken weet af te krijgen, met gesloten borstsluiting en gesloten kruissingels.....
DUS mijn pony blijft op stal als het regent of gaat op stal als het begint te regenen...
En een bokker was bij ons toen de pony wederom zonder regendeken op de weide stond....
Nou wordt mijn "smoes"geaccepteerd?

Dierenbeul Schijnheilig

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 01:34

Lenn schreef:
hahah ja, dus jij denkt dat rondvliegende dakpannen toevallig op het hoofd van je paard belanden?

Zoals gisteren vind ik het niet vreemd dat mensen hun paarden binnenhouden *op het rij, wandel en longeer gedeelte na*
Bij ons vlogen er dan wel geen dakpannen, maar wel vuilcontainers, golfplaten, kratten, stoelen en tafels door de lucht *serieus* Oja en nog wat kruiwagens en bij 1 van de paddocks liet zelfs het schot los *nog nooit gebeurt, we staan nog verbaasd* toevallig stond in die paddock natuurlijk mijn paardje die dus helemaal freakte.

Wij staan dan wel midden in de polder, het waait altijd net wat meer dan bij mij thuis of in een "drukker" gebied.

Nou heeft mijn paard de hele dag buiten gestaan, maar als ik smorgens geweten had dat het zo erg zou zijn had ik haar misschien wel binnen gelaten.
Niet om de kou of de regen, daar heeft ze een waterdichte deken voor, maar meer om de dingen die om je oren vlogen als je daar rondliep.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 01:36

Alane een stukje terug las ik iets over duck tape, dus denk dat je smoes afgekeurt wordt Haha!

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 01:39

Sily"]
[quote="Lenn schreef:
hahah ja, dus jij denkt dat rondvliegende dakpannen toevallig op het hoofd van je paard belanden?

Zoals gisteren vind ik het niet vreemd dat mensen hun paarden binnenhouden *op het rij, wandel en longeer gedeelte na*
Bij ons vlogen er dan wel geen dakpannen, maar wel vuilcontainers, golfplaten, kratten, stoelen en tafels door de lucht *serieus* Oja en nog wat kruiwagens en bij 1 van de paddocks liet zelfs het schot los *nog nooit gebeurt, we staan nog verbaasd* toevallig stond in die paddock natuurlijk mijn paardje die dus helemaal freakte.

Wij staan dan wel midden in de polder, het waait altijd net wat meer dan bij mij thuis of in een "drukker" gebied.

Nou heeft mijn paard de hele dag buiten gestaan, maar als ik smorgens geweten had dat het zo erg zou zijn had ik haar misschien wel binnen gelaten.
Niet om de kou of de regen, daar heeft ze een waterdichte deken voor, maar meer om de dingen die om je oren vlogen als je daar rondliep.
[/quote]
Hmm Bloos! hier waait het nooit zo (of hier is alles beter bevestigd Knipoog)

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 01:44

Hihihi, de kruiwagens was niet aan gedacht, de containers waren van de buren Tong uitsteken en de kratjes kwamen zo de stal uitzeilen toen we de deur open deden Haha! Ben er nog 2 kwijt ook Boos! Die gingen te snel.

Vin het overigens wel belachelijk dat ze tegenwoordig geen stevigere bomen maken, ze vielen uit elkaar Haha!

De stoelen en tafel kwamen van het terras van de staleigenaar, die dacht dat het allemaal wel niet zo erg zou worden.

Het staat bekend dat het bij ons altijd net ene paar graden kouder is en harder waait, ideaal in de zomer, ellendig in de winter, vergis me ook altijd met aankleden Haha!

Maar ja je kan niet alles aan de grond vastspijkeren denk ik dan maar.

Edit: Mijn paardjes hebben lekker wel buiten gestaan Tong uitsteken

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 02:03

Ook in ons simpele woonwijkje in het midden van het Noorden lagen schuttingen plat, bomen op de grond en lagen er huiselijke attributen op de straat die er normaal nooit liggen...
Dus ik kan me voorstellen dat iemand op de vlakte dan wel even een paar keer nadenkt voor diegen zn paardjes naar buiten doet Knipoog

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 02:05

hmpf.. ik ben zelfs nog op wedstrijd geweest zaterdagavond Bloos
(Oei wat gaat het offtopic)