Na de panieksituaties van haar aankomst tot eergisteren ben ik gisteren en vandaag voornameljk bezig geweest te "bonden" met Callas, misschien liep ik toch te hard van stapel om gelijk te willen rijden. Veel poetsen en aanraken waar ze niet aangeraakt wil worden. Ze is niet kopschuw maar oren, ogen en mond zijn taboe, wat nogal lastig kan worden met een bit indoen. Eigenlijk mag ik helemaal niet aan haar gezicht komen. Gek genoeg kan ik me niet herinneren dat het een week geleden bij de fokker een probleem was. Tjee, was dat nog maar een week geleden? Het lijkt al wel maanden zoveel is er gebeurd.
Verder ben ik vanaf zondagmiddag haar telkens een poosje alleen op stal aan het zetten en aan het leren dat ze opzij moet gaan als ik in de box rond haar beweeg. Alleen in de box vindt ze geen probleem. Maar laten we het zo zeggen: Ze is erg geaard. Waar ze staat, staat ze en omgaan of achterwaarts is een no-go.
Misschien is mijn Frans was roestig geworden ineens, maar ik had toch echt begrepen dat ze goed afgericht was. Sterker nog, behalve niet bewegen als ik het vraag, komt ze zonder problemen mijn persoonlijke ruimte binnen. Gisteren liep ze me weer omver bij het bij de box naar binnengaan en ging daarbij op mijn hiel staan, ernstig pijnlijk. En ik ben trots op mezelf dat ik me heb kunnen inhouden en niet woedend ontploft ben. Ik snap het wel, ze heeft echt gewoon geen opvoeding gehad. Maar aan de andere kant respecteert ze mij en no matter wat voor ander levend wezen dus helemaal niet. Aan dit dominante gedrag moet heel heel snel wat veranderen, want dit is gewoon op het gevaarlijke af.
Dus gisteren en vandaag pak ik haar meerdere malen per dag gewoon voor even tien minuutjes en ik ben begonnen met duidelijk ho en achterwaarts. Ik maak me breed, tikjes tegen haar borst, trekken aan het halster, commando back-up (jawel het wordt een internationaal paard) en piepgeluidjes maken zoals ik dat met westernrijden gewend ben. Als ze een stapje doet, krijgt ze een beetje bix. Dat was raar want de eerste hap vond ze gek, ze veegde nog net niet haar tong af met haar voorhoeven, maar met een vies gezicht kwam alles er weer uit. Dus bix had ze ook nog nooit gehad. Maar de tweede hap was al beter en de derde hap werd ze gretig. En verdraaid als het niet waar is achterwaarts gaan begint ze nu al te begrijpen. Dus madam is een slimme dame!
Ho, is nog een ander geval, dat werkt nog niet met wandelen. Wel met longeren, waarbij ze meteen naar me toekomt, ook niet goed natuurlijk, maar goed er is wel een reactie. Ik heb meer het idee dat ze met ho denkt dat ze naar me toe MOET komen en dus als ik wandel en ho zeg dat ze ook naar me toe komt en zo ongeveer in me kruipt. Hetgeen wel werkt is met het touwtje zwaaien. Dan houdt ze wel afstand.
(niet in mijn logboek maar wel voor jullie heb ik de foto's van Callas haar ouders hier neergezet.)
Hengst Didikaï

Merrie Lucy

Woensdag 14-10-2015
Eerste buitenritje zonder mijn vriend. Halster met teugels en eroverheen een een-oortje met een eenvoudig gebroken bitje. Ik rijd op het halster en het bitje is voor als het nodig mocht zijn bij auto's of zo.
Alleen maar tien minuutjes, een mini-ritje. Alleen maar stappen. En wat ben ik trots op haar! Ze doet het toch maar ondanks dat ze het overduidelijk enorm verschrikkelijk hopeloos spannend vindt. Koppie staat rechtop, geen moment ontspanning en doorweekt komen we weer thuis. Inderdaad grote mond, klein hartje. Ze is veel banger dan ze laat zien. Aan de ene kant heb ik meelij met haar, aan de andere kant is dit niet wat ik zocht. Ik wilde niet een paard hoeven africhten, ik wilde gewoon gelijk rijden. En volgens de fokker kon dat ook, dus wat doe ik fout?
Sinds gisteren heb ik toch maar weer de shetjes bij elkaar gezet en de grote merries bij elkaar gezet. Het is nog steeds geen succes. Bubbles is triest dat ze niet bij Shadow kan, ze maakt zich enorm druk, zweet als een otter en eet alleen maar 1 grasspriet per dag om te overleven. En je wilt het het niet weten maar op haar ouwe dag is ze hengstig geworden! Zodra Callas naar het hek gaat om maar naar Shadow te kijken, komt Bubbles ertussen staan en gaat ze knipogend staan piesen.
De twee shetjes gaan wel iets beter. Shadow wordt niet meer het weiland doorgemept door Poupette en ze laten elkaar met rust. Poupette imiteert wat Shadow doet, dus dat is makkelijk als ik Shadow roep dan komt zij ook.
Vanavond ga ik ze toch allemaal bij elkaar zetten. Ze kennen elkaar nu een week en Bubbles gaat er aan onderdoor als ze niet bij Shadow kan.