[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Goof

Berichten: 29119
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 14:58

Ik heb het idee dat er teveel waarde wordt gehecht aan het woord 'grondwerk'. Grondwerk is niet meer dan een zeer hippe term voor met gezond verstand normaal omgaan met je paard. Dat betekent dat hij normaal mee kan lopen, dat hij stiot als jij stoot, dat hij je niet omver loopt, dat je hem kan laten komen, kan wegaturen, kortom dat hij jouw lichaamstaal gebruikt.
Dat doet jouw instructrice ook, dat doet iedereen die een paard heeft. Niks bijzonders, alleen willen we tegenwoordig over heel hip een label opplakken en moeten er ineens theorieën en methodes gevolgd worden en heet dit ineens 'grondwerk' en moet vooral iedereen hier lessen in nemen. :roll:

miezelke

Berichten: 1327
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: België

Re: Ideetjes gezocht trainen driejarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 15:02

Ik kom nochtans heel veel mensen tegen Goof die het "normaal" vinden dat hun paard hen naar de wei leidt, dat hun paard hen constant van plaats duwt, die op een rondwandelend paard opstijgen en ga zo maar door.... Heel veel mensen hebben echt geen kaas gegeten van basis paardentaal, handelingen en omgang. Dus als heel veel mensen dit niet kunnen en kennen, is het niet meer dan normaal dat hierin onderricht gegeven wordt.

mamamier

Berichten: 987
Geregistreerd: 14-05-11
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 15:04

Op de een of andere manier beland ik altijd in een topic van jou ts.
Ik vind het bewonderenswaardig hoe jij steeds weer probeert van alles aan te pakken maar hoe hard je ook je best doet, iedereen heeft er altijd commentaar op. Lijkt me best frustrerend.
Maar helaas deel ik ook nu weer de mening van het meerendeel van de reacties hier.
Waarom wéér een jong paardje? Je hebt de kennis en kunde niet, je bent niet ervaren genoeg, niet voor het grondwerk en basiswerk maar ook zeker niet voor het (in)rijden straks. Want ook al je rijfilmpjes die je ooit geplaatst hebt hier vond ik om te huilen. Je bent gewoon nog lang niet zover als dat je graag zou willen zijn. Dat geeft niks zolang er niet een paardje de dupe van is. Koop een leuk leerpaardje waar alle knoppen al op zitten en waar jij iets van kan leren ipv nu met al je onkunde een jong dier naar de knoppen helpen. Echt niet flauw of aanvallend bedoeld maar voor jou én je paardje lijkt mij dat de beste oplossing.
Je wil is er, dat lees ik echt wel, maar ik denk dat je jezelf een beetje overschat.

Leo

Berichten: 50252
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 15:06

Op zich is les in grondwerk of welke naam je er ook aan wilt hangen nooit verkeerd. Zeker niet omdat joyw lichaamshouding zo ontzettend belangrijk is, iemand die je daar in aanwijzingen kan geven of ter plekke corrigeren is echt geen overbodige luxe. Dan voel en merk je ook als je iets anders doet, dat het dan wél lukt.
Goede stap dus TS, om iemand daar bij te vragen. :) heel goed!

Knuffelen als beloning zou ik niet doen, een beloning moet kort, duidelijk en concreet zijn. Dat kan met stem, een click, een stukje wortel of een klopje / kriebel. En dan weer door. :) uiteindelijk zoveel mogelijk naar stem zodat je niet hoeft te onderbreken. Loslaten van druk is in principe de beloning, je stem kan dit bekrachtigen.
Knuffelen is niets mis mee, buiten de training zelf om. :)

Goof

Berichten: 29119
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 15:07

miezelke schreef:
Ik kom nochtans heel veel mensen tegen Goof die het "normaal" vinden dat hun paard hen naar de wei leidt, dat hun paard hen constant van plaats duwt, die op een rondwandelend paard opstijgen en ga zo maar door.... Heel veel mensen hebben echt geen kaas gegeten van basis paardentaal, handelingen en omgang. Dus als heel veel mensen dit niet kunnen en kennen, is het niet meer dan normaal dat hierin onderricht gegeven wordt.


Kennelijk heeft iedereen daar zijn eigen grenzen in. Degene die misschien weinig waarde hecht aan een stilstaand paard bij opstappen hecht misschien des te meer waarde aan afstand van het paard op de grond. Dat bepaalt ieder voor zich. Ieder trekt zijn eigen grenzen en ts moet goed nadenken over wat haar grenzen zijn en hoe ze die wil handhaven. Maar haar paard, haar grenzen.
Tegenwoordig wordt in ieder topic geroepen ' neem grondwerkles'. Nee, leer nadenken over je eigen grenzen.

miezelke

Berichten: 1327
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 15:17

Nee maar dat is het nou net, heel veel mensen doen dat niet, laat staan dat ze weten hoe. Of nou ja, ze doen wel wat, o.v.v. wat roepen en slaan en lelijk op en neer springen of meer van dat spastisch gedrag zonder effectief resultaat :P Nou ja, dat mensen hierin dus begeleid worden is dus niet meer dan normaal. Ook al is het maar om je eigen grenzen te leren kennen. En ja, best wel handig dat dat kind dan een naam heeft.

Goof

Berichten: 29119
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 15:32

miezelke schreef:
Nee maar dat is het nou net, heel veel mensen doen dat niet, laat staan dat ze weten hoe. Of nou ja, ze doen wel wat, o.v.v. wat roepen en slaan en lelijk op en neer springen of meer van dat spastisch gedrag zonder effectief resultaat :P Nou ja, dat mensen hierin dus begeleid worden is dus niet meer dan normaal. Ook al is het maar om je eigen grenzen te leren kennen. En ja, best wel handig dat dat kind dan een naam heeft.


Waarom? Het is toch gewoon opvoeding?
Vroeger zei je gewoon tegen elkaar ´he voedt dat paard even op´ en tegenwoordig zegt men ´neem eens wat grondwerklessen´. Nou ja, zal wel een generatie-dingetje zijn ofz.
Maar goed, deze discussie is offtopic :+

En verder ben ik het wel met je eens dat mensen inderdaad wel eens lopen te klungelen met het ´opvoeden´ van hun paard.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-17 15:38

miezelke schreef:
Ik kom nochtans heel veel mensen tegen Goof die het "normaal" vinden dat hun paard hen naar de wei leidt, dat hun paard hen constant van plaats duwt, die op een rondwandelend paard opstijgen en ga zo maar door.... Heel veel mensen hebben echt geen kaas gegeten van basis paardentaal, handelingen en omgang. Dus als heel veel mensen dit niet kunnen en kennen, is het niet meer dan normaal dat hierin onderricht gegeven wordt.

Zo ken ik er idd ook (nee niet mezelf al stapte ik ook wel eens op op een paard dat niet bleef stilstaan, maar niet meer sinds ik gevallen ben hierdoor, nu moet het paard eerst stilstaan).

Had geen/nooit les van yoki. Wel eens van masha maar dat was dan ook met dubbele longe wat voor mijn paardje nog niet kan zolang die nog bangig reageert op de lijnen achter hem/ over de rug heen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-17 15:40

Leo schreef:
Op zich is les in grondwerk of welke naam je er ook aan wilt hangen nooit verkeerd. Zeker niet omdat joyw lichaamshouding zo ontzettend belangrijk is, iemand die je daar in aanwijzingen kan geven of ter plekke corrigeren is echt geen overbodige luxe. Dan voel en merk je ook als je iets anders doet, dat het dan wél lukt.
Goede stap dus TS, om iemand daar bij te vragen. :) heel goed!

Knuffelen als beloning zou ik niet doen, een beloning moet kort, duidelijk en concreet zijn. Dat kan met stem, een click, een stukje wortel of een klopje / kriebel. En dan weer door. :) uiteindelijk zoveel mogelijk naar stem zodat je niet hoeft te onderbreken. Loslaten van druk is in principe de beloning, je stem kan dit bekrachtigen.
Knuffelen is niets mis mee, buiten de training zelf om. :)

Ik beloon grotendeels met mijn stem (vaak ook met hetzelfde woord "goed zo"). Maar voor ik hem de piste uit breng krijgt hij ook een aaitje en knuffeltje.

miezelke

Berichten: 1327
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 15:56

Art_Ificious schreef:
miezelke schreef:
Ik kom nochtans heel veel mensen tegen Goof die het "normaal" vinden dat hun paard hen naar de wei leidt, dat hun paard hen constant van plaats duwt, die op een rondwandelend paard opstijgen en ga zo maar door.... Heel veel mensen hebben echt geen kaas gegeten van basis paardentaal, handelingen en omgang. Dus als heel veel mensen dit niet kunnen en kennen, is het niet meer dan normaal dat hierin onderricht gegeven wordt.

Zo ken ik er idd ook (nee niet mezelf al stapte ik ook wel eens op op een paard dat niet bleef stilstaan, maar niet meer sinds ik gevallen ben hierdoor, nu moet het paard eerst stilstaan).

Had geen/nooit les van yoki. Wel eens van masha maar dat was dan ook met dubbele longe wat voor mijn paardje nog niet kan zolang die nog bangig reageert op de lijnen achter hem/ over de rug heen.

't zal inderdaad een generatiedingetje zijn ;)

Ik kan je Y oki anders heel hard aanraden Marijke. Zij zit volgens mij niet ver uit jouw buurt.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-17 16:03

Heb inmiddels een stappenplan.
De eerste 5 stappen zijn eigenlijk al voor 90% in orde maar kan nooit kwaad deze toch nog te oefenen.
Stap 7 "voeten geven bij ingang van de piste" is eigenlijk een noodzaak/regel van de stalling sinds er nieuwe zand is en deze blijft plakken op de benen/hoeven wat dan verspreid wordt in de poetsplaats en stalgangen.
Afbeelding

Y oki zit idd niet ver maar komt ze ook ter plaatse? Werk namelijk liever niet met andere paarden maar liefst meteen met mijn eigen paardje.

miezelke

Berichten: 1327
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: België

Re: Ideetjes gezocht trainen driejarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 16:06

Ze komt ter plaatse en werkt als jij dat wil met jou en je paardje ;)

Goof

Berichten: 29119
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Ideetjes gezocht trainen driejarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 16:31

Netjes ts!
Werk dan niet iedere dag heel je lijstje af want dan overvraag je hem alsnog, maar bouw het rustig op. Is de basis bevestigd, ga dan weer een stapje verder.
Succes.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Ideetjes gezocht trainen driejarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-17 17:01

Ok Thnx. :)
Helaas laat het weer het niet echt toe te oefenen met wandelen. Binnen wandelen doet hij al netjes maar wil vóór ik het erf af ga eerst buiten op het erf. Daar zijn al gek veel dingen die als eng kunnen overkomen.
Zoals tractoren, zeilen, opeengestapelde balen hooi in plastic, een hond die los loopt, banden (snap nog steeds niet waarom er autobanden als een muur opgestapeld liggen tussen de weides en de parkeerpkaatsen)

Goof

Berichten: 29119
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Ideetjes gezocht trainen driejarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 17:14

Goed plan! Eerst op het erf oefenen voor de veiligheid.
En oefen dan vooral ook als ze een keer met de tractoren bezig zijn en als de hond irritant loopt te blaffen en als het hard waait en het plastic wappert enzo.

mamamier

Berichten: 987
Geregistreerd: 14-05-11
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Ideetjes gezocht trainen driejarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 17:26

Goed plan, maar ga niet alvast invullen wat paardlief eng zou kunnen vinden. Dan ís het namelijk ook eng... Wees de zelfverzekerde leider die hij nodig heeft.

Es_ther

Berichten: 18736
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 17:37

Wat mamamier zegt. Niet denken; dadelijk vindt ie dit eng, want dat is t eng.
Gewoon doen alsof het er niet is, dan vinden ze het vaak al een stuk minder eng.

Die van mij vond in het begin trekkers eng (staan naast een loonbedrijf) en mijn bak grenst aan de weg. Pech voor hem, die trekkers rijden bijna 24/7 langs.
Gewoon doorgereden en gedaan of we niks aan de hand was, ging super goed.
Opleggers vindt ie nog steeds niet heel tof, die rammelen iets teveel denk ik.

Kendra

Berichten: 8771
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 17:39

Goof schreef:
Ik heb het idee dat er teveel waarde wordt gehecht aan het woord 'grondwerk'. Grondwerk is niet meer dan een zeer hippe term voor met gezond verstand normaal omgaan met je paard. Dat betekent dat hij normaal mee kan lopen, dat hij stiot als jij stoot, dat hij je niet omver loopt, dat je hem kan laten komen, kan wegaturen, kortom dat hij jouw lichaamstaal gebruikt.
Dat doet jouw instructrice ook, dat doet iedereen die een paard heeft. Niks bijzonders, alleen willen we tegenwoordig over heel hip een label opplakken en moeten er ineens theorieën en methodes gevolgd worden en heet dit ineens 'grondwerk' en moet vooral iedereen hier lessen in nemen. :roll:

Bijna off topic maar dit vind ik nou ook heel erg zo :+ _/-\o_ En dat zal ook wel een generatie-dingetje zijn, maar ik vind het verbijsterend hoe dit de afgelopen 10 jaar is veranderd. Wat een geneuzel, wat een theorieën...Maar goed, als het helpt is het mooi.

tamary

Berichten: 29327
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 17:47

Goof schreef:
miezelke schreef:
Nee maar dat is het nou net, heel veel mensen doen dat niet, laat staan dat ze weten hoe. Of nou ja, ze doen wel wat, o.v.v. wat roepen en slaan en lelijk op en neer springen of meer van dat spastisch gedrag zonder effectief resultaat :P Nou ja, dat mensen hierin dus begeleid worden is dus niet meer dan normaal. Ook al is het maar om je eigen grenzen te leren kennen. En ja, best wel handig dat dat kind dan een naam heeft.


Waarom? Het is toch gewoon opvoeding?
Vroeger zei je gewoon tegen elkaar ´he voedt dat paard even op´ en tegenwoordig zegt men ´neem eens wat grondwerklessen´. Nou ja, zal wel een generatie-dingetje zijn ofz.
Maar goed, deze discussie is offtopic :+

En verder ben ik het wel met je eens dat mensen inderdaad wel eens lopen te klungelen met het ´opvoeden´ van hun paard.

Onder grondwerk valt voor mij ook veel/alle knopjes installeren die vervolgens onder het zadel met bv been bediend kunnen worden. Maar ik heb erg de voorkeur voor dingen eerst naast paard aan te leren, zeker omdat ik eigenlijk altijd alleen werk en dan is dat stukken makkelijker. Net als dat ik liever af stap en aan de hand verder ga als het mis gaat, dan er op een discussie aan te gaan. Lang leve lang halstertouw/leadrope wat gewoon onder/aan hoofdstel er bij kan tijdens het rijden.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-17 17:59

Es_ther schreef:
Wat mamamier zegt. Niet denken; dadelijk vindt ie dit eng, want dat is t eng.
Gewoon doen alsof het er niet is, dan vinden ze het vaak al een stuk minder eng.

Die van mij vond in het begin trekkers eng (staan naast een loonbedrijf) en mijn bak grenst aan de weg. Pech voor hem, die trekkers rijden bijna 24/7 langs.
Gewoon doorgereden en gedaan of we niks aan de hand was, ging super goed.
Opleggers vindt ie nog steeds niet heel tof, die rammelen iets teveel denk ik.
opleggers rammelen vaak wat meer idd. Maar zolang hij er niet van wegspringt terwijl je hem rijdt is het toch goed :)

Ik ga mijn best doen om gewoon een rondje te stappen.

Met mijn vorige pony die heel tam was ben ik wel eens vlak naast een tractor gaan staan en ertegenaan geleund, hij ging toen aan de banden ervan ruiken en toen was erlangsaf gaan geen probleem meer. Maar groot vrachtverkeer bleef toch nog eng als we gingen wandelen of op buitenrit waren. Ik denk dat de luchtdruk die erna komt er ook iets mee te maken had. (Maar dat voel je ook alleen als je echt langs de baan rijdt).

Kendra

Berichten: 8771
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 18:03

@Tamary: Ik heb de term grondwerk ook altijd gebruikt voor dat soort zaken. Eigenlijk is de term dus aan inflatie onderhevig, wat overigens geldt voor steeds meer termen (horsemanship bijvoorbeeld...).

Hilary

Berichten: 9208
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Ideetjes gezocht trainen driejarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 18:09

Mooi plan gemaakt, TS! Zelf zou ik elke stap nog in veel meer kleine stapjes indelen; overal aanraken en bijv. longeren met dubbele longe doe je ook niet in één keer :)

Kendra

Berichten: 8771
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 18:12

@TS: wat een mooi schema heb je gemaakt. Maar waarom wil je direct longeren aan de dubbele longe? Dat is veel moeilijker dan met één lijn. Wij doen eerst aan de commando's stap/draf/galop/halt aan de enkele lijn en gaan pas daarna aan het werk met de dubbele lijnen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-17 18:18

Kendra schreef:
@TS: wat een mooi schema heb je gemaakt. Maar waarom wil je direct longeren aan de dubbele longe? Dat is veel moeilijker dan met één lijn. Wij doen eerst aan de commando's stap/draf/galop/halt aan de enkele lijn en gaan pas daarna aan het werk met de dubbele lijnen.

Omdat hij het aan de enkele lijn al zeer snel snapt. Uiteraard zal ik de enkele lijn eerst nog gebruiken en dan pas de dubbele longe. Dus je kan longeren eigg boven de punten van longeren.met dubbele longe zetten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 18:54

Maar waarom nu al dubbele longe als je er zelf geen ervaring in hebt? Het voornaamste bij een jong paard is voorwaarts gaan. Je kan wel lange lijnen doen om het stuur er op te zetten, maar dubbele longe hoeft voor mij op dat moment nog lang niet. Daar begin ik pas mee als ze ietwat goed ingereden zijn en stap, draf en galop onder het zadel begrijpen.