Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
_black_rose_ schreef:Misschien ben je vergeten te spreken vanuit de IK-boodschap zodat het wat minder offensief aankomt? Of probeer het eens vanuit de Geweldloze communicatie (van Marshall Rosenberg, hij bestaat echt hoor!)?
Citaat:Nee maar even zonder gekheid, ik geloof dat ik al op pagina 1 heb gereageerd. Dit soort topics loopt altijd uit op het smijten met verwijten en daar leert toch niemand wat van. Dit is zo een fundamentele principe kwestie. Als een tik wat jou betreft helpt dan doe je dat toch? En als je vind dat slaan uit den boze is dan laat je het toch.
safina schreef:Ik heb net een feedbackgesprek geprobeerd, maar hij gooit nog steeds de kruiwagen om als ik de wei uitmest. Wat doe ik verkeerd?
safina schreef:Blijkbaar is dit toch een onderwerp waar mensen echt mee zitten, waardoor er vaker nieuwe topics over worden geopend.Oeverloze discussie die altijd weer hetzelfde eindigt. Je kunt er net zo goed een oud topic over teruglezen ipv het zoveelste nieuwe te beginnen.
) en de paarden komen aangedraafd. Erg gemakkelijk met een wei van 2 HA, dat ik ze niet hoef te zoeken.
.
.. Kendra schreef:Ik denk ook dat veel mensen reageren vanuit hun eigen enige paard.
Alle paarden zijn verschillend, als je zelf opfokt weet je ook hoe groot de verschillen zijn. En na een aantal rijpaarden te hebben gehad die fijn gehoorzaamden op stem en soms een kleine herinnering, heb ik nu eentje die zomaar opeens alle lessen vergeet en van de ene op de andere dag bijna letterlijk over mij heen dendert. Waarbij slaan overigens niet helpt omdat ze daar totaal niet van onder de indruk komt..
Kendra schreef:Ik denk ook dat veel mensen reageren vanuit hun eigen enige paard.
Alle paarden zijn verschillend, als je zelf opfokt weet je ook hoe groot de verschillen zijn. En na een aantal rijpaarden te hebben gehad die fijn gehoorzaamden op stem en soms een kleine herinnering, heb ik nu eentje die zomaar opeens alle lessen vergeet en van de ene op de andere dag bijna letterlijk over mij heen dendert. Waarbij slaan overigens niet helpt omdat ze daar totaal niet van onder de indruk komt..
astridklomp schreef:Dus jij vind iemand die zijn paard niet slaat een geitenwollensok?
Als ik je gefrustreerde antwoord lees..... misschien is dat het verschil waarom ik nog nooit getrapt en gebeten ben en jij wel.![]()
Ik volg geen methode en doe het anders dan Jua, ik heb mijn eigen manier. Ik ben geen paard en wil ook niet dat een paard mij als een paard ziet. Ik heb loop niet op vier benen en heb geen grote bewegende oren en een staart. Een paard doet een ander paard geen halster aan en neemt 'm mee aan een touw waar hij niet weg kan. Een paard doet een ander paard geen zadel op en een bit in om erop te rijden. Dus ik reageer ook niet als een paard door te slaan of te schoppen. Het is onzin dat dat het enige is dat paarden begrijpen. Paarden zijn gevoelige dieren die elk klein signaaltje oppikken. Ik ben vanaf het eerste moment dat ik bij een paard in de buurt kom rustig, langzaam in mijn beweging, zeg niets tegen ze, maar ben heel consequent en ja, heel erg streng. Ik reageer pas op het moment dat een paard iets doet wat ik niet vraag, en op het juiste moment. Niet eerder en niet later. Ik zorg dat een paard zich op zijn gemak voelt bij mij en weet wat hij aan mij heeft. Dat ik heel duidelijk ben maar wel met zachtheid.
Dat jij je paarden wel een lel verkoopt dat moet je zelf weten. Als jij vind dat dat nodig is, prima. Iedereen doet dat op zijn eigen manier. Wat mij alleen stoort is dat je beweert dat dat de enige manier is, en dat is niet zo. Laat een ander in zijn waarde. Ook een belangrijk iets wat je met paarden moet doen trouwens, ze in hun waarde laten. Misschien is dat je probleem wel.

Ze zouden juist helemaal gestoord worden op het moment dat ik niks zeg, dan kan ik zeker met de grootste helemaal niks meer beginnen.
. Hij loopt je niet omver, bijt,trapt of andere dingen in deze aard.Hij heeft echt heel veel respect en respecteert je dan ook gewoon dus hier geen tikjes ofzo.
...
. Met een vreemde dierenarts ging het beter...Er zijn allerlei trucjes die soms helpen. Als je een sensibele merrie hebt denk ik dat een praam + doorpakken niet werkt.