Slaan van een paard, wel? niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 19:40

Ik heb net een feedbackgesprek geprobeerd, maar hij gooit nog steeds de kruiwagen om als ik de wei uitmest. Wat doe ik verkeerd? :o?

_black_rose_

Re: Slaan van een paard, wel? niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 20:08

Misschien ben je vergeten te spreken vanuit de IK-boodschap zodat het wat minder offensief aankomt? Of probeer het eens vanuit de Geweldloze communicatie (van Marshall Rosenberg, hij bestaat echt hoor!)?

Nee maar even zonder gekheid, ik geloof dat ik al op pagina 1 heb gereageerd. Dit soort topics loopt altijd uit op het smijten met verwijten en daar leert toch niemand wat van. Dit is zo een fundamentele principe kwestie. Als een tik wat jou betreft helpt dan doe je dat toch? En als je vind dat slaan uit den boze is dan laat je het toch.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 20:36

Sorry,maar ik lag even onder de tafel van het lachen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 20:48

_black_rose_ schreef:
Misschien ben je vergeten te spreken vanuit de IK-boodschap zodat het wat minder offensief aankomt? Of probeer het eens vanuit de Geweldloze communicatie (van Marshall Rosenberg, hij bestaat echt hoor!)?

Ik zei:
"Paard, ik vind het niet leuk dat je steeds mijn kruiwagen omgooit. Dan moet ik het weer opruimen en dat maakt me verdrietig. Ik zou het fijn vinden als je nu even iets anders gaat doen dan de kruiwagen omgooien."
Hielp niks.

Ik denk dat hij opgekropte frustraties heeft die hij niet goed kan uiten omdat hij zichzelf niet kwetsbaar durft op te stellen. Misschien helpt jouw boek me om hem beter te begrijpen. :+

Citaat:
Nee maar even zonder gekheid, ik geloof dat ik al op pagina 1 heb gereageerd. Dit soort topics loopt altijd uit op het smijten met verwijten en daar leert toch niemand wat van. Dit is zo een fundamentele principe kwestie. Als een tik wat jou betreft helpt dan doe je dat toch? En als je vind dat slaan uit den boze is dan laat je het toch.

Dat denk ik dus ook. Oeverloze discussie die altijd weer hetzelfde eindigt. Je kunt er net zo goed een oud topic over teruglezen ipv het zoveelste nieuwe te beginnen. :o

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 22:37

safina schreef:
Ik heb net een feedbackgesprek geprobeerd, maar hij gooit nog steeds de kruiwagen om als ik de wei uitmest. Wat doe ik verkeerd? :o?

Je moet hem ook de riek laten zien, ben je dat vergeten? En als hij het dan nog niet snapt dan prik je er even subtiel mee in zijn achterwerk. Dan begrijpt ie het vast wel. :Y)

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 23:03

safina schreef:

Je moet het aardiger vragen. Of slaan met de kruiwagen. Laat je even weten wat heeft gewerkt? *D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 08:02

safina schreef:
Oeverloze discussie die altijd weer hetzelfde eindigt. Je kunt er net zo goed een oud topic over teruglezen ipv het zoveelste nieuwe te beginnen. :o
Blijkbaar is dit toch een onderwerp waar mensen echt mee zitten, waardoor er vaker nieuwe topics over worden geopend.

Ons motto is met de paardjes: "zo zacht als mogelijk, zo hard als noodzakelijk is".

De ruin hebben we inmiddels 19 jaar en de merrie 9 jaar. Dus gemakkelijk zat dat onze paarden die 100% door ons zelf worden verzorgd nooit geslagen worden of op een andere manier bestraft. Alles is bevestigd, ze zijn onze vriendjes en we zijn zeer gek op elkaar. Fluitje als ik de wei op kom (meestal met klein appeltje }> :+ ) en de paarden komen aangedraafd. Erg gemakkelijk met een wei van 2 HA, dat ik ze niet hoef te zoeken.

Het is een ander verhaal als je de paardjes net hebt. Onze Hercule heeft wel degelijk als zijnde hengst toen hij bij ons kwam, tikken gehad. Zowel met de elleboog peuten (om te voorkomen dat hij op me sprong), als kabouterstompje (zeer snel en hard kort met de vuist stomp uitdelen en stoppen) als hij maaide met zijn voorbenen (kan dodelijk zijn) of wilde bijten, of bij de merries in de wei wilde springen. Na een week hadden we dat ongewenste gedrag van deze 4 jarige hengst onder controle. Hoe erg ik het ook vond om hem naar zijn hengstenwei te brengen waar ik langs alle merries moest daar zijn wei helemaal achterin de hoek lag, met de ketting door zijn bek, hulp van de hengstenboer die naast me liep om het over te nemen als het echt te gek werd en springzweep in de aanslag erbij, om het paard onder controle te kunnen houden en op te voeden, ik heb het wel gedaan. Omdat ik dat deed mocht deze hengst op de stal blijven en kreeg ik alle hulp van de hengstenhouder met zijn zoon's daar Hercule een vader hengst bleek te zijn en zelfs zij hadden respect voor zijn kracht en ongeremdheid.

Het is dus ook een ander verhaal als mensen paarden moeten corrigeren en ze voor paar weken krijgen. Vaak is innerlijke overtuiging al genoeg om gevaarlijk c.q ongewenst gedrag om te buigen naar gewenst gedrag zonder dat er ook maar een pets valt. Maar helaas is dit niet altijd mogelijk.

Ik ken mensen die hun paarden vanuit natuurlijke benadering op voedde die het fantastisch deden maar ook mensen die zeer gevaarlijke paarden er aan over hielden en zelfs iemand die na het zoveelste gevaarlijke incident terecht met onmiddellijke ingang van het terrein is gezet met haar paard en spullen :oo .

Ik kende ook mensen die gewoon veel te gemakkelijk en onterecht hun paard slaan en waar weinig dierenvriendelijkheid bij zat.

Dus vandaar dat wij altijd hanteren: "zo zacht als mogelijk, zo hard als noodzakelijk". In mijn ogen is slaan van een paard altijd heel erg naar en een brevet van onvermogen, daar je geen andere manier meer hebt. Maar als het moet dan moet het en dan doe ik het ook. Gelukkig is het hier al heel erg lang geleden want inmiddels kan ik lezen en schrijven met de paardjes en zij met ons <3

Wel denk ik als na 1,5 jaar eigenaar zijn, er nog regelmatig flink gecorrigeerd moet worden om gevaarlijke situaties te vermijden, er iets niet goed gaat tussen het paard en zijn baasje/ opvoeder. Dat kan komen doordat het paard niet te corrigeren valt (enkele reis slager, of ruinen als het een hengst betreft), hetzij dat het baasje fout bezig is. Dan is het belangrijk om je verantwoordelijkheid te nemen en te erkennen dat jij niet diegene bent die bij dit paard past en dus gepaste maatregelen moet nemen.

Jua

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 15:47

Helemaal mee eens pien_2010. Ik denk dat er veel ingebakken mythes zijn die mensen aanzetten tot "heftig gedrag" als slaan en schreeuwen. Zoals "je moet de leider zijn" en "het paard moet uit jouw persoonlijke ruimte blijven."
Ipv "wat is een leider nou eigenlijk" en "hoe en wanneer is het beter om een paard uit je persoonlijke ruimte te houden"
Wat mij betreft zijn er namelijk maar heel weinig redenen om een paard uit mijn ruimte te houden, ik wil ze er zo snel mogelijk inhebben.
Ik zie vaak dat gevoelige paarden, die door in opstand te komen proberen te vertellen dat je hulpen en aanwijzingen te groot zijn. Dat juist deze paarden nog harder aangepakt worden. En dat kan tot gevaarlijke situaties leiden. Want de hardere aanpak zal ervoor zorgen dat het Paard in impuls modes gaat, hij reageert enkel en kan niet meer open staan voor leren. Ipv juist de andere kant op te gaan en zachte subtiele aanwijzingen en rust te gebruiken, op die manier te zorgen dat het paard het kan begrijpen.
Zulke gevoelige paarden maken ons betere ruiters. Want je moet aan jezelf werken wil je goed met deze paarden kunnen werken.

Een zin als "zo hard als noodzakelijk" helaasdenken mensen veel te vaak dat iets noodzakelijk is. Ik ben er dus heel spaarzaam mee om het te gebruiken. Want het zet mensen op het verkeerde been.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 12:14

Daar ben ik het dan weer niet helemaal mee eens jua.

Mijn paarden blijven met hun borst een arm lengte bij mij vandaan. zelfs mijn guppy van 2 begrijpt dat. Dat heeft niks met slaan te maken maar met duidelijke communicatie en consequente grenzen van, jawel hun leider.

Ik vind het vreselijk irritant als een paard zo "boven op je" komt staan, ik heb dan geen bewegingsruimte meer en als het dier schrikt heb ik geen tijd meer om te reageren.

Wat mij betreft is er namelijk een verschil tussen het hebben en aangeven van grenzen en het straffen (slaan). Het een kan volgen uit het ander maar t is niet 1 en hetzelfde ding. Slaan is een middel om een doel te bereiken.

Ik zou dit topic vele male interessanter vinden als we het zouden kunnen hebben over het doel: wat zijn mijn grenzen en hoe ben ik daar consequent in. Of het middel in de bredere in van het woord: welke middelen heb ik.

In plaats daarvan verzandt dit onderwerp steeds in een welles nietes spelletje van mensen die vinden dat ze het juiste doen omdat het voor hen werkt.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 12:24

@black_rose,maar dat is ook geen manier hoe paarden met elkaar omgaan.
als de rangorde duidelijk is,kunnen ze hele dagen aan elkaar plakken,met hun hoofd om een hogere in rang hun rug heen hangen,....
paarden hebben lichamelijk contact nodig,ze zitten zo in elkaar.

dus je paard die altijd op een meter afstand van je moet lopen,blijven,....
is onzin,dat is niet natuurlijk en niet een relatie die een paard verkiest,dat is iets wat wij mensen,onszelf wijsmaken.
(er is een gelijklopend topic over honden op de bank,is net hetzelfde. een hond die zijn plek kent en dit respecteert,mag op de bank.eentje die dominant is en zijn plek niet weet,laat je daar beter niet komen tot hij wel duidelijk weet waar zijn plek is. net hetzelfde met afstand houden tov jezelf)

eens de rangorde duidelijk is,profiteert een paard daar normaal niet meer van(als ze geen puber of hengst zijn),dus dan hoeven ze ook geen meter meer van je te lopen,mogen ze gerust eens een hoofd op je schouder leggen,.... zo zijn paarden gewoon en dat doen ze onder elkaar ook.

hier krijgen jonkies soms eens een mep ofzo als ze echt een grens overschrijden,maar zelden.
alles verloopt hier meestal rustig,de jonkies krijgen manieren mee van de kudde en respecteren gewoon de grenzen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 12:40

Ik denk ook dat veel mensen reageren vanuit hun eigen enige paard.
Alle paarden zijn verschillend, als je zelf opfokt weet je ook hoe groot de verschillen zijn. En na een aantal rijpaarden te hebben gehad die fijn gehoorzaamden op stem en soms een kleine herinnering, heb ik nu eentje die zomaar opeens alle lessen vergeet en van de ene op de andere dag bijna letterlijk over mij heen dendert. Waarbij slaan overigens niet helpt omdat ze daar totaal niet van onder de indruk komt :+ ..

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 13:01

Wat grappig om de verschillende reacties te lezen.

Ik ben erg blij dat ik een kleine kudde heb waarvan de volwassen de regels weten en zelf hanteren. Af en toe moet ik (ja ja letterlijk) even mijn kont naar de puber draaien als ze te brutaal doet en die houdt dan gelijk afstand.

Als ze mensen happen krijgen ze een lel en trappen/stijgeren naar mensen is uit den boze. Lijkt me logisch en dat vinden mijn paardjes ook wat dat komt vrijwel nooit voor.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 14:10

Kendra schreef:
Alle paarden zijn verschillend, als je zelf opfokt weet je ook hoe groot de verschillen zijn. En na een aantal rijpaarden te hebben gehad die fijn gehoorzaamden op stem en soms een kleine herinnering, heb ik nu eentje die zomaar opeens alle lessen vergeet en van de ene op de andere dag bijna letterlijk over mij heen dendert. Waarbij slaan overigens niet helpt omdat ze daar totaal niet van onder de indruk komt :+ ..

Tuurlijk is dat zo.

Persoonlijk koop ik bv veeeel liever jonkies om die reden.
Die komen dan hier in de kudde terecht en leren manieren en voed je op naar de juiste normen en waarden.
Een ouder paard met geen manieren is een stuk moeilijker terug het juiste pad te wijzen.

Nu,aan de andere kant kopen veel mensen idd ook gewoon een braaf,respectvol en geleerd paard.
Dan is het ook niet moeilijk om te beweren dat niets nodig is en respect om respect komt,....
Want een ander deed het opvoedwerk en jij profiteert van die goeie opvoeding.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 19:47

Kendra schreef:

Nee hoor dat is niet zo. Ik weet bv dat Jua momenteel ongeveer 10 paarden heeft in alle verschillende leeftijden, waaronder ook een hengst en veulens. Ze heeft regelmatig paarden waar de eigenaar problemen mee heeft die ze hertraint. Ze heeft al heel veel eigenaren en paarden geholpen met het oplossen van problemen, en dat allemaal zonder slaan, dwang, persoonlijke ruimte enz enz. Dus het kan echt.

Ik heb zelf sinds 40 jaar paarden en heb allerlei soorten paarden en pony's gehad. Van jong tot ouder, en ook die problemen hadden bij de vorige eigenaar. Ook paarden zelf beleerd, getraind en andere mensen geholpen met hun paard. Ik heb oa 17 jaar op een pensionstal/manege gestaan met mijn paarden waar in totaal ruim 100 paarden stonden in allerlei soorten en maten, waar ik ook regelmatig hielp. Heb veel wedstrijden gereden, les gegeven en heel veel lange ritten gemaakt (20 jaar dressuur en 20 jaar western). Sinds 10 jaar staan mijn paarden aan huis en ben ik dag en nacht met ze bezig. De eerste jaren heb ik veel moeten leren (en ik leer nog steeds) maar ik heb nog nooit een paard geslagen of geschopt. Ook nooit paarden/pony's gehad die steigerden, bijten of slaan of over me heen liepen of denderden (ook geen jonge paarden). Ik schrik ervan hoeveel mensen hier hun paard wel eens slaan.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 20:02

Heel leuk hoor, dat wat Jua doet.. Maar ik heb niet de tijd en het geduld om te wachten tot het paard het goed vind dat ik de staldeur open doe. Als ik er een uur over moet doen voor ik überhaupt naar dat beest mag wijzen zonder mijn vingers kwijt te zijn heeft dat betreffende paard toch echt pech.

Als ik in je stal moet zijn dan wil ik daar in, en wat dat paard daar van vind kan me mijn reet oxideren. Mopperen mag, maar je bijt me niet en je slaat me er ook niet uit.

Zou wat zijn zeg als je een keer de dierenarts nodig hebt, die heeft niet de tijd om een uur te staan wachten tot paardlief zijn oren zo draait dat het ineens wel veilig is.

Nee hoor, ik geef 1 goede brul bij een dreiging maar als ze dan wel uithalen dan haal ik ook even uit. En gek genoeg willen paarden dan nog steeds gewoon bij mij komen zonder dat ze bang zijn en doen ze het daarna ook niet nog een keer.

En het kan me dan ook niet zoveel schelen waar of bij wie ik dan ben. Als ik bij een stal langs loop of in een weiland waar ik zonder waarschuwen gelijk gebeten/getrapt wordt krijgt dat paard ook een tik/schop terug, en het kan me dan weinig schelen van wie dat betreffende paard is. Hoe je met je paard omgaat moet je helemaal zelf weten, maar zorg er dan wel voor dat iemand anders geen last van heeft.
En of je dat dan doet door een geitenwollen sokken aanpak of door een wat stevigere aanpak maakt dan weinig uit.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 20:33

Dus jij vind iemand die zijn paard niet slaat een geitenwollensok?

Als ik je gefrustreerde antwoord lees..... misschien is dat het verschil waarom ik nog nooit getrapt en gebeten ben en jij wel. :+

Ik volg geen methode en doe het anders dan Jua, ik heb mijn eigen manier. Ik ben geen paard en wil ook niet dat een paard mij als een paard ziet. Ik heb loop niet op vier benen en heb geen grote bewegende oren en een staart. Een paard doet een ander paard geen halster aan en neemt 'm mee aan een touw waar hij niet weg kan. Een paard doet een ander paard geen zadel op en een bit in om erop te rijden. Dus ik reageer ook niet als een paard door te slaan of te schoppen. Het is onzin dat dat het enige is dat paarden begrijpen. Paarden zijn gevoelige dieren die elk klein signaaltje oppikken. Ik ben vanaf het eerste moment dat ik bij een paard in de buurt kom rustig, langzaam in mijn beweging, zeg niets tegen ze, maar ben heel consequent en ja, heel erg streng. Ik reageer pas op het moment dat een paard iets doet wat ik niet vraag, en op het juiste moment. Niet eerder en niet later. Ik zorg dat een paard zich op zijn gemak voelt bij mij en weet wat hij aan mij heeft. Dat ik heel duidelijk ben maar wel met zachtheid.

Dat jij je paarden wel een lel verkoopt dat moet je zelf weten. Als jij vind dat dat nodig is, prima. Iedereen doet dat op zijn eigen manier. Wat mij alleen stoort is dat je beweert dat dat de enige manier is, en dat is niet zo. Laat een ander in zijn waarde. Ook een belangrijk iets wat je met paarden moet doen trouwens, ze in hun waarde laten. Misschien is dat je probleem wel. ;)

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 20:39

astridklomp schreef:
Dus jij vind iemand die zijn paard niet slaat een geitenwollensok?

Als ik je gefrustreerde antwoord lees..... misschien is dat het verschil waarom ik nog nooit getrapt en gebeten ben en jij wel. :+

Ik volg geen methode en doe het anders dan Jua, ik heb mijn eigen manier. Ik ben geen paard en wil ook niet dat een paard mij als een paard ziet. Ik heb loop niet op vier benen en heb geen grote bewegende oren en een staart. Een paard doet een ander paard geen halster aan en neemt 'm mee aan een touw waar hij niet weg kan. Een paard doet een ander paard geen zadel op en een bit in om erop te rijden. Dus ik reageer ook niet als een paard door te slaan of te schoppen. Het is onzin dat dat het enige is dat paarden begrijpen. Paarden zijn gevoelige dieren die elk klein signaaltje oppikken. Ik ben vanaf het eerste moment dat ik bij een paard in de buurt kom rustig, langzaam in mijn beweging, zeg niets tegen ze, maar ben heel consequent en ja, heel erg streng. Ik reageer pas op het moment dat een paard iets doet wat ik niet vraag, en op het juiste moment. Niet eerder en niet later. Ik zorg dat een paard zich op zijn gemak voelt bij mij en weet wat hij aan mij heeft. Dat ik heel duidelijk ben maar wel met zachtheid.

Dat jij je paarden wel een lel verkoopt dat moet je zelf weten. Als jij vind dat dat nodig is, prima. Iedereen doet dat op zijn eigen manier. Wat mij alleen stoort is dat je beweert dat dat de enige manier is, en dat is niet zo. Laat een ander in zijn waarde. Ook een belangrijk iets wat je met paarden moet doen trouwens, ze in hun waarde laten. Misschien is dat je probleem wel. ;)

Je praat niet tegen je paarden? Dat vind ik dan weer vreemd. Als ik zie hoe erg alle paarden reageren op stem, zou ik me dat niet kunnen wegdenken. Juist stem kan zoveel oplossen.

Je bent streng, hoe moet ik streng voor me zien? Oprecht nieuwschierigheid, want ik kan me niet inbeelden hoe je streng wilt zijn zonder je paard te corrigeren op het moment dat deze iets fout doet. En als je er niet tegen praat kan ik er al helemaal niks meer van maken :=

Ga andere mensen ook alsjeblieft niet vertellen waar hun probleem misschien wel ligt, je kent paard, eigenaar en situatie niet.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 20:50

Nou als je iedere keer dat je naar je paard toe loopt dat heel rustig en kalm doet zonder ook maar een woord te zeggen ben je voor mij een geitenwollen sok ja.

Goeiedag zeg, ik wil mijn paard gewoon in normaal tempo kunnen benaderen en ik roep vaak vanaf een afstand al Hallooo of ik fluit een keer. Staan ze tenminste voor het hek zonder dat ik zelf het hele weiland door moet :+ Ze zouden juist helemaal gestoord worden op het moment dat ik niks zeg, dan kan ik zeker met de grootste helemaal niks meer beginnen.

Namira542

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 20:57

Een correctie tik op een juist moment vind ik opzich best "normaal''. Natuurlijk doe je het liever niet, maar het is wel een groot dier waar je mee omgaat die knap gevaarlijk kan zijn wanneer deze geen respect voor je heeft. Trappen heb ik nog nooit echt gedaan, zou dit ook niet over mn hart kunnen verkrijgen denk ik. (gelukkig nog nooit een situatie gehad waarbij dit nodig was) Ik gooi ook meestal mijn stem het spel in, ik praat over het algemeen rustig en zacht tegen een paard, maar wanneer ze over de lijn gaan verhef ik mijn stem flink waardoor ze meestal ook meteen doorhebben dat ze iets doen wat niet mag.

pamalino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 21:43

Ik heb dus echt geluk met Wellington _/-\o_ . Hij loopt je niet omver, bijt,trapt of andere dingen in deze aard.Hij heeft echt heel veel respect en respecteert je dan ook gewoon dus hier geen tikjes ofzo.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 21:46

Vraagje uit interesse: mijn paard heeft een operatie gehad (eierstoktumor verwijderd) en laat zich sindsdien amper nog behandelen. Tandarts en osteopaat gaan redelijk goed ondertussen, dat laat ze redelijk toe. Dreigt wel maar een stemverheffing is voldoende om haar weer kalm en braaf te krijgen. Een dierenarts daarentegen is een drama... zelfs met een driedubbele verdoving trapt ze de DA buiten. Dingen als wormenspuit of temperaturen is niet moeilijk en kan ik zelf (doe ik ook om haar de stress te besparen), maar sommige dingen kan ik niet en als ze ziek is zal de DA het toch echt moeten doen. Wat doen jullie in dat geval als je het paard niet mag aanraken, niet laten behandelen?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 21:50

Praam erop met verdoving en toch echt even streng doorpakken. Sommige dingen moeten nou eenmaal gebeuren, dan hebben ze gewoon even pech.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 21:57

@Astridklomp, dat is juist wat ik probeer te zeggen, wel even goed lezen. Ik ga niet wedijveren over aantallen paarden / hoeveel jaar enz. - maar laten we het er maar op houden dat ik er ook wel meer dan één heb gehad. En ik zeg toch dat bij dit paard dat over mij heen dendert, slaan niet helpt...Ik los dat op een andere manier op.
Jammer dat je direct de relatie legt met probleempaarden. Ik kan je verzekeren dat dit paard geen probleempaard is, ze krijgt niet de kans er één te worden :-)...
Wat onverlet laat dat ik wel eens een paard een lel verkoop. Maar deze dus niet.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 22:39

@xLes: gaat het steeds om dezelfde dierenarts? Ik heb zo'n merrie gehad en zij vatte dingen nogal persoonlijk op :-). Met een vreemde dierenarts ging het beter...Er zijn allerlei trucjes die soms helpen. Als je een sensibele merrie hebt denk ik dat een praam + doorpakken niet werkt.

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 22:53

Ik lees al een tijdje mee in dit topic en ga me nu toch wat afvragen.
Ik ben momenteel (onder begeleiding) bezig met een 12 jarige merrie. Lomp sterke fjord. Modelletje tank. Deze merrie is op haar 3e netjes ingereden, zonder problemen. Toen de wei op gegaan met het idee volgend jaar verder te gaan, maar dit is nooit gebeurd. Kort om, 9 jaar lang in het land gestaan en haar eigen ding mogen doen. Iedere keer als ze in handen kwam heeft ze zich losgetrokken en dan mocht ze weer naar het land.
Al met al heeft deze merrie geen respect voor mij en mijn persoonlijke ruimte.
Mijn aanpak tot nu toe is een hoofdstel met ketting er aan, haar meenemen naar de binnen bak(wat al gepaard gaat met een aantal probleempjes) en in de bak verder met een ketting aan het halster voor grondwerk.
In het begin was dit kort om een hel. Helaas regelmatig een tik uit moeten delen omdat mevrouw gewoon door mij heen buffelt of simpelweg met haar voorbeen naar mij slaat. Ondertussen gaat het echt de goede kant op en begint ze toch echt wel respect voor me te krijgen na 4/5 keer met haar bezig te zijn geweest.
Bij haar werkt een pasje terug simpelweg niet.

Nu vraag ik mij af wat de mensen die niet slaan met deze merrie zouden doen.
Ik bedoel dit ook niet als aanval. Ik vraag mij dit oprecht af en misschien pik ik wel iets op om anders te doen waardoor we nog sneller vooruit gaan.