Verplichte weidegang voor paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 00:14

lol.. mijn pony in een inloop stal, of fulltime in een groepsstal..

hoe moddervet wil je de andere paarden hebben? want dan eis ik natuurlijk wel dat mijn pony krijgt wat hij moet krijgen.. dat is 2x daags anderhalve kilo gemixte muesli aangemengd met daily plus.. paar losse grote handen daily plus door de dag heen.. En een kleine 1.5 baal hooi per dag eventueel tot 2 balen indien behoefte is aan meer...

mijn paard is niet het type dominant dat andere paarden wegtrapt bij het eten om zo binnen te krijgen wat hij nodig heeft, maar ergens een middenmoter.. Betekent dus dat hij geen hap krachtvoer binnen zou krijgen en bij lange na niet voldoende ruwvoer, omdat de anderen meer dan hun portie zullen eten en de mijne zijn portie niet zal overhouden.. Je kunt zeggen, mooi, dan onbeperkt.. Maar niet ieder dominant paard laat anderen makkelijk bij het eten komen + lang niet ieder paard kan overweg met onbeperkt ruwvoer helaas. Naast dat voer, moet meneer in de wintermaanden als het vriest ook echt s avonds nog een emmertje slobber met maisvlok hebben.. dat allemaal bij elkaar opgeteld zorgt er dan voor dat hij kiele kiele op gewicht blijft..

is dus gewoon echt niet te realiseren in een groepshuisvesting.

ter illustratie.. de mijne heeft de sierende bijnaam: die schrale, die magere, of gekscherend die rooie vetklep gekregen op stal :') (in de weken dat ze minder naar buiten konden omdat een van de paddocks bevroren was tot een mijnenveld en dus de beschikbare ruimte gehalveerd.. is hij eindelijk iets aangekomen :') omdat hij niets anders kon doen, dan lekker naar buiten staren vanuit z'n buitenluik, naar binnen loeren vanuit z'n open staldeur deel aan de binnenzijde en verder hooi knabbelen)

eilleen333

Re: Verplichte weidegang voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 00:55

Voor krachtvoer hangen wij de paarden emmers om de hoofdjes. Zo eet ieder zijn eigen portie en kunnen ze van elkaar weglopen als een ander wil jatten.
Duurde eventjes voordat iedereen het riedeltje door had en een enkeling zetten we nog wel apart voor het voeren. Maar krachtvoer is 2x per dag.
Ruwvoer eten ze gezamenlijk, waarbij eentje uit de groep een deel van de tijd een graaskorfje aan heeft omdat die anders ontploft.

De andere groep (waar de mijne staat) staat overdag samen, en in de nacht zetten we de dunnere apart met een berg hooi. De rest blijft dan op de dieet portie.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 01:04

Leuke discussie, waar ik het in grote lijnen wel mee eens ben. Wel zie ik soms paarden in weer en wind staan, waarvan ik denk, die staan nu toch echt even liever binnen....

regen en wind, of snikheet weer, daar kunnen paarden gewoon echt slecht tegen. Zeker in ons kale platte landje, waar in veel weilanden geen boom of struik te vinden is. Mijn weiland heeft ook geen beschutting, met hele erge hitte hou ik ze daarom op de paddock, daar is schaduw. Die paddock met inloopstal,daar staan ze de hele winter op, bodem is helaas slecht maar heb gelukkig wel een voerhoek met bestrating waar ze altijd droge voeten hebben. Paddock ligt naast rijbak, dus tijdens mesten enzo, doe ik ze altijd een uurtje of 2 in de rijbak voor als er een echt even sprintje uit moet. Dat ze dat zelden doen, is voor mij wel het teken dat ze voldoende ruimte en beweging hebben :) ook al zou ik dingen zelf nog graag anders zien (bodem paddock), dan nog zie ik dat mijn paarden erg relaxed en tevreden zijn. Ik zou zeggen :mensen kijk met een eerlijke en grondige blik naar je paard(en) en onderneem actie als je iets ziet wat je paard niet gelukkig maakt. Wees vooral eerlijk tegen jezelf. Dat geldt ook voor de 24/7voorstanders. Heb je goede beschutting? Is je paard gelukkig in de bestaande groep of toch niet zo erg? Soms kan iets in theorie ideaal zijn maar helaas net niet voor jouw paard en dat moet je dan ook toe kunnen geven.

Hooi eten ze hier gezamenlijk, wel 5 voerplekken voor 2 paarden en met krachtvoer gaat er eentje op de voerplaats buiten en eentje in de stal met het deurtje dicht, zo eten ze rustig en ik weet wat erin gaat, blijf er ook bij, als ze het op hebben haal ik bakken weg en doe deurtje weer open

Ik hebdeze maand mijn tinkermerrie verkocht en die zou ik nooit hebben meegegeven aan iemand die ze 24/7 buiten op een weiland zou zetten omdat ze daar simpelweg doodongelukkig van wordt. Ze ziet eruit als het lichtend voorbeeld der robuuste paarden (enorme wintervacht compleet met baard en snor) maar 1 regendruppel en ze rent haar inloopstal in. Die ze, net als bij mij, nu ook heeft. Kijk naar je paard.
Laatst bijgewerkt door farahdiba46 op 20-02-17 01:49, in het totaal 1 keer bewerkt

puttertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 01:19

Hier mee eens dat paarden veel uren buiten moeten.
Zelf een kudde van 7 24/7 buiten.
Nu in paddock van 12 bij 40 met 2 20voets schuil containers.
Ze hebben onbeperkt hooi en water tot hun beschikking.
Zijn 2 shetlanders drie pony's en 2 paarden waaronder een Tinker die veel vreet (hihi)
Zomers dan hebben ze drie weilanden van 50 bij 50 tot hun beschikking waar ik strook begrazing op doe .Beginnen met een gras stuk van 15 bij 50 en elke 3 dagen krijgen ze 5 meter er bij. in de avond gaan ze de paddock weer op dus doen ze drie weken met een 50-50 wei.
De 2 shetjes hebben een l vormige wei van 10 bij 100 zeg maar omdat er eentje hoefbevangen is geweest.daar loopt ook nog 1 koe bij ..Dit gaat heel goed en hebben hele zomer gras en ook gedeelte winter ..Ook hooien we altijd 2 stukken...als het lang vriest dan krijgen ze ook wei bij met hooi.en we hebben nog een buitenbak van 30 bij 50 waar ze ook nog in kunnen ravotten al het nodig is maar liever niet.
Afbeelding
Dit is de paddock net af

Afbeelding
paddock met de paardjes erin..je ziet ruimte zat haha..waren met het koord bezig hangt dus niet altijd zo slap :)
Afbeelding
Hier sta ik op de uiterste hoek van de bak

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 16:21

elenaMM77 schreef:
lol.. mijn pony in een inloop stal, of fulltime in een groepsstal..

hoe moddervet wil je de andere paarden hebben? want dan eis ik natuurlijk wel dat mijn pony krijgt wat hij moet krijgen.. dat is 2x daags anderhalve kilo gemixte muesli aangemengd met daily plus.. paar losse grote handen daily plus door de dag heen.. En een kleine 1.5 baal hooi per dag eventueel tot 2 balen indien behoefte is aan meer...

mijn paard is niet het type dominant dat andere paarden wegtrapt bij het eten om zo binnen te krijgen wat hij nodig heeft, maar ergens een middenmoter.. Betekent dus dat hij geen hap krachtvoer binnen zou krijgen en bij lange na niet voldoende ruwvoer, omdat de anderen meer dan hun portie zullen eten en de mijne zijn portie niet zal overhouden.. Je kunt zeggen, mooi, dan onbeperkt.. Maar niet ieder dominant paard laat anderen makkelijk bij het eten komen + lang niet ieder paard kan overweg met onbeperkt ruwvoer helaas. Naast dat voer, moet meneer in de wintermaanden als het vriest ook echt s avonds nog een emmertje slobber met maisvlok hebben.. dat allemaal bij elkaar opgeteld zorgt er dan voor dat hij kiele kiele op gewicht blijft..

is dus gewoon echt niet te realiseren in een groepshuisvesting.

ter illustratie.. de mijne heeft de sierende bijnaam: die schrale, die magere, of gekscherend die rooie vetklep gekregen op stal :') (in de weken dat ze minder naar buiten konden omdat een van de paddocks bevroren was tot een mijnenveld en dus de beschikbare ruimte gehalveerd.. is hij eindelijk iets aangekomen :') omdat hij niets anders kon doen, dan lekker naar buiten staren vanuit z'n buitenluik, naar binnen loeren vanuit z'n open staldeur deel aan de binnenzijde en verder hooi knabbelen)

Al onze paarden lopen op stal 24/7 in de groep, gaat om bijna 30 paarden en zijn allemaal netjes op gewicht. De key is genoeg voerplekken verspreid. Paarden die het nodig hebben worden uit de paddock gehaald en bijgevoerd (krachtvoer). Discussie is ook of een gezond paard al dat krachtvoer nodig heeft. Oudere paarden daar gelaten. De sportpaarden bij ons worden door eigenaren zelf gevoerd na het trainen.

Als je het echt wilt, is er veel mogelijk. Als je overal problemen in ziet dan zullen die er ook zeker zijn. Bij ons is er een hele duidelijke rangorde in de groep, dus sommige paarden worden zeker weggejaagd. Maar op een groep van 10 paarden staan bij ons dan ook 15 bakken. Er is altijd een plek om te gaan staan. in het begin is dat wat gedoe, maar na 5 minuten staat iedereen op hun eigen plek te eten.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 16:58

Moos,

ik ken helaas ook voorbeelden van een paard dat overal continue weggejaagd werd, zelfs gecornerd, dit hebben ze alle tijd gegeven.. tot uiteindelijk men het paard uit de groep heeft moeten halen..

maar, dat is even terzijde.

Het issue hier is ruwvoer.. je kunt dat rustig in hopen verdelen maar zelfs bij 20 hopen op 15 paarden is het niet zo dat mijn pony dan meer dan een normaal portie kan eten... Alleen als er in de groep dan ook nog eens onbeperkt gevoerd wordt, maar dan niet 'ongeveer' onbeperkt, maar echt 100% onbeperkt. En die plekken zijn er gewoon niet veel.. lange wachttijden of gewoon niet ergens in de omgeving. overigens is mijn pony niet het doetje van de groep, maar een middenmoter met een bloedhekel aan conflicten, voordeel is dat je hem bijna overal bij kunt zetten en hij nooit echt onderaan bungelt.. nadeel is, dat wanneer er conflicten rond het eten ontstaan hij wegstapt van het voer en naar de volgende optie loopt.. niet omdat hij wordt weggestuurd, maar omdat hij niet in een conflictsituatie wil staan.. Zelfs in een rustige groep heb je altijd wel wat geharrewar rond de hopen ruwvoer en het hoeven maar kleine dingen te zijn, waardoor hij staakt met eten.

Zou ik mijn pony in een PP zetten waar onbeperkt ruwvoer gegeven wordt op maximaal 30 autominuten voor een normale redelijke prijs.. absoluut gelijk.. maar die zijn er niet hier, of staan vol.

zou ik mijn pony wagen aan een grote groep waar enkele malen per dag gevoerd wordt in de zomer... Jawel, als hij door mij of een ander extra kan worden bijgevoerd.. Waag ik hem er nogmaals aan in de winter.. Nee, dan gaat zijn ruwvoer behoefte zo ontzettend omhoog, dat het voor een normale stalhouder, die niet onbeperkt wil of kan voeren, niet meer rendabel is, om alle paarden dusdanig veel te geven, zodat die van mij in ieder geval zijn volle portie ruwvoer krijgt.

uit de groep halen om extra ruwvoer te geven kan.. Maar dan staat hij dus alsnog snachts en enkele uren overdag alleen, zodat hij continue kan eten indien nodig.. Dan is toch het hele idee van een groepshuisvesting ook niet meer van toepassing?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 18:43

Elena; Dat ligt volledig aan hoe het aangepakt wordt hoor.
Hier staat mijn oude (magere) merrie gewoon bij de twee andere (meer dan goed op gewicht) paarden. Ze hebben altijd onbeperkt hooi, waar ze zelfs vrij gemakkelijk aankunnen (deel slowfeeder, deel grote gaten maas) én er ligt altijd vers stro in een open trog.
Zodra de feeders bijna leeg zijn worden ze bijgevuld, dus het is echt onbeperkt.
De andere twee krijgen gewoon een schepje krachtvoer en bieten savonds, terwijl mijn oudste merrie een grote emmer met pulp, zemelen, lucernebrok, linamix, olie, krachtvoer en vitamine's krijgt. We geven de andere twee gewoon een paar grote bieten om op te knabbelen terwijl de oudste haar portie op eet.
Gaat prima zo.

Vroeger stonden ze in grotere groepen, ik had de mogelijkheid om een deel stal en paddock af te sluiten, dus stonden ze overdag in de groep met onbeperkt hooi, en snachts apart met een bult voordroog en haar emmer pulp (ik sloot ze savonds apart, staleigenaar deed smorgens vroeg de poorten weer open.). Hier stonden 10 paarden in een inloopstal met paddock, dus krachtvoer bijgeven was moeilijker als ze er wat langer over deed.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 19:31

duhelo, met een of twee erbij is ook prima te doen.. zo stond mijn pony ook voordat ik hem naar binnenhaalde, omdat in de winter het gewoon echt niet te doen was voor hem met een open stal, ook al was die goed wind vrij. hij werd smorgens en s avonds even achter een draad op het pad gezet met z'n eigen brok en de merrie had mazzel wat betreft de hoeveelheid ruwvoer die er geserveerd werd... s avonds kreeg hij opnieuw brok achter de draad en rond 22.00h kwam ik nog langswaaien voor een extra hooironde voor beiden en een grote emmer slobber voor de mijne. merrie kon vast beginnen aan het hooi terwijl de mijne z'n slobber wegwerkte en tegen de tijd dat de slobber op was, waren de 5 minuten dat de merrie het voer voor zich alleen eist allang om en mocht meneer ook meeeten.

in een grote groep en snachts apart, is prima.. maar dan is het niet meer echt 'groepshuisvesten'. omdat je ze natuurlijk s nachts apart had staan.. Dat zou voor mij ook prima zijn.. Maar ja, zo staat hij nu ook. het gaat in twee groepen van zo'n 8 paarden de wei op, en s avonds staat het spul allemaal op box. Waar de rest om 21.00 hun voerronde krijgt, inclusief die van mij (en twee anderen) en net voor 22.00 of zelfs na sluit, kom ik nog even binnenwaaien en hang een groot net voordroog er nog bij voor de nacht, wij regelen die extra voerronde met z'n tweeen.. dus dat is ieder een paar dagen per week.. prima te doen.

en je bent natuurlijk wel afhankelijk van de stalhouder.. bij ons wordt er dus niet onbeperkt gevoerd.. maar in goede porties, paard afhankelijk goed verdeeld over de dag.. voor 90% van de paarden zal dat geen issue zijn.. Maar hier in de omgeving zijn er weinig tot geen stalhouders die onbeperkt voeren, en ik houd omgeving heel ruim aan... Kan een bottleneck zijn.. ik heb die bottleneck weggenomen door privehooi aan te schaffen en daaruit bovenop de normale porties bij te voeren.. Inmiddels ligt er smorgens nog restanten aan hooi in de stal, de stukjes en beetjes die meneer wat minder te pruimen vind. Daarvoor was het schoon op en leeggesnoven.

lol mijn knollie is overigens niet mager door ouderdom, dan is het nog wel 'begrijpelijk'.. maar hij is pas 12 dus bloei van zijn leven :')

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 20:09

de mijne is er ook pas 21 hoor, maar voor een trekpaard wel oud :D

Jullie systeem klinkt ook gewoon prima, ik denk dat groepsstalling wel haalbaar is hoor, maar sommige paarden gedijen gewoon beter door snachts wel apart te staan. Het is vooral belangrijk om te kijken naar je paard en hoe ze het doen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 00:22

GamblersCup schreef:
joyce B schreef:
Dus heb je mensen die ofwel een boerenachtergrond hebben (en een koe is geen paard, niet elke boer heeft verstand van paarden of moderne ideeën over welzijn)

Ofwel mensen die hun geld hebben verdiend buiten de paarden en voor wie de paarden een hobby er bij is.

En toch zijn het vaak de boeren waar een paard gewoon een goed leven heeft: geen gemeut, gezeur of moeilijkdoenerij, gewoon naar buiten elke dag en altijd een berg hooi. Is mijn ervaring hier.

Ging om de opmerking dat veel pensionhouders geen paardehouderijopleiding hebben gedaan...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 00:45

Ik bedoelde daar toch iets anders mee. We weten hoe het werkt qua opleidingen in Nederland. Maar het is gewoon een feit, dat die opleidingen vaak nergens toe lijden. Hooguit bij de grotere stallen dat opgeleid personeel wordt aangenomen.

Het kan ook niet anders. Mensen willen voor een laag bedrag hun paarden stallen, dus personeel betalen is haast onmogelijk.

Heel veel boeren doen het goed, misschien zelfs beter dan menig paardeneigenaar. Vaak zie je dat een dochter/zoon het paarden gedeelte doet. Sommigen hebben wel enige opleiding richting paardenhouderij.

Echt veel boeren doen het goed en snappen het prima. Kijken veel meer naar het dier, dan de penny dames. Zien vaak snel wanneer een dier niet goed is. Maar zouden soms anders handelen dan wij graag zien. Het directe of economisch handelen en denken, komt soms hard over.

Maar de opleidingen zijn ook niet heel geweldig. Voor mij persoonlijk, lopen ze jaren achter in de paardenhouderij en sport.

Mijn ouders reden al paard en toen ik 38jr geleden als 5 jarige meisje eindelijk op les mocht, was het in onze omgeving een disciplinaire sport. Veel respect voor je instructeur en discipline. Ook mijn droom was op een manege werken en later een eigen stal. Maar mij werd goed duidelijk gemaakt dat het geen 9-5 job is en heel hard werken. Als ik hielp in de weekenden en later vakanties, was het bikkelen tot je klaar was, geen of weinig pauze etc. Maar niemand klaagde en we hadden het verder leuk samen. Mensen die dat niet konden vielen vanzelf af.

Nu maak ik veel jonge dames mee die stage lopen of ergens werken, maar eeuwig zeuren over hun recht op pauze. Dat is teveel moeten ''overwerken'' en wat ze allemaal wel niet moeten doen. Maar het is algemeen bekend dat het zo is. Het lijkt alleen of stallen bij gebrek aan beter en geld toch zulke stagiaires moeten nemen om het werk gedaan te krijgen.
Mensen willen serieus op tijd naar huis en niet in het weekend werken. Of ze willen niet uitmesten, niet met lastige paarden lopen etc. Echt alles is veel werk.
Vroeger hoorde je niemand over de risico's als je met moeilijke paarden loopt of met een molen werkt etc etc Nu wordt het zo moeilijk gemaakt.

En steeds meer mensen hebben paarden. Het is zo makkelijk om een paardje te kopen en hem ergens neer te knallen. Hoe kom je tegenwoordig nog aan kennis? Hier? Een beetje misschien, dus fijn als mensen hier info verzamelen. Maar ik vind echt dat heel veel jonge dames behoorlijk eigenwijs zijn en zich vrij voelen om te doen waar ze zin in hebben. Als er geen regels zijn van stal uit, komt dat paarden niet ten goede.
Ik had respect voor mn instructrice en de eigenaren van de manege. Je leerde ook van ze. Nu kan en mag je niks meer zeggen.

Als een stal al regels heeft, wordt er veel gezeurd en stallen gaan vaak om als ze teveel wisseling of leegstand hebben. Je moet wat.........

Aan de andere kant is het goed dat mensen ontwikkelen en steeds meer eisen stellen voor het welzijn van het paard. Maar het ligt allemaal nog ver uit elkaar.