hoe moddervet wil je de andere paarden hebben? want dan eis ik natuurlijk wel dat mijn pony krijgt wat hij moet krijgen.. dat is 2x daags anderhalve kilo gemixte muesli aangemengd met daily plus.. paar losse grote handen daily plus door de dag heen.. En een kleine 1.5 baal hooi per dag eventueel tot 2 balen indien behoefte is aan meer...
mijn paard is niet het type dominant dat andere paarden wegtrapt bij het eten om zo binnen te krijgen wat hij nodig heeft, maar ergens een middenmoter.. Betekent dus dat hij geen hap krachtvoer binnen zou krijgen en bij lange na niet voldoende ruwvoer, omdat de anderen meer dan hun portie zullen eten en de mijne zijn portie niet zal overhouden.. Je kunt zeggen, mooi, dan onbeperkt.. Maar niet ieder dominant paard laat anderen makkelijk bij het eten komen + lang niet ieder paard kan overweg met onbeperkt ruwvoer helaas. Naast dat voer, moet meneer in de wintermaanden als het vriest ook echt s avonds nog een emmertje slobber met maisvlok hebben.. dat allemaal bij elkaar opgeteld zorgt er dan voor dat hij kiele kiele op gewicht blijft..
is dus gewoon echt niet te realiseren in een groepshuisvesting.
ter illustratie.. de mijne heeft de sierende bijnaam: die schrale, die magere, of gekscherend die rooie vetklep gekregen op stal
(in de weken dat ze minder naar buiten konden omdat een van de paddocks bevroren was tot een mijnenveld en dus de beschikbare ruimte gehalveerd.. is hij eindelijk iets aangekomen
omdat hij niets anders kon doen, dan lekker naar buiten staren vanuit z'n buitenluik, naar binnen loeren vanuit z'n open staldeur deel aan de binnenzijde en verder hooi knabbelen)
ook al zou ik dingen zelf nog graag anders zien (bodem paddock), dan nog zie ik dat mijn paarden erg relaxed en tevreden zijn. Ik zou zeggen :mensen kijk met een eerlijke en grondige blik naar je paard(en) en onderneem actie als je iets ziet wat je paard niet gelukkig maakt. Wees vooral eerlijk tegen jezelf. Dat geldt ook voor de 24/7voorstanders. Heb je goede beschutting? Is je paard gelukkig in de bestaande groep of toch niet zo erg? Soms kan iets in theorie ideaal zijn maar helaas net niet voor jouw paard en dat moet je dan ook toe kunnen geven.