Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
MiReRe schreef:En dat vraag je terwijl je een IJslander hebtHihi, dat vind ik best een beetje grappig
![]()
De gemiddelde ijslandernaam is niet bepaald voor de poes. De mijne heet nog 'gewoon' Fengur. En dan wordt het al gauw allemaal ingewikkelder.
Alhoewel ze volgens IJslandse begrippen waarschijnlijk allemaal gangbare namen hebben. Alleen voor ons is het soms erg ingewikkeld.

Anne_mieke88 schreef:Ik heb een cattery en de namen van de kittens zit allemaal wat achter.
Bijv. Mozarts 4th symphonie omdat hij als 4e is geboren. True colors omdat ze heel gekleurd is.
Simpley red. Hij is rood en is een bandnaam.
oomens schreef:Anne_mieke88 schreef:Ik heb een cattery en de namen van de kittens zit allemaal wat achter.
Bijv. Mozarts 4th symphonie omdat hij als 4e is geboren. True colors omdat ze heel gekleurd is.
Simpley red. Hij is rood en is een bandnaam.
En die spelfouten zijn dan vast expres gedaan om het speels te houden?
jup
YMJ Azibaijirah Bint Yusraa. Ze is een Arabisch Volbloed merrie. YMJ is het kenmerk van mijn 'stalnaam', YMJ Arabians. Azi is naar haar oma, Azila Kayyal. Bai naar haar andere oma, Baikala Monpelou. Bint Yusraa is Arabisch voor dochter van Yusraa.
Koper schreef:En ik kan me voorstellen dat als je paard echt een topfokproduct is en allerlei predikaten heeft dat zo'n naam dan "kan". Maar voor een recreatiebosknol vind ik het eigenlijk een beetje lachwekkend.
Koper schreef:Wat ik wel een beetje apart vind is dat Nederlanders de -i aan het einde van zijn naam als een open i uitspreken: ie. Net als de IJslandse í. Maar het is ook wel een heel ander fonetisch systeem
Koper schreef:Ja dus.Weet ik niet, ik kan geen Pools.
Een i klinkt in het IJslands als iets tussen een ie en een i (korte i, of ihh) in.
Citaat:De logica is dat een accent aangeeft dat de klank opener is en/of breking heeft -> o/ó, a/á, e/é en dus ook i/í.
Koper schreef:Peelie schreef:Mijn ruin heet Nashville's MG Meadows
Nashville gewoon zijn naam. Mg staat voor Mara (merrie) gail (mijn eigen naam. Meadows omdat hij op de weilanden geboren omdat mara niet meer door de staldeur paste
Dit soort dingen is dus precies wat ik bedoel

Koper schreef:MiReRe schreef:En dat vraag je terwijl je een IJslander hebtHihi, dat vind ik best een beetje grappig
![]()
De gemiddelde ijslandernaam is niet bepaald voor de poes. De mijne heet nog 'gewoon' Fengur. En dan wordt het al gauw allemaal ingewikkelder.
Alhoewel ze volgens IJslandse begrippen waarschijnlijk allemaal gangbare namen hebben. Alleen voor ons is het soms erg ingewikkeld.
Daar wen je toch aan? Mijn paard heeft ook geen ingewikkelde letters in zijn naam. Wat ik wel een beetje apart vind is dat Nederlanders de -i aan het einde van zijn naam als een open i uitspreken: ie. Net als de IJslandse í. Maar het is ook wel een heel ander fonetisch systeem
Ik bedoel ook niet een exotische naam (Spaanse naam voor een PRE, Noorse naam voor een fjord) maar ik heb het over pompeuze namen. Interessantdoenerij voor niet zo heel interessante paarden. Waarmee ik bedoel: paarden waarvan je wanneer ze geboren worden al weet dat ze het waarschijnlijk nooit ver gaan schoppen als sport- of fokdier. Zowel voor het paard als voor de stalnaam overigens.
Voorbeeld:
Gribaldi x keurmerrie -> je kunt er vanuit gaan dat dat veulen wat gaat kunnen. Die kun je best een wat gewichtiger naam geven.
Random fjord x de Fries van de buren -> verwacht er niet te veel van. Kan best een leuk recreatiepaard worden maar een naam als Fiesta's Miracle JP Fulanitodetal XIV van stal Etellerannet is dan toch een vlag op een modderschuit?