Ingewikkelde paardennamen. Waarom????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mooney

Re: Ingewikkelde paardennamen. Waarom????

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 00:19

Ts heeft een IJslander ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-16 01:31

MiReRe schreef:
En dat vraag je terwijl je een IJslander hebt :D Hihi, dat vind ik best een beetje grappig _O-
De gemiddelde ijslandernaam is niet bepaald voor de poes. De mijne heet nog 'gewoon' Fengur. En dan wordt het al gauw allemaal ingewikkelder.
Alhoewel ze volgens IJslandse begrippen waarschijnlijk allemaal gangbare namen hebben. Alleen voor ons is het soms erg ingewikkeld.

Daar wen je toch aan? Mijn paard heeft ook geen ingewikkelde letters in zijn naam. Wat ik wel een beetje apart vind is dat Nederlanders de -i aan het einde van zijn naam als een open i uitspreken: ie. Net als de IJslandse í. Maar het is ook wel een heel ander fonetisch systeem :))

Ik bedoel ook niet een exotische naam (Spaanse naam voor een PRE, Noorse naam voor een fjord) maar ik heb het over pompeuze namen. Interessantdoenerij voor niet zo heel interessante paarden. Waarmee ik bedoel: paarden waarvan je wanneer ze geboren worden al weet dat ze het waarschijnlijk nooit ver gaan schoppen als sport- of fokdier. Zowel voor het paard als voor de stalnaam overigens.

Voorbeeld:
Gribaldi x keurmerrie -> je kunt er vanuit gaan dat dat veulen wat gaat kunnen. Die kun je best een wat gewichtiger naam geven.
Random fjord x de Fries van de buren -> verwacht er niet te veel van. Kan best een leuk recreatiepaard worden maar een naam als Fiesta's Miracle JP Fulanitodetal XIV van stal Etellerannet is dan toch een vlag op een modderschuit?

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 04:00

Mijne, met toch ook wel een interessante foklijn (Carthino Z x Marlon x Athlet x Capitol) heet ook maar ''gewoon'' Dunzell hoor! :D

* Overigens niet zelf verzonnen.. Inmiddels is de naam gewend, maar had ook geen directe voorkeur. Maar ach, op een naam kun je niet rijden he ;) :o *

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 05:41

Die van mij heet Derrote II op papier, thuis gewoon Gijs. Lekker makkelijk.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 06:25

Mijn ruin heet Nashville's MG Meadows

Nashville gewoon zijn naam. Mg staat voor Mara (merrie) gail (mijn eigen naam. Meadows omdat hij op de weilanden geboren omdat mara niet meer door de staldeur paste :P

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 07:45

Anne_mieke88 schreef:
Ik heb een cattery en de namen van de kittens zit allemaal wat achter.
Bijv. Mozarts 4th symphonie omdat hij als 4e is geboren. True colors omdat ze heel gekleurd is.
Simpley red. Hij is rood en is een bandnaam.

En die spelfouten zijn dan vast expres gedaan om het speels te houden?

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 08:26

Gelukkig heeft die van mij ook een simpele naam: "stitch". Simpel maar toch van deze tijd aangezien lilo en stitch er pas zijn vanaf 2002. En voor later op wedstrijd is stitch van Steenbergen toch ook wel weer een beetje luxe!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 08:27

paardrijmiep schreef:
Gelukkig heeft die van mij ook een simpele naam: "stitch". Simpel maar toch van deze tijd aangezien lilo en stitch er pas zijn vanaf 2002. En voor later op wedstrijd is stitch van Steenbergen toch ook wel weer een beetje luxe!

Leuk dat jij stitch gekocht hebt!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-16 08:39

Peelie schreef:

Nashville gewoon zijn naam. Mg staat voor Mara (merrie) gail (mijn eigen naam. Meadows omdat hij op de weilanden geboren omdat mara niet meer door de staldeur paste :P

Dit soort dingen is dus precies wat ik bedoel :)

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 08:45

oomens schreef:
Anne_mieke88 schreef:
Ik heb een cattery en de namen van de kittens zit allemaal wat achter.
Bijv. Mozarts 4th symphonie omdat hij als 4e is geboren. True colors omdat ze heel gekleurd is.
Simpley red. Hij is rood en is een bandnaam.

En die spelfouten zijn dan vast expres gedaan om het speels te houden?

:j jup
Je moet er van houden of je vindt het lelijk ik vindt het super leuk :j

Om terug te komen op t laatste gedeelte van het topic:
Mijne heeft leuk papier dus ben ik dan gerechtigd om een lange naam te gebruiken? :P

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 09:08

Ojee, ik ben ook schuldig aan een veulen met een ingewikkelde naam voor de meeste mensen :') YMJ Azibaijirah Bint Yusraa. Ze is een Arabisch Volbloed merrie. YMJ is het kenmerk van mijn 'stalnaam', YMJ Arabians. Azi is naar haar oma, Azila Kayyal. Bai naar haar andere oma, Baikala Monpelou. Bint Yusraa is Arabisch voor dochter van Yusraa.

In de wandelgangen is het gewoon Azi, lekker kort en makkelijk. Ik vind een langere naam, welke terug slaat op de (voor)ouders of met een bepaalde betekenis erg mooi. Nu zie je dat bij de Arabieren toch wel vaker.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 09:10

Over het algemeen vind ik lange namen bijna nooit mooi. Ik ben blijkbaar erg van het 'doe maar normaal, ...'

Ben dan ook heel blij dat wij gewoon Wiko en Ellert hadden, afgekort tot Wiek en El. Iets chiquers paste ook totaal niet bij ze, allebei best grove types.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 09:12

Maar de definitie van 'normaal' is voor iedereen anders en grotendeels smaak gebonden....toch? :)

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 09:43

Koper schreef:
En ik kan me voorstellen dat als je paard echt een topfokproduct is en allerlei predikaten heeft dat zo'n naam dan "kan". Maar voor een recreatiebosknol vind ik het eigenlijk een beetje lachwekkend.

Wbt je openingspost ; daar kan ik me in vinden. Maar mensen vinden dat gewoon leuk. Net als juist n korte hollandse naam grappig kan zij bij n groot rijpaard.

Maar die post in de quote hier boven vind ik heel raar.

Die van mij (jaja, met papieren maar geen wereldkampioen) heet Destination Unknown,aka DU of Desti. Je vind haar iig snel terug op n startlijst en komt die naam niet overal in 3-voud tegen.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 09:50

Die van mij heet Zeo, dat is ook zijn officiele naam. Lekker makkelijk 8-)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 09:51

Koper schreef:
Wat ik wel een beetje apart vind is dat Nederlanders de -i aan het einde van zijn naam als een open i uitspreken: ie. Net als de IJslandse í. Maar het is ook wel een heel ander fonetisch systeem :))

Nooit geweten dat dat anders was. Meer als de Poolse y dus?

Nu ik erover nadenk is het eigenlijk ook wel logisch dat als er een í is die als ie wordt uitgesproken, een i (zonder accent) op dezelfde plaats dan waarschijnlijk anders klinkt.

Ik ken trouwens ook een shetlander die op zijn IJslands geschreven maar oerhollands klinkend Henkí heet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-16 09:56

Weet ik niet, ik kan geen Pools.

Een i klinkt in het IJslands als iets tussen een ie en een i (korte i, of ihh) in.

De logica is dat een accent aangeeft dat de klank opener is en/of breking heeft -> o/ó, a/á, e/é en dus ook i/í.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 10:10

Koper schreef:
Weet ik niet, ik kan geen Pools.

Een i klinkt in het IJslands als iets tussen een ie en een i (korte i, of ihh) in.
Ja dus. ;)

Citaat:
De logica is dat een accent aangeeft dat de klank opener is en/of breking heeft -> o/ó, a/á, e/é en dus ook i/í.

Waarbij de open á behoorlijk richting de Nederlandse au neigt, toch?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-16 10:14

:j

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 10:29

Koper schreef:
Peelie schreef:

Dit soort dingen is dus precies wat ik bedoel :)

Punt wat ik probeer duidelijk te maken is dat de naam betekenis heeft en er een rede achter zit. Het is niet een of ander fancy pancy naam.

De MG Meadows is technisch gezien de foknaam. Vervolg veulens krijgen deze "achternaam" waarschijnlijk ook ;)

Anders had ik er wel wat anders van gemaakt :P

Ps. Hij gaat gewoon door het leven als Nash en zelfs voor de wedstrijden gebruik ik zijn stamboeknaam niet.

Voor de wedstrijden heeft mijn merrie wel een fancy wedstrijd naam, namelijk Gaia Omnia Vincit. Tjah. Dat vond ik toen leuk. Zou ik nu waarschijnlijk niet meer doen.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 13:39

Vaak krijgen paarden ook een lange naam als toch een soort van reclame van de stal/fokker.
Mijn pony is absoluut niet interessant voor de sport of fok. Het is een kruising. Die hadden ze Pietje bell van stal Noordegraaf genoemd. Mij te moeilijk. Het is gewoon Buffel geworden :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 14:35

Koper schreef:
MiReRe schreef:
En dat vraag je terwijl je een IJslander hebt :D Hihi, dat vind ik best een beetje grappig _O-
De gemiddelde ijslandernaam is niet bepaald voor de poes. De mijne heet nog 'gewoon' Fengur. En dan wordt het al gauw allemaal ingewikkelder.
Alhoewel ze volgens IJslandse begrippen waarschijnlijk allemaal gangbare namen hebben. Alleen voor ons is het soms erg ingewikkeld.

Daar wen je toch aan? Mijn paard heeft ook geen ingewikkelde letters in zijn naam. Wat ik wel een beetje apart vind is dat Nederlanders de -i aan het einde van zijn naam als een open i uitspreken: ie. Net als de IJslandse í. Maar het is ook wel een heel ander fonetisch systeem :))

Ik bedoel ook niet een exotische naam (Spaanse naam voor een PRE, Noorse naam voor een fjord) maar ik heb het over pompeuze namen. Interessantdoenerij voor niet zo heel interessante paarden. Waarmee ik bedoel: paarden waarvan je wanneer ze geboren worden al weet dat ze het waarschijnlijk nooit ver gaan schoppen als sport- of fokdier. Zowel voor het paard als voor de stalnaam overigens.

Voorbeeld:
Gribaldi x keurmerrie -> je kunt er vanuit gaan dat dat veulen wat gaat kunnen. Die kun je best een wat gewichtiger naam geven.
Random fjord x de Fries van de buren -> verwacht er niet te veel van. Kan best een leuk recreatiepaard worden maar een naam als Fiesta's Miracle JP Fulanitodetal XIV van stal Etellerannet is dan toch een vlag op een modderschuit?

IMO is het niet jouw plaats om te oordelen of een paard "interessant'" genoeg is voor de fokker. Het feit dat ie gefokt is, is een teken dat de combinatie voor die mensen interessant was en dan kan ie ook een bijhorende naam krijgen. :)
Genoeg veulens uit keurmerrrie's wiens grootste prestatie een lekkere hamburger is.

Ook de beter presterende fjord kan me niet bekoren, maar dat betekent nog niet dat ik maar moet gaan oordelen dat een fjordenveulen uit een goede lijn geen interessante naam "moet krijgen" omdat het voor mij geen interessant veulen is.

_yvonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 16:02

De meeste van mijn pony's hebben gelukkig simpele namen:

Pepper: kruising

Midnight Star : NRPS roepnaam Star

Polsburry Pampam : New Forrest roepnaam Pam

Branco: kruising

Darthuizens Daisy : welsh cob roepnaam Daisy

Hilton: Deense warmbloed

Horses15899

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 16:05

Hoi Bokkers heb dit topic even doorgelezen ik denk dat die lange namen komen van de fokkerij enzo maar wat vinden jullie dan een simpele veelzeggende naam voor een merrie? Of Ruin? :j :j :j :j :) ;)

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 16:16

En dan het toppunt van simpelheid is mijn merrie: Momo.
Als iemand het niet goed hoort zeg ik altijd "ja de letter M, zet er een O achter en dat nogmaals.
Dan snappen ze het wel :Y)