Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 20:34

Ik ben juist geadviseerd om dat te doen door zijn spier verlies. Lang lang verhaal. Ik doe dus niet veel en het echte werk is het dus niet. Mega grote voltes en wat overgangen

Seven

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 20:42

Ik ben sport masseur voor paarden, waar volg jij de opleiding?

Ik zie met inizio ook wel dat hij 1 kant gebogen is, ik werk daardoor ook met hem aan de lange teugel wat rechtuit los maken, buigen en pasje zijwaarts. Verder gebruik ik allerlei oefeningen om hem soepel en los te maken. Zijn eerste chiropractie behandeling heeft hij al gehad dat vond hij ook fijn en is hij erg van verbeterd

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 21:11

Ik volg mijn opleiding bij bartels en bascule ik heb nu 2 modules achter de rug. Januari de volgende. Waar volg jij de opleiding ?

Akires1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 21:24

Wij hebben Idefix op een veulenveiling gekocht.
Hij is dus al vanaf veulen bij ons.
Hij heeft twee jaar samen gestaan met een maatje, waar hij heel veel mee heeft gespeeld.
Sinds dit jaar staat hij bij ons thuis. Af en toe heeft hij samen gestaan met een van onze andere paarden, maar vanwege zijn "hengsten-manier" van spelen, waren die meestal niet zo blij met hem en bestond het contact uit kroelen en spelen met een draadje ertussen.
We hopen ze (nu hij is geruind) binnenkort gewoon bij elkaar te kunnen zetten.

Samen met z'n vriend:
Afbeelding

Afbeelding

M_Jacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 22:10

bobje26 schreef:
Wat een leuke nieuwe paarden allemaal!

Voor de mensen met een 2,5 jarige (of 2,7/8/9 jaar) - wat doen jullie op het moment?
Zijn jullie al aan het longeren? Hoofdstel?

Mijne is 2 jaar en 7 maanden. We zijn al wel aan het longeren maar niet vaak. 1 keer in de maand ongeveer denk ik een kwartier/half uur. Met rustig op- en afbouwen. Binnenkort wil ik hem kennis laten maken met het zadel. Dus puur erop leggen en nog niet aansingelen. Ik neem heel veel tijd voor elke stap die we maken.
Denk dat ik hem wil beleren met een bosal, dus nog bitloos. Als hij wat ouder is (4/5 jaar) misschien een bit.

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 23:45

Ik heb mijn eerste pony 13 jaar geleden ook zelf zadelmak gemaakt.
Vaak bedenk ik me wel eens hoe ga ik het nu aanpakken ? Zou een mickle kimble hoofdstel een groot verschil zijn etc...

en ja mijn jonkie heeft een vriendje. Op deze foto stonden juist 5 min bij mekaar.
Afbeelding

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 00:20

Afbeelding

Mijn ruinen hebben elkaar vaak. Gabber staat eigenlijk met iedereen wel samen.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 10:27

Inizio heeft 3 dames als vriendin, nu in de paddock heeft hij ons veulen als maatje. Hij voed haar op en speelt met dr
Afbeelding

En nog met z'n drieën
Afbeelding

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 11:02

Stoppen hoor! Ik word nog verliefder op hem

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 11:17

Madex staat in een kudde, dus ze heeft meerdere paardenmaatjes!
Haar grote vriendin is echter mijn andere paardje May (zij hebben een jaar samen gestaan voordat ze naar de kudde zijn verhuist).

Al is het wel een beetje een haat-liefde relatie, omdat May soms nogal happig kan zijn. Madex doet daar alleen echt niets tegen, die staat er altijd maar een beetje te staan als May boos doet.

Afbeelding

Afbeelding

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 11:24

Ik meld me ook :D mijn puppy is volgend jaar ook aan de beurt. Hij kent nu longeren en het zadel en hoofdstel maar hij geeft er niks om :)Afbeelding

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 13:38

Haha nou dan kom je hem maar eens knuffelen als je in Drenthe bent GabberGill :D

Heerlijke foto zo in het water <3

Wat een mooi dier elegance wat is dit voor 1?

JosjeDZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 14:01

Vraagje: welk zadel gebruiken jullie voor het zadel- en ruitermak maken? Dat vind ik misschien nog wel het meest lastig: mijn pony gaat de komende jaren nog een beetje de hoogte en vooral de breedte in, andere spieren, je kunt het zadel als ruiter niet proberen... hoe lossen jullie dat op? Heb nu een Wintec te leen, maar ligt niet ideaal.

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 14:09

JosjeDZ schreef:
Vraagje: welk zadel gebruiken jullie voor het zadel- en ruitermak maken? Dat vind ik misschien nog wel het meest lastig: mijn pony gaat de komende jaren nog een beetje de hoogte en vooral de breedte in, andere spieren, je kunt het zadel als ruiter niet proberen... hoe lossen jullie dat op? Heb nu een Wintec te leen, maar ligt niet ideaal.

Ik heb nog een pony en heb het geluk dat voorlopig zijn zadel ook op Yable (de drie jarige) past :j

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 14:19

Ik heb een msfc zadel, deze is van 1 van onze andere paarden maar past hem ook. Dit hebben we met de zadelmaker toen bekeken. Een passend zadel vinden we net zo belangrijk in het beleren als in het gewone rijden

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 14:20

Ik heb nog geen passend zadel, wil denk ik wel boomloos blijven dus moet wel te doen zijn.
Eerst nog even sparen :+

Akires1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 14:23

De laatste keer dat ik een paard zadelmak heb gemaakt, kon ik een (goed passend) zadel van iemand lenen.
Ik vind het altijd belangrijk dat een zadel goed past, maar zeker bij het beleren.
Wanneer het zadel helemaal prut ligt, weet je alvast zeker dat je paard geen leuke ervaring krijgt.
Omdat het geen doen is, om bij elke verandering van je paard een ander zadel te kopen, heb ik dus gekozen voor lenen.
Later heb ik voor dat paard een zadel via Marktplaats gekocht en pas toen ik er van uit kon gaan dat hij qua bouw niet vreselijk veel meer zou veranderen, heb ik een zadel aan laten meten.
Intussen had ik er al wel vijf verschillende zadels op gehad.

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 14:24

Leuk alle paarden en ponies die voorbij komen! Ik ga zelf kijken voor een boomloos, ik heb 3 boomzadels liggen waarvan 1 wintec. De wintec ligt redelijk maar niet perfect. Ik laat nu liever een boomloos aanpassen omdat ze nog zoveel veranderen in deze leeftijd

JosjeDZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 14:27

Seven schreef:
Ik heb een msfc zadel, deze is van 1 van onze andere paarden maar past hem ook. Dit hebben we met de zadelmaker toen bekeken. Een passend zadel vinden we net zo belangrijk in het beleren als in het gewone rijden

Ik vind dat ook belangrijk! Niet al met een negatieve ervaring beginnen... dus haal in het voorjaar ook maar de zadelmaker erbij. Met in mijn achterhoofd dat er dan nog wat zadels zullen volgen. Fokker waarschuwde me dat ik tot zijn zevende wel een paar zadels nodig zou hebben...

JosjeDZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 14:29

Oh ja, mijne staat met een ander paard in de paddock en in de wei in een groep van vijf.

KirstenChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 14:29

Ik zorg ook voor een goed passend zadel. Vind ik toch wel heel belangrijk bij het beleren. Bij het niet goed passen (knellen/klapperen etc) zorgt het voor gelijk een negatieve ervaring

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 14:33

Dat is het risico van een jong paard inderdaad, wel is het zo dat de rug kwa bouw normaliter niet veranderd dus een passend zadel met ruimte voor groei door wat ruimere boom en kussens daar onder een bontje of iets zoals een prolite pad om die ruimte te compenseren en je kan heel wat maanden vooruit.
Veel mensen kopen een wintec, bates etc om de wisselbare voorbooom maar vergeten dat de rest alsnog moet passen om de rug en schoft vorm.

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 14:43

Ik gebruik een boomloos Ghost zadel, met extra dikke inlages. Madex reageert echter nog steeds behoorlijk heftig op de singel (zowel longeersingel, bbp en zadel) in de bak (buiten geen probleem, ook niet in draf en galop). Daarom doen we het rijden op het moment nog zonder zadel. Niet ideaal, maar het is nu nog maar 5 - 10min in stap. Binnekort wil ik het zadel weer mee gaan nemen tijdens de training. Nu heeft ze die vooral op als we een wandeling gaan maken.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 14:54

Reageert hij op het singelen?
Had inizio ook ineens die was door wat spanning eerder die week gevoelig op zijn sternum, daar extra aandacht aan besteed door massage en mobiliserende oefeningen en nu is dat weer helemaal goed.
Je ziet dat met beleren veel vaker zeker bij paarden die wat binnen vetten die spannen veel meer rond de singelplek, ribben en dus ook sternum en borst. De draf kan dan ook ongelijk lijken kwa voorbenen of zelfs liever niet gedaan worden op volte's etc
Inizio liet niets zien enkel wat spanning met aansingelen nu we er extra aandacht aan besteden zie je het verschil pas in losheid door het gehele lichaam en daarvoor veel betere heffing in het voorbeen en de schoft

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 15:13

Seven schreef:
Reageert hij op het singelen?
Had inizio ook ineens die was door wat spanning eerder die week gevoelig op zijn sternum, daar extra aandacht aan besteed door massage en mobiliserende oefeningen en nu is dat weer helemaal goed.
Je ziet dat met beleren veel vaker zeker bij paarden die wat binnen vetten die spannen veel meer rond de singelplek, ribben en dus ook sternum en borst. De draf kan dan ook ongelijk lijken kwa voorbenen of zelfs liever niet gedaan worden op volte's etc
Inizio liet niets zien enkel wat spanning met aansingelen nu we er extra aandacht aan besteden zie je het verschil pas in losheid door het gehele lichaam en daarvoor veel betere heffing in het voorbeen en de schoft

Nee daar reageert ze totaal niet op. In stap in de bak is ook geen probleem, maar draf en galop blijft 9 v.d. 10x een rodeo. Buiten in het bos is het dan weer totaal geen issue en als we bijvoorbeeld vrijspringen met de singel om is het ook geen probleem. Ze reageert ook niet gevoelig op de plekken die jij noemt.

Verschillende instructeurs zeggen ook wat anders. De 1 vindt het dominantie, de andere spanning / angst. Volgens mij wisseld het een beetje, soms kan ze zich ontzettend opfokken (al kan ze zit ook zonder singel), maar soms zou ik ook zeggen dat het 'gewoon een spelletje is' (al geloof ik niet echt dat paarden zo denken).

Ik merk wel dat ze zich erg vasthoudt op de volte (vooral linksom), hier zijn we ook mee bezig. Mogelijk is het een balans dingetje wat met het zadel op leidt tot spanning / protest. Buiten is het natuurlijk vooral rechtuit, wat makkelijker is. Aan de andere kant doet ze het ook in de grote bak in vrijheid (dus niet op de volte).

Paarden, het is nooit saai!