Konikpaarden "redden" of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 21:30

Tanja, Dat is dan vanuit de stichting neem ik aan?
Particulier is 320ha haast niet te betalen voor de gemiddelde beter bedeelde medemens, laat staan voor de mensen met normaal inkomen.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 21:54

Nou dat weet ik niet.
Het zou een heel ander slag paardenliefhebbers zijn natuurlijk. Net zoals er mensen zijn die herten houden voor hun hobby (niet op een klein kampje maar in een bosperceel)
Ik zou dan eerst echt moeten emigreren om zoveel land te kunnen hebben....

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 21:55

Daarnaast zijn er genoeg koniks die nu 'in het wild' niet eens zoveel ruimte hebben :+

lizy29

Re: Konikpaarden "redden" of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 22:06

320 ha aaneengesloten land word wel een flinke uitdaging om te vinden. :=

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 22:09

lizy29 schreef:

ehh, ze zegt toch 10 ha?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 22:11

annebe schreef:
Destijds hebben wij een groep van 5 exmoors op gehaald voor oa 3 verschillende eigenaren.
Met een aantal van deze paarden is het nog best goed gekomen, maar er zijn 2 die te wild bleven en zoveel stress hadden om in een "normale setting" te leven.
Dan hebben het nog niet eens over het feit hoefsmid, da, verweiden enz.

In sommige gevallen zijn ze beter af bij de slager.

@annebe: 'Nog best goed gekomen', dat klinkt eigenlijk niet als of zij nu echt fijne en gelukkige gebruikspaarden geworden zijn -O- Of is dat wel gelukt?

Wat is er eigenlijk gebeurt met de 2 (bijna de helft!!) die te wild bleven? Zat dat in de dieren of denk je achteraf dat een andere aanpak wat had uitgemaakt.

Ik hoop dat ik niet teveel vraag maar ik vind dit eigenlijk wel heel relevante info voor dit topic.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 22:15

josien_m_ schreef:
lizy29 schreef:

ehh, ze zegt toch 10 ha?

Ja klopt. Reageerde meer op pb.

10ha is op zich best te vinden maar dat zou ik willen opdelen zodat het land toch wat rust krijgt. Of je moet een kudde van slechts 2 paarden hebben maar dat is in mijn ogen geen kudde.
Dus dan krijg je de vraag hoeveel dieren zou je daar op kunnen zetten aldus de wildkenners.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 22:23

Citaat:
@annebe: 'Nog best goed gekomen', dat klinkt eigenlijk niet als of zij nu echt fijne en gelukkige gebruikspaarden geworden zijn -O- Of is dat wel gelukt?

Een paard zijn we uit het oog verloren, maar was van nature al een bang paard, de andere, een 3 jarige hengst stond waarschijnlijk hoog in de rangorde en daar kon je weinig mee. Het wilde paard in hem was echt te groot (bij de derde eigenaar is hij gebleven als min of meer graaspaard.) Maar zelfs zijn 2 nakomelingen die al direct in mensenhanden en in een gevarieerde kudde zijn opgegroeid zijn zeer eigenzinnig.

Wij hebben er toen 4 laten gecastreren.

Van nog een geredde exmoor weten we dat hij uiteindelijk toch naar de slager is gegaan.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 22:30

"
@Lizy29, mijn kleinste kudde leeft op 45 hectare, de grootste op 320. Laten we zeggen dat 10 hectare in de richting komt? Dat is al een enorme vermindering, maar mits dat een beetje natuurlijke omgeving is (stukje bos, natuurlijk water, etc.), zouden ze moeten kunnen wennen denk ik."

Dus "haar" grootste kudde leeft op 320ha, daar ging het mij meer om, zoiets kun je niet verwachten bij een gemiddeld hard werkend mens.

10ha gaat in nl al een uitdaging worden, hier in Frankrijk is dat nog enigszins te betalen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 22:33

annebe schreef:
Citaat:

Een paard zijn we uit het oog verloren, maar was van nature al een bang paard, de andere, een 3 jarige hengst stond waarschijnlijk hoog in de rangorde en daar kon je weinig mee. Het wilde paard in hem was echt te groot (bij de derde eigenaar is hij gebleven als min of meer graaspaard.) Maar zelfs zijn 2 nakomelingen die al direct in mensenhanden en in een gevarieerde kudde zijn opgegroeid zijn zeer eigenzinnig.

Wij hebben er toen 4 laten gecastreren.

Van nog een geredde exmoor weten we dat hij uiteindelijk toch naar de slager is gegaan.

Poe dat valt dus nog niet mee! Eigenlijk had ik verwacht dat ze met wat tijd en moeite kneedbaarder zouden zijn. Pittig ook voor de mensen die zo hard hun best hebben gedaan voor ze!

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 00:03

palousa_boy schreef:
Tanja, Dat is dan vanuit de stichting neem ik aan?
Particulier is 320ha haast niet te betalen voor de gemiddelde beter bedeelde medemens, laat staan voor de mensen met normaal inkomen.

Uiteraard, ik ben voor mijn eigen paarden ook niet gezegend met zoveel land, helaas. ;-) Maar daar zou ik dan ook geen konik op willen hebben. Die gaat nooit aarden op mijn weitje van 3,5 hectare. Dit zijn natuurgebieden die ik vanuit de stichting beheer.

En of het onredelijk is, is volgens mij niet de vraag. De vraag is wat een konik dan nodig zou hebben. Ik denk dat zo'n dier op een paar hectare al snel staat te verpieteren. Het is immers beter gewend. Minimaal kom je dan op een gevarieerde weide van zo'n 10 hectare, voor een kleine kudde. En dan moet je als eigenaar er ook nog eens niet al te veel mee willen doen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 08:35

Paarden kunnen zich snel aanpassen.
Ik word er soms wel een beetje simpel van als mensen hun standaard plakken op het geluk van een paard of pony.
Imo is het per paard verschillend ondanks wat ze gewend zijn of waren.
De ego van een mens kan erg groot zijn en dan wordt het moeilijk om eerlijk te kijken waar een paard (individueel) gelukkig van wordt.

Al snap ik wel dat het voor de verkoop niet te beoordelen valt wanneer ze uit de kudde komen, hoe ze zich individueel gaan ontwikkelen.

Wel blijf ik het maar één raar fenomeen vinden, die zogenaamde natuurgebieden met dito wilde grazers erop....met een hek er omheen en geen natuurlijke vijanden en ook nog open voor bezoekers. ...
Aan alle kanten is het "het" net niet en werkt het naar mening ook niet.
Ben je dan niet net zo goed of slecht bezig als een particulier die "het" (net) niet helemaal voor elkaar heeft?

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 08:48

Maar wat is "het" dan net niet? Nee. Het is geen wilde kudde, maar een semi-wilde kudde. Ze hebben een prachtig leven (zolang er goed wordt gelet op het kuddebestand en de beschikbare voedingsmiddelen voor de winter!) en het is een prachtig stukje vlees, zodra het "overschot" geslacht is. Uiteraard kan ik vegetariërs begrijpen dat ze het liever sowieso niet hebben, dat slachten, maar ik als deels vleeseter, eet graag een eerlijk stukje vlees. Ben dan ook blij dat ik binnenkort mijn pakket van wildernisvlees mag gaan ophalen.

De dieren zijn een publiekstrekker, maar hoeven verder niets anders te doen dan paard te zijn. Prachtig, toch? (En nee, dan heb ik het niet over verhongerende kudde's, wat schraler in de winter is normaal, maar het is geen wilde natuur, dus er zal voor de dieren moeten worden gezorgd).

@TS; ik ben benieuwd naar de beweegredenen om de hengst niet te castreren. Wil je die delen als je die van je collega hebt gehoord? Ik kan me voorstellen dat het hoefbevangen raken van de merrie's een legitieme reden is, maar dan zou je denken dat het gebied nog aan de rijke kant is dan... En wellicht verandert de sociale structuur in een kudde zonder hengst?

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 08:57

Goof schreef:
Wat is er mis met slachten? Er worden dagelijks vele gezonde dieren geslacht. Moeten we die ook gaan redden en er huisvesting voor gaan zoeken dan?
Het is sneu hoor, maar dat gevoel zal wel meer meespelen omdat het paarden betreft en niet kippen, varkens of koeien. Ze hebben een prachtig leven gehad en het vlees is waarschijnlijk van hele goede kwaliteit.

Hier ben ik het mee eens! Ik denk dat je paarden die amper tam zijn eb altijd gewend zijn lekker vrij te leven absoluut geen plezier doet om aan een particulier te verkopen.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 09:35

Ik heb alleen de openingspost gelezen. Wat ik vooral zie is dat als ze herplaatst worden er een hoop eisen zijn. Wat particulier plaatsen al bijna onmogelijk maakt. Er word overal al geschoven met konikpaarden omdat iedereen erij omkomt. Dus ja waarom niet naar de slacht desnoods voor consuptie hebben een beter leven gehad dan menig koe. Heb je eerlijk verantwoord scharrelvlees. Ik zoe de oplossing tegen de bioindustrie

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 09:54

Waarom niet gewoon slachten ? Ze hebben een mooi leven gehad als "wild" dier.
Kan alleen slechter worden voor ze.
En het transport erheen ? net zoveel stress als transport naar een andere locatie of eigenaar.
Naar de slager is 1 enkele reis en daarna nooit meer stress,pijn of ellende wanneer er 1 in de handel terecht komt.
Waarom willen mensen altijd alles redden vraag ik me soms af ?

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 09:54

Nou dus dat elcamino geen idee omdat ze dieren vermenselijken vermoed ik

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 09:58

Afbeelding

ongeloofelijk hoe ongelukkig deze pony zou moeten zijn!,Natuurlijk mijn pony is de andere niet maar er zijn er meerdere die gewoon gelukkig zijn geworden. check wel de haalbaarheid van je plannen dat is goed maar om onhaalbare doelen te stellen is vreemd....verkoopze dan als wild of biologisch scharrelvlees.

En voordat heel bokt struikelt over deze foto , ze staat in kudde verband al zie je dat nu niet.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 10:13

Goof schreef:
Wat is er mis met slachten? Er worden dagelijks vele gezonde dieren geslacht. Moeten we die ook gaan redden en er huisvesting voor gaan zoeken dan?
Het is sneu hoor, maar dat gevoel zal wel meer meespelen omdat het paarden betreft en niet kippen, varkens of koeien. Ze hebben een prachtig leven gehad en het vlees is waarschijnlijk van hele goede kwaliteit.

Inderdaad, en wat is er verschil met een paard of varken? Die dieren vinden dat echt niet erg, die weten niet dat ze dood gaan. Redden is alleen van eigen belang.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 10:26

djinnie schreef:
Maar wat is "het" dan net niet? Nee. Het is geen wilde kudde, maar een semi-wilde kudde. Ze hebben een prachtig leven (zolang er goed wordt gelet op het kuddebestand en de beschikbare voedingsmiddelen voor de winter!) en het is een prachtig stukje vlees, zodra het "overschot" geslacht is. Uiteraard kan ik vegetariërs begrijpen dat ze het liever sowieso niet hebben, dat slachten, maar ik als deels vleeseter, eet graag een eerlijk stukje vlees. Ben dan ook blij dat ik binnenkort mijn pakket van wildernisvlees mag gaan ophalen.

De dieren zijn een publiekstrekker, maar hoeven verder niets anders te doen dan paard te zijn. Prachtig, toch? (En nee, dan heb ik het niet over verhongerende kudde's, wat schraler in de winter is normaal, maar het is geen wilde natuur, dus er zal voor de dieren moeten worden gezorgd).

@TS; ik ben benieuwd naar de beweegredenen om de hengst niet te castreren. Wil je die delen als je die van je collega hebt gehoord? Ik kan me voorstellen dat het hoefbevangen raken van de merrie's een legitieme reden is, maar dan zou je denken dat het gebied nog aan de rijke kant is dan... En wellicht verandert de sociale structuur in een kudde zonder hengst?

" Het" is dat ze niet wild zijn en ook niet tam genoeg om ze indien nodig te helpen.
En ja, ik denk ook aan de verhongerde paardjes die niet begevoerd worden en geen kant op kunnen.

Onze Welsh hengst staat op de hengstenweide in een stukje natuur. (Met hoger en lager gelegen stukken en stukken "open" en dichtbegroeid)
Paarden worden geënt, hoeven worden gedaan, wormenspuit op z'n tijd en indien nodig bij gevoerd en medische zorg.
Regelmatig controle... imo een fijne manier om op te groeien.
En zo kan dat dus ook.

Ik vind dat wanneer je dieren houdt, je daar verantwoordelijk voor bent en de zogenaamde natuurgebieden hebben andere regels dan particulieren, terwijl ze ook dieren zetten op een stuk grond met een hek er omheen.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 11:31

ElCamino schreef:
En het transport erheen ? net zoveel stress als transport naar een andere locatie of eigenaar.
Naar de slager is 1 enkele reis en daarna nooit meer stress,pijn of ellende wanneer er 1 in de handel terecht komt.

Wie ben jij om te bepalen dat ze een mooi leven gehad hebben en het alleen maar slechter voor ze kan worden?
Het zijn paarden van 2 jaar.....dat is in mijn ogen niet eens echt een leven te noemen. Het zijn nog peutertjes! Semi-wild, maar mede door hun leeftijd is het niet onmogelijk om hun enigszins te domesticeren en hun een paardwaardig leven te geven. Natuurlijk zal het niet altijd goed gaan en zijn er eisen, maar om nu direct te roepen dat dood beter af zijn......

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 11:34

.... ik mag gewoon mijn mening geven en denk ze de dood inderdaad beter af zijn dan wellicht in handen vallen van mensen die er goedbedoeld mee aan de gang gaan maar net niks ermee kunnen.... waardoor ze weer in ándere handen vallen.... ik begrijp werkelijk niet wat er mis is met het eventueel slachten van deze dieren. Ik eet liever het vlees van zo'n dier dan van een paard wat op een verschrikkelijk transport uit het buitenland komt.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 11:36

dieseltje schreef:
ElCamino schreef:

Wie ben jij om te bepalen dat ze een mooi leven gehad hebben en het alleen maar slechter voor ze kan worden?
Het zijn paarden van 2 jaar.....dat is in mijn ogen niet eens echt een leven te noemen. Het zijn nog peutertjes! Semi-wild, maar mede door hun leeftijd is het niet onmogelijk om hun enigszins te domesticeren en hun een paardwaardig leven te geven. Natuurlijk zal het niet altijd goed gaan en zijn er eisen, maar om nu direct te roepen dat dood beter af zijn......

Ik denk dat je het met deze reactie iets teveel vermenselijkt. ElCamino bedoelt gewoon dat ze een goed leven gehad hebben, daar net omdat ze iets hebben waar de meeste paarden maar van kunnen dromen. Vrijheid. Doen wat ze willen waar ze willen zonder dat iemand dat zegt. En dat hebben de meeste paarden niet. En sommige zullen misschien een beter leven krijgen, maar er zullen er ook zijn waar het niet bij is.

Goh ja en dat 'peutertjes' leeftijd, er gaan nogal jongere dieren naar de slacht.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 11:43

Ik denk niet dat ik het vermenselijk. Ben erg nuchter van aard en begrijp heel goed hoe het allemaal gaat in de vleesindustrie. Toch vind ik dat je niet zomaar kunt zeggen dat het altijd slechter voor ze zal zijn elders dan dood. Ze hebben geen keuze, uiteraard, maar er zijn ook succesverhalen en mogelijk is het toch een optie om wat paarden (na selectie) een langer fijn leven te geven dan die 2 semi-wilde jaren. Zeker als er mogelijkheden, gegadigden zijn en ervaring is. Ik kan het enkel toejuichen dat er in ieder geval verder wordt gekeken, mocht het op niets uitlopen is dat uiteraard jammer maar om nou lukraak alles maar naar de slacht te gooien onder het mom dat ze het elders zo slecht zullen hebben vind ik echt te kort door de bocht.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 12:01

Bwa, ik zou wel wat bedenken.

Bv: je verkoopt de paarden aan een lekker lage prijs, want ze kennen natuurijk niks en de gemiddelde paardeneigenaar zal dit natuurlijk in overweging nemen. Maar langs komen pennymeisjes die dat toch een oh zo leuke pony vinden en blablabla en mama en papa die misschien niets van paarden kennen vinden dit absoluut een goeie deal. Jonge pony, lekker goedkoop. Ik weet dat dit misschien overdreven is, maar de kans dat de pony's in handen komen van mensen die het beter niet zouden doen is spijtig genoeg ook realistisch