Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
annebe schreef:Destijds hebben wij een groep van 5 exmoors op gehaald voor oa 3 verschillende eigenaren.
Met een aantal van deze paarden is het nog best goed gekomen, maar er zijn 2 die te wild bleven en zoveel stress hadden om in een "normale setting" te leven.
Dan hebben het nog niet eens over het feit hoefsmid, da, verweiden enz.
In sommige gevallen zijn ze beter af bij de slager.
josien_m_ schreef:lizy29 schreef:320 ha aaneengesloten land word wel een flinke uitdaging om te vinden.
ehh, ze zegt toch 10 ha?
Citaat:@annebe: 'Nog best goed gekomen', dat klinkt eigenlijk niet als of zij nu echt fijne en gelukkige gebruikspaarden geworden zijnOf is dat wel gelukt?
annebe schreef:Citaat:@annebe: 'Nog best goed gekomen', dat klinkt eigenlijk niet als of zij nu echt fijne en gelukkige gebruikspaarden geworden zijnOf is dat wel gelukt?
Een paard zijn we uit het oog verloren, maar was van nature al een bang paard, de andere, een 3 jarige hengst stond waarschijnlijk hoog in de rangorde en daar kon je weinig mee. Het wilde paard in hem was echt te groot (bij de derde eigenaar is hij gebleven als min of meer graaspaard.) Maar zelfs zijn 2 nakomelingen die al direct in mensenhanden en in een gevarieerde kudde zijn opgegroeid zijn zeer eigenzinnig.
Wij hebben er toen 4 laten gecastreren.
Van nog een geredde exmoor weten we dat hij uiteindelijk toch naar de slager is gegaan.
palousa_boy schreef:Tanja, Dat is dan vanuit de stichting neem ik aan?
Particulier is 320ha haast niet te betalen voor de gemiddelde beter bedeelde medemens, laat staan voor de mensen met normaal inkomen.
Goof schreef:Wat is er mis met slachten? Er worden dagelijks vele gezonde dieren geslacht. Moeten we die ook gaan redden en er huisvesting voor gaan zoeken dan?
Het is sneu hoor, maar dat gevoel zal wel meer meespelen omdat het paarden betreft en niet kippen, varkens of koeien. Ze hebben een prachtig leven gehad en het vlees is waarschijnlijk van hele goede kwaliteit.
Goof schreef:Wat is er mis met slachten? Er worden dagelijks vele gezonde dieren geslacht. Moeten we die ook gaan redden en er huisvesting voor gaan zoeken dan?
Het is sneu hoor, maar dat gevoel zal wel meer meespelen omdat het paarden betreft en niet kippen, varkens of koeien. Ze hebben een prachtig leven gehad en het vlees is waarschijnlijk van hele goede kwaliteit.
djinnie schreef:Maar wat is "het" dan net niet? Nee. Het is geen wilde kudde, maar een semi-wilde kudde. Ze hebben een prachtig leven (zolang er goed wordt gelet op het kuddebestand en de beschikbare voedingsmiddelen voor de winter!) en het is een prachtig stukje vlees, zodra het "overschot" geslacht is. Uiteraard kan ik vegetariërs begrijpen dat ze het liever sowieso niet hebben, dat slachten, maar ik als deels vleeseter, eet graag een eerlijk stukje vlees. Ben dan ook blij dat ik binnenkort mijn pakket van wildernisvlees mag gaan ophalen.
De dieren zijn een publiekstrekker, maar hoeven verder niets anders te doen dan paard te zijn. Prachtig, toch? (En nee, dan heb ik het niet over verhongerende kudde's, wat schraler in de winter is normaal, maar het is geen wilde natuur, dus er zal voor de dieren moeten worden gezorgd).
@TS; ik ben benieuwd naar de beweegredenen om de hengst niet te castreren. Wil je die delen als je die van je collega hebt gehoord? Ik kan me voorstellen dat het hoefbevangen raken van de merrie's een legitieme reden is, maar dan zou je denken dat het gebied nog aan de rijke kant is dan... En wellicht verandert de sociale structuur in een kudde zonder hengst?
ElCamino schreef:Waarom niet gewoon slachten ? Ze hebben een mooi leven gehad als "wild" dier.
Kan alleen slechter worden voor ze.
En het transport erheen ? net zoveel stress als transport naar een andere locatie of eigenaar.
Naar de slager is 1 enkele reis en daarna nooit meer stress,pijn of ellende wanneer er 1 in de handel terecht komt.
Waarom willen mensen altijd alles redden vraag ik me soms af ?
dieseltje schreef:ElCamino schreef:Waarom niet gewoon slachten ? Ze hebben een mooi leven gehad als "wild" dier.
Kan alleen slechter worden voor ze.
En het transport erheen ? net zoveel stress als transport naar een andere locatie of eigenaar.
Naar de slager is 1 enkele reis en daarna nooit meer stress,pijn of ellende wanneer er 1 in de handel terecht komt.
Waarom willen mensen altijd alles redden vraag ik me soms af ?
Wie ben jij om te bepalen dat ze een mooi leven gehad hebben en het alleen maar slechter voor ze kan worden?
Het zijn paarden van 2 jaar.....dat is in mijn ogen niet eens echt een leven te noemen. Het zijn nog peutertjes! Semi-wild, maar mede door hun leeftijd is het niet onmogelijk om hun enigszins te domesticeren en hun een paardwaardig leven te geven. Natuurlijk zal het niet altijd goed gaan en zijn er eisen, maar om nu direct te roepen dat dood beter af zijn......