Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Babootje schreef:Ik sta ook op zo een stal met te weinig ruimte om een paard 4 uur buiten te laten staan. Er is in de omgeving helaas niet veel anders. Vlak naast de stal zit een Tennisclub en een voetbalvereniging. De voetbalvereniging heeft de beschikking over een aantal sportvelden, waarvan ze er 1 niet of nauwelijks gebruiken. Dat zou nog eens een fijn veld zijn om paddocks te maken voor onze paarden. Maar ze krijgen het niet. Want in de gemeenteraad zit een vriendje van vriendje van etc etc. En zo gaat dat. Zou mooi zijn als van overheidswege gemeenten de verplichting zouden krijgen om daar waar het kan, grond, niet bestemd voor woningbouw, ter beschikking te stellen om paarden aan hun dagelijkse 4 uur buitengang te laten komen. Zo zijn er meer stallen in Den Haag die met een beetje goede wil van de gemeente meer voor de paarden zouden kunnen bieden, zonder dat het de gemeente ook echt geld kost.
Kinke schreef:Waarom moet de gemeente de zwarte piet () toegespeeld krijgen? Het probleem ontstaat al doordat men een paard wil terwijl men er geen goede huisvesting voor heeft. Het zou normaal moeten worden dat je gewoon geen paard aanschaft als je het niet fatsoenlijk kunt huisvesten.
pol1 schreef:Wie toetst het geluk van een paard?? Ik vind sommige erg ver gaan hier in dit topic..mensen die niet meer op een paard willen gaan zitten, of alleen maar 24/7 buiten willen! Voor mij geldt: ik probeer met alle macht te voorzien in hun behoeftes, en tracht dat te doen met de mogelijkheden die ik heb en probeer elk jaar weer een positieve verandering Door te voeren op stal! Rome is nu eenmaal ook niet in 1 dag gebouwd! Alle paarden gaan hier de gehele dag naar buiten, paarden krijgen zoveel ruwvoer dat ze vaak volgende dag nog hebben. Paarden krijgen elke dag een schone stal! Wij bieden weidegang zolang het kan en paddocks met hooibakken! Sociaal contact kan op alle manieren! Daarvoor vraag ik terug een uurtje trainen..Lijkt mij niet teveel gevraagd! Zie ik ongelukkige paarden..Nee ik denk juist heel tevreden paarden die het aan niets ontbreekt! Maar helaas geldt voor vele vele paarden een ander m.i triest leven! Ik hoef mezelf dan ook zeker niet schuldig te voelen, ik werk er keihard voor om het Alle paarden naar de zin te maken.
Ooit als ik emigreer naar een warmer klimaat zou ik 24/7 geweldig vinden..Maar hier in t Nederlandse klimaat doe je er volgens mij geen 1 paard daar een plezier mee!
pol1 schreef:Wie toetst het geluk van een paard?? Ik vind sommige erg ver gaan hier in dit topic..mensen die niet meer op een paard willen gaan zitten, of alleen maar 24/7 buiten willen! Voor mij geldt: ik probeer met alle macht te voorzien in hun behoeftes, en tracht dat te doen met de mogelijkheden die ik heb en probeer elk jaar weer een positieve verandering Door te voeren op stal! Rome is nu eenmaal ook niet in 1 dag gebouwd! Alle paarden gaan hier de gehele dag naar buiten, paarden krijgen zoveel ruwvoer dat ze vaak volgende dag nog hebben. Paarden krijgen elke dag een schone stal! Wij bieden weidegang zolang het kan en paddocks met hooibakken! Sociaal contact kan op alle manieren! Daarvoor vraag ik terug een uurtje trainen..Lijkt mij niet teveel gevraagd! Zie ik ongelukkige paarden..Nee ik denk juist heel tevreden paarden die het aan niets ontbreekt! Maar helaas geldt voor vele vele paarden een ander m.i triest leven! Ik hoef mezelf dan ook zeker niet schuldig te voelen, ik werk er keihard voor om het Alle paarden naar de zin te maken.
Ooit als ik emigreer naar een warmer klimaat zou ik 24/7 geweldig vinden..Maar hier in t Nederlandse klimaat doe je er volgens mij geen 1 paard daar een plezier mee!
Babootje schreef:Doe niet zo dramatisch. Wat een interpretatie gelijk weer over de huisvesting. Je mag hier komen kijken hoor of de paarden ongelukkig zijn hier.![]()
![]()
Ik stond eerst wat verder weg met idd alleen buitenbak en weidegang (helaas alleen in het winterseizoen dus ook niet, en zeker niet met de regen van nu). Zo'n 20 minuten van huis met de auto.
Mijn paard staat nu dichterbij (5 minuten van mijn huis) omdat hij een oogontsteking heeft gehad en ik 5 x per dag naar stal moest om hem te behandelen. En daarna het oog goed in de gaten wilde houden.
Het paard komt er meermalen per dag uit en kan los in paddocks of overdekte longeer en wordt daarnaast gereden. Staat ruim in het stro en er wordt goed gevoerd. Hij ziet er op en top en happy uit.
Ik denk dat mijn paard wel blij is met een dak boven zn hoofd. Hij heeft echt de pest aan regen.
Het is een prima plek verder, maar neemt niet weg dat je nog een wensenlijstje hebt.
riegje schreef:Daarbij vind ik niet rijden etc wel heel ver gaan. ik ben er van overtuigd dat er paarden zijn die er geen reet aan vinden om maar iets te moeten doen met of voor een mens.
Maar er zijn ook zat paarden die dolgraag willen werken en heel graag bezig zijn.
En waarbij je heel duidelijk merkt wat ze graag doen en nog een stapje extra bij willen zetten.
En daar hoef je geen zoals eerder gezegd werd geen paardenfluisteraar voor te zijn.
een gezonde dosis verstand en naar je paard kijken en luisteren is dan al genoeg.
bruintje123 schreef:Ik ben iemand die vind het al een hele vooruitgang als paarden de hele dag buiten komen.
Samen met andere.
Maar helaas gaat dat niet snel gebeuren ben ik bang.
Maar ik zou mezelf nooit recht in de spiegel aan kunnen kijken als ik mijn paard 23/7 op stal zou hebben en dan een uurtje gecontroleerde beweging zou geven in de vorm van rijden of longeren.
Dan zou ik dus geen paard hebben.

bruintje123 schreef:Ik heb echt het geluk gehad om te wonen waar ik woon. Waar paarden die buiten staan heel normaal is.
Juist toen ik jong was.
Grote paardensportcomplexen bestonden er toen niet. Als er al 1 binnenbak was, was dat erg luxe.
Vaak genoeg in de winter buiten los gereden en dan het parcours binnen.
Of de luxe dat ze er bij een wedstrijd een tijdelijke tent neer hadden gezet, met gewoon van die steunpalen in het midden.
Dat zouden ze nu eens moeten doen, mensen zouden zich geen raad meer weten
Pas later kwamen de luxe stallen. Luxe voor de mens.
Want die extra binnenhal koste wel een stuk weiland. Daar hoorde ook extra parkeertrein bij. Extra stallen. Uiteraard ging dat allemaal van de weide af, terwijl het aantal paarden verdubbelde.
Dus ook nu hier van die verschrikkelijke stallen waar de paarden de hele dag op stal staan.
Maar ik heb de verandering gezien. Gezien wat ik dus echt nooit wilde.
En ik heb in de sport gereden met de hele dag in de wei, buitenbak. En was het een hele slechte winter dan een binnenbak huren voor een uurtje.
Maar nooit heb ik overwegen om de paarden daar dan maar neer te zetten.
Ik ben er maar een paar uur, de paarden de hele dag en nacht. En dat telt.
bruintje123 schreef:Ik heb echt het geluk gehad om te wonen waar ik woon. Waar paarden die buiten staan heel normaal is.
Juist toen ik jong was.
Grote paardensportcomplexen bestonden er toen niet. Als er al 1 binnenbak was, was dat erg luxe.
Vaak genoeg in de winter buiten los gereden en dan het parcours binnen.
Of de luxe dat ze er bij een wedstrijd een tijdelijke tent neer hadden gezet, met gewoon van die steunpalen in het midden.
Dat zouden ze nu eens moeten doen, mensen zouden zich geen raad meer weten
Pas later kwamen de luxe stallen. Luxe voor de mens.
Want die extra binnenhal koste wel een stuk weiland. Daar hoorde ook extra parkeertrein bij. Extra stallen. Uiteraard ging dat allemaal van de weide af, terwijl het aantal paarden verdubbelde.
Dus ook nu hier van die verschrikkelijke stallen waar de paarden de hele dag op stal staan.
Maar ik heb de verandering gezien. Gezien wat ik dus echt nooit wilde.
En ik heb in de sport gereden met de hele dag in de wei, buitenbak. En was het een hele slechte winter dan een binnenbak huren voor een uurtje.
Maar nooit heb ik overwegen om de paarden daar dan maar neer te zetten.
Ik ben er maar een paar uur, de paarden de hele dag en nacht. En dat telt.
Koper schreef:Ik zei niet scheren he.[naam] schreef:Oorhaar ben ik op zich niet tegen, maar tastharen hebben ze in mijn ogen echt wel nodig voor bijvoorbeeld te voelen hoe dicht ze bij de grond/voer/voorwerp zitten.
Plus dat ze via tastharen veel meer voelen.
Ik denk alleen inderdaad dat dit misschien iets te 'kleins' is (bij gebrek aan beter woord) om als eerste aan te pakken.
Zelf zou ik dan graag zien dat paarden minimaal 8 uur per dag buiten komen, in wei/paddock/bak waarin ze dan ook daadwerkelijk even lekker kunnen rennen als ze dat willen.
Jij bent er niet op tegen dat oorhaar wordt uitgeschoren????
Dan bedoel jij denk ik: oor dichtklappen en alles wat dan uitsteekt afscheren. Maar bij hoe veel paarden wordt niet IN het oor de haren weggehaald. En die paarden moeten dan zo'n achterlijk vliegenmutsje op want ze kunnen zelf de insecten niet meer uit hun oren houden.
In Duitsland is dat al verboden. Waarom in Nederland ook niet? Het lijkt mij toch niet zo moeilijk om voor elkaar te krijgen.
Wat ik persoonlijk een goede regel zou vinden is dat er VEEL strengere controles komen op combinaties van medicijnen en aanverwanten in de paarden proppen. Niet meer ontwormen en inenten op de zelfde dag of vlak na elkaar, geen troep met heftige bijwerkingen meer voor paarden die bij voorbeeld snel hoefbevangen zijn. Dat soort dingen. Als ik zie hoe gemakkelijk veeartsen maar wat voorschrijven en dat dan vergelijk met de waarschuwingen tegen dit soort praktijken die in de gemiddelde apotheek hangen vind ik het verschil nogal schokkend.

Ayasha schreef:Haren groeien terug. Die staart is pleite. Vacht wordt gecompenseerd met dekens, staart is gewoon weg vliegenmepper en communicatie-middel.
Oren uit scheren vind ik sowieso ook een triest gebeuren net als tastharen weg scheren. Zou het prima vinden als dat verboden werd.
NikkiDeKerf schreef:In veel reacties over 'ojee, dan mogen we uiteindelijk niet meer rijden' lees ik vooral een drama voor de mensen, niet voor de paarden.NenaC schreef:Met varkens en kippen werd en wordt meer verdiend en die sectoren zijn bijna de nek omgedraaid vnwege alle extra extreme dierwelzijnsregels.
Dus ik zou daar maar niet zo zeker van zijn.
Het enige wat in die sectoren bijna de nek is omgedraaid, zijn de dieren *padam-tssj*. Vlees is gewoon nog volop beschikbaar en iedereen eet het zonder problemen, dieren zitten nog altijd in minimale hokjes en hebben een vreselijk leven, dus met dat 'extreme dierenwelzijn' valt het wel mee he.
Daarbij heb je het over een hele andere sector, de paardensector valt meer onder sport dan onder voedsel, en daarbij is het na voetbal de duurste sector waar het meeste geld in om gaat.
Cer schreef:Nou ja ik vraag me af of het echt slecht is om uiteindelijk een verbod op het houden van dieren door particulieren in te stellen?
Dus idd alle hobby dieren; paarden, kippen, geiten maar ook niet te vergeten honden, katten, alle hokdieren (konijnen, hamsters) en aquaria dieren..
Of iets met vergunningen ofzo.. je mag zoiets alleen aanschaffen als je aantoonbaar ruimte hebt en weet hoe je ervoor moet zorgen (hoewel dat laatste dus weer een heel lastig punt is, want hoe je ergens voor moet zorgen is een enorm discussiepunt)..
Ik bedenk me net dat 'particulieren' eigenlijk niet is wat ik bedoel... gewoon niemand of het moet bedrijfsmatig zijn.. (eh.. voor welke industrie dan, dat weet ik ff nietvlees, melk etc wel..zoiets)

Ayasha schreef:Want dieren hebben het bij professionelen zoveel beter?
Er staat letterlijk "..eigenlijk niet is wat ik bedoel.." waarmee ik bedoel dat ik niet precies weet hoe ik het moet verwoorden. En juist DAT pik je eruit... werkelijk ...