help, wat kunnen wij doen aan deze situatie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 21:58

44Myrthe44 schreef:
Ik denk dat ts juridisch gezien de eigenaar is, aangezien ze de maandelijkse kosten betaald voor een aanzienlijke periode en de papieren op haar naam staan.

Welke maandelijkse kosten? Hoefsmid en wat DA rekeningen zie ik niet als maandelijkse kosten. En zover ik gelezen heb betalen ze geen stallingsgeld en dat is zeker niet voor niets en dat is eerder iets dat onder maandelijkse kosten valt. Het is niet omdat hij bij Henk thuis staat dat het niets kost.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 22:02

FloortjeM schreef:
Ok, wat ik ervan begrijp:
Henk heeft 'voor jullie' een paard gekocht. Hij heeft de koopprijs betaald en tot voor kort ook alle lasten van het paard betaald. Het is niet duidelijk wat de strekking van 'voor jullie' precies is. Is daarmee beoogd dat jullie de eigenaar zouden zijn, of is beoogd dat het paard van hem is, maar door jullie zou worden benut?

Mocht het de bedoeling zijn geweest dat het paard voor jullie in eigendom zou komen (waar wel iets van een aanknopingspunt voor is ontstaan in de discussie over de dierenartsnota's), dan is het paard van jullie en kunnen jullie het paard meenemen. Is echter beoogd, en daar lijkt het veel en veel meer op, dat het paard door jullie benut zou worden, dan is het paard van hem. Indicaties daarvoor zijn het feit dat hij de koopprijs heeft betaald, dat hij voor de verzorging heeft betaald, dat jullie de verzorging zo vormgeven als door hem gewenst en daarin ook zonder zijn toestemming geen wijziging in mogen of kunnen brengen (zoals in de discussie ten aanzien van het graasbeleid). In dat geval is het nog altijd aan Henk om de beslissingen te nemen, ook als die jullie onwelgevallig zijn.

Eigenaar wordt je als je het paard onder rechtsgeldige titel (koop, schenking, erfrecht, etc), van een beschikkingsbevoegde (de vorige eigenaar) geleverd krijgt. Het betreft roerende zaken, dus levering vindt in principe plaats door feitelijke terbeschikkingstelling.

Deze discussie spitst zich vooral toe op de vraag wat jullie voor ogen stond met 'voor jullie'. als ik het verhaal zo hoor, is vooral beoogd dat hij het paard kocht zodat jullie het konden gebruiken, niet zodat het jullie eigendom zou worden. De tenaamstelling van paspoort of andere ID-gegevens is daarbij in dit geval van geen waarde. Ik schat in dat - mocht je de eigendom willen claimen - je moet aantonen dat Henk je het paard geschonken heeft. Of daartoe voldoende aanknopingspunten zijn, kan ik je niet zeggen.

Over de sociale aspecten ga ik je niet eens mijn mening geven, want die is hier niet echt van belang.

Duidelijk, Bedankt voor je reactie! Kijk TS, hier kun je iets mee!

anjali

Re: help, wat kunnen wij doen aan deze situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 09:44

Uitdit verhaal is me heel duidelijk geworden dat je nooit verzorgers\bijrijders moet nemen. Laat die maar op de manege gaan proberen een paard in te pikken omdat ze er ooit een dekje voor betaald hebben.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 09:48

anjali schreef:
Uitdit verhaal is me heel duidelijk geworden dat je nooit verzorgers\bijrijders moet nemen. Laat die maar op de manege gaan proberen een paard in te pikken omdat ze er ooit een dekje voor betaald hebben.

Sorry hier moet ik even op reageren.
Niet alle verzorgers / bijrijders zijn hetzelfde.
Ik heb 6 jaar lang 5 dagen in de week een merrie gereden en betaalde hier ook voor en het is NOOIT in mijn hoofd opgekomen dat het mijn paard is en ik haar mee zou nemen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 09:51

Dat is ook weer overdreven.
Gewoon duidelijk blijven dat het je eigen paard is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 10:24

44Myrthe44 schreef:
Ik denk dat ts juridisch gezien de eigenaar is, aangezien ze de maandelijkse kosten betaald voor een aanzienlijke periode en de papieren op haar naam staan.

Dus als jij mijn paardje leent voor een bepaalde periode... dan is het ineens jouw paard?

De eigenaar heeft het paard betaald en de kosten van de stalling/hooi.
TS als bijrijdster, de HS, brok en 1x de DA.
De eigenaar blijft gewoon de eigenaar.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 10:45

Als die Henk bij mij in de buurt woont dan wil ik hem wel gaan helpen.En ik hoef er geen paard voor te krijgen want die heb ik al.Als Henk hulpbehoevend is dan heeft hij recht op mantelzorg.Trouwens,om iemand dement te verklaren omdat hij zijn paard niet wil afstaan,dat slaat natuurlijk nergens op.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 15:21

anjali schreef:
Als die Henk bij mij in de buurt woont dan wil ik hem wel gaan helpen.En ik hoef er geen paard voor te krijgen want die heb ik al.Als Henk hulpbehoevend is dan heeft hij recht op mantelzorg.Trouwens,om iemand dement te verklaren omdat hij zijn paard niet wil afstaan,dat slaat natuurlijk nergens op.

Weet je eigenlijk wel wat mantelzorg is? Dat je praat over "recht op mantelzorg". Dat bestaat helemaal niet. Je kunt niemand dwingen om voor jou te zorgen als je daar onverhoopt zelf niet meer goed toe in staat bent.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 15:34

@estja :ik ben aljarenlang officieel mantelzorgster.Dat is vrijwillig en onbetaald ja,daarom is het ook zo mooi voor beide partijen.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 12:28

ts, hoe gaat het nu?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 12:47

Dat vroeg ik me nu ook af.
Je weet nu dat het paard niet van jullie is. Wat gaan jullie nu doen?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 20:25

En hoe staat de situatie er nu voor?

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-16 09:32

sorry dat ik zolang niet heb gereageerd, ik ben begonnen aan een nieuwe opleiding en maak daar erg veel uren.

De situatie met Henk is positiever geworden. Wij hebben met z'n allen geholpen met het appartement schoonmaken, ook gaan we als we bij het paard zijn altijd even wat bij hem drinken of een potje rummicuppen(hoe je dat ook schrijft). We hebben al een tijd een bord bij hem in de schuur hangen met wanneer wij zijn geweest, wat we hebben gedaan, wanneer we weer komen en of het paard bijvoorbeeld een wondje ergens heeft. Er zijn dingen die ik gezegd heb in dit topic waar ik best spijt van heb, Dit topic heeft me wel doen inzien dat we geen eigenaar zijn, ondanks dat wij als eigenaar staan aangegeven in het paspoort. Ja, Henk heeft momenten dat hij ineens boos wordt, dan proberen we daar over te praten en passen we ons aan, zoals het hoort. We houden de situatie in de gaten en proberen hem echt te helpen, ook al zullen sommige mensen het niet zo zien. Iedereen die advies gegeven heeft heel erg bedankt, zelfs de wat minder vriendelijke reacties.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 10:10

Wat een positieve wending! Goed gedaan

Zizipicoleo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 10:23

Vera96 schreef:
Wat een positieve wending! Goed gedaan

Eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 10:27

Topmeiden zijn jullie. Dat is weer 1 eenzaam mens minder op deze wereld.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 12:00

Dat is heel lief van jullie dat je een eenzame mens zo helpt.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 12:06

Roodvos schreef:
Jouw verhaal lezende krijg ik sterk het vermoeden dat Henk begint te dementeren.
Is er familie van Henk met wie je contact kan opnemen hierover? Zus, kinderen, neef/nicht?

Exact mijn gedachte! Dat geeft veel conflicten, onredelijkheid, agressie en vergeetachtigheid.
Fijn dat jullie de situatie nu beter hebben gekregen!
Laatst bijgewerkt door DatBenIkNou op 12-10-16 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 12:07

Geweldig! Schouderklopje voor jullie!

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 12:30

fijn om te lezen ts!!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 12:52

Dit te lezen doet mij goed, TS!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 19:43

jasmijn16 schreef:
sorry dat ik zolang niet heb gereageerd, ik ben begonnen aan een nieuwe opleiding en maak daar erg veel uren.

De situatie met Henk is positiever geworden. Wij hebben met z'n allen geholpen met het appartement schoonmaken, ook gaan we als we bij het paard zijn altijd even wat bij hem drinken of een potje rummicuppen(hoe je dat ook schrijft). We hebben al een tijd een bord bij hem in de schuur hangen met wanneer wij zijn geweest, wat we hebben gedaan, wanneer we weer komen en of het paard bijvoorbeeld een wondje ergens heeft. Er zijn dingen die ik gezegd heb in dit topic waar ik best spijt van heb, Dit topic heeft me wel doen inzien dat we geen eigenaar zijn, ondanks dat wij als eigenaar staan aangegeven in het paspoort. Ja, Henk heeft momenten dat hij ineens boos wordt, dan proberen we daar over te praten en passen we ons aan, zoals het hoort. We houden de situatie in de gaten en proberen hem echt te helpen, ook al zullen sommige mensen het niet zo zien. Iedereen die advies gegeven heeft heel erg bedankt, zelfs de wat minder vriendelijke reacties.

Wat netjes van je dat je een update komt geven, ik vind het ook heel netjes dat je aangeeft dat je spijt hebt van bepaalde uitspraken. Verder héél mooi dat jullie tot een fijne oplossing gekomen zijn en het nu beter gaat!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 19:59

Wat een mooie update :)

Weidemaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 16:23

Heel fijn!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 16:26

+:)+
Heel goed van jullie!