FloortjeM schreef:Ok, wat ik ervan begrijp:
Henk heeft 'voor jullie' een paard gekocht. Hij heeft de koopprijs betaald en tot voor kort ook alle lasten van het paard betaald. Het is niet duidelijk wat de strekking van 'voor jullie' precies is. Is daarmee beoogd dat jullie de eigenaar zouden zijn, of is beoogd dat het paard van hem is, maar door jullie zou worden benut?
Mocht het de bedoeling zijn geweest dat het paard voor jullie in eigendom zou komen (waar wel iets van een aanknopingspunt voor is ontstaan in de discussie over de dierenartsnota's), dan is het paard van jullie en kunnen jullie het paard meenemen. Is echter beoogd, en daar lijkt het veel en veel meer op, dat het paard door jullie benut zou worden, dan is het paard van hem. Indicaties daarvoor zijn het feit dat hij de koopprijs heeft betaald, dat hij voor de verzorging heeft betaald, dat jullie de verzorging zo vormgeven als door hem gewenst en daarin ook zonder zijn toestemming geen wijziging in mogen of kunnen brengen (zoals in de discussie ten aanzien van het graasbeleid). In dat geval is het nog altijd aan Henk om de beslissingen te nemen, ook als die jullie onwelgevallig zijn.
Eigenaar wordt je als je het paard onder rechtsgeldige titel (koop, schenking, erfrecht, etc), van een beschikkingsbevoegde (de vorige eigenaar) geleverd krijgt. Het betreft roerende zaken, dus levering vindt in principe plaats door feitelijke terbeschikkingstelling.
Deze discussie spitst zich vooral toe op de vraag wat jullie voor ogen stond met 'voor jullie'. als ik het verhaal zo hoor, is vooral beoogd dat hij het paard kocht zodat jullie het konden gebruiken, niet zodat het jullie eigendom zou worden. De tenaamstelling van paspoort of andere ID-gegevens is daarbij in dit geval van geen waarde. Ik schat in dat - mocht je de eigendom willen claimen - je moet aantonen dat Henk je het paard geschonken heeft. Of daartoe voldoende aanknopingspunten zijn, kan ik je niet zeggen.
Over de sociale aspecten ga ik je niet eens mijn mening geven, want die is hier niet echt van belang.
Duidelijk, Bedankt voor je reactie! Kijk TS, hier kun je iets mee!