vroeger minder geklaag over te groot voor je pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 12:41

Celiien schreef:
hengstveulen schreef:
Waarom mag je dan als volwassen vent wel op een ijslander gaan zitten? Beetje volwassen kerel is minstens 80 kilo en 1.80 lang.....is iets wat ik me oprecht afvraag?

Dat heeft te maken met het verschil van de bouw van de shetlandpony en het Ijslandse paard
Maar eat precies?

Excuse moi, Shetlandponies werden op hun eilanden gewoon bereden door volwassenen en droegen ook manden met zeewier bv.

Het onderscheid van pony en paard kent men in een heleboel landen niet eens en dat is ook logisch. Het woord pony komt uit Groot Brittanië, waar ze ook werden ingedeeld op hoogte op de Ponyclub. Dit is later overgenomen door andere landen, maar die zieden in beginsel allemaal "paard" tegen hun inheemse ponies.

Er is een verschil van bouw in oudere inheemse ponyrassen maar daar passen Shetlanders en IJslanders gewoon beide in (Nederland had geen inheemse ponies), met modernere rijponies maar als je kijkt naar de oorspronkelijke ponies dan zijn die allemaal verwant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 12:43

Ik heb alleen de OP gelezen hoor, maar toevallig had ik het er gisteren ook over;

Was even naar het springen aan het kijken op de CSI Ommen en ik kon het niet nalaten om de gedachte uit te spreken, dat als je volgens bokt normen naar de ruiter/paard verhoudingen zou kijken, bijna geen 1 ruiter lekker toonde op het paard; te lang op een wat kleiner dier, te klein op een groot paard, als een dame gewoon lekkere bovenbenen had, ging je haar al bijna dik vinden...

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 12:47

Mooi verwoord Lusitana!

Maar het probleem blijft wel dat symptomen van overbelasting vaak als gedragsproblemen aanzien worden.

@Lusitana: idd "werden" en die pony's waren niet vergelijkbaar met wat hier nu als shetlandpony doorgaat. Tel daar nog eens bij dat de "volwassen" eilandbewoners van toen klein, pezig en eerder gedrongen waren (net zoals de pony's aangepast aan het harde leven op de eilanden). Toch een niet onbelangrijk feit!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 12:49

Kijk lusitano... super post.

Al blijf k van mening.
Past je bips niet meer op n passend zadel dóór het korte ruggetje... niet meer opstappen.
En hoewel korte stevige paardjes wat kunnen hebben vind ik het niet verantwoord om met lange lengte die makkelijk de pony uit balans kan brengen plus mee dragende gewicht en vaak al overgewicht.
Alleen al overgewicht brengt al schade aan het lichaam zelf toe. Daarbij ook nog ruitergewicht plus balans...

Dus ja... ik vind het muggensiften op lengte en gewicht zeker niet verkeerd.

En idd. Ponys van vroeger zijn nu niet meer en onze weltevreden nlers... zijn de kleinsten ook niet.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 13:03

Niet alle eilanden hadden hetzelfde soort pony. Er bestond bv ook een hoogbenig fijngebouwd typetje, ben alleen vergeten van welk eiland die kwamen.
Ik weet niet wat er tegenwoordig in Nederland voor Shetlandpony doorgaat maar wat hierheen komt ziet er nog gewoon uit van wat ik van de jaren 60 ken.
En het gaat niet alleen om volwassen persoon van welk formaat dan ook maar ze werden gewoon ingezet om veel gewicht te dragen. Ook in Nederland, waar ze naar toe zijn gekomen om in de fruitteelt te werken.
Als jullie werkelijk ponies fokken die je niet echt meer kunt gebruiken, hebben jullie en ras verknoeit en mag je daar wel eens naar kijken.

En ja symptomen van overbelasting kunnen gezien worden als gedragsproblemen maar is die verbelasting omdat de persoon zwaar is of omdat het dier nog niet genoeg volgroeid was voordat het te zwaar/verkeerd belast is? Dat is echt een factor die je niet uit mag vlakken. Zelfs het grootste paard kan daar last van hebben.

Een en ander moet je individueel per combinatie bekijken.
Je kunt er beste en algemene formule op los laten, maar nogmaals die is als richtlijn ontstaan geen geldend feit voor alle rijdieren wat betreft hun belastbaar vermogen.

Lengte en onbalans gaat ook niet altijd op. Anders kun je niet gaan voltigeren warbij je hoog boven een paard uittorend, of kijk naar mensen die staande op paarden in de rondte sjezen. Je moet gewoon boven het zwaartepunt van het paard blijven en meesturen. Ook een kleine ruiter kan zijn paard uit balans brengen, maar dat is gewoon slecht rijden.

Ik zeg niet dat er geen limiet is en dat niemand ooit te zwaar is maar die limiet ligt vaak hoger dan wordt gedacht en nogmaals, hangt van meer factoren af dan puur je lengte en gewicht en de hoogte en gewicht van het paard/de pony.

stroopkoek

Re: vroeger minder geklaag over te groot voor je pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 13:10

Hoi.
Ik heb even een recente foto erbij gepakt om te verglijkeb met de foto's die j ullie in dat andere topic hebben gezien. Ik geef jullie gelijk bij 1 foto is hij wel veelste dik, maar als ik de recente foto erbij pak zie ik dat dat erg veranderd is. Ik zeg niet dat hij slank is maar hij is wel echt afgevallen!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 13:20

Lusitana.
Nee... het is niet zo dat wij rasponys verknoeien. Maar de eissen van het stamboek.
De vraag is echter... gaan fokkera hier in mee.
Het was n behoorlijke hype om ponys zo klein mogelijk te fokken.
Meer bloed er in...
Alles moet luxer...

Maar vooralsnog.
Passen de billen niet in n passsnd zadel... ondanks leeftijd of gewicht ruiter. Zal dit op langere duur schade met zich mee brengen. Al is de pony volgroeid.
Ook worden er nog steeds te lange zadels op ponys gelegd... wat schade aan en rond de nieren kunnen gaan geven op langere duur.

Daarbij ben ik het niet eens over het weinig uit balans brengen.
Ja des ter volleerder de ruiter en stabieler de zit des ter minder onbalans.

Maar helaas hebben we en houden we hefboom effect.

Voltige wordt standaard op de volte in een gelijkmatige gang beoefend. Stap op galop.
Een paard moet zich dan weldegelijk corrigeren bij een fout van de voltigeur.

En voltige kan ook wel zeker daardoor belastend zijn.

Zo ook trickriding... is natuur/scheikundig gezien zeker wel belastend door onbalans. Echter word dit in de snelste gang uitgevoerd. Om de balans niet te gauw te verliezen... denk aan fietsen.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 14:08

Het hefboom effect bestaat alleen maar op het moment dat de ruiter niet in balans zit.
Een lange ruiter met een goede balans geeft geen extra belasting, terwijl een kleinere, (passendvolgens bokt) die constant bvb naar de grond naast hem zit te gluren, daardoor wel dat hefboom effect op roept.
Het idiote is echter dat hoe groter het paard, hoe meer last van die onbalans.
Het zwaarte punt van een grote lgt een stuk hoger boven de grond en daardoor is de hefboom werking des te groter (moment krachten)
Het zwaarte punt van een ruiter ligt ongeveer ter hoogte van zijn navel.
Die afstand maakt niet veel uit tussen een lang of kort persoon t.o.v. de paardenrug.
Al met al zal een kleintje aanmerkelijk minder gauw uit zijn evenwicht gebracht worden dan een grote.
Maar ja, daar past het heilige plaatje van vandaag de dag.
Balans is het toverwoord, niet de lengte.

Overigens, toen Christine Stuckelberger met de grote Granath in de ring verscheen, vond iedereen dat geeen gezicht.
Het plaatje is behoorlijk aan mode onderhevig.

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 14:16

Dank je wel Lusitana voor je fijne uitleg! +:)+

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 14:20

Balans is idd het toverwoord maar ik nodig iedereen hier uit om eens een pop van 42 kg van 1m20 een tijdje rond te dragen en dan een pop van hetzelfde gewicht maar van 1m60 rond te dragen. Daarna moet je eens vergelijken bij welke pop je core het meeste werk gehad heeft om je te stabiliseren (idd dit is dood gewicht en wij zijn tweebeners)...

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 14:31

maximuss schreef:
Balans is idd het toverwoord maar ik nodig iedereen hier uit om eens een pop van 42 kg van 1m20 een tijdje rond te dragen en dan een pop van hetzelfde gewicht maar van 1m60 rond te dragen. Daarna moet je eens vergelijken bij welke pop je core het meeste werk gehad heeft om je te stabiliseren (idd dit is dood gewicht en wij zijn tweebeners)...

Met het ruiterniveau van tegenwoordig en alleen gefocussed hoe het paard loopt maar niet de ruiter...
En hier kan ik niets anders dan mee eens zijn.
Tuurlijk word een grove fjord minder snel uit balans gebracht dan n arabier van dezelfde grootte.

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 15:15

Afbeelding

Deze foto is van afgelopen keer. Ben ik echt te groot? Overigens heeft hij geen 'hartje' meer bij zijn kont.;)
Laatst bijgewerkt door stroopkoek op 31-07-16 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 15:19

Sorry meiske maar je bent echt te lang. Ik bedoel het niet vervelend, heb zelf ook shets en Snap dat je graag wilt blijven rijden maar denk aan die lieve pony :)

Ik heb net een topic geopend over vandaag met mijn shets wellicht kun je hier wst uithalen voor die pony?

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=53&t=1895396

Het is wel een heel mooi beestje <3

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 15:21

Imo wel, je zit nu erg kort maar met gestrekte benen ga je bijna aan de grond komen. Het zadel ligt veel te ver naar voor, ligt nu op zijn schouder. En hij is nog altijd (wat) te dik. Je hebt de pech ts dat je heel lange benen hebt.
Ik blijf erbij: vertroetel hem maar zoek een andere pony/ paard om mee te rijden :-).

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 15:26

Nou ik vind het nog prima kunnen hoor!
Iedereeen die zo hamert op max 20% alsjeblieft hoor, een paar kilo extra gaat de pony echt niet door zn voegen hoor := denk dat tie het prima aankan.
Natuurlijk als zij nog groter/zwaarder wordt houd het een een keer op maar vind het voor nu prima kunnen.
Ze zit er geen 24/7 op :')
Iedereen praat hier alsof ze een ponypletter is terwijl ze maar hooguit 6 kilo "te zwaar" is :=

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 15:27

sat_nath schreef:
[ [url=m/zPmeve.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze foto is van afgelopen keer. Ben ik echt te groot? Overigens heeft hij geen 'hartje' meer bij zijn kont.;)

Je gewicht moet nog wel kunnen, maar als je je beugels op lengte maakt kan je bijna meelopen ben ik bang. Ik denk dat je beter dingetjes vanaf de grond kan gaan doen..

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 15:28

Dankje voor jullie reacties!
Ik ben erg aan het twijfelen en heb net de eigenaresse geappt hoe en wat.
(Ze is op vakantie dus daarom niet face to face)
Het zadel ligt inderdaad te ver naar voren, slordig van mij... :=
Hij is inderdaad nog een beetje te dik, maar aangezien hij 24/7 op de wei staat nu word het wel lastig om af te vallen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 15:30

Laat je niet gek maken, sat_nath. Niks mis met dat plaatje.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 15:32

Deze pony vind ik absoluut niet te dik. Shetten zijn geen skeletjes hé zoals sommige dravers. Shetlanders, merens lippizaners zijn gewoon wat ronder en dat hoort ook zo.

Inderdaad als meisje wat kortere benen had zou voor het plaatje mooier zijn. Maar ik geloof niet dat de pony hier onder lijdt. Ik denk wel dat het goed is om het zadel iets meer naar achteren te leggen er is genoeg ruimte voor. Ook zou ik de beugels iet wat langer maken. Je spoort namelijk toch aan met binnen kant van je onderbeen en niet met de voeten en dan zitten je knieën wat beter en is de hoek wat beter. Je benen zijn gewoon lang. Het is zoals het is. Je bent een sprietje en ik denk dus niet te zwaar. Ik denk dat pony hier minder last van heeft als een klein stuiterend klein kind.

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 15:32

Dankje Lusitana!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 15:34

Gaat het nu nog steeds over sat_nath? :+ Als die dikke buik van de pony weg is, ziet het er niet meer uit denk ik. Helemaal omdat je de beugels al behoorlijk kort hebt.

edit: pien heeft gelijk, misschien is het de pony's bouw
Laatst bijgewerkt door antje_vip op 31-07-16 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 15:34

Ja dat van dat zadel in een slordig foutje van mij moet daar beter op letten :)
Ook had ik daar de beugels op springmaat want we gingen toen een sprongetje maken!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 15:35

sat_nath schreef:
Ja dat van dat zadel in een slordig foutje van mij moet daar beter op letten :)
Ook had ik daar de beugels op springmaat want we gingen toen een sprongetje maken!

Maar als je ze op dressuurmaat hebt, loop je dus mee over de grond?

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 15:36

Nee ik had ze 1 of 2 gaatjes korter gemaakt daar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 15:53

Je knieeen liggen niet eens meer in de kniewrongen...