Celiien schreef:hengstveulen schreef:Waarom mag je dan als volwassen vent wel op een ijslander gaan zitten? Beetje volwassen kerel is minstens 80 kilo en 1.80 lang.....is iets wat ik me oprecht afvraag?
Dat heeft te maken met het verschil van de bouw van de shetlandpony en het Ijslandse paard
Maar eat precies?
Excuse moi, Shetlandponies werden op hun eilanden gewoon bereden door volwassenen en droegen ook manden met zeewier bv.
Het onderscheid van pony en paard kent men in een heleboel landen niet eens en dat is ook logisch. Het woord pony komt uit Groot Brittanië, waar ze ook werden ingedeeld op hoogte op de Ponyclub. Dit is later overgenomen door andere landen, maar die zieden in beginsel allemaal "paard" tegen hun inheemse ponies.
Er is een verschil van bouw in oudere inheemse ponyrassen maar daar passen Shetlanders en IJslanders gewoon beide in (Nederland had geen inheemse ponies), met modernere rijponies maar als je kijkt naar de oorspronkelijke ponies dan zijn die allemaal verwant.

denk dat tie het prima aankan.
Als die dikke buik van de pony weg is, ziet het er niet meer uit denk ik. Helemaal omdat je de beugels al behoorlijk kort hebt.