Waar wordt jij nou moe van in paardenland?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

meerkoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 00:59

Dat mensen met drie pony´s zeuren het is zo duur,en ik met meer dan 8 pony´s zeg het valt wel mee hoor.
Of dat ze willen dat je voor niks met je hengst dekt,en of voor niks vroeg uwe nest uitkomt,om op de paardenmarkt een geschikte kinder pony te vinden.

Sanguine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 01:59

Vooral het geroddel en iemand beschuldigen van dingen die niet waar zijn. Ik heb een bloedhekel aan van die stiekeme lui.

Het was pas echt leuk toen ik 13, 14, 15 was en ik nog gewoon 1x in de week op een manege reed. Dat was gezellig, dat was echt iets om elke week naar uit te kijken. Maar ook dat sfeertje veranderde helaas toen iedereen ouder werd.

Jammer dat het zo moet ja. Heel jammer.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 04:43

meerkoet schreef:
Dat mensen met drie pony´s zeuren het is zo duur,en ik met meer dan 8 pony´s zeg het valt wel mee hoor.
Of dat ze willen dat je voor niks met je hengst dekt,en of voor niks vroeg uwe nest uitkomt,om op de paardenmarkt een geschikte kinder pony te vinden.

Komen die 8 pony's dan wel elk jaar goed elektrisch bij de tandarts meerkoet?
En doe je er wat mee?
Ik heb er een, maar meneer heeft laatste 6 weken best geld gekost omdat hij white line disease bleek te hebben.
Iets met geen ijzers mogelijk maar ze wel echt noodzakelijk nodig hebben, trek je portemonnee dan maar voor hoefschoenen en gereedschap.
Dan heb ik de producten, materialen en Biotine om het te behandelen niet geteld.
En dan ben ik niet naar een kliniek geweest, geen dierenarts en is enkel 1x de hoefsmid geweest om te bekappen.

Binnen ruim een jaar toch best kosten.
Bij aankoop gelijk de osteopaat wegens lichte kreupelheid uit de rug, en een pony die echt muurvast zat en kort daarna inenten.
Van de winter een keer de dierenarts om te hechten, en een keer een peesscan na een verdachte zwelling bij een pees.
Die plek geeft zelden kreupelheid, dus rad lopen zegt niks.
Ja dan twijfel ik niet en heeft de dierenarts zijn pees gescand, die was ok maar wel even 150 euro.
Een date met een elektrisch vijlende tandarts is ook zo 150 euro.

En dan ben ik nog makkelijk, ik laat niet snel een peut of dierenarts kijken.
Goed trainen en rekken en strekken kan ook veel voorkomen en herstellen.
Zijn hoeven hou ik nu bijvoorbeeld zelf bij, anders had ik echt 1x per week de hoefsmid kunnen laten komen momenteel.
Voor bijv een verkoudheid bel ik echt niet zomaar een dierenarts, ja voor advies hoe snel hij op moest knappen en wat ik ervoor geef, dat wel.
Acetylcysteïne bruistabletten voor mensen werkt prima, dat heet bij paarden alleen equimucin, en kost effe iets meer.

Een paard/pony die werkt en niet op een weitje met niks staat is gewoon niet goedkoop.
Ik zie ook geregeld paarden die enkel simpel brok krijgen, en dat volgens die mensen helemaal prima gaat zo, zonder overbodige 'supplementenzooi'.
Dan zie ik er geregeld wel een paard dat ik denk: volgens mij zou magnesium of vitamine E hier niet misstaan.
Dan is het vooral geruzie met rijden ofzo, en daarbij is het paard standaard dwars in plaats van te bedenken dat er een tekort is bijvoorbeeld.
Ik had na aankoop vrijwel dagelijks een sjaggo pony, maar dat sjaggo zijn betekende niks volgens enkele stalgenoten, mijn gevoel gaf wat anders aan.
Vitamine E erin en binnen drie geen sjaggo pony meer, gestopt en weer sjaggo.
Meerdere keren zo getest en hij heeft het gewoon nodig, maar menigeen zou zeggen dat dat zure gedrag gewoon bij hem hoorde, niet dus.
En dan denk ik: gaan jullie maar lekker goedkoop je pony houden, maar ik luister naar mijn pony en mijn gevoel.
Wat nodig is is nodig, daar beknibbel je niet op.

Dus waar ik soms moe van wordt: paarden die het zogenaamd prima doen op een schep basisbrok en kuil, en je gewoon ziet dat het niet in orde is.
Mensen met paarden die schuren, maar wel vrolijk kuil blijven geven en brok met veel onnodige ballaststoffen blijven geven 'omdat het wel meevalt'.
Dat een gezond paard geen jeuk heeft vergeten ze dan gewoon.
Gelukkig sta ik wat dat betreft nu super, er zit echt een goede voerhandel in de buurt waar ze veel weten van voer en supplementen.
Daar gaan de meesten wel heen, dus ze krijgen daar praktisch altijd het goede mee.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 06:16

[quote="meganx"]Dat paarden maar enkele uren buiten mogen of een paar keer per week nog steeds geen taboe is ... Blijft een eeuwige strijd voor de stallingen waar dat nog zo gebeurd ...

Hier ben ik het ook helemaal mee eens! Zoveel stallen waar de paarden maar Max 4 uur ( of zelfs nog minder) naar buiten gaan..Zou echt verboden moeten worden! Dat betekent 20 uur eenzame opsluiting!! Mensen die dit accepteren hebben m.i echt heel weinig begrepen van het bewegings/ kuddedier het paard! Zoveel stallen die daar mee wegkomen, veel paarden willen houden maar eigenlijk te weinig ruimte hebben! Veel eigenaren die voor hun " eigen" luxe naar een bepaalde stal gaan maar vergeten ( zich compleet niet verdiept hebben) wat voor een paard nou echt belangrijk is. Zo sneu en een paard wat daarvan dus echt de dupe is!

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 06:43

Dat mensen een eigen paard hebben, en maar bar weinig van paarden weten. Glashard dingen beweren die echt niet waar zijn. Als het je hobby is, dan heeft het toch je interesse. Lees dan alsjeblieft een keer een boek ofzo. Ik snap dat gewoon niet.
Zeker weten dat een Fjord kan tölten (bijna goed; ander Scandinavisch land :+ ) is tot daar aan toe maar bepaalde soorten tuig en bitten gebruiken waarvan je de werking niet eens weet, dat vind ik ronduit gevaarlijk...

Mensen waarvan ik me afvraag waarom ze een eigen paard hebben, omdat ze hartstikke bang zijn. Voor wie doe je het dan? Wees dan eerlijk tegen jezelf en je omgeving en zoek een hobby waar je wel blij van wordt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 07:50

Klijntje schreef:
Dat mensen een eigen paard hebben, en maar bar weinig van paarden weten. Glashard dingen beweren die echt niet waar zijn. Als het je hobby is, dan heeft het toch je interesse. Lees dan alsjeblieft een keer een boek ofzo. Ik snap dat gewoon niet.
Zeker weten dat een Fjord kan tölten (bijna goed; ander Scandinavisch land :+ ) is tot daar aan toe maar bepaalde soorten tuig en bitten gebruiken waarvan je de werking niet eens weet, dat vind ik ronduit gevaarlijk...

Mensen waarvan ik me afvraag waarom ze een eigen paard hebben, omdat ze hartstikke bang zijn. Voor wie doe je het dan? Wees dan eerlijk tegen jezelf en je omgeving en zoek een hobby waar je wel blij van wordt.

Jij wil niet weten welke onzin ik af en toe langs hoor komen als marshall van de LRCH. Het is bij de auto's echt geen haar beter :D Datzelfde geldt voor die mensen die wel een dike LR rijden maar zeven kleuren poepen als er een plasje water ligt.......

Je wil niet weten wat voor onzin er soms geschreven wordt over fotografie en camera's, ook hier op Bokt.

Kortom, dat is van alle tijden en bij alle hobby's.

Ik wordt daar niet moe van, ik lig ervan in een deuk.
Ik kan me dat permiteren omdat er in mijn direkte omgeving geen paarden de dupe worden van dit soort gedrag (op eentje na) en verder kan ik niet alle ellende in de paardenwereld op me nemen, sorry voor de paarden die er de dupe van worden.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 07:59

Ik erger me aan paardeneigenaren, die paarden kopen als pakjes suiker.... Wanneer het dier niet voldoet moet ie maar weer verkocht worden.... Of paardeneigenaren die hun trouwe viervoeter op 21 jarige leeftijd nog willen verkopen....
Jammer dat een hoop mensen een paard niet in voor en tegenspoed houden.

moniek21

Re: Waar wordt jij nou moe van in paardenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 08:02

Ik erger me dood aan mensen die zich boven een ander stellen.. " Ik ben beter dan jij " ." Ik heb een beter paard dan jij "
Het gaat er in mijn ogen om dat we plezier hebben in wat we doen... Toch. ( en tuurlijk moet het welzijn wel voorop staan )

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 08:06

Het geroddel op stal en 2 groepen krijgt op een stal. Altijd zeggen dat ze komen helpen , maar dat toch niet komen doen. Nooit klaar staan voor een ander , wel verwachten dat een ander klaar staat voor hun. Mensen die het altijd beter weten dan jijzelf en gelijk willen hebben , terwijl jij veel langer in de paarden zit en zij net om de hoek komen kijken bij het paardenleven . En mensen die dingen gaan bepalen wat je of hoe je het moet doen . Mensen die je paard afkraken want het is een koudbloed.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 08:24

Monmaster schreef:
Ik erger me aan paardeneigenaren, die paarden kopen als pakjes suiker.... Wanneer het dier niet voldoet moet ie maar weer verkocht worden.... Of paardeneigenaren die hun trouwe viervoeter op 21 jarige leeftijd nog willen verkopen....
Jammer dat een hoop mensen een paard niet in voor en tegenspoed houden.

Nou, bedankt. Ik heb een 23-jarige te koop. Weet ik in ieder geval aan wie ik 'm NIET Verkoop.......

0407Tamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 08:30

Moet zeggen dat ik het met monmaster eens ben. Mits er iets is met geld of als je er zelf onmogelijk voor kan zorgen. Naar mijn idee koop je een paard of pony voor het leven. Wanneer je uitgeroeid bent althans.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 08:43

Off topic,maar ik heb een super leuke ruin van toen 20 gekocht om mee rond te hobbelen.Er zijn echt mensen die een ouder paard nog willen kopen.Maar inderdaad een paard van boven de 25 moet gewoon tot de dood blijven.Er kan natuurlijk altijd iets prive gebeuren dat dat niet meer kan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 08:46

Britta31 schreef:
Off topic,maar ik heb een super leuke ruin van toen 20 gekocht om mee rond te hobbelen.Er zijn echt mensen die een ouder paard nog willen kopen.Maar inderdaad een paard van boven de 25 moet gewoon tot de dood blijven.Er kan natuurlijk altijd iets prive gebeuren dat dat niet meer kan.

Waarom?
Waarom zou iemand die hem meer kan bieden dan ik hem niet over mogen nemen?
Wie denkt iemand te zijn om te bepalen wanneer een ander wel of niet z'n paard mag verkopen?

Nu doe je precies datgene waar de meesten zich groen en geel aan ergeren......

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 08:47

Dat medelesssers wel even voor je gaan bepalen hoe je je voelt. Afgelopen maandag stond er een te harde wind om naar buiten te gaan. Ik gaf aan dat ik het wel beter vond om binnen te blijven gezien ik astma heb en dat weer niet lekker is voor m'n longen. Kreeg te horen dat ik me aanstelde en dat ik maar een ventolinnetje moest nemen

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 08:57

ikke schreef:
Britta31 schreef:

Waarom?
Wie denkt iemand te zijn om te bepalen wanneer een ander wel of niet z'n paard mag verkopen?

Paarden die boven een bepaalde leeftijd te koop worden aangeboden ( voor mij boven de 20) daar slaat mn hart altijd een beetje van over..Vind dat zo zielig!
Iets met ethiek ofzo..
Als je er echt niet meer voor kunt zorgen ( weer een ander verhaal) geef em dan weg als daar mogelijkheden voor zijn..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 09:09

pol1 schreef:
ikke schreef:
Waarom?

Paarden die boven een bepaalde leeftijd te koop worden aangeboden ( voor mij boven de 20) daar slaat mn hart altijd een beetje van over..Vind dat zo zielig!
Iets met ethiek ofzo..
Als je er echt niet meer voor kunt zorgen ( weer een ander verhaal) geef em dan weg als daar mogelijkheden voor zijn..

Waarom??

Ik biedt 'm te koop aan voor iemand die 'm meer kan geven dan ik en zolang die persoon niet langs komt, blijft ie lekker staan. Ik kan prima voor 'm zorgen maar als iemand 'm meer kan bieden, ga ik dat niet tegenhouden om ethische flauwekul.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 09:18

Ik word er moe van dat mensen zelfs in een topic als dit hun gelijk proberen te halen :-)...

Maar serieus: ik word vooral moe van extreme opvattingen en gebrek aan respect voor andere ideeën, met name als het gaat over paardenwelzijn. Het betekent ook dat je erg voorzichtig moet zijn met wat je zegt, omdat het lijkt alsof er altijd wel iemand is die er een verkeerde draai aan weet te geven (lees: dat je je paard eigenlijk mishandelt).

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 09:19

Dat mag jij vinden ikke... Maar ethiek is zelden flauwekul!
Je komt als zeer ongevoelig over..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 10:26

Sorry, maar als Ikke haar paard op die leeftijd wil verkopen, dat heeft daar niemand iets over te zeggen. Dat bedoel ik nu met bemoeizucht van mensen. Doe met jou eigen paard wat je wil en volg daarbij je eigen pad, maar hou op met anderen te zeggen hoe zij het moeten doen.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 10:36

ik denk dat een gebrek aan kennis in combinatie met arrogantie toch het meest irritante vind. vroeger zei ik er wat van, tegenwoordig laat ik ze gewoon hun paard de kreukels in rijden. niet meer mijn probleem.

ik vind dat je op zijn minst een openstaande lerende houding moet aannemen als je paardeneigenaar bent. dit in de breedste zin van het word. op voeding, training, huisvesting, overage verzorging, harnachement, etc.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 10:40

pol1 schreef:
Dat mag jij vinden ikke... Maar ethiek is zelden flauwekul!
Je komt als zeer ongevoelig over..

:roll: Drop it

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 10:45

- dat mensen met paarden niet snappen dat meer ruimte / meer voer/ meer aandacht automatisch betekend: meer geld.....

en vervolgens weigeren meer geld uit te geven voor een beter welzijn, maar wel door blijven zeuren over te kleine weides, stallen, voer etc....

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 10:50

0407Tamar schreef:
Moet zeggen dat ik het met monmaster eens ben. Mits er iets is met geld of als je er zelf onmogelijk voor kan zorgen. Naar mijn idee koop je een paard of pony voor het leven. Wanneer je uitgeroeid bent althans.

en hoe kan een uitgeroeid persoon nou nog een paard kopen? Post Mortem?

En hoe komt een uitgegroeid persoon nou aan een paard als je hem niet van anderen mag kopen omdat die ander het paard voor het leven heeft?

@ Ikke, ik krijg ook vaak de kriebels als ik oudere paarden te koop zie staan. Veroordelend, ik weet het. ben ook blij met jouw antwoord, geeft toch weer even een andere kijk op de zaak. Dus dank daarvoor

0407Tamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 11:10

Rocamor schreef:
0407Tamar schreef:

en hoe kan een uitgeroeid persoon nou nog een paard kopen? Post Mortem?

En hoe komt een uitgegroeid persoon nou aan een paard als je hem niet van anderen mag kopen omdat die ander het paard

voor het leven heeft?

Er worden nieuwe paardjes geboren? :p tis ofcourse anders als je een handelsstal hebt. Maar als je als particulier een pony koopt voor je kind of iets dergelijks. Vind ik dat je niet bij elk bokje of als ie een beetje te moeilijk is verkocht word.
@ Ikke, ik krijg ook vaak de kriebels als ik oudere paarden te koop zie staan. Veroordelend, ik weet het. ben ook blij met jouw antwoord, geeft toch weer even een andere kijk op de zaak. Dus dank daarvoor

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 11:19

Chasey schreef:
Oh ik vind grondwerk helemaal niet zo'n raar woord. Je bent toch vanaf de grond aan het werken met je paard? Je werkt aan de relatie tussen mens en dier. :D

Omschrijf dat dan :)

Voorbeeld zonder aan paarden te denken.
Meisje tegen vriendin.
"ik heb toch zo lekker gegrond werkt met mezelf"
Vriendin: " wat heb je dan gedaan?"
Meisje tien kilometer gewandeld.

Dag daarna.
Meisje "ik hen weer zo lekker gegrond werkt"
Vriendin. " ooh weer lekker gewandeld"
Meisje: " nee vandaag heb ik vijf kilometer hard gelopen"
Vriendin : :? :?
Meisje: " ja beide doe je toch op de grond".

Zoiets dus.
Benoem wat je doet.
De ene dag longeer je hem. De andere dag ga je wandelen. Beide totaal wat anders.
En als je paard vervelend was met naar de wei brengen en je hem een pas achterwaarts hebt gezet heb je niet gegrond werkt. Nee ben je bezig met je paard opvoeden.