Pony bereden door onbekend meisje.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mando

Re: Pony bereden door onbekend meisje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 21:46

Ik zou ook even meisje 2 op een afstand houden tot deze kwestie is opgelost
Je kan dit eerlijk aangeven zaterdag naar haar ouders en het meisje toe die zullen hier wel begrip in tonen gezien de reacties.

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 21:46

Wat een verhaal!!
En goed gehandeld, wat een lef ook om zomaar een weiland te betreden en dat op die leeftijd.
Sterkte voor de pony en dikke knuf voor jullie beide.

Lanolynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 21:47

Ik maak me niet zon zorgen over dat die dierenartsrekening enz niet verhaald kunnen worden omdat meisje 2 nu wel welkom is, zij en haar ouders kunnen immers vertellen dat dat na de hele situatie zo is en dat zal ook op het contract komen te staan. Die aangifte van mishandeling blijft, meisje 2 zal echter wel medeplichtig zijn omdat ze de pony vast hield, maar voor haar zijn er waarschijnlijk verzachtende omstandigheden aldus de meneer van de rechtsbijstand, die zijn donderdagavond voor me opofferde :)

HuppeltjeZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 21:49

Ik zie dat je in België woont, het artikel dat gebruikt wordt bij buitencontractuele aansprakelijkheid is 1382 BW en daarin gaat het over "fout, schade en oorzakelijk verband". Er zijn twee kanten:

Dat meisje tegen jou:
Fout: ??? (het was haar eigen fout)
Schade: haar gebroken been
Oorzakelijk verband: ??? (er is geen fout van jou volgens mij, dus ook geen oorzakelijk verband)

Jij tegen het meisje:
Fout: meisje is op je pony gaan zitten zonder toestemming (op jouw erf)
Schade: de medische toestand van jouw pony
Oorzakelijk verband: zonder dat zij aan jouw pony had zitten kloten, had jouw pony nu geen medische klachten gehad

-> ziet er dus naar uit dat jij een veel betere zaak hebt :)
Verder wil ik nog zeggen dat je het wel goed aanpakt!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 21:50

Top dat je al een prof hebt ingeschakeld. Die weten vast meer als ons bokkers (uitzonderingen daargelaten).

Toralone

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 21:50

Wat een verhaal... Ik heb ook een hoop (stomme/domme) dingen gedaan als puber, maar deze staat niet in het rijtje... Ik weet ook niet hoe ik zou hebben gereageerd als het mij was overkomen..

Wat ik nog wel even wil zeggen: als dat ene meisje haar been heeft gebroken en is geopereerd heb ze goed gek gedaan, ben 100en keren van paarden gevallen en gelanceerd die veel groter waren, nooit wat gebroken, enkel mijn hondje van 14kg die het been onder mij vandaan heeft gelopen is dat gelukt, enkel te breken :x

Heel veel sterkte morgen met de aangifte en het vervolg van deze ellende...

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 21:51

Ik ga koken van dit soort mensen ... de arrogantie en het lef -:(-
Heel sneu voor het beleefde meisje dat ze zo een flut vriendin heeft ...

En wauw wat ben jij een goed persoon, heel veel succes komende tijd hiermee :)

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 21:51

Lanolynn schreef:
Toen kwam die moeder met een foto van mijn pony, met zijn wintervacht, in de stromende regen, en je raad het al, zijn enorm zielige puppyblik. Dus die pony was wel degelijk verwaarlosd en ze hadden ook de dierenbescherming gebeld vandaag dat hij ook gevaarlijk was en dat hij maar beter afgemaakt kon worden...

Dus in de regen staan is mishandeling/verwaarlosing.. Maar op een 2 jarige zitten waarbij persoon ook nog te groot en veel te zwaar is is geen mishandeling? :?

Logisch. Heel logisch.. :roll:

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 21:53

Hoe groter het paard hoe meer tijd je hebt om je val te breken he ;)

Als ik hier van de reuzen afval +1.65 dan heb ik niks
Donder ik van n D pony af heb ik vanalles en nog wat
Doe africhten en corrigeren voor de informatie
Al ben ik al heel wat jaren niet meer gevallen *klop klop*
Je hoeft maar verkeerd terecht te komen en die kans acht ik groter op z'n mini dan een groot paard
Even heel off-topic natuurlijk

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 21:56

Als je struikeld kun je al wat breken. Grootte van het paard zegt daar dus niets over

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 21:57

Ts wat doe jij dat knap.
En wat er tokkie die moeder. Ongelooflijk.

Dat lieve meisje is mooi wat je er voor doet.
Maar echt haar zonde overdenken hoeft ze zo ook niet.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 22:00

Pff wat een verhaal!

Zit het allemaal met grote verbazing te lezen.
Hoop dat alles goed komt met je pony.
En dat de zaak ook goed verloopt.
Wat een situatie!

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 22:03

Goed dat ja al zoveel info hebt. Hopelijk brengt dit al wat rust in je hoofd. Je staat sterk op wettelijk vlak. Ik hoop van harte dat je pony er niets aan over houdt! :n

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 22:14

Wauw, heb dit met open mond zitten lezen. Wat een vreselijk mens zeg, die moeder van dat brutale kind. Wat een plaat voor dr kop. Jeetje.

Jij bent iig goed bezig. Succes verder en hopelijk loopt het allemaal goed af!
Laatst bijgewerkt door Thesserd op 19-05-16 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 22:16

Met verbazing je verhaal gelezen. Heb zeer veel respect voor hoe je dit op gepakt hebt! Wel zou ik met de ouders van t meisje(excuses aanbood) overleggen om het contact pas te openen na dat de zaak gesloten is, zo krijg je geen belangen strengeling conflict!

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 22:17

TS, echt top dat je dat andere meisje een kans geeft!
En die moeder van het andere kind.... mijn god :x

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 22:27

Knap hoor Ts dat je zo rustig bent gebleven.
En dat kind dat haar been heeft gebroken: eigen schuld, moet ze maar van andermans spullen afblijven.
Ik hoop dat ze hier van geleerd heeft, en het niet ergens anders meer doet.

Ninetales

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 22:31

Jemig wat een verhaal.
Het lef om zomaar op andermans pony te gaan zitten. En die ouders dat ze nog schade vergoeding durven te vragen ook.
Heel veel sterkte met de verdere afwikkeling Ik hoop dat het met je pony helemaal goed komt.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 22:42

WTF...heb echt mn kaak van de grond moeten rapen....die moeder, dan heb je geen bord voor je kop maar een berlijnse muur!
Goed dat je aangifte hebt gedaan! Bar weinig medelijden met dat kind (karma is a bitch)

Heel veel beterschap voor je pony!

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 22:44

jeetje mina , het andere eerder genoemde topic volg ik ook stilletjes , maar hier valt m'n mond helemaal van open.

eerlijk waar wat bezielt die meiden :?
ik moet er toch niet achter komen dat ze aan mijn paard zitten, dan word ik gevaarlijk denk ik :o (sowieso zijn mijn dieren m'n allesies en meer waard dan ikzelf.)
buiten dat mijn merrie in de hengstigheidsperiode ook niet de makkelijkste is (110% pismerrie, gaat voor de shet merries op d'r knieen :+ )

ik vind het overigens tof van je dat meisje 2 nog wel een kans krijgt _/-\o_

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 22:53

Wow zo rustig zou ik dan niet handelen als iemand op mijn mini ging zitten, ik zal hier maar niet zetten wat er dan zou gebeuren met diegene dat spreekt voor zich denk ik... Wel leuk voor het andere meisje dat ze je dan mag helpen. Wel uitkijken dat ze over een tijd toch niet weer bevriend raken en dat dat andere meisje dan ook weer meegaat.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 22:54

Wauw TS, echt een diepe buiging en zwaar respect voor jou. Wat ga je hier goed mee om. Dit zijn echt van die dingen, ik krijg er de rillingen van. Lekker iedereen optrommelen hoor, verzekering, rechtsbijstand, politie en dierenarts. Je staat volkomen in je recht.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 22:55

Lanolynn schreef:
Over dat andere meisje, die is netjes met haar ouders sorry komen zeggen telijk nadat het meisje met de breuk weg was. Ze vertelde dat dat meisje haar enige vriendin was en dat ze geen nee durfde zeggen. Ook haar ouders schaamden zich rot en hebben 1000 keer sorry gezegd. Nu ben ik de beroertste niet en heb gevraagd of het meisje nog even bij de pony's wilde kijken en dat wilde ze heel graag. Eenmaal op stal kwamen de tranen dat ze graag naar de manege wilde maar dat het geld er niet voor was. Dat contrast ook tussen die twee meiden. Mijn hart brak en ik heb haar gevraagd of ze me zaterdag wil komen helpen met het verzorgen van de pony's, dat kind gaf licht joh, geeft me weer hoop in de mensheid.

Met die mevrouw is het laatste woord nog niet gesproken, ben maar vast op zoek naar een advocaat -O-

Dierenarts is toevallig vorige week ng langs geweest voor de jaarlijkse gebitscontrole

Die weten gelukkig wel hoe het hoort. Jammer van die andere; die heeft het duidelijk niet van een vreemde (na je gesprek met de moeder).

Vind het heel knap dat je zo rustig bent gebleven. Denk niet dat ik dat gekund had als die muts zo tegen me tekeer was gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 23:20

Wauw, ts wat handel jij tof zeg!

Het gesprek, maar ook dat je ze aangeeft bij de politie en het ene meisje een tweede kans geeft.

Wat hoop ik dat de meid (zonder gebroken been) die met haar 'vriendin' mee was over een tijdje een echte vriendin heeft! Want de ander (met gebroken been) kun je geen vriendin noemen :n
En wat is die moeder een lui en verwend nest :wow:

Ik weet zelf helaas van een aantal jaar geleden hoe het is als je enigste vriendin geen vriendin is.. En ik moest even slikken toen ik las dat je haar een tweede kans geeft. Ik heb zelf nooit zoiets gedaan, maar kan me heel goed voorstellen hoe die meid zich voelt..

Succes!
Zet alles op papier, en hopelijk heeft je pony er op lange termijn geen last van.

Annelien92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 23:26

Ik moet toch ook even inspringen.
Hele nare situatie, vooral voor jou en je paardje. Ik zou je graag willen helpen. Ik werk bij een verzekering en beoordeel o.a. de verhaalzaken. Helaas, moet ik je wel vertellen dat bij verhaalzaken m.b.t. dieren jij altijd de eindverantwoordelijke bent. Met toestemming of zonder.
Om de situatie even te schetsen uit iets wat ik zelf heb meegemaakt en op een heel ander gebied, maar hetzelfde idee. Ik rijd in mijn auto en zie enkele meters voor mij een fietser. Alles gaat goed, tot de fietser besluit zijn stuur op het laatste moment om te gooien en zichzelf op mijn motorkap parkeert. Is dit mijn schuld? Nee. Wie kan betalen? Ik.
Dit is natuurlijk een hele andere situatie dan waar jij je nu in bevindt, maar het idee is helaas het zelfde. Eigenaren van dieren zijn altijd eindverantwoordelijk. Ook wanneer je bijvoorbeeld met je hond loopt, iemand schopt je hond en hij bijt terug.
Het enige voordeel bij jou op dit moment is dat het iemand onder de 18 is geweest. Dan kan moeder zeggen dat je het eigen risico moet betalen, maar mensen onder de 18 zijn zowel vrijgesteld van het eigen risico als van de maandelijkse premie die zij moeten betalen. Die kosten die op eventueel op jou verhaald kunnen worden zullen dus gedekt worden door jou eigen verzekering. Tenminste, dat is wat ik in het dagelijkse praktijk zie.
Wat betreft de kosten van je paard weet ik niet. Ik werk voor een zorgverzekering dus daarmee kan ik je helpen en advies geven. Je rechtsbijstandverzekering inzetten kan nooit kwaad.