[VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Madje1992

Re: [VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 18:03

En hoe gaat het met Zara?

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-16 19:42

Tot nu toe gaan we lekker! Vandaag heel intensief gereden, veel overgangen geoefend. Vooral stap-draf en draf-stap. Halthouden ook meegepakt en tempowisselingen. Ook voltes openen en sluiten, want dat vindt ze ook heel moeilijk.

Morgen hebben we weer onze eerste les en ik zorg dat er veel gefilmd wordt! :D

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 14:36

klinkt goed. Ben benieuwd hoe de les eruit ziet.

brittms

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 21:00

Wauw wat een mooi verschil al! Ontzettend leuk paardje <3

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-16 18:21

Les ging helaas niet door omdat de bak keihard bevroren was -O- Het is hier -8 geweest, dus we durfden het niet aan. Dit weekend een nieuwe poging wagen! Afgelopen zaterdag hebben we voor het laatst gereden, gisteren alleen wat foto's gemaakt en vanavond wil ik haar nog even longeren. Ik heb helaas de energie even niet om vanavond te rijden, maar ben de hele week vrij dus komt goed!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze week ga ik ook even de zadelmaker regelen, kussens moeten echt opgevuld worden! We gaan ook gelijk even oriënteren voor een springzadel, dus ik ben benieuwd. Budget is niet oneindig, dus het zal een simpel zadel worden denk ik. Maar het heeft geen haast uiteraard! Ook moet ik nog even een afspraak maken met de osteopaat voor de jaarlijkse check en de hoefsmid wordt ook weer eens tijd voor :+

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 20:06

Deze week ging de les wel door, was heel fijn om weer wat commentaar te krijgen! Nu heb ik weer genoeg stof om de komende week/2 weken te trainen :j We hebben voornamelijk geoefend met achtjes rijden en ontspanning en buiging in draf. Daarna hebben we het halthouden ook nog even geoefend. Verder veel commentaar/tips over mijn houding en rijden gekregen zodat ik daar mee kan oefenen. Galop hebben we nog niet gedaan, moet zeggen dat ik dat zelf ook nog niet enorm belangrijk vind. Als de stap en draf 100% is en mijn houding is beter (bewuster), dan kunnen we makkelijker aan de galop beginnen. Ik moet zelf ook nog wat meer leren om te durven rijden, soms ben ik gewoon té voorzichtig met haar en daar maakt ze misbruik van :=

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 12:12

Fijn dat de les zo goed ging en dat jullie weer wat dingen hebben om aan te werken!

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 20:17

Altijd fijn om te weten waar je aan moet werken. Het ziet er netjes uit.
Klinkt als iets dat met hard werken vast goed komt

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 20:29

Anneloree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 23:30

wauw wat zijn jullie goed bezig!! ik vind het vooral fijn om te lezen dat je de tijd met haar genomen hebt en der niet weer verkocht hebt! ik ga ook volgen :)

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-17 15:03

Al een tijdje geen update meer geplaatst. Het is inmiddels alweer 8 januari, over 4 dagen heb ik Zara exact een jaar. Best gek eigenlijk dat de tijd zo snel is gegaan! Daarom heb ik een video gemaakt met beelden over het hele jaar. Het blijft moeilijk om exact weer te geven wat er is gebeurd, dus voor kijkers zullen er veel vragen zijn. Helaas heb ik ook geen beelden van bijvoorbeeld flippende Zara of dat we hangen/zitten/stapjes zetten etc. Toch heb ik het idee dat je de voortgang best goed kan zien in deze video.

Daarnaast zitten we nu even in een dip. Ze protesteert onwijs onder het zadel, dus voorlopig even geen rijden met zadel. Zaterdag 14 januari komt de osteopaat voor een check. Daarna ga ik direct een afspraak maken om met zadel en paard naar Country Mill te gaan. Als alles gecheckt is en ze doet nog zo, dan weten we dat het kliergedrag is om onder het werk uit te komen. Het is en blijft een merrie he :+

We zijn laatst ook even op een andere locatie geweest. Dit vond ze best wel heel spannend, maar behalve een beetje enthousiast zijn en dribbelen, was ze ontzettend braaf. We hebben daar in de binnenbak wat rondjes aan de hand gestapt tot ze relaxed was. Zo gaat ze het associëren met iets leuks in plaats van stress of angst :) Op het terrein kwamen we ook nog bladblazers en quads tegen en vervolgens een stallengang met paarden in open stallen. Goede oefening dus :P

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 22:01

Dat gaat inderdaad erg snel. Gek dat dat al weer bijna een jaar geleden is.
Hopelijk komen jullie snel uit de dip. En kun je het protest oplossen.

Dat is inderdaad een goede oefening. Kun je niet vaak genoeg oefenen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 22:11

Goed dat je haar medisch laat checken. In mijn optiek gebruikt ze haar rug slecht,en is dat niet echt verandert. Bij twijfel zijn foto's misschien verstandig.
Duim voor jullie.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 12:26

1.5 maand geen update gegeven, dus hier ben ik weer :P In de tussentijd is ze gecheckt door de osteopaat en had ze twee blokkades die nu verholpen zijn. Daarna hebben we de training zonder zadel opgepakt en dat ging de afgelopen tijd erg goed. Steeds minder protest en ze liep weer fijn door.

Afgelopen zaterdag zijn wij dus naar Country Mill geweest voor een zadelcheck. Zara vond het allemaal heel spannend, maar ze heeft zich top gedragen. Zelfs een uur op de trailer vond ze prima, maar ze kwam er toch zwetend vanaf. Geeft niks natuurlijk :) We hebben daar 20 minuten rondgestapt om te wennen aan de omgeving en daarna zijn we begonnen aan het consult. Dat vond ze wel best eng, omdat ze natuurlijk aan haar moesten voelen etc. Mijn oude zadel hebben we erop gelegd en de zadelpasser zei gelijk, bij een paard zonder rijtechnische problemen of probleemgebieden in de rug dan was dat zadel prima geweest. Maar omdat ze dus snel vast zit in de rug en nogal een verleden heeft, hebben we besloten om te kijken naar een ander zadel. Hij heeft er 2 op gelegd om te kijken hoe die liggen en 1 daarvan heb ik getest. Wonder boven wonder heb ik daar gewoon ontspannen kunnen rijden! Ze liep super onder dat ene zadel en ik kon zelfs een poging doen tot galop zonder hard protest, al kwam de galop er niet van, maar we hebben het geprobeerd :+ In overleg dus besloten om mijn zadel in te ruilen op het nieuwe zadel.

Dus.. Wij hebben nu een gloednieuw zadel! Massimo Dressuur II in 16.5 en zwart met bruin. Deze scheelt ongeveer 4-5 cm in lengte op de rug vergeleken met mijn oude zadel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zadelpasser was zeer te spreken over haar bewegingen en hoe ze liep, dus dat is heel fijn. De rug blijft een aandachtspuntje en mag nog soepeler worden volgens hem. Dit moeten we rijtechnisch gaan oplossen en hij heeft mij wat massagetechnieken geleerd om de rugspieren los te masseren. Dat vindt ze erg lekker overigens :+ Het rijden daar bij Country Mill oogde heel relaxed en fijn volgens de aanwezige mensen.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 12:48

Minder leuke update #)

Afgelopen weken toonde ze wat symptomen die ik niet vertrouwde, van kieskeurig eten tot heftige pijnreactie als je de buik aanraakte. Rijden is er dus ook niet van gekomen. Omdat ik het niet vertrouwde, heb ik de dierenarts gebeld. Daar werd me geadviseerd om toch een gastroscopie te laten doen om de maag te controleren. Dus gelijk een afspraak gemaakt en gisteren om 10:00 moesten we op de kliniek zijn. Ik moest halsoverkop vervoer regelen, maar het is allemaal gelukt. Het is maar een kwartiertje rijden naar de kliniek, dus dat scheelt. Ze vond het wel interessant daar binnen. Ze werd gesedeerd en daarna kreeg ze de gastroscopie. Ze heeft zich netjes gedragen, maar helaas toch minder goed nieuws. Ze blijkt maagzweren te hebben, dus vandaar de symptomen die ik niet vertrouwde. Ik ben heel blij dat ik de dierenarts toch gebeld heb! Een duur grapje, maar alles voor mijn paard. Ze staat nu op GastroGard en heeft ook gelijk ontworming gekregen. Daarnaast hebben we direct een slowfeeder geregeld zodat ze de hele dag door toegang tot hooi heeft, ze staat nu op een apart stuk met haar slowfeeder.

Helaas is dat nog een klein probleempje op onze stal. De staleigenaar wil geen hooi in de paddock, omdat het hooi dan waarschijnlijk in het zand komt en de drainage gaat verstoppen. Hij vindt ook dat ze niks tekort komen omdat ze verder genoeg te eten krijgen. Helaas.. Zara is nu op het aparte stuk dus een soort experiment om te kijken hoeveel hooi ze knoeit met de slowfeeder kliko. In de zomer staan ze 24/7 op de wei op deze stal, dus dan is er gelukkig geen probleem. De wintermaanden zijn helaas wel een probleem voor ons, omdat ze dan de hele dag op de paddock staan zonder hooi dus. Ze staan dan zeker van 8:00 tot 16:00 buiten.. Gelukkig ben ik er overdag vaak wel, waardoor ze dan hooi krijgt op de poetsplaats. Toch vind ik dit een enorm risico, zeker nu ze dus al maagzweren blijkt te hebben ;( Staleigenaar lijkt het risico niet in te zien, dus de vraag is maar of we hem ooit kunnen overtuigen.

Ze mocht natuurlijk ook even op de weegschaal om te kijken hoeveel ze weegt. Ik had werkelijk geen idee, maar ik wist dat het niet veel kon zijn. Inderdaad.. Slechts 320kg _O- Perfect op gewicht.

Na de gastroscopie
Afbeelding

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 16:05

Massimo dressuur II heb ik ook gehad. Heerlijk zadel.

Maar dat is inderdaad een minder leuke update. Dat is dan inderdaad een probleem voor je als de staleigenaar daar niks aan wil veranderen. Vooral aangezien het bekent is dat paarden de gehele dag door moeten eten.
En het is geen optie om eventueel voor de wintermaanden ergens anders te staan?

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 16:30

Ja we zijn nu allerlei oplossingen aan het bedenken. Voor nu is er tijdelijk een oplossing met slowfeeder op het aparte stuk. Maar dit kan natuurlijk niet altijd, ze staat nu ook alleen en het is niet zo'n handig stuk om te staan. Het is even afwachten wat de staleigenaar vindt van onze slowfeeders, eventueel een klein stukje betegelen zodat je het hooi makkelijk kan opruimen en dan zou het opgelost zijn. Het is een beste man en hij bedoelt het niet verkeerd, maar hij ziet gewoon het risico niet in van een paard wat 8 uur zonder eten staat -O- Mijn vader is een goede vriend van hem, dus misschien kan hij hem ompraten.

Afbeelding
Afbeelding

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 16:38

Balen Britt! Dat is de reden waarom ik Bjuut ben gaan bijvoeren in de middag. Nu scheelt het nog dat die haar stro kan opeten maar die van jou staat op zand. Zou toch denken aan het welzijn van Zara als Bart besluit dat dit geen optie is.
Waar ze nu staat is inderdaad niet zo praktisch zie ik. :+
Hoop dat ze snel het land weer op kan haha.

Houd er rekening mee dat ze de eerste periode flink in gewicht kan toenemen omdat er ineens altijd eten is, eten moet op! Later gaat ze snappen dat het eten niet weg gaat en dat vol ook vol is.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 16:40

Ik voerde haar sowieso al extra hooi als ik er was natuurlijk, maar ik kan niet elke dag enkele uren komen om mn paard eten te geven :+ Vanaf april gaan ze het land weer op en vanaf mei meestal 24/7 op de wei.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 16:42

Kunnen we allemaal niet tenzij we werkloos zijn en op stal wonen :')

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-17 19:14

Even gekopieerd vanuit een ander topic:

Vandaag was het zo ontzettend mooi weer! Ik had wat balkjes en een mini kruisje neergezet, circa 20 centimeter. Eerst even gelongeerd om de energie eruit te krijgen, maar ze was gewoon lekker relaxed. Daarna maar gewoon opgestapt en gaan rijden, figuren en overgangen. Toen in stap en draf twee balkjes meegepakt en dat vond ze erg leuk. Daarna in stap over het mini kruisje geweest om te kijken hoe ze dat zou doen. Uiteindelijk maar gewoon in draf eropaf gereden en 'gesprongen' _O- Helaas vond ze het niet nodig om echt te springen, want het was natuurlijk veel te laag :roll: Nadat we een paar keer hadden gesprongen was ze echt in een goede bui en ze liep lekker. Toen op de volte maar eens een poging gedaan tot galop. Na wat rondjes heel hard en scheef draven sprong ze zowaar zonder bokken aan in galop! Ik helemaal blij natuurlijk _O- Uiteindelijk totaal 1 volte rechtsom gegaloppeerd en 1 volte linksom, maar in de rechtergalop. Ze is kapot scheef in galop en ze galoppeert bijna binnenstebuiten, maar het belangrijkste is dát ze galoppeert zonder gezeik!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
En natuurlijk belonen voor haar goede gedrag :)) Alles staat op film dus ik ga het vandaag even knippen en bewerken!

En onze eerste keer RIJ-ITP :D [RIJ-ITP] Zonder zadel rijden op Zara met heerlijk weer

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 19:17

Super dat ze het zo braaf deed. Dat scheve komt vast wel goed met al dat harde werk van jullie twee.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 19:19

Stille meelezer, maar is dit voor je stalbaas geen optie?
Afbeelding
Hooinet in palletbox. Weinig geknoei en het beetje hooi wat er wel naast valt, hark je met een bladhark bij elkaar.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-17 19:22

Hilary, dat is ook zeker een goede oplossing! Gelukkig is onze staleigenaar inmiddels overstag en hebben we een aantal hooikliko's in de paddock staan. Hij vond het toch wel een mooi idee en de paarden knoeien heel weinig. Er liggen tegels onder zodat het hooi niet in het zand getrapt wordt.

Zara voelt zich inmiddels echt een stuk beter, dat is duidelijk te merken! Ze staat natuurlijk nog steeds op de medicijnen, maar dat komt helemaal goed.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 19:04

Vandaag is Samantha (Saaams op Bokt) mee geweest naar Zara om foto's te maken! Het was de eerste keer weer met zadel, dus het was even afwachten hoe ze zich ging gedragen. Nou ze heeft zich perfect gedragen en we hebben heel fijn gereden! Lekker figuren, overgangen, balkjes etc. De galop laten we nog even onder het zadel, aankomende zondag hebben we weer les. Ons doel is 6/7 mei een B wedstrijd meepakken!

Afbeelding

Afbeelding

Zara zou Zara niet zijn als ze even moet laten zien hoe je het beste kan protesteren :j
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben heel blij met dit beeld, omdat ze ontspannen loopt. Op dit moment maakt het mij nog niet uit dat ze voorover valt en de grond in loopt, zolang ze maar relaxed en ontspannen is. Vanuit daar kunnen we pas naar een meer evenwichtig paard gaan werken. We doen nu heel veel overgangen en figuren in stap en draf en tot nu toe gaat dat echt ontzettend goed. Af en toe wat protesten, maar dat geeft niet.