Paardenmode van vroeger

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 12:22

Koper schreef:
Ik heb deze winter ook een potstal gehad en Weatherbeeta is het enige merk deken waar mijn ruin in past tot nu toe :+

Ja nu is Weatherbeeta heel gewoon maar toen was dat echt heel bijzonder als je geen canvas deken had!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 12:24

Oh en dan die hele zware originele Nieuw-Zeeland dekens! Zo looiig waren die. En m'n pa maar roepen dat ik er sterk van zou worden om die op de paarden te leggen. Dat gebeurde trouwens bij uitzondering, het moest wel héél koud en nat zijn voordat die dekken tevoorschijn kwamen. Troetelen was er niet bij vroeger. Hooguit voor de wedstrijdpaarden die in een zeer koude periode aan het werk moesten.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 12:24

Nou ben ik nooit ponyruiter geweest. De wedstrijden reed ik met een paard en dan uiteraard laarzen van aigle met zo'n "leren" bovenkantje. Die vond ik zooooo onwijs stoer.

En een plastron onder je jasje. Dat snertding wapperde vaker onder mijn ene oor door, dan dat ie fatsoenlijk onder mijn jasje bleven plakken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 12:25

Ons vorige paard heeft aan die dekens van 10 kilo per stuk (zo zwaar voelden ze wel aan) een bloedhekel aan dekens over gehouden.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 12:26

Olympia96 schreef:
Oh nog wat! Ik had een te grote cap en die werd passend gemaakt met een oude krant :j :D

Op de pony droeg ik 'm braaf elke keer, maar op m'n paard echt alleen met wedstrijden. Nu voel ik me zwaar ongemakkelijk zonder cap :(:) Het kan verkeren haha

Of met z'n soort foam wat tussen de druiven zat bij de groente boer :+

Anne_mieke88

Re: Paardenmode van vroeger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 12:28

Potstal en dekje met de naam van mijn paard heb ik ook hoor hahaha ik ben wat dat betreft ouderwets haha

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 12:36

santana67 schreef:
Wat ik wel vind is dat dat je vroeger "dan praat ik over 1980 ongeveer" met heel de ponyclub op wedstrijd ging. De pony's werden s'morgens in een grote veewagen geladen en op naar de wedstrijd dat was altijd supergezellig.Je bleef heel de dag op het wedstrijdterrein, einde van de dag was er bij een grote wedstrijd vaak een parade met alle deelnemers.Nu is het allemaal naar mijn inziens veel individueler geworden. Of is dit jeugdsentiment......

Inderdaad! Super leuk was dat! Iedereen moedigde elkaar aan en hielp elkaar. En die parade, altijd weer spannend!

Plakband, ribbroeken, speldjes, caps met kwijlbakjes, te grote caps met maandverband er in want dan paste het, vilten dekjes, wollen dekens als dekjes... Jaaaaa dat kennen we nog!

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 12:37

Ik heb mijn eerste lessen in groene regenlaarzen en een ribbelbroek gereden. :=
Afbeelding

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 12:39

Och ja, die wedstrijdvlechtjes afbinden met gekleurd tape, waren net stokjes die vlechten :') ribrijbroek, je frontriem met tape omwikkelen en natuurlijk de nazi-achtige lessen hahaha.(zo, vandaag gaan we eens de hele les in verlichte zit doen). Na elke les je paard ZELF verzorgen. EERST je paard en dan pas jij. Dat was wel weer goed van die tijd. Na elke les poep uit de bak scheppen en hoefslag netjes aanharken. Die vilten sjabrakjes lagen wel altijd in een keer goed.waren je stoten versleten? Dan pakte je de middelste erbij. Oh, springen? Dan kon je zelf van je pony af en met de teugels in een lus om 1 arm balken slepen en de boel opzetten. Dat werd echt niet gedaan ~~}>
Laatst bijgewerkt door farahdiba46 op 18-03-16 12:51, in het totaal 2 keer bewerkt

xmoosjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 12:41

Een rieten gevlochte zweep
En van die michael jackson handschoentjes die lubberde voor op wedstrijd

Smudge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-16 12:48

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 12:50

ik herken ook zowat alles hier haha ik ben begonnen met rijden in 1990/1991 en toen was alles idd zo anders ik heb ook nog bordox bandages liggen hier een bordoux onderlegd hofdtel ik voelde me helemaal hip toen die tijd en je ging gewoon met je zadel en al je meuk op de fiets naar je pony haha

en je zadel paste gewoon op 5 pony's dan deed je je deken gewoon een keer minder of meer dubbelvouwen

heerlijk om aan die tijd terug te denken

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 12:52

Waar ik heb leren rijden deden ze gewoon een wollen deken er tussen om het "passend" te maken. Kun je op de foto die ik geplaatst heb ook wel zien. Vilten dekje in de vorm van het zadel en dan nog een wollen deken voor bij de schoft.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 12:54

Van je meterslange beugelriemen met soms wel 3 of 4 slagen erin. :D
En gaatjes die nooit gelijk waren waardoor je ook bijna nooit gelijk kon zitten met je beugels.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 12:57

De hippe opvolger van het jute dek, het blauwe dek met gele biezen en banden.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 13:10

Pantykous schreef:
Ach wat heerlijk dit topic! Ik woonde in mijn waxjas. Toen de eerste mobiele telefoons kwamen kreeg ik een oude van mijn vader om in geval van nood te bellen. Bij de eerste regenbui al verzopen want in je waxjas zakken ging gewoon een plasje staan. :D

Potstallen en dan na de winter een dag bezig zijn om 1 zo'n kreng leeg te scheppen.

Mijn eerste weatherbeata deken! Donkerblauw met een rode bies en geruite wollen binnenkant. Wat was ik er trots op, van mijn verjaardagsgeld gekocht!

Rubberen Aigle laarzen die je met boterhamzakjes om je voeten aan moest omdat je er anders niet in of uit kwam.

En de clubtrui als je pony reed. Gewone stof als je pech had maar de mazzelpikken hadden zo'n mooie velours trui!

Dat mis ik nog wel eens, alle kids nu met leren laarsjes en dure jasjes. De saamhorigheid is er een beetje uit.

Dat had onze club, en dan ook nog lichtblauw met een witte Polo er onder :o alleen het club dekje was afschuwelijk :')

Oh ja... Die veel te grote kleding.. Rijlaarzen die inderdaad eerst uit vielen en later met boterhamzakjeshulp weet uit moest zien te krijgen omdat ze te klein waren. En ooohwee als je rijbroek te kort werd en je afzaksokken aan had :+ dan moest iemand anders je laarzen uit zien te trekken _O-

Smudge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-16 13:21

Ooh ja! Laarzen met boterham zakjes aan.

Weet nog dat ik dat ook in de Penny als tip las en dat was mijn bijbel natuurlijk. :')
Jammer dat ik ze niet meer heb, was leuk geweest om wat sfeer plaatjes van de jaren 90 Penny te plaatsen.

Meys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 13:24

Oh jeugdsentiment.
Vruuger op concours een beige rijbroek met een witte blouse en een zwarte dikke wollen trui met embleem. Die trui mocht ook absoluut NIET uit ook al vielen de mussen van het dak. Alle pony's gevlochten en vlechtjes afgewerkt met oranje tape. De meiden met lang haar hadden een staart of vlecht met een oranje lint. Bont shabrak en koord singel idd, heb ze beiden nog.
8 tal en 4 tal en parade. De gene die het oudste was mocht voorop.
De vrachtwagen volgepropt met pony's en altijd 2 kids mee op de vrachtwagen om te helpen met in en uit laden.
Pony's de hele dag aan een touw.

Esther_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 13:30

Afbeelding

ongeveer 18 jaar geleden één van mijn eerste paardrij lessen! :D

Of dit echt onder "vroeger" valt is vraag twee haha :D

Marieke33

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 13:32

Heeeeeel herkenbaar Meys!! *\o/*

Zo reed ik in 1990 op concours rond in ons mooie groene clubtenue! :D

Afbeelding

Allemaal bij elkaar nog best een mooi gezicht! *\o/*

Afbeelding

Parade was ieder buiten concours om stipt 14u en iedereen reed mee. Jonge pony's gingen gewoon aan een touwtje mee.
Afbeelding

En we gingen met deze beschermers om....
Afbeelding
Met de hele club op één vrachtwagen op concours!! (oeps hier zelfs zonder beschermers... 8-) ) :+ (Wakker dier bestond nog niet denk ik... :D )
We vochten zowat wie er mee mocht rijden in de grote vrachtwagen! (als je beetje slim was regelde je dat de dag van te voren al stiekem ;) )

Afbeelding

Op concours stonden de pony's allemaal op club gesorteerd aan een dikke gespannen kabel gebonden. En daar stond je dan achter met de tuigwagen waarin alle zadels en hoofdstellen lagen. En die werd meteen omgebouwd tot soort tent.... leek net een grote camping. *\o/* Samen uit, samen thuis was het motto en we vertrokken vaak om 8u en waren dan met een beetje geluk rond 17.30u/18u weer thuis.

Afbeelding

Afbeelding

En ik denk nog heel vaak: Die goeie ouwe bere gezellige tijd... :D :D :D

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 13:52

Nog wat foto's gevonden hahaha.
M'n eerste Rambo deken, dat was nog echt uniek in '90Afbeelding
Afbeelding

En in '90 stapte ik ook gewoon zonder cap op mijn toekomstige paard. Hier nog bij het Fjordenpaard waar ze vandaag de dag nog steeds met halster ipv hoofdstel rijden
En met vilten schabrak ;-)

Afbeelding
Afbeelding

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 13:58

Ik weet nog dat ik jaren terug met een vriendinnetje meeging naar haar manege. Ik had net leren rijlaarzen, en de kinderen kwamen serieus kijken om mijn laarzen te bewonderen, haha!
Ben zelf nooit lid geweest van een manege, dus ik heb dat allemaal een beetje gemist. Maar mijn eerste rijbroeken waren inderdaad van die ribstof.

De lage neusriem die je eerder veel zag zie je bijna niet meer.

En inderdaad de caps! Iedereen is tegenwoordig een paddenstoel. De oude caps waren naar mijn mening wel mooier. Misschien minder veilig, maar wel minder lelijk, haha!

shoes

Ik kan me ook herinneren dat begin jaren 90 alle bruine tuig verbannen werd. De gekleurde stoffen wintec zadels helemaal hot waren. Dus zwart met fuchsia, zwart/blauw, zwart/groen gecombineerd met mijn paarse ribbroek, blauwe waxjas en trui van de herenafdeling. Zeg nou zelf, helemaal the bomb!
Laatst bijgewerkt door shoes op 18-03-16 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Nobel01

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 14:09

Ik heb ook nog mijn corduroy groene rijbroek en mijn rubberlaarzen met groene voering :D

Mijn champignon cap heb ik ook nog, die was na een val op de bakrand kapot gegaan maar hebben we gewoon hersteld met lijm := Toen waren we nog minder bezig met dat soort dingen.

Tegenwoordig draag ik altijd mijn cap, ook op de wagen. Hier in België is dat niet zo vanzelfsprekend, zo'n 90% van de menners draagt geen cap.