EquiDay 2016, kom jij ook?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 10:46

wat ik opvallend vond was dat de vrouw met het onbeteugeld springen sporen droeg, en het paard had ijzers onder.. heb meerdere paarden gezien met ijzers onder...

No_No

Re: EquiDay 2016, kom jij ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 11:01

Die vrouw rijd ook gewone wedstrijden ;) een paar jaar geleden heeft ze hier een hele cross Tuigloos gereden. Dus ijzers zijn dan niet heel gek toch? Er liepen meer paarden op ijzers.
De sporen had ik persoonlijk ook thuis gelaten maar dat terzijde

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 11:12

Gilbey schreef:
Jackytje schreef:
.....

Tot slot was de Wifi verschrikkelijk in hal 3. Ons pinautomaatje konden we dus ook niet gebruiken.Zonde, want als standhouder maak je dan wel minder winst.

In hal 1 was het ook lastig op die wifi te komen dus heb snel van mijn telefoon een hotspot gemaakt en de pin daarop aangesloten.
(Ik heb mijn pin op mijn tablet draaien en niet op mijn telefoon)

Wel leuk dat je aan het begin nog een rondje hebt kunnen doen en dat je nog even langs kwam.
Ik ben niet meer rond kunnen gaan helaas.

Dat is slim idd :)* Bij ons lukte het echt niet. Meerdere keren geprobeerd maar Wifi viel constant uit. Mij is het niet eens gelukt om de Wifi te gebruiken. Ik heb gelukkig inderdaad wel nog kunnen rondlopen - scheelt enorm als je met 4 aan één stand staat, kan je eens afwisselen en rustig eten/rondkijken. Vond het jammer dat je niet meer langs kon komen!

Goh ja, dat er mensen met sporen, bit en ijzers reden is natuurlijk wat tegenstrijdig op een evenement als Equiday waar men juist het tegenovergestelde wil gaan promoten.. Maar dat geldt ook voor standhouders die gewoon hoofdstellen met gecombineerde neusriem verkochten, etc. Ik maak er geen drama over, maar vind het ergens wel een beetje jammer.

Zo ook een meisje die zeer geïnteresseerd uitleg kwam vragen over het Nurtural hoofdstel en die plots vroeg of er ook een bit aan kon. Euhm.. nee? 'Oh, dan ben ik niet meer geïnteresseerd' en sloot het gesprek een beetje bot af. :?

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 11:30

Ik kreeg ook de vraag of er ook gewone hoofdstellen gemaakt werden van biothane.
Uuuhhh ja en ik heb ze in de winkel wel maar door de aard van het evenement heb ik die niet mee genomen.
Ach ja zo kiest ieder zijn eigen ding

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 11:49

Aan de andere kant: ze willen een paardvriendelijk evenement.
Paardvriendelijk kan imo met of zonder bit, met of zonder sporen, met of zonder ijzers en ga zo nog maar even door.
Vriendelijk met je paard omgaan.
Ik ben ervan overtuigd dat een "standaard" optoming met een vriendelijke ruiter minder schade aanricht dan iemand die bijvoorbeeld constant rukjes geeft aan een touwhalster e.d.

Standhoudster van Cranio Paard (met wie ik meereed naar Equiday) vertelde nog hoe fijn ze het vond dat regulier en 'alternatief' steeds meer bij elkaar komt en er minder tweestrijd is.

Wat is de naam van Marieke van Velzen (toch? Van onbeteugeld) hier op Bokt? Dan pb ik haar even :)

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 12:34

Ik moet trouwens zeggen dat ik Marion Alblas ook heel teleurstellend vond.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 13:11

x_Heidi schreef:
De stelling was inderdaad erg slecht, omdat ze perse naar het drukke publiek wilde blijven kijken.. Uiteindelijk heeft ze ook nog stukjes recht gelopen.

Mijn vader ik vonden het super goed van je dat je lekker bleef lachen en gewoon doorging! :D Ookal ging het niet zo lekker, ach joh jullie hebben je best gedaan!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 14:03

Ik ben gister een stomme doos geweest }:) }:) 8)7 8)7 }:) }:)

Ik had 5 liter Omega Gold gewonnen bij de paardenrogist en heb de eind van de middag opgehaald.
Daarna ben ik nog even bij de stand van equiplay geweest voor een vraag waarna we naar de auto zijn gegaan. het kan ook zijn dat hij op de parkeerplaats s blijven staan toen ik hem ff neer heb gezet om de auto sleutel te zoeken en alles in te laden.

Equiplay heeft inmiddels een mail van mij of zij de jerrycan hebben gevonden.

Mijn auto stond vanaf het terrein komende over de 'brug' rechts aan de kant van het slootje. Een grijze Aygo nieuw model voor diegene die zijn auto naast mijn auto had gezet.

Mocht er toevallig iemand zijn..... <3

Babsding

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 16:06

xyzutu2 schreef:
Wat leuk dat jouw pony meedeed, dat was ook zo'n leuk beestje om te zien. :j Ook lekker cool na de eerste rondjes en ook mooi om te zien dat hij echt meedacht met de oefening zoals bij het hek. Je zag er echt niet aan af dat hij twintig was. +:)+

Het strodorp vond ik ook erg geslaagd, veel afwisseling, leuke stands en de stands hadden ook genoeg ruimte (behalve misschien aan de zijkanten van de 3e hal als er een show was). Wel vond ik het raar dat ze dan een zadelstand buiten zetten - toevallig was het goed weer, maar als het regent en waait dan baal je wel als daar voor duizenden euro's aan leren zadels in een vochtig tentje ligt te verpieteren.
Dan is een kraampje waar ze plateaus verkopen of gewoon kunststof touwhalsters,sticks en leadropes beter geschikt zoals de kraam van de organisatie zelf veel beter geschikt om buiten onder te brengen, daar kan namelijk niks kapot. :)

Dank je voor het compliment. Komende maand wordt hij 21 en hij gaat nog steeds graag mee :-)

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 16:08

Is dit topic ook bedoeld om foto's te laten zien, of moet ik daarvoor ergens anders zijn? :)

Ilse_1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 17:21

Ik vond de stalletjes heel leuk! Mooie artikelen en je kreeg overal goede uitleg bij :) heel fijn!

De demo's vond ik ook wat amateuristisch en heb een clinic gezien met die mevrouw in de scootmobiel en die vond ik ronduit tenenkrommend.

Denk niet dat ik volgend jaar weer ga helaas.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 17:45

Waarom vond je die tenenkrommend?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 18:15

Perryx schreef:
wat ik opvallend vond was dat de vrouw met het onbeteugeld springen sporen droeg, en het paard had ijzers onder.. heb meerdere paarden gezien met ijzers onder...

Toen mijn zusje en ik in de rij stonden voor de entree zagen we haar (beseften we achteraf) losrijden zonder hoofdstel in de buitenbak ernaast. Zag er heel ontspannen uit, maar mijn zusje zei meteen: 'Dat is zo'n slechte reclame voor rijden zonder hoofdstel; het paard heeft een holle rug en hoge, holle hals met stelling naar buiten, een draf zonder zweefmoment en een viertakt galop, dat is toch alles wat je niet wilt als je op een paardenrug gaat zitten?
Later kwamen we hetzelfde paard tegen in ring 3 (?) waar hij over een steeds hogere hindernis sprong. Technisch gezien is het leuk/knap dat je een paard met alleen een touwtje om de hals over hindernissen heen kunt sturen, maar als dat paard/de ruiter dat niet met correcte stelling, buiging en een actieve rug/halshouding doet dan is dat helemaal nergens reclame voor en zou je zelfs kunnen zeggen dat rijden op die manier ten koste gaat van het paard. Als iemand zo met hoofdstel had rondgereden dan was daar waarschijnlijk wel wat over gezegd, maar zonder hoofdstel maakt de biomechanica ineens niet meer uit?
Daar erger ik me meer aan dan aan het feit dat ze sporen droeg, want om ook iets positiefs te noemen zat ze wel zo stil en onafhankelijk dat ze zich nergens vastklemde met haar benen. _/-\o_

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 18:54

xyzutu2: opvallend is niet direct ergeren of iets dergelijks hè?
Mij viel het op dat ze sporen omhad, maar ik vond niet dat ze die op verkeerde wijze gebruikte, voor zover ik dat in kon schatten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 20:48

Ik had het ook niet over jouw ervaring maar die van mijn zusje, toevallig viel haar iets anders op bij dezelfde ruiter.
Ik heb me ook niet geergerd aan haar spoorgebruik en heb er verder niet bij stilgestaan dat dat 'niet Equiday' zou zijn aangezien er bij de academische rijkunst demo's ook gewoon met bitten en neusriemen met fietskettingen erin verwerkt gewerkt werd.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 20:51

Ik zag wel plekjes waar de sporen zaten op het paard(kan misschien ook het licht zijn geweest oid. Vond ik ook erg jammer indd.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 20:53

Even over de (verkeerd passende/vastgemaakte) optomingen: volgend jaar staat op de planning om eerst een tuigcheck te doen! De hele lage hackamore bij de teugeldrukmeter en de scheve kaptoom waren geen fijne beelden, en niet iets wat Equiday graag op het evenement wil hebben, dit zal dus volgend jaar waarschijnlijk gecheckt worden! :)

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 20:57

Ik heb er zelf geen problemen mee dat men met sporen, bit of whatever rijdt op Equiday (doe ik zelf ook).
Het gaat immers om paardvriendelijk en iemand die met bit of sporen rijdt kan een vriendelijkere manier van rijden hebben dan iemand zonder dat. Het ligt er maar net aan hoe je ermee omgaat. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 21:01

Super! _/-\o_
Het lastige is ook dat die kaptomen die in ogen zitten bij de academische rijkunst en hackamores wel een trend lijken, ook bij 'thuiswerkfoto's' kom je ze namelijk continu tegen. Dus blijkbaar zijn de mensen zelf er echt blind voor. Dan is het dus alleen maar goed dat de organisatie een onafhankelijke blik erop werpt voor ze het paard toelaten in een demo, want nu werd dit voor het publiek dus complete demo's lang 'goedgekeurd'.

Nu alleen nog een dierenarts die ervoor zorgt dat kreupele paarden voor de clinics van deelname uitgesloten worden en dan wordt het misschien nog eens écht een diervriendelijk evenement. :j

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 21:13

Persoonlijk kom ik niet op Equiday om ijzerwerk te zien... die demo's heb ik dan ook zo veel mogelijk links laten liggen. Ondanks dat heb ik genoeg inspiratie opgedaan tot de volgende editie. Het was erg leerzaam en gezellig!

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 21:20

Mariett schreef:
Is dit topic ook bedoeld om foto's te laten zien, of moet ik daarvoor ergens anders zijn? :)

Ik denk bij Evenementen in the picture?

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 21:47

Een vriendin van mij is geweest en die heeft ook meegedaan.
Deveny met tinker Zorro.
Ik ben zelf niet geweest maar heb wel filmpjes gezien en foto's.

Afbeelding

Afbeelding

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-16 22:30

xyzutu2 schreef:
Nu alleen nog een dierenarts die ervoor zorgt dat kreupele paarden voor de clinics van deelname uitgesloten worden en dan wordt het misschien nog eens écht een diervriendelijk evenement. :j

Dat is zeker een goede tip, gaan we meenemen voor volgende keer!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 06:43

Mariett schreef:
Even over de (verkeerd passende/vastgemaakte) optomingen: volgend jaar staat op de planning om eerst een tuigcheck te doen! De hele lage hackamore bij de teugeldrukmeter en de scheve kaptoom waren geen fijne beelden, en niet iets wat Equiday graag op het evenement wil hebben, dit zal dus volgend jaar waarschijnlijk gecheckt worden! :)

Een hele goede ontwikkeling!!
Ik heb ook een aantal keer een zadel voorbij zien komen dat echt niet fijn lag. Zonde vond ik dat..

Ik heb nu al weer zin in volgend jaar! Enorm veel inspiratie opgedaan en enorm veel energie gekregen om bepaalde trainingsonderdelen weer op te pakken die wat verwaterd waren.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 08:06

Calippo, wat gaan jullie top met de tips om zeg!! Ik had het al ergens gelezen maar nu ervaar ik het zelf +:)+