Hoe stal jij je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 19:43

Sannn ik denk ook dat je zelf achter jou manier van paarden houden moet staan en daarbij het welzijn van je paard in de gaten moet houden.
Ik weet wel dat mijn paard écht gelukkig is. En ja...als het zeikenshard regent (schuilt ie overigens niet, kan hij wel maar hij eet liever. Halve fjord he) en hij als een verzopen katje in de wei staat vraag ik me inderdaad weleens af...is dit fijn voor hem. Maar zo zijn er ook wedstrijd paarden die door een zieke ruiter, bevroren paddock/wei of kapotte stapmolen dagen niet aan hun trekken komen. Dus ik denk dat je je zelf goed moet voelen bij je manier van paarden houden,

Maar 24 uur per dag op stal...dat is officieel dierenmishandeling in Nederland (godzijdank!) en voor alle mensen die net zeiden 'ja maar 24/7 in de drek moet ook verboden worden' dat IS verboden. Stalgenootje werkt bij de DiPo (dierenpolitie) en paarden moeten in NL droog kunnen staan/liggen en schuilplek hebben.

Maar ben het met je eens dat je jezelf goed moet voelen bij wat je doet. En je paard moet er happy mee zijn.

@doornrooss is er dan niet iets anders aan de hand? Want een gezond paard zou van weidegang niet dusdanig moe mogen worden. Of leeft hij zich heel erg uit in de wei?

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 19:44

Sannnn schreef:
Het is ook maar net wat een paard gewend is en in wat voor omgeving een ruiter het houden van paarden gewend is.
Ik denk dat paarden het niet eens zo zeer missen soms omdat ze niet anders gewend zijn. Vooral paarden bij professionele ruiters komen toch vaak regelmatig in de stap molen en worden gereden en uitgebreid verzorgd door grooms. Die krijgen genoeg aandacht, al is het dan op een andere manier.
En laten we eerlijk wezen, de kans op blessures is wel groter als ze veel buiten lopen. Onder het zadel lopen ze toch gecontroleerder en in de wei hebben ze regelmatig uitspattingen ook al komen ze elke dag genoeg buiten.

Ik ben ook meer een sport persoon en vind het soms verschrikkelijk om veel paarden 24/7 buiten te staan zonder schuil stal en zonder vaak maar aandacht van mensen. Als ik dan die mensen spreek van wie die paarden zijn zeggen ze dat ze het heerlijk hebben.... Nou ik vraag het me af. Diezelfde mensen vinden het dan zielig dat ik met 30- 35 km/ h door een cross country parcours ga en dat mijn paarden 's nachts binnen staan en soms een dag op de vrachtwagen staan.
Het is maar net wat je gewend.....

Mijn paarden staan al 3 jaar 24/7 buiten met goede faciliteiten en hebben nog nooit een blessure gehad. En het zijn niet de rustigste paarden , het valt echt wel mee hoe snel je een blessure krijgt. Maar idd als ze 24/7 buiten staan vind ik wel dat ze zoals meerdere al zeggen goede schuilstal enz. hebben.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 19:45

Sannnn schreef:
Het is ook maar net wat een paard gewend is en in wat voor omgeving een ruiter het houden van paarden gewend is.
Ik denk dat paarden het niet eens zo zeer missen soms omdat ze niet anders gewend zijn. Vooral paarden bij professionele ruiters komen toch vaak regelmatig in de stap molen en worden gereden en uitgebreid verzorgd door grooms. Die krijgen genoeg aandacht, al is het dan op een andere manier.
En laten we eerlijk wezen, de kans op blessures is wel groter als ze veel buiten lopen. Onder het zadel lopen ze toch gecontroleerder en in de wei hebben ze regelmatig uitspattingen ook al komen ze elke dag genoeg buiten.

Dat bijkt een urban myth te zijn, sterker nog, paarden met meer vrije gang hebben juist minder blessure's.

Citaat:
Ik ben ook meer een sport persoon en vind het soms verschrikkelijk om veel paarden 24/7 buiten te staan zonder schuil stal en zonder vaak maar aandacht van mensen. Als ik dan die mensen spreek van wie die paarden zijn zeggen ze dat ze het heerlijk hebben.... Nou ik vraag het me af. Diezelfde mensen vinden het dan zielig dat ik met 30- 35 km/ h door een cross country parcours ga en dat mijn paarden 's nachts binnen staan en soms een dag op de vrachtwagen staan.

Aandacht van mensen hebben paarden dan ook niet echt nodig. Het is een leuke aanvulling, maar geen noodzaak.
Sociaal contact met soortgenoten en bewegen is wel een noodzaak, dat hoort echt bij de basisbehoeftes van dat dier.

Nu moet ik zeggen dat ik vind dat er niets mis is met de nacht op stal, maar minder dan 4 uur "vrije" gang en sociaal contact met soortgenoten vind ik wel slecht. Simpelweg omdat je dan niet voldoet aan de basisbehoeften van dat dier.
Tot over de koten in de modder staan (zonder andere mogelijkheden), in de hitte moeten staan en dat soort ellende vind ik ook slecht, ook dan voldoe je niet aan de basisbehoeften van dat dier.
Maar het is wel zo dat degene die buiten staan zonder schuilmogelijkheden e.d. meestal de paarden zijn die ook een stal hebben voor de nacht of meer. Bij de meeste echte buiten systemen wordt er meer rekening gehouden met kunnen schuilen en droog kunnen staan e.d.

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 19:46

roosjenat schreef:
Sannnn schreef:

Mijn paarden staan al 3 jaar 24/7 buiten met goede faciliteiten en hebben nog nooit een blessure gehad. En het zijn niet de rustigste paarden , het valt echt wel mee hoe snel je een blessure krijgt. Maar idd als ze 24/7 buiten staan vind ik wel dat ze zoals meerdere al zeggen goede schuilstal enz. hebben.

Hier idem dito, meneer maakt slidings, steigert met zn 5 jarige vriendje, glijd uit in de sneeuw, gallopeert over het paddock paradijs. 1x een blessure gehad maar dat was waarschijnlijk niet van stoeien in de wei.

zebra89

Re: Hoe stal jij je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 19:47

Overigens op stal meerdere keren (met mn vorige paard) blessures, stalbenen, hoefproblemen

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 19:47

doornrooss schreef:
die van mij staat op pension met zomers weidegang.
paddocks m ogen zelf geregeld worden dus hij staat genoeg buiten.

Als ik paard dag en nacht in de wei zet is alle energie eruit, probeer hem dan maar is voorwaarts te rijden :+ ook moet hij goed op krachtvoer omdat hij snel dunner wordt en om dezelfde reden anders niet echt vooruit te branden is.

zomers wil die nog wel eens dag en nacht op de wei staan, dan hebben we allebei een kleine vakantie O:)

Dan moet je meer moeite doen het dier te motiveren, is echt niet zo dat alle energie er dan uit is, maar meer dat je dan te maken krijgt met hoe het dier werkelijk is als hij zich goed voelt.
Vind het ernstig als dit als reden aangevoerd wordt, dat hij anders niet voorwaarts is. Dat is toch echt een train probleem te noemen en misbruik maken van opgekropte energie die het paard niet kwijt kan vind ik echt zeer egoistisch te noemen.

Een goed voerbeleid is altijd belangrijk.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 19:48

Ik ben het met je eens hoor Storm. Het is ook niet mijn manier van paarden houden om ze op te hokken. Begrijp me niet verkeerd. Maar als ik naar mezelf kijk, mijn paard heeft in de afgelopen 5 jaar dat ik hem heb al 2x een jaar eruit geweest door een blessure. Vorig jaar weer door een in het weiland opgelopen blessure. Dat is echt ontzettend zuur na zoveel jaren training net voor het moment dat je je 2* debuut gepland hebt... Dus ik snap wel dat mensen ze niet buiten gooien. Ik zeg niet dat ik het zelf doe.... Dat bedoel ik te zeggen met het is net wat je gewend bent.
Ik bedoel alleen maar dat sommigen op bokt niet inzien dat top sport paarden het niet slecht hebben ook al staan ze niet 24/ 7 buiten. Paarden in het wild hebben geen aandacht nodig. Maar paarden zijn allang niet meer in het wild en paarden die weinig buiten komen hebben wel aandacht nodig.

edit: dan is het vast de pech die ik heb. Maar in mijn omgeving zie ik meer paarden met blessures die vaak buiten staan dan paarden die veel op stal staan.
Daarnaast gaan mijn paarden elke dag door het lint ook al staan ze bijna de hele dag dat het licht is buiten. Misschien een verschil in type paard. Geen idee... Of ik heb 2 malloten dat kan ook. ;)
Laatst bijgewerkt door Sannnn op 07-03-16 20:04, in het totaal 3 keer bewerkt

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 19:49

Storm2009 schreef:
Sannn ik denk ook dat je zelf achter jou manier van paarden houden moet staan en daarbij het welzijn van je paard in de gaten moet houden.
Ik weet wel dat mijn paard écht gelukkig is. En ja...als het zeikenshard regent (schuilt ie overigens niet, kan hij wel maar hij eet liever. Halve fjord he) en hij als een verzopen katje in de wei staat vraag ik me inderdaad weleens af...is dit fijn voor hem. Maar zo zijn er ook wedstrijd paarden die door een zieke ruiter, bevroren paddock/wei of kapotte stapmolen dagen niet aan hun trekken komen. Dus ik denk dat je je zelf goed moet voelen bij je manier van paarden houden,

Maar 24 uur per dag op stal...dat is officieel dierenmishandeling in Nederland (godzijdank!) en voor alle mensen die net zeiden 'ja maar 24/7 in de drek moet ook verboden worden' dat IS verboden. Stalgenootje werkt bij de DiPo (dierenpolitie) en paarden moeten in NL droog kunnen staan/liggen en schuilplek hebben.

Maar ben het met je eens dat je jezelf goed moet voelen bij wat je doet. En je paard moet er happy mee zijn.

@doornrooss is er dan niet iets anders aan de hand? Want een gezond paard zou van weidegang niet dusdanig moe mogen worden. Of leeft hij zich heel erg uit in de wei?

Sterker nog, er wordt vaker ingegrepen bij slechte buiten omstandigheden dan bij 24/7 ophokken. Dat laatste wordt niets aan gedaan mits het niet ranzig goor is.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 19:52

Sannnn schreef:
Ik ben het met je eens hoor Storm. Het is ook niet mijn manier van paarden houden om ze op te hokken. Begrijp me niet verkeerd. Maar als ik naar mezelf kijk, mijn paard heeft in de afgelopen 5 jaar dat ik hem heb al 2x een jaar eruit geweest door een blessure. Vorig jaar weer door een in het weiland opgelopen peesblessure. Dat is echt ontzettend zuur na zoveel jaren training net voor het moment dat je je 2* debuut gepland hebt... Dus ik snap wel dat mensen ze niet buiten gooien. Ik zeg niet dat ik het zelf doe.... Dat bedoel ik te zeggen met het is net wat je gewend bent.
Ik heb er zelfs afgelopen jaar voor gekozen om de herstelperiode te verlengen en hem wel buiten te laten staan (al is het op een kleiner stukje op het verharde bij ons). Dat terzijde...
Ik bedoel alleen maar dat sommigen op bokt niet inzien dat top sport paarden het niet slecht hebben ook al staan ze niet 24/ 7 buiten.

edit: dan is het vast de pech die ik heb. Maar in mijn omgeving zie ik meer paarden met blessures die vaak buiten staan dan paarden die veel op stal staan.
Daarnaast gaan mijn paarden elke dag door het lint ook al staan ze bijna de hele dag dat het licht is buiten. Misschien een verschil in type paard. Geen idee... Of ik heb 2 malloten dat kan ook. ;)

Hoe beperkter het buiten staan, hoe groter de kans op blessure's. Dat is hoe het werkelijk is.
Dieren die 24/7 buiten staan in goede omstandigheden hebben de minste blessure's. Dieren die 23/7 op stal staan de meeste.

Sannnn

Re: Hoe stal jij je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 19:53

Ik vraag het me af. Maar goed, dat blijft toch moeilijk te zeggen...

roosjenat

Sannnn schreef:
Ik ben het met je eens hoor Storm. Het is ook niet mijn manier van paarden houden om ze op te hokken. Begrijp me niet verkeerd. Maar als ik naar mezelf kijk, mijn paard heeft in de afgelopen 5 jaar dat ik hem heb al 2x een jaar eruit geweest door een blessure. Vorig jaar weer door een in het weiland opgelopen peesblessure. Dat is echt ontzettend zuur na zoveel jaren training net voor het moment dat je je 2* debuut gepland hebt... Dus ik snap wel dat mensen ze niet buiten gooien. Ik zeg niet dat ik het zelf doe.... Dat bedoel ik te zeggen met het is net wat je gewend bent.
Ik heb er zelfs afgelopen jaar voor gekozen om de herstelperiode te verlengen en hem wel buiten te laten staan (al is het op een kleiner stukje op het verharde bij ons). Dat terzijde...
Ik bedoel alleen maar dat sommigen op bokt niet inzien dat top sport paarden het niet slecht hebben ook al staan ze niet 24/ 7 buiten.

Ik ben ook niet tegen het op stal staan maar dan wel als ze wel een paar uurtjes buiten komen, als ze 24/7 op stal staan is gewoon sneu. ( helaas bij sommige maneges hier in de buurt wel zo dat ze nooit naar buiten gaan doordat ze geen weide hebben )

doornrooss

@storm2009 paardlief speelt met alles wat los en vast staat in de wei, holt, maakt bokkesprongen en houd dit lang vol! helemaal leuk voor hem natuurlijk en daar mag hij vaak genoeg van genieten maar ik houd ook graag nog een actief paard met rijden.

zebra89

@Sannn ik denk ook dat als je hoog in de sport rijd dat 24/7 buiten niet altijd wenselijk is, alleen al om het vacht/scheren probleem

Ik rijd in de lagere dressuurklasses en Storm (is wit....) staat ook de nacht voor het concours buiten. In de winter kan ik dus ook niet wassen en met lange vacht stap je langer uit. Maar met een regendeken voor de nacht voor het concours (als het koud is gevoerde!)

En ik snap ook wel dat als je een spring/dekhengst van anderhalf ton in geld in de wei hebt staan dat je niet het risico kunt lopen dat hij geblesseerd raakt van spelen met zn maatjes in de wei 24/7 maar idd minimaal 4 uur (voor mijzelf is het echt minimaal 8-10 uur per dag als ik weg zou gaan op deze stal) is wel belangrijk.

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 19:54

doornrooss schreef:
@storm2009 paardlief speelt met alles wat los en vast staat in de wei, holt, maakt bokkesprongen en houd dit lang vol! helemaal leuk voor hem natuurlijk en daar mag hij vaak genoeg van genieten maar ik houd ook graag nog een actief paard met rijden.

Verschilt dan per paard want mijn paard heeft daarna nog genoeg energie en die doet het zelfde als jouw paard :+

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 19:55

@doornrooss thanks voor je reactie. Toch vermoed ik wel echt dat het niet door de weidegang komt...lijkt me echt een ander probleem. Rijtechnisch, Energielevel (je zegt dat hij al erg dunnig is?)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 19:58

Sannnn schreef:
Ik vraag het me af. Maar goed, dat blijft toch moeilijk te zeggen...

Het is zelfs erg logisch...

Dieren die altijd buiten staan (in goede omstandigheden) hebben veel minder extreme uitspattingen die fout kunnen gaan. Zijn veel meer gewend aan verschillende ondergronden en daarop "gehard", passen zich veel beter aan aan de omstandigheden ipv uit hun dak te gaan als de omstandigheden buiten dat niet toelaten.
Ook zijn er veel stalproblemen voor het bewegingsdier dat een paard is. Een paard is gebouwd op bewegen, het lichaam heeft dat nodig om optimaal te kunnen functioneren. Van het hoefmechanisme tot de vertering, allemaal hangt het samen met (veel!!!) bewegen.
Van stijfheid tot stalbenen, van de doorbloeding tot het optimaal kunnen verteren van voedsel, het "harden" van de pezen en nog veel meer. Allemaal hangt het af van de mate van beweging die het dier krijgt.

Ook het permanent in een kudde staan geeft minder gedoe dan maar een paar uur per dag bij elkaar staan. Minder rangorde problemen, minder gedoe, minder kans op verwondingen (natuurlijk bij alles gaat het over goede omstandigheden, dus ook bij het samenstellen van een kudde).

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 19:59

Ik denk alleen dat menig paard die hoog in de sport loopt het helemaal niet zo slecht heeft als doorgaans gedacht word. Dat is het punt wat ik wil maken. :) Veel lopen wel voldoende buiten, op uitzonderingen na. Maar die uitzonderingen heb je ook bij 24/ 7 buiten. En ik blijf erbij dat als 24/7 buiten echt zou zorgen voor bijna geen blessures zoals hier gezegd word dan hadden die top stallen met top paarden hun beleid wel aan gepast want niemand wil een paard met een blessure.
Als er zo'n wet zou komen zou dat in mijn ogen prima zijn, vooral om vele maneges te sluiten. Ik vind die maneges waar paarden weinig tot niet buiten komen en elke dag 2- 6 uur moeten lopen in de lessen waar mensen op hun rug bonken veel zieliger dan een sportpaard die weinig buiten komt maar waar alles verder wel voor elkaar is.
Maar zo verschillen meningen. :)

edit: ik snap wat je bedoeld Bowen. Maar ik vraag het me af, ligt waarschijnlijk aan mijn eigen ervaringen. Maar mijn paarden komen voldoende buiten (zolang het licht is over het algemeen) en scheuren elke dag de wei door alsof ze nooit buiten komen. Ik denk dat sportpaarden vaak toch meer in het voer staan en een ander type paard zijn. Ik rij internationaal eventing met mijn paarden en daar zoek je wel een type paard voor uit. :) Hetzelfde type paarden die amper tot 2- 4 uur per dag buiten komen in kleinere stukjes hebben vrij wel haast nooit blessures.
Laatst bijgewerkt door Sannnn op 07-03-16 20:12, in het totaal 4 keer bewerkt

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 20:01

doornrooss schreef:

Dat is geen enkel probleem. Motivatie ipv misbruik maken van opgekropte energie.
Een happy athlete tegenover een frusti bommetje van energie in toom te houden (om even 2 extremen tegenover elkaar te zetten).
Het paard dat 24/7 buiten staat zal veel gematigerder worden dan het paard dat af en toe een uurtje krijgt om de gekkigheid eruit te gooien.

Nogmaals, ik heb niets tegen een x aantal uren op stal, de nacht op stal en in de winter misschien zelfs wat meer dan dat omdat de buitenomstandigheden niet goed zijn.
Heb het hier over 24/7 op stal, alleen eruit voor "training".

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 20:02

Overdag buiten (op een hectare of 6) en ´snachts binnen. Binnen heb ik halve wanden en een vrij smalle stalgang zonder dak daarboven zodat ze frisse lucht hebben, natuurlijk licht (ik heb geen electra in de stal) en allemaal bij elkaar kunnen komen met de neuzen.
Ik heb ze vooral deels binnen om ze dan in elk geval twee keer per dag door handen te laten gaan/goed te kunnen zien (met ook op verwondingen of ziekte, etc), en omdat ik dan het dieet een beetje onder controle kan houden (= voornamelijk het oude paard bijvoeren) en omdat ik ze dan meteen bij de hand heb voor werk ´smorgens.
Het geeft ook wat comfort voor het oude paard, dat bij erge koude een dek op krijgt voor de nacht. Dan hoeft er geen energie naar warm blijven en dat gaat dan weer vermagering tegen.

1 pony wilde ook nooit met regen naar buiten, maar gaat nu maar omdat de anderen wel gaan. Maar aan hem zie ik ook altijd óf het gaat regenen. :D

doornrooss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 20:03

@storm2009 ja hij komt naar mijn zin niet snel aan en valt sneller af dan dat hij aankomt, wormen zijn getest en heeft hij niet, da heeft hem laatst nog helemaal na gelopen. Ik merk een verband tussen veel weidegang en met rijden minder voorwaarts vandaar maar het is zeker het uitzoeken waard

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 20:03

Storm2009 schreef:
@Sannn ik denk ook dat als je hoog in de sport rijd dat 24/7 buiten niet altijd wenselijk is, alleen al om het vacht/scheren probleem

Ik rijd in de lagere dressuurklasses en Storm (is wit....) staat ook de nacht voor het concours buiten. In de winter kan ik dus ook niet wassen en met lange vacht stap je langer uit. Maar met een regendeken voor de nacht voor het concours (als het koud is gevoerde!)

En ik snap ook wel dat als je een spring/dekhengst van anderhalf ton in geld in de wei hebt staan dat je niet het risico kunt lopen dat hij geblesseerd raakt van spelen met zn maatjes in de wei 24/7 maar idd minimaal 4 uur (voor mijzelf is het echt minimaal 8-10 uur per dag als ik weg zou gaan op deze stal) is wel belangrijk.

Een deken is niet verboden buiten he ;)
Scheren is dus ook al geen probleem.

Verder zitten we geheel op 1 lijn, 4 uur als minimum, meer graag.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 20:07

Sannnn schreef:
Ik denk alleen dat menig paard die hoog in de sport loopt het helemaal niet zo slecht heeft als doorgaans gedacht word. Dat is het punt wat ik wil maken. :) Veel lopen wel voldoende buiten, op uitzonderingen na. Maar die uitzonderingen heb je ook bij 24/ 7 buiten. En ik blijf erbij dat als 24/7 buiten echt zou zorgen voor bijna geen blessures zoals hier gezegd word dan hadden die top stallen met top paarden hun beleid wel aan gepast want niemand wil een paard met een blessure.
Als er zo'n wet zou komen zou dat in mijn ogen prima zijn, vooral om vele maneges te sluiten. Ik vind die maneges waar paarden weinig tot niet buiten komen en elke dag 2- 6 uur moeten lopen in de lessen waar mensen op hun rug bonken veel zieliger dan een sportpaard die weinig buiten komt maar waar alles verder wel voor elkaar is.

Dit dus, ik ken mensen die op sportstallen werken en heb er zelf ook enige tijd rondgelopen en die mensen willen echt het beste voor hun paarden, en voor sommige mensen is dat 24/7 buiten en voor anderen is dat een andere manier.

Is het zo moeilijk om een beetje respect op te brengen voor iemand die het anders doet. Dat is wat ik mis in dit topic namelijk. Ik vind ook heel wat van mensen die hun beest perse 24/7 buiten willen hebben, met de omstandigheden hier in de regio kan ik alleen maar medelijden hebben met die beesten maar dat blijf ik hier toch ook niet maar afvuren op mensen die hun paard graag in die omstandigheden (en laten we hopen dat de omstandigheden ter plaatse beter zijn dan hier in de regio) houden. Dat is hun keuze, prima. Ik vind het alleen maar boeiend om te lezen hoe verschillende mensen op verschillende manieren paarden houden, maar ik word wel een beetje moe van de afkeurende berichten.

Ik denk dat de vergelijking tussen paarden die hun rondje lopen in de basis en paarden die echt in de topsport lopen ook niet mogelijk is, dat zijn twee verschillende werelden.
Ik ken heel wat mensen die hun beesten in de topsport hebben lopen en daarvan is er niet een die zn beest 24/7 buiten wil hebben.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 20:21

Polly schreef:
Sannnn schreef:

Dit dus, ik ken mensen die op sportstallen werken en heb er zelf ook enige tijd rondgelopen en die mensen willen echt het beste voor hun paarden, en voor sommige mensen is dat 24/7 buiten en voor anderen is dat een andere manier.

Is het zo moeilijk om een beetje respect op te brengen voor iemand die het anders doet. Dat is wat ik mis in dit topic namelijk. Ik vind ook heel wat van mensen die hun beest perse 24/7 buiten willen hebben, met de omstandigheden hier in de regio kan ik alleen maar medelijden hebben met die beesten maar dat blijf ik hier toch ook niet maar afvuren op mensen die hun paard graag in die omstandigheden (en laten we hopen dat de omstandigheden ter plaatse beter zijn dan hier in de regio) houden. Dat is hun keuze, prima. Ik vind het alleen maar boeiend om te lezen hoe verschillende mensen op verschillende manieren paarden houden, maar ik word wel een beetje moe van de afkeurende berichten.

Ik denk dat de vergelijking tussen paarden die hun rondje lopen in de basis en paarden die echt in de topsport lopen ook niet mogelijk is, dat zijn twee verschillende werelden.
Ik ken heel wat mensen die hun beesten in de topsport hebben lopen en daarvan is er niet een die zn beest 24/7 buiten wil hebben.

Maar niemand hier zegt dat 24/7 buiten moet. Wel dat 24/7 op stal slecht is, wat gewoon een feit is, geen mening.

Tussen geheel op stal op training na en 24/7 buiten zit een enorme wereld. En in dat gebied zit een werkzame oplossing voor iedereen.

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 20:25

Bowen schreef:
Een deken is niet verboden buiten he ;)
Scheren is dus ook al geen probleem.

Verder zitten we geheel op 1 lijn, 4 uur als minimum, meer graag.

Nou vind ik een deken buiten zeker geen probleem...maar een geschoren paard mag je wel HEEL fiks inpakken als je die 24/7 buiten wilt houden. Dan is preventief (herfst) winterdeken op doen een betere optie (mijn mening ;))

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 20:29

Storm2009 schreef:
Ik heb zeker gelezen hoe er geschreven word en dat vind ik ook niet respectvol.
Maar Saddledancer schrijft in de derde persoon komt beetje vreemd over.

@listiglistje helemaal mee eens hoor. Gewoon in de wei ploffen en er niet naar omkijken/geen faciliteiten is net zo slecht. Wij hebben een paddockparadijs (zandpad wat droog is), grote paddock, weien, stukken verhard met stenen (stoeptegels), stallen en schuilstallen, onbeperkt ruwvoer, bomen voor schaduw / wind / zon en een omheining met breed lint.

Ik veroordeel Saddledancer niet om haar manier van houden, maar ze doet alsof DAT ideaal is voor een paard. En volgens mij is het erg slecht voor een paard (en ook voor een mens) om veel te sporten en daarna stil te staan in een stal. Maar met wat kleine aanpassingen kun je (ook een sportpaard) best wel wat meer uren buiten geven!

Dat in derde persoon was meer een grapje, ik word nogal melig na mijn 14e werk uur geloof ik :')
Verder doe ik niet alsof 24/7 binnen ideaal is, als je terug leest meld ik in eerdere berichten ook dat het geen ideale situatie is, dat weet ik best. Gelukkig is er niet echt een ideale situatie. Op mijn vorige werk (ook een sport stal, hoog niveau) race paarden en eventing, kwamen ze wel een aantal uur per dag buiten, na de training. Had dit voordelen? Absoluut. Had dit nadelen? ja, dat ook :j zo heeft elke situatie goede en slechte kanten, en is er niet 1 ideale manier om paarden te houden. En ik zeg ook echt niet dat de paarden hier t beter hebben dan alle rplezierdieren, maar wel dan veel, ja. Want op bokt haalt natuuuurlijk iedereen die je t vraagt om de haverklap alle specialisten erbij, maar veel recreatiepaarden hebben nou eenmaal nog nooit een tandarts, osteophaat, paardensportmasseur, chiropractor, of dry needler gezien, en staan vaak zonder ijzers, of 24/7 buiten of ga zo maar door en dan niet omdat t 'beter' zou zijn, maar wel goedkoper. En dat vind ik dan weer een kwalijke zaak ;)