Eigenares kijkt niet om naar haar paard. Ben het zo beu!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 17:29

M.i. is TS steeds meer en meer zich veel teveel gaan bemoeien met haar klant. Want dat is nog altijd wat dit kind en ouders zijn: een klant en die mag je wel op een andere manier behandelen dan wat ik nu hier voorbij zie komen. Dit is verre van een gezonde relatie op deze manier. Bewust dingen verzwijgen ter controle, dwingen dat zus en zo op bezoek komt en vervolgens op elke slak zout leggen en hier je gal komen spugen. Zolang de basisbehoeftes van dit paard niet in gevaar zijn, valt er geen kwaad woord te zeggen over of ze wel/niet en hoe vaak ze rijdt. Daar geeft zo'n beestje niet om, die wil wel weidegang en eten en drinken.

Ga aub om te tafel zitten met haar ouders erbij.. Een studie is niet niks en heeft invloed op de rest van je leven. Logisch dat dat op sommige momenten voorgaat. Bespreek het e.e.a. op een neutrale manier en als daar niks concreets uitkomt. Neem afscheid van elkaar, want dit is niet goed voor jouw gezondheid, maar ook niet goed voor haar zelfvertrouwen. Ze is 19.. sommige zijn op die leeftijd nog volop aan het puberen.. Afhankelijk van hoe je dingen brengt sluiten ze zich helemaal van je af. Dan bereik je niks met je commentaar.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 14-03-16 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 17:29

Serendipity1 schreef:
Laibadji schreef:
En ik probeer heel vriendelijk te zijn tegen haar. Ik behandel haar lief en zeg dingen met een lach en een grap maar inwendig heb ik het dan heel moeilijk. En hier op bokt lucht ik mijn hart en zeg ik wat ik denk maar dat zijn niet de dingen die ik tegen haar zeg. Bij haar verbloem ik alles en ben ik heel hartelijk. Nadien pas komt de frustratie.

Dikke kans dat zij prima merkt dat jou iets enorm dwars zit. Met lief behandelen en dingen met een lach zeggen kunnen de meeste mensen voor mij iig niet hun ware boodschap verdoezelen hoor.

Ik denk echt dat jij door jouw houding haar enorm remt en dit probleem in de hand werkt. Ik functioneer voor geen meter als ik het gevoel heb dat mensen me op de vingers kijken. En dat is wel degelijk wat jij doet. Waarschijnlijk neemt ze het voor lief, omdat het anderzijds enorm makkelijk is dat er goed voor haar paard gezorgd wordt als zij druk is met haar studie.

Je moet haar echt zelf de kans geven om te leren en daar hoort fouten maken ook bij.

En dat laatste heb ik ook gedaan met het hoefijzer. Ik wou het haar zelf laten ervaren maar blijkbaar lukt dit niet. Op de duur weet ik het ook niet meer. Help ik haar en kijk ik op haar vingers ben ik een bemoeial en laat ik haar met rust om het te ervaren ben ik ook de slechte....

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 17:32

Sammie schreef:
M.i. is TS steeds meer en meer zich veel teveel gaan bemoeien met haar klant. Want dat is nog altijd wat dit kind en ouders zijn: een klant en die mag je wel op een andere manier behandelen dan wat ik nu hier voorbij zie komen. Dit is verre van een gezonde relatie op deze manier. Bewust dingen verzwijgen ter controle, dwingen dat zus en zo op bezoek komt en vervolgens op elke slak zout leggen en hier je gal komen spugen. Zolang de basisbehoeftes van dit paard niet in gevaar zijn, valt er geen kwaad woord te zeggen over of ze wel/niet en hoe vaak ze rijdt. Daar geeft zo'n beestje niet om, die wil wel weidegang en eten en drinken.

Ga aub om te tafel zitten met haar ouders erbij.. Een studie is niet niks en heeft invloed op de rest van je leven. Logisch dat dat op sommige momenten voorgaat. Bespreek het e.e.a. op een neutrale manier en als daar niks concreets uitkomt. Neem afscheid van elkaar, want dit is niet goed voor jouw gezondheid, maar ook niet goed voor haar zelfvertrouwen. Ze is 19.. sommige zijn op die leeftijd nog volop aan het puberen.. Afhankelijk van hoe je dingen brengt sluiten ze zich helemaal van je af. Dan bereik je niks met je commentaar.

Beste Sammie bedankt voor je reactie. Ondertussen zijn er andere frustraties. Zie bovenstaande posts.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 17:34

Laibadji schreef:
Serendipity1 schreef:

Dikke kans dat zij prima merkt dat jou iets enorm dwars zit. Met lief behandelen en dingen met een lach zeggen kunnen de meeste mensen voor mij iig niet hun ware boodschap verdoezelen hoor.

Ik denk echt dat jij door jouw houding haar enorm remt en dit probleem in de hand werkt. Ik functioneer voor geen meter als ik het gevoel heb dat mensen me op de vingers kijken. En dat is wel degelijk wat jij doet. Waarschijnlijk neemt ze het voor lief, omdat het anderzijds enorm makkelijk is dat er goed voor haar paard gezorgd wordt als zij druk is met haar studie.

Je moet haar echt zelf de kans geven om te leren en daar hoort fouten maken ook bij.

En dat laatste heb ik ook gedaan met het hoefijzer. Ik wou het haar zelf laten ervaren maar blijkbaar lukt dit niet. Op de duur weet ik het ook niet meer. Help ik haar en kijk ik op haar vingers ben ik een bemoeial en laat ik haar met rust om het te ervaren ben ik ook de slechte....

Snap ik, maar het is natuurlijk niet een op zichzelf staand ding. Het is erg dat ze niet opmerkt dat het paard een ijzer mist, maar dat gaat gepaard met überhaupt "oog hebben voor het paard". En als ze dat nooit hoeft, zal ze ook dit soort belangrijke zaken niet opmerken. En daarbij, voor de echt belangrijke dingen kan jij als opmerkzame en betrokken pensionhouder natuurlijk nog steeds doorgeven wat er scheelt. Het is een erg fijne grens, ik begrijp dat dit heel lastig is.

Tot slot vind ik het bewust niet zeggen om haar te testen niet echt fair. Ik snap dat je graag wilt dat ze dat zelf ziet, maar dit is niet de manier. Zij kan dat vast ook afleiden uit hoe jij zit te hinten.
Laatst bijgewerkt door Serendipity1 op 14-03-16 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 17:35

Die had ik al gelezen en die veranderen mijn post niet..

Je bent gaandeweg dit topic steeds gefrusteerder gaan typen.. Over haar, maar ook in je manier van reageren.. Neem alleen al deze reactie: "Beste Sammie bedankt voor je reactie. Ondertussen zijn er andere frustraties. Zie bovenstaande posts. " Frustratie alom.. Mijn reactie blijft gewoon staan. Jullie relatie is niet gezond op deze manier. Je bent langszaam een grens over gegaan die je als stalhouder niet behoort over te gaan. Je kan dingen 'neutraal' aankaarten, maar dat doe je al niet meer. Je controleert d'r en je test haar uit. Stop daar gewoon mee. Jij biedt een bepaalde stalvorm aan en als dat incl. bepaalde verzorgering is dan houdt je daar aan. Je moet niet meer of minder gaan doen en je kan ook niet de spelregels gaan veranderen omdat iets je niet zint.

Je weet wel dat je met de knop edit posten kan aanpassen? Dan hoef je niet tig reacties onder elkaar te typen..

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 17:39

Picasso schreef:
Serendipity1 schreef:

Ook als je ziet dat de gezondheid van het paard in het geding is? Ik las iets over een niet overbodige behandeling van een osteopaat....soms zie je gewoon dat iets niet goed met een paardenlijf en grijp je in om erger te voorkomen? Terecht bleek in deze situatie... En er is ook op voorhand overlegd begreep ik....

Wanneer is de gezondheid van het paard in het geding? Dat kan je als stalhouder vinden, maar als de eigenaar dat niet vindt is dat zijn of haar zaak. Je kan dat dan aankaarten, maar niet eisen dat er iets mee gebeurd. Dat het achteraf terecht bleek te zijn is een mooie troef, maar achteraf is alles makkelijk praten.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 17:45

Picasso schreef:
Ook als je ziet dat de gezondheid van het paard in het geding is? Ik las iets over een niet overbodige behandeling van een osteopaat....soms zie je gewoon dat iets niet goed met een paardenlijf en grijp je in om erger te voorkomen? Terecht bleek in deze situatie... En er is ook op voorhand overlegd begreep ik....

Ook daarover kunnen de meningen verschillen, want wanneer is de gezondheid van een paard in het geding? Imo als er (evt met spoed) een dierenarts moet komen. Maar meisje rijdt niet op haar paard dus wie bepaald hoe nodig een osteopaat is? Ik zeg niet dat ik zelf geen osteopaat zou halen he, maar wel: hoever moet je als pensionhouder (willen) gaan in je advies?

En door een hek knallen kan elk paard, daar kan zij toch niks aan doen.. Dat is een gevalletje WA verzekering.

Ik begrijp dat het voor jou moeilijk is om zakelijk tegen paard/klant aan te kijken omdat het jou paard WAS. Maar ik kan van haar ook goed begrijpen dat zij haar paard volpension zet omdat ze te druk is met haar studie (die natuurlijk voor haar paard gaat).

En ik denk ook dat je verder komt met een goed, open gesprek, dan met dit topic. Als jullie er niet uitkomen, dan moeten jullie misschien uit elkaar gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 17:47

Als je er vanalles van vindt en er niet tegen kunt dat het niet zo gaat als je wilt, kan je maar een paar dingen doen:

- haar vragen naar een andere stal uit te kijken, zodat je er niet meer mee geconfronteerd wordt
- haar aanbieden het paard terug te kopen, zodat je alles weer op je eigen manier kunt doen
- aan jezelf werken en zorgen dat je dit soort dingen leert los te laten.

Erg veel andere opties zijn er niet, denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 17:52

Ik las het zo: staleigenaar ziet dat paard onder zadel problemen heeft in gedrag en lijf en oppert meerdere malen om er een osteopaat bij te halen. Natuurlijk weet je nooit zeker van te voren wat er uit zo'n onderzoek zal gaan komen, maar dat een paard signalen afgeeft dat er iets niet goed gaat is door de meeste mensen toch wel te herkennen? Of dit dan ook daadwerkelijk gaat gebeuren is aan de eigenaresse. Gelukkig dat het uiteindelijk wel gebeurd is, en is erger voorkomen??? Is je stilhouden dan de manier om met zo'n situatie om te gaan? Staleigenaar kent het paard door en door en ik zou het pas raar vinden als ze niks gezegd zou hebben, wetende dat er iets niet goed ging.... En nee, ik sta niet altijd vooraan mijn mening te geven, maar loopt iets de spuigaten uit imo, dan probeer ik wel te helpen.... En daar kan iemand dat iets mee doen of niet.... Omgekeerd zou ik het ook fijn vinden als men iets zou zien aan mijn paardjes en me daarop zou wijzen....

Mijn advies (nogmaals); om tafel met z'n tweetjes en praat op een normale manier over wat jullie dwars zit. En mochten jullie het niet eens kunnen worden, laat haar dan lekker gaan....

Succes!

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 17:53

Laibadji schreef:
Dag Yasmine, aangezien het meisje geen tijd heeft voor het paard had ik voorgesteld om er mee te rijden. Toen ik er mee reed begreep ik haar angst en heb ik haar dat ook verwoord. Wat je wel moet weten is dat er reeds 2 jaar aangeraden werd om een osteo te laten komen. Nu heb ik toch wel even doorgedrukt om hem te bellen want dit was echt niet meer normaal. (Meisje gaat al meer dan een jaar alleen rijden dus heb ik er geen zicht op enkel de verhalen die ze vertelt. Wij hebben zelf geen piste.) Niet jouw paard dus niet jouw verantwoordelijkheid

Wat de worteltjes betreft heb ik het er wel moeilijk mee aangezien deze dienen voor de revalidatie van haar paard maar blijkbaar vindt zij dit niet belangrijk en ziet ze het nu van de oefeningen niet in.
Maar het is niet jouw paard, dus je hebt niets om je druk over te mogen maken. Als zij het nut niet inziet van die oefeningen dan kan je hooguit aangeven het een gemiste kans te vinden. Maar meer niet.

Ik ben nu echt op een punt dat ik geen traan zou laten moest ze vertrekken. Ik wil met heel veel plezier heel veel moeite in mensen steken en hen dingen aanleren en mijn tijd er voor nemen maar dan wil ik ook enige minimale vooruitgang zien. Kleine stapjes zijn genoeg maar hier heb ik soms echt het gevoel dat ze het zich allemaal niet aantrekt. Ik hoop langs een kant dat ze deze zomer dus op een weide zal staan en dat het meisje zelf voor haar paard moet zorgen en zo eens geconfronteerd wordt met het gegeven PAARD en hier moeten voor zorgen zonder dat er hulp is. Ik hoop zo hard dat ze hier uit leert.
Maar laat het haar dan ook alleen doen, je bent stalbaas, je kan gewoon aangeven vanaf heden alleen nog maar de standaard dingen te doen en verder je handen ervanaf te trekken. Je zou er geen traan om laten, maar zolang ze er wel is ondersteun je in alles wat ze wel of niet doet.

En ik heb het echt niet slecht voor met haar. Ik wil het liefst van al dat ze heel veel plezier heeft met haar paard. Zo zal ik haar paard een aantal uren op de weide zetten vooraleer zij komt rijden zodanig dat het paardje rustig is en geen winterstress heeft. Maar misschien doe ik te hard mijn best...

En ondertussen naar buiten mogen lopen. Haar paard heeft heel mijn draad afgebroken en palen afgetrokken. |( Deze factuur zal ze krijgen! Wel rot want nu kunnen mijn paarden niet meer buiten vandaag. -:(-
Als het draad daarvoor paardproof was zul je vast wel wat geld kunnen achterhalen, via de verzekering mogelijk.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 18:04

Picasso schreef:
Ik las het zo: staleigenaar ziet dat paard onder zadel problemen heeft in gedrag en lijf en oppert meerdere malen om er een osteopaat bij te halen

En ik begreep dat eigenaresse (bijna) niet rijdt, en dat de pensionhouder vind dat paard te weinig beweging krijgt en zij er daarom nu op rijdt. Dus dat het paard als het aan de eigenaar had gelegen, gewoon lekker de hele dag gras had gegeten in de wei.

Maakt ook verder niet uit, wij horen het verhaal hier maar van 1 kant en het is het eerlijkste voor de eigenaar als ze gewoon in gesprek gaan denk ik.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 18:26

Waarom maak je het jezelf zo moeilijk? Het sleept maar voort en je haalt er van alles bij, maar uiteindelijk ben jij niet de aangewezen persoon om haar 'op te voeden'. Blijkbaar verschillen jullie gewoon van mening over wat het betekent om de eigenaar van een paard te zijn. Je hebt geprobeerd om haar te beïnvloeden en dat is mislukt. Het gaat ook niet lukken, dus houd jezelf niet langer voor de gek. (Daarbij, wees eerlijk, zelfs als ze dat zou willen, zou ze ooit aan jouw standaard kunnen voldoen? Nee toch? Nou dan.) Je bent jezelf alleen maar aan het plagen, en haar erbij. Bedenk goed dat je hier zelf voor kiest. Het hoeft niet, je kunt er ook voor kiezen om je niet meer druk te maken over wat zij doet. Als dat niet lukt, of als je het niet wilt, doe dan jezelf én haar een plezier en maak een einde aan deze situatie.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 18:28

Ik ben het met Sammie eens. Ga met de ouders en het meisje om de tafel en spreek je frustraties uit.
Op die manier klaar je niet alleen de lucht, maar weten zij ook waar ze aan toe zijn.
Je typt hier steeds frustrerender en in mijn ogen is dat ook een beetje achterbaks wanneer je dit achter haar rug wel om durft, maar niet rechtstreeks in het gezicht doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 18:38

Solistar schreef:
Picasso schreef:
Ik las het zo: staleigenaar ziet dat paard onder zadel problemen heeft in gedrag en lijf en oppert meerdere malen om er een osteopaat bij te halen

En ik begreep dat eigenaresse (bijna) niet rijdt, en dat de pensionhouder vind dat paard te weinig beweging krijgt en zij er daarom nu op rijdt. Dus dat het paard als het aan de eigenaar had gelegen, gewoon lekker de hele dag gras had gegeten in de wei.

Sterker nog; de eigenaresse heeft het enige juiste gedaan als je het vanuit de osteopaat bekijkt: ze heeft een paard met (volgens de stalhouder ernstige) rugklachten rust op de wei gegeven. Sterker nog: bijna alle osteopaten zullen verklaren dat onbelast op de wei staan niet alleen de meeste rugblessures zal genezen maar ook peesproblemen aan de benen. En dat het per se willen rijden op een paard met een vastzittende rug en op slot zittend been het slechtste is wat je kunt doen. En dat is helaas precies wat TS heeft gedaan omdat ze vond dat het paard onder het zadel 'hoort'.

De stalhouder was degene die vond dat er per se op het niet goed in het vel zittende paard gereden moest worden, ook al gaf het paard tijdens het rijden pijnklachten aan door middel van boksessies. Het zou dus goed kunnen dat eventuele rugklachten die er al waren, juist verergerd zijn door de stalhouder omdat die vond dat er per se op gereden moest worden (en het paard zonder enige gewetensbezwaren op 3 ijzers eropuit stuurt om de eigenaresse 'een lesje' te leren...).

Volgens mij kan de TS de eigenaresse beter vertellen dat ze een andere stal moet zoeken, want hier wordt zo'n akelig naar psychologisch spel gespeeld dat niet alleen stalhouder en eigenaar elkaar doodongelukkig maken, maar dat het helaas ook zover is gekomen dat beide partijen (en in het geval van TS zelfs bewust) de gezondheid van het paard in gevaar brengen.
En dat kan niemands bedoeling zijn...

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 18:56

Picasso schreef:
Ik las het zo: staleigenaar ziet dat paard onder zadel problemen heeft in gedrag en lijf en oppert meerdere malen om er een osteopaat bij te halen. Natuurlijk weet je nooit zeker van te voren wat er uit zo'n onderzoek zal gaan komen, maar dat een paard signalen afgeeft dat er iets niet goed gaat is door de meeste mensen toch wel te herkennen? Of dit dan ook daadwerkelijk gaat gebeuren is aan de eigenaresse. Gelukkig dat het uiteindelijk wel gebeurd is, en is erger voorkomen??? Is je stilhouden dan de manier om met zo'n situatie om te gaan? Staleigenaar kent het paard door en door en ik zou het pas raar vinden als ze niks gezegd zou hebben, wetende dat er iets niet goed ging.... En nee, ik sta niet altijd vooraan mijn mening te geven, maar loopt iets de spuigaten uit imo, dan probeer ik wel te helpen.... En daar kan iemand dat iets mee doen of niet.... Omgekeerd zou ik het ook fijn vinden als men iets zou zien aan mijn paardjes en me daarop zou wijzen....

Mijn advies (nogmaals); om tafel met z'n tweetjes en praat op een normale manier over wat jullie dwars zit. En mochten jullie het niet eens kunnen worden, laat haar dan lekker gaan....

Succes!

Nee ik bedoel niet dat stilhouden de manier is om met zo'n situatie om te gaan, maar je kan ook moeilijk iemand dwingen. Of linksom of rechtsom zo proberen te beïnvloeden dat je alsnog gedaan krijgt waar je op uit bent. Het zeggen is prima en dat heeft de topic starter ook gedaan. Daar houdt haar rol in mijn ogen ook ongeveer op als je niet in een relatie wilt komen als hier in dit topic beschreven wordt.

Verder ben ik het qua advies helemaal met je eens, een gesprek kan vast veel oplossen. Succes TS!

poes

Re: Eigenares kijkt niet om naar haar paard. Ben het zo beu!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 19:09

Wat wil je nu precies? Heb je al een duidelijk gesprek gehad met het meisje over wat je ergert? Wil je meer hulp? Meer geld?

Als zij aangeeft dat ze niet vaker kan of wil komen is dat zo e. En ofwel leg jij je daarbij neer of vraag je dan dat ze vertrekt of meer betaalt.

Paard is blijkbaar ook helemaal niet zo braaf als eerst gezegd dus ik denk dat een open gesprek wel verheldering kan brengen!

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 19:11

goeroe schreef:
Waarom maak je het jezelf zo moeilijk? Het sleept maar voort en je haalt er van alles bij, maar uiteindelijk ben jij niet de aangewezen persoon om haar 'op te voeden'. Blijkbaar verschillen jullie gewoon van mening over wat het betekent om de eigenaar van een paard te zijn. Je hebt geprobeerd om haar te beïnvloeden en dat is mislukt. Het gaat ook niet lukken, dus houd jezelf niet langer voor de gek. (Daarbij, wees eerlijk, zelfs als ze dat zou willen, zou ze ooit aan jouw standaard kunnen voldoen? Nee toch? Nou dan.) Je bent jezelf alleen maar aan het plagen, en haar erbij. Bedenk goed dat je hier zelf voor kiest. Het hoeft niet, je kunt er ook voor kiezen om je niet meer druk te maken over wat zij doet. Als dat niet lukt, of als je het niet wilt, doe dan jezelf én haar een plezier en maak een einde aan deze situatie.

Volgens mij is bovenstaande post het enige echt goede advies, topicstarter!!! Sterkte ermee

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 20:25

Daarnet met de eigenaresse gebeld en vrijdag gaan we samen eten. Kan ik mijn verhaal eens doen en toch eens vertellen wat er op mijn hart ligt. Dit is niet de eerste keer dat ik dit doe. We hebben dit gesprek zo ongeveer ieder jaar. We slagen er dan wel in elkaar te vinden en dan kunnen we er ook weer voor een tijdje tegen. Want ja ondertussen zijn we ook bevriend geraakt. Hoe gek het ook mag klinken na al mijn frustraties.

Normaal gezien zal het paard deze zomer voor een paar maanden dichter bij de eigenares op een weide komen te staan. Dat brengt bij mij dan ook even de nodige rust.

Dus allerbeste bokt: Ik ga in gesprek met de eigenares op een rustige neutrale manier, in een fijne sfeer.
En ik schrijf in grote letters de woorden van de post hierboven: je kunt er ook voor kiezen om je niet meer druk te maken over wat zij doet!

Dit is iets dat ik in het dagelijkse leven nog heel hard moet leren wil ik gelukkiger worden. Jammer genoeg ben ik zelf al vaak tegen de muur gelopen maar wil dat er echt niet in. Maar om positief af te sluiten. Hoop doet leven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 20:46

Laibadji schreef:
Daarnet met de eigenaresse gebeld en vrijdag gaan we samen eten. Kan ik mijn verhaal eens doen en toch eens vertellen wat er op mijn hart ligt. Dit is niet de eerste keer dat ik dit doe. We hebben dit gesprek zo ongeveer ieder jaar. We slagen er dan wel in elkaar te vinden en dan kunnen we er ook weer voor een tijdje tegen. Want ja ondertussen zijn we ook bevriend geraakt. Hoe gek het ook mag klinken na al mijn frustraties.

Normaal gezien zal het paard deze zomer voor een paar maanden dichter bij de eigenares op een weide komen te staan. Dat brengt bij mij dan ook even de nodige rust.

Dus allerbeste bokt: Ik ga in gesprek met de eigenares op een rustige neutrale manier, in een fijne sfeer.
En ik schrijf in grote letters de woorden van de post hierboven: je kunt er ook voor kiezen om je niet meer druk te maken over wat zij doet!

Dit is iets dat ik in het dagelijkse leven nog heel hard moet leren wil ik gelukkiger worden. Jammer genoeg ben ik zelf al vaak tegen de muur gelopen maar wil dat er echt niet in. Maar om positief af te sluiten. Hoop doet leven!

Top! Hopelijk komt er straks een fijne blijvende oplossing voor de wrijving tussen jullie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 00:32

Fijn om te lezen!
Ik hoop dat er voor jullie een werkzame/leefbare oplossing gevonden kan worden.

Misschien ter overvloede: val niet in de valkuil om van dit gesprek een 'goedmaakgesprek' te maken, bijvoorbeeld een gesprek over hoe jullie ervoor gaan zorgen dat jullie allebei weer helemaal happy gaan zijn. De kans is namelijk heel erg groot dat dat gewoon nooit meer gaat gebeuren, gezien jullie beider nogal jammerlijke trackrecord.

Als je zegt dat jullie ook echt vrienden zijn, wees dan eerlijk, zeg hoe moeilijk je het met deze situatie hebt en zeg ook dat je je serieus afvraagt of het voor jullie allebei niet beter is om vriendschap en stalling van elkaar te scheiden. Daar moeten jullie natuurlijk allebei over nadenken, maar wees ook vooral niet bang om daar alvast een deadline aan te plakken - al was het alleen maar omdat de eigenaresse dan ook de kans krijgt om eens rond te kijken naar prettiger plekken. Je schrijft hier bijvoorbeeld dat het een opluchting voor jou is als het paard in de zomer een paar maanden verdwijnt; dat kun je best tegen haar zeggen, met de boodschap dat als dat deze zomer weer als opluchting voelt (en je tot de zomer dus nog steeds last had van jezelf en haar) ze voor het behoud van jullie vriendschap naar een andere stalplek moet zoeken. Je kunt altijd toevoegen dat je haar nog steeds les wil geven, maar dat stalling dan gewoon niet meer lukt.

Dan ben je écht eerlijk, laat je echt zien hoeveel het je raakt en trek je ook voor jezelf en voor haar een duidelijke streep, in plaats van eindeloos te blijven hangen in aanpappen en nathouden, bemoederen en bekritiseren en het paard de dupe laten worden van het feit dat twee mensen verstrikt zitten in een erg ongezonde afhankelijkheidsrelatie.

Dat zal waarschijnlijk hard en onverwacht aankomen bij haar (omdat je zoals je zelf schrijft altijd vriendelijkheid veinst terwijl je je in werkelijkheid alweer opfokt omdat ze niet is wie jij bent), maar het is wel eerlijk.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 07:29

@de ts: leer t los te laten of neem afscheid..Geen gezonde situatie zo. Als je hier niet tegen kan moet je misschien geen ( klein) pension aan je huis nemen.. zolang jij aan de basisbehoefte voldoet en haar wijst op eventuele mankementen of een smid die moet komen komt het paard in de basisbehoefte niks te kort. Druk maken heeft geen enkel effect alleen maar slecht voor jezelf!!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 07:46

Nou ik zou haast zeggen het werd tijd.
En dan ook maar duidelijk bespreken dat het zo niet gaat en haar de keus laten maar als ik die fustraties lees zal het geen neutraal gesprek worden daarvoor loop je je al te lang op te fokken

Als mijn staleigenaar op deze manier op bokt over me zou praten zou ik niet blij zijn.
Je had dit veel eerder op moeten lossen.

Succes en ik hoop dat zij beslist weg te gaan bemoeials vind je overal wel.
Haar paard. . Haar keus

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 08:25

Beste TS.... lijd jij soms aan een vorm van beroepsdeformatie?
Ik lees zojuist in je profiel dat jouw werk bestaat uit het begeleiden van jonge mensen met gedrag- of leerproblemen en stoornissen. Ik zou dan toch op z'n minst verwachten dat jij beroepsmatig zou beschikken over enig psychologisch inzicht maar de manier waarop jij spreekt en je frustraties hebt laten oplopen, toont daar helemaal niks van. Ik krijg zelfs het vermoeden dat jouw beroepskeuze geleid heeft tot een soort machtsgevoel, het allemaal beter weten wat goed voor iemand is en vooral dat iemand binnen de kaders van jouw opvattingen moet blijven. Je hebt daarmee je pensionklant, maar ook jezelf in gijzeling genomen. Ik denk dat een gesprek met dat meisje niet gaat helpen en haar wegsturen evenmin. Het feit dat het paard ooit van jou geweest is, geeft je geen enkele rechtvaardiging je zo verregaand te bemoeien met de handelswijze van anderen en er vanuit te gaan dat alleen jouw opvattingen de juiste zijn.

Wat vooral nodig is, is dat jij eens heel lang gaat nadenken over het hoe en waarom jij je zo gedraagt. Vanuit jouw beroep gezien zou je toch moeten weten dat ieder jong mens zijn eigen fouten moet maken om te leren, en vooral ook dat respect en vertrouwen heel wat meer helpt dan als een soort loerende en bekritiserende kwade genius, die ook nog eens niet duidelijk zegt wat er schort, in de bosjes te liggen en te wachten op het volgende wat in jouw ogen verkeerd gaat. En dat dan vervolgens uitgebreid op Bokt gaat ventileren.

Je zult mijn reactie waarschijnlijk niet waarderen, maar weet dat deze niet bedoeld is om je frontaal aan te vallen. Eerder om je eens wakker te schudden. Ik hoop dat je er eens over na wilt denken .
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 15-03-16 08:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 08:29

Laibadji schreef:

Je bent echt de enige niet die zulke dingen niet goed kan loslaten. Je kunt het natuurlijk proberen te leren. Maar blijf vooral ook realistisch. Als de lat te hoog ligt voor je, moet je soms ook stoppen met jezelf te kwellen en gewoon de lat lager leggen. Waarom zou je het jezelf zo moeilijk maken? Concluderen dat dit niet bij je past en haar vragen een andere plek te zoeken mag ook hoor. Daar is niks mis mee.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 14:51

Ik wil toch wel even melden dat ik niet de hele grote boeman ben die hier omschreven wordt. Ja ik maak fouten en wie zonder fouten is werpe de eerste steen. Mijn grootste fout is vooral geweest om dit op bokt te zetten om mijn gevoelens te ventileren. Ik ging er vanuit dat menig paardminded persoon ook een beetje begrip zou hebben voor het paard haar situatie.(Want er zijn ook misvattingen geschreven) Maar diegene die de zwarte piet krijgt toebedeeld ben ik. Geen probleem. Begrijp ik want ja, ik geef het toe ik maak fouten. En ja ik leer uit jullie harde commentaar die mij tot tranen toe beweegt en heel hard raakt maar misschien is dit de les die ik moet leren.

Het slechte is dat alles neerschreven staat en wat je schrijft kan op heel veel verschillende manieren geïnterpreteerd worden. Ook is er info die niet neergeschreven is die misschien de blik kan verruimen.

Ik hoop dat jullie merken dat ik gerust inzicht wil krijgen en dat ik jullie mening lees en waardeer, ook al doet het zo veel pijn en heb ik er verdriet over. Daarom laat ik de eer aan mezelf en wens ik niet langer in te gaan op het topic.