ik zit met mijn handen in het haar..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koetjesreep

Re: ik zit met mijn handen in het haar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 20:52

Iedereen maakt fouten, maar het belangrijkste is dat je eerlijk bent tegen jezelf, en ik ben blij dat je dat doet. Niet dat je met een schuldgevoel tegenover jezelf zit en de pony houdt voor nog een jaar of 2 jaar terwijl je dit echt niet wilt omdat je denkt 'hé, dit wou ik toch altijd?'
Aan elke medaille zit een keerzijde, en misschien komt de pret nog, maar als rijden inderdaad jouw ding meer is, is de pony weg doen misschien wel de beste keuze.
Ik heb zelf een hengstenveulen van bijna 2 en moet nog zeker anderhalf jaar wachten en daar had ik ook niet heel goed over nagedacht, maar ik weet wel dat hij het gaat waard zijn. Als het wachten tot jouw pony groot genoeg is, niet opweegt tegen het plezier dat je daarna gaat hebben, vind ik dat je de juiste beslissing gaat nemen.

De groffe reacties van !!volwassen!! bokkers.. Precies of wij zijn niet op de leeftijd van TS geweest, komaan ;)

Veel succes met dit hele gebeuren!

EsConnor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 21:05

Wat jammer en moeilijk dat je in deze situatie zit TS!
Ja het is niet leuk voor t diertje, ja je hebt er niet goed over nagedacht, ja je moet eigenlijk doorzetten.
Maar mensen.. Wat een belachelijk debiele reacties heb ik door het topic heen gelezen tegenover een 14 jarig kind!
Ze vraagt voor hulp, dat kan ook op een positieve manier lijkt me.
Ik kan wel begrijpen dat je al enorm blij was dat je überhaupt een pony mocht, maar dat je ook wilt rijden.
Maar wat is het meest belangrijke voor je?
De band met een dier, ongeacht wat je er verder mee kunt, of echt het rijden?
En is het dan niet eventueel een optie om voor een goedkopere stalling te gaan waar je eventueel een shet én pony neer kunt zetten voor t zelfde geld.
Nu wil ik daarmee niet zeggen dat je ouders je nogmaals een pony in de schoot moeten werpen , maar meschien kun je wel zelf meesparen voor een rij paard.
Dan kun je eens een gesprek hebben met je ouders dat je wel meer wilt.
Maar dan moet je van te voren, vind ik, wel aan t werk met je shet,en laten zien dat je de verantwoordelijkheid neemt, leuk of niet, maar zo leer je t wel. :(:)

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 22:17

He, meisje toch... wat naar dat je tot de conclusie gekomen bent dat je niet voor het juiste paardje gekozen hebt. En wat ik nog veel vervelender vind is de reacties van verschillende mensen hier...

Het is wel zo eerlijk voor alle partijen om open kaart te spelen. Leg je ouders uit dat je dankbaar bent voor de mogelijkheid een pony te kunnen hebben. Leg uit dat je niet goed nagedacht hebt over hoe ontzettend je het rijden zou missen. Vertel dat je het niet eerlijk vind dat je ouders nu betalen voor een hele lieve pony die door het rassen gewoon niet kan voldoen aan wat je eigenlijk wil. Dat je daardoor minder lol hebt in je pony en dat je dat niet eerlijk vind tegenover je beestje, want het beestje verdient een baasje dat voor de volle 100% voor hem gaat. Leg uit dat je de tijd neemt om dat baasje voor je pony te vinden. En vraag of ze je willen helpen bij het maken van een juiste keuze bij een eventuele volgende pony. Maak samen een lijstje waaraan een pony volgens jou aan moet voldoen (denk daarbij ook aan de toekomst) en ga op je gemak rond kijken. Een zoektocht naar je ideale pony kan heel snel gedaan zijn, maar het kan ook maanden duren. Ga vaker dan 1 of 2 keer kijken en koop pas als je hele hart EN hoofd "ja dit is 'm" roept. Neem iemand mee die kijk heeft op paarden en jou rijstijl en niveau kent zodat je iemand bij je hebt die je vanaf je roze wolk ook even op de grond zet als het nodig is.

Heel veel succes iig!! Ik hoop dat het allemaal goed uitpakt voor jou, je pony en je toekomstige pony/paard.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 22:45

Ik denk dat dit helaas zon situatie is waarbij je niet alles kan hebben meid.
Niet rot bedoel maar ik denk dat je nu beter kan kijken naar wat je al hebt, en niet naar hetgeen dat je niet hebt. Ik bedoel je hebt al een pony, waarom meer??

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 22:53

Je hebt in ieder geval veel geleerd uit deze ervaring. Iedereen maakt fouten, iedereen maakt foute keuzes, soms kan je ze bijstellen en soms niet. In dit geval kan je het gewoon bijstellen. Een paard hoeft niet een heel leven bij één eigenaar te blijven. Het is geen zonde om je paard te verkopen als het niet klikt of als je niet (meer) kunt doen met het paard wat je wil omdat je interesses veranderen. (Bij een ouder of geblesseerd paard dat al jaren voor je heeft gewerkt vind ik het uiteraard een ander verhaal maar dit is hier niet van toepassing)

Ga eerlijk het gesprek aan met je ouders en zeg hen dat je niet optimaal van deze pony kunt genieten. In het slechtste geval verkopen ze hem en krijg je geen nieuw rijpaard en moet je verder met een verzorgpaard. In het beste geval krijgt je huidige paardje een goede thuis en krijg jij een nieuw rijpaard dat beter aansluit bij je wensen. Je ouders kunnen het beste inschatten wat het beste is in deze situatie. Zij kennen hun eigen mogelijkheden en kennen jou het beste.

Een paard houden waar je geen plezier aan hebt heeft geen zin. Daar is onze hobby te duur voor. Super dat je er over nadenkt en probeert om een oplossing te vinden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 10:32

Ianrowan2009 schreef:
Ik denk dat dit helaas zon situatie is waarbij je niet alles kan hebben meid.
Niet rot bedoel maar ik denk dat je nu beter kan kijken naar wat je al hebt, en niet naar hetgeen dat je niet hebt. Ik bedoel je hebt al een pony, waarom meer??

Ik zou als ouder geen hobby bekostigen waar mijn kind te weinig plezier aan heeft. Dan heb ik liever eerlijkheid en kijken naar andere mogelijkheden. Deze pony kan natuurlijk ook verkocht worden.

Juist omdat iedereen wel eens een foute inschatting maakt en dat is ook gewoon oke. Ik vind het goed dat ts zelf tot dat inzicht is gekomen :)

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 10:42

Heb je zelf ervaring met mennen?
Ga anders tot die tijd lekker op menles, ga mee als groom etc.
Dan heb je heb afwisseling en ben je alvast klaargestoomd voor als je kan gaan mennen met je Shetlander.
Mennen is ontzettend gaaf!
Hier op bokt is een koppeltopic, plaats daar eens een berichtje :)

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 11:21

Ik heb ongeveer in hetzelfde schuitje gezeten. Ik heb op mn 13 een pony van mn ouders gekregen. Ruintje van 1.53, 8 jaar en allround onder het zadel als manegepony. Perfect zou je denken. Helaas niet.... Wandelen kon niet, want meneer ontplofte na 1 minuut. Bokken, steigeren een rondjes draaien aan de hand. Rijden ging al net zo. Ik ging vaker met 180km bokkend door de bak, dan dat ik een normaal rondje over de hoefslag kon rijden. Doodsbang was ik. Ik ging met buikpijn elke dag naar mn pony. En mn ouders maar vragen of ik het nog wel leuk vond. Na 1 1/2 jaar zijn we van stal veranderd. Pony ging van niet te rijden naar redelijk braaf met zo nu en dan een vervelende bui. Ik ging weer met plezier naar mn pony toe. Hebben ik en mn ouders een verkeerde keuze gemaakt? Misschien wel, misschien zou ik nu wel Z rijden of klasse 4 endurance als ik toen een bravere pony had gekregen. Spijt gehad? Geen moment! na 6 1/2 jaar kon ik hem vanwege tijdgebrek en het nog steeds moeilijke gedrag (bang alleen buiten en daar staken, terwijl ik graag naar buiten ga) niet meer bieden wat hij nodig had. We hebben de keuze gemaakt om hem te verkopen. Hij is weer manegepony, en is happier dan hij ooit is geweest.

Geef het nog niet op, en geef het de tijd om een band te vormen met je shet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 14:36

Mvdende, maar de shet kun je niet opeens op rijden als je een band hebt. Beestje groeit niet gelijk 45 cm. Als je hart bij het rijden ligt, is een shet niet handig. Jij had een draak, maar wel 1 waar je op kon rijden en dat mist ze.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 15:19

WillBokkers schreef:
Dan heb je heb afwisseling en ben je alvast klaargestoomd voor als je kan gaan mennen met je Shetlander.

Mennen is leuk...rijden is leuker. ;)

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 19:13

Cowgirl schreef:
WillBokkers schreef:

Mennen is leuk...rijden is leuker. ;)

Dat is jouw mening :)
Ken voldoende die het omgekeerde zeggen.
Daarnaast, mocht ze haar shet willen houden, is dat lijkt mij de beste oplossing.
(Of evt een paard ernaast waarop ze kan rijden)

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 19:20

canisia schreef:
Ondankbaar voor je ouders.. eerder nog ondankbaarder voor je shet.. Noway dat ik je een rijpaard zou geven als ouder zijnde. Minder plezier of niet, tanden op elkaar en doorgaan, als je over 5 jaar nog steeds hetzelfde zegt kan je eens verder gaan kijken. Het gras lijkt altijd groener bij de buren..

Dit is precies het risico van op jongere leeftijd al per se een eigen paard/pony krijgen..

dit.

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 19:21

Mennen is leuk...rijden is leuker. ;)[/quote]
Dat is jouw mening :)
Ken voldoende die het omgekeerde zeggen.
Daarnaast, mocht ze haar shet willen houden, is dat lijkt mij de beste oplossing.
(Of evt een paard ernaast waarop ze kan rijden)[/quote]

Ik heb een haflinger ik kan rijden maar vind menner leuker dan kan ik gezellig mensen mee nemen en leren mennen

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 08:54

farahdiba46 schreef:
canisia schreef:
Ondankbaar voor je ouders.. eerder nog ondankbaarder voor je shet.. Noway dat ik je een rijpaard zou geven als ouder zijnde. Minder plezier of niet, tanden op elkaar en doorgaan, als je over 5 jaar nog steeds hetzelfde zegt kan je eens verder gaan kijken. Het gras lijkt altijd groener bij de buren..

Dit is precies het risico van op jongere leeftijd al per se een eigen paard/pony krijgen..

dit.

Je kan er vergif op innemen dat als je dit doet ts straks helemaal niet meer gaat. Staat dat arme ding maar in de box weg te rotten en TS gaat gezellig met haar vrienden op pad.
Ik heb het al vaker gezien en ook bij mensen die hun paard net 6 maanden hadden. Vriendjes kwamen en paard ging de deur uit.

En er worden elke dag paarden verkocht en verhandelt dus wat is nou het probleem?

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 15:56

Ik zou als ouder niet die pony inwisselen voor een andere.
Als TS jaren heeft gesmeekt voor een pony, en ze dan eindelijk er 1 mag, deze zelf heeft uitgekozen, en er na een paar maanden achter komt dat ze het toch niet zo leuk vindt dan zou ik mijn dochter voor de keuze zetten... Verkopen of niet maar een nieuwe komt er niet!
Het is namelijk geen boek die je terug naar de bibliotheek kan brengen. Het is geen product, geen ruilwaar, maar een dier. TS kan echt beter gaan kijken naar hetgeen wat ze heeft, en niet naar wat ze allemaal niet heeft want deze pony was echt haar eigen keuze. Heeft ze immers zelf vertelt in dit topic.

dandir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 15:59

yelli schreef:
Had je daar niet eerder beter over na kunnen denken, je hebt daar wel de leeftijd voor. Vraag me dan ook af hoe lang je de rijpony leuk gaat vinden....

Zo denk ik er ook over....... -:(-

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 16:05

Ik zou echt bidden voor een shetje waar ik dagelijks de bossen mee in kan wandelen als kleine hond aan een lijntje om het zo maar te zeggen, voor een buitenrit hoef ik er niet op te zitten en ik geniet van elke vorm van natuur, natuurlijk is iedereen anders maar ik zou het nog even aankijken en een nieuwe tak van de paardensport proberen met je shetje, ondanks dat ze nog jong is kun je misschien leuke dingetjes aanleren of gewoon plezier hebben :)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 18:47

Ts heb je al geprobeerd het te vertellen? (dit is een eerste en de moeilijkste stap maar tevens de sleutel tot verandering!)
Wees eerlijk en biecht het gewoon op, dan kunnen jullie samen bedenken hoe nu verder!

visitor0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 09:22

Ik zou het gewoon een kans geven.
Laat eerst maar eens aan je ouders zien dat je echt door wind en weer naar je ponytje gaat.
Als je laat zien dat je er echt veel voor over hebt dan geven je ouders je misschien sneller een rijpony.
Misschien bouw je wel zon goede band op met de shet dat je haar wilt houden.
en leer je shetje leuke dingetjes aan, je kan best nu al kunstjes leren.

succes!