Wat te doen met bang kind wat alleen van haar pony af wil.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 09:00

Ziek, ik zou hier op geen enkele manier aan mee willen werken. Dan zoeken ze maar lekker een andere instructrice, ik zou stoppen en een melding maken.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 09:09

Welke gevolgen? Wordt het kind anders mishandeld als ze stopt? Heeft het kind een slecht verleden dat ze de teleurstelling van het stoppen van de vertrouwde instructeur niet aankan? Wil de instructeur graag het geld vangen?

Heeft het meisje verder hobby's? Andere dieren of een tv serie of k3 of frozen weet ik veel?
Zo ja, dan zou ik creatief zijn met printen en in plaats van bakletters deze ophangen. "We steken nu over naar Elza kijk maar eens of je kunt helpen sturen" Ook al doet ze dat niet, blijven proberen en haar ze hemel in prijzen. Zoiets.

Ook een duidelijk systeem zodat ze heel duidelijk van te voren weet wat de bedoeling is. Bijvoorbeeld een heel klein doel in een schriftje schrijven en naderhand natuurlijk een kleine aanmoedeging erbij zetten

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 09:13

Zelf had ik op een bepaald punt ook doodsangsten voor mijn eigen paard, dus wat het kind voelt kan ik me nu wel goed voorstellen. De instructrice mocht van mij ook het paard niet meer loslaten en liever stapte ik alleen maar, als het moest draven maar ZEKER niet galopperen. Toch galopeerde ik na 3 lessen voor het eerst, en na 3 maanden durfde ik voor het eerst zonder longeerlijn te draven en te galopperen.

Nou is het voor mij als volwassene misschien wat makkelijker mijn angst weer te neutraliseren, omdat ik kan inzien hoe de situatie zal gaan lopen.

Het is lastig als zij zo in doodsangst zit dat je helemaal geen stappen vooruit kan zetten. Begin misschien met zorgen dat de instructrice niet het hoofd vasthoud maar het paard bij een halstertouw. Als ze dat echt zo vreselijk vind, een halstertouw vast, en tegelijkertijd het hoofd vast. De instructrice kan dan heel langzaam ernaar toe werken dat ze zo nu en dan het hoofd loslaat, eerst een seconde, 2 seconde, en telkens wat langer tot het kind het er niet meer op let.

En wat bij mij ook werkte, is de focus verleggen. Ik durfde pas echt goed door te galopperen toen we een sprongetje gingen maken. Toen lag de focus niet meer op het galopperen, maar op het -in galop- over de sprong heen komen.

Springen is voor haar dan weer te veel, maar in plaats van 1 balkje neerleggen, leg er dan 5 of 10 neer achter elkaar en haar opdracht is om in verlichte zit te gaan zitten over de balkjes. Dan verleg je de focus op de balken in plaats van het rijden.

Het is moeilijk tips te geven als we zo weinig van de situatie weten, maar ik snap dat je niks heb aan de tientallen reacties hier die zeggen dat je maar moet stoppen of moet praten met de ouders. Maarja, dat is bokt ;)

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 09:13

Plaatjes uitprinten die beginnen met de letters van de bak.
En die steeds iets moeilijker maken bijv egel. En paar weken later envelope.

Memory paar plaatjes aan 1 kant van de bak en de rest aan de andere bakkant welke kaartjes lagen daar.

Huisjes van karton maken en de "post" bezorgen is hier ook altijd een succes.

Spekkie happen. Touwtje tussen 2 staanders en dr onder gaan staan met pony en zonder handen het spekkie op proberen te eten.

Tennisballen in een emmer proberen te gooien van steeds iets verder weg. (Wel even pony eerst testen)

Met een grote ponyvoetbal door poortjes laten rollen.

Dit zijn wat spelletjes die ik hier met de aller kleinste doe die nog niet toe zijn aan echt rijden.
Misschien zit er iets leuks tussen voor het arme meisje

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 09:14

Zo hebben wij hier ook wel al eens situaties gehad. Bij het ene kind krijg je dat er na een paar maanden uit. En bij een ander kind zitten we na 3 jaar nog steeds in dezelfde situatie. Ouders zien nu eindelijk in dat het een hopeloze zaak is. In zo een situatie is het gewoon kwestie van het niet erger te maken...

Er zijn veel zaken mogelijk:
- Balspelletjes (van op de pony een bal in een bak/emmer/hoepel/... gooien)
- Slalommen
- reis rond de wereld
- dameszit (kind zal waarschijnlijk lesgeefster haar nek half aftrekken, maar het gaat ;) )
- doolhof tussen balken door
- verschillende kleuren balken willekeurig door de piste leggen, en zeggen dat ze in een kort mogelijk weg naar de rode moet. Dan uitbreiden in zo makkelijk mogelijk over rood en dan groen. En zo telkens meer, zodat ze het 'parcours' moet onthouden. Je kan er ook nog brugjes bij maken. Dus over rood, groen, blauw, rood, tussen de twee groene, ... Dan zijn zo zo fel op hun parcours aan het nadenken dat ze vergeten dat ze op hun paard zitten.
- bewegingsoefeningen (tik je neus, je buik, je knie, trek eens aan je oor, ... En dan met linkerhand aan de rechterkant tikken etc. ) Ik hou altijd heel goed het bovenbeen vast (bijna tot blauwe plekken) Zo voelen ze zich al wat veiliger.
- Gaan wandelen in het bos?
- Proberen woorden te maken met de pisteletters.
- Gewoon figuren aanleren.
- samen op de pony (als het een niet te kleine pony is)
- voltigesingel (raar maar waar vinden ze dit vaak minder eng omdat ze 2 stevige handvaten hebben)
- beloning beloven achteraf: "als je dit doet, krijg je vandaag..." (hier heb ik een bakje met stickers en pins etc van zaken die "in" zijn op het moment, en met paarden uiteraard).

Corellaa

Re: Wat te doen met bang kind wat alleen van haar pony af wil.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 09:21

Oohj moeilijk Zeg ! Staan wel hele leuke tips tussen.
Mijn nichtje kan soms ook heel bang Zijn op onZe pony. Bij haar helpt het om het vooral te negeren en de focus ergens anders te leggen. Even later is ponylief de aaaalller beste/liefste/etc :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 09:50

Cowgirl schreef:
Inoterry schreef:
Mijn kennis vind het prima om 3 kwartier in de bak rond te stappen en over koetjes en kalfjes te praten en dwingt haar verder tot niks. Alleen blijven zitten en dit vanwege de gevolgen die er waren toen ze wel toestond dat er eerder afgestapt werd.

Ik hoop dat je goed geslapen hebt en dit nog eens wilt lezen.

Inderdaad: dit is toch niet normaal?
Gaat allemaal een beetje verder dan het simpel 'bang zijn op een paard' en doorzetten.
Hoe help je een kind met dit gedoe? Ik snap er niks van... vind het raar.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 09:52

Heb met groeiende verbazing dit topic zitten lezen.

Arm, arm kindje...
Geen vertrouwen in de pony, maar ook niet in de ouders en degenen die haar in, maar voornamelijk uit, deze situatie zouden kunnen helpen :n

Mocht er eventueel een mogelijkheid zijn om buiten de deur wat met haar te ondernemen, dan is het wellicht een optie om eens wat gezelligs te doen met wat kleine, lieve pony's.
Gewoon zonder dwang wat poetsen, knuffelen en in stilstand er eventjes op zitten?
Even helemaal terug naar de basis.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 09:55

Misschien is de ander kant van de ouders wel als volgt: kind vond paardrijden heel erg leuk, tot ze er af donderde. Sindsdien doodeng en de ouders willen gewoon dat het kind over haar angst heen komt en denken dat alleen paardrijden daarvoor de manier is

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 10:02

Maartje1990 schreef:
Misschien is de ander kant van de ouders wel als volgt: kind vond paardrijden heel erg leuk, tot ze er af donderde. Sindsdien doodeng en de ouders willen gewoon dat het kind over haar angst heen komt en denken dat alleen paardrijden daarvoor de manier is

zou kunnen, maar is in dit tpic uitgesloten.
begin maar bij pagina 1, dan zal je zien dat dat uitgesloten is....... :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 10:06

Inoterry schreef:
Lief dat jullie reageren, maar hier hebben we dus geen drol aan :+ . Gesprek is er al geweest, heeft niet geholpen.

Jij bent lesgever. Dan stop je gewoon. Als ik een lesklant krijg die niet wil en niet durft help ik haar af zadelen en houden we er mee op. Als elke lesgever dat deed was het probleem al op gelost. Nu werk je gewoon mee aan die dwang met een groter risico op ongelukken. Waarom zou je dat willen?

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 10:06

Dit is wel het meest bizarre topic wat ik in tijden gelezen heb! Jouw eigen identiteit is overigens vrij makkelijk te achterhalen, zal me niks verbazen als je naar aanleiding van dit topic toch wat vragen gaat krijgen van bepaalde instanties buiten bokt om. Melding is snel gedaan, en op de manier hoe jij hier over communiceert laat je echt de alarmbellen afgaan. Hoop echt voor het meisje dat dit genuanceerder in elkaar zit.

Indien je zelf geen aandacht wilde trekken en puur graag spel tips wilt is Google je beste vriend....typ spelletjes op pony's en er zijn vele berichten en boeken te vinden http://www.deboekensalon.nl/dbs/book/197468 waaronder deze.

Iejoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 10:07

Nou, ik zou eerst zorgen dat ze vertrouwen krijgt in haar pony. Wat mij heel erg heeft geholpen is dat er iemand naast loopt zodat je zeker weet dat je pony geen gekke dingen kan doen en het naast de pony werken zoals poetsen en in de bak werken, een beetje een NH idee zeg maar dat je weet waarom je pony die dingen die zij eng vindt doet. Als dat geen optie is dan zou ik toch echt kiezen voor het terug gaan naar de basis, met een los halstertouwtje ernaast lopen en als dat goed gaat aan de longé, dan krijgt dat meisje hopelijk het gevoel dat haar pony braaf is. (Waar ik het niet mee eens ben want paarden blijven vluchtdieren maar goed, het is het gevoel ;) .)

En vanuit die basis weer verder gaan met de dingetjes zoals echt draven of andere dingen die ze van haar ouders moet gaan leren. Zorg eerst ervoor dat de basis goed is anders blijf je je hele leven bangig. (Ik spreek uit eigen evaring ;) ).

Succes!

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 10:11

Ik had zelf ook een jong meisje les gegeven, ze was ook ergbang en ik mocht mijn paard niet loslaten.
Zonder haar toestemming heb ik haar direct aangeknipt aan de longe, ze had afgevraagt wat ik deed. Ik had gezegt deze longe is lekker lang, dat heet dat ik het paard altijd vast kan houden.
Daar werd ze al weer wat rustig. Ik had vaak drie emmers in het weiland gezet, dit weid uit elkaar gezet en heb haar aan de longe samen deze slalom gelopen.
Ze kon meesturen, totdat ik zelf recht gelopen ben en haar zelf de slalom heb laten lopen. Had ze in eerste instantie niet door, maar ze vond het leuk dat ze het zelf mocht proberen.
Ook had ik eenvoudig een hoevenkrabber mee, midden in de les ging ik de voorhoeven uitkrabben.
Voetjes moeten goed schoon blijven, allereerst alleen de voorhoeven en dan heb ik achter gedaan. Dit had ik gedaan omdat ik bij het hoofd van het paard wegben, en dat zij leert vertrouwen te hebben.

Met de les kun je veel over koetjes en kalfjes praten, wat ook helpt is dat je haar zelf laat sturen (ook al heeft iemand haar aan het hoofd vast). Zo leert ze dat ze controle over de pony heeft, zo kun je haar langzaam loslaten en aan de longe aan de hand laten lopen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, bij mij is het dan met sprongen vooruit gegaan en wou ze zelfs los lopen.
Probeer het meisje vooral te overtuigen dat ze zelf controle over de pony heeft als ze stuurt en dat 1 persoon aan de longe ernaast loopt.

Je kunt haar ook bijvoorbeeld laten halthouden en jij of iemand anders staat ervoor, doet deze persoon een stapje achteruit en laat de pony eenvoudig op de plek staan. Je zegt als je naar mij toe stapt, houd ik jou pony snel weer vast. Dit eerst op 1 meter afatand en dan langzaam uitbreiden.

Ik hoop je hebt wat aan deze tips!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 10:15

Het topic blijft bij mij ook hangen ikvind er een vreemde sfeer inzitten en de geheimzinnigheid in de uitspraken van ts roepen meerdere vragen op die meer mensen opmerken,
Voor mij is nog steeds ( nadat al zeer veel mensen dit gevraagd hebben) wil het meisje wel?
Want bang zijn en willen dat is een uitgangspositie, maar niet willen en bang zijn en moeten want anders...? Zijn hele grote no- go's
En de mensen die hier goedbedoelde adviezen blijven geven lees ajb de teksten van de ts door
Bij mij rinkelen er al een tijdje alarmbellen ...
Heb er geen goed gevoel bij!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 10:17

Buiten alles wat genoemd is qua tips, is het natuurlijk ook belangrijk dat het meisje een klik heeft met de instructrice. Als het meisje die niet heeft, of niet op haar 'level' gemotiveerd kan worden, dan kun je 'lesgeven' tot je een ons weegt en weg vliegt. Het lijkt mij handiger om te kijken naar een instructeur of instructrice die het op een andere manier aanpakt, zich in kan leven in het wereldje waar het meisje zich bevindt. Mocht het dan nog niet lukken, dan lijkt het mij handig om dit meisje niet meer te laten rijden en een andere sport/hobby te laten doen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 10:18

Ik kan er ook wel in komen dat de ouders hier gewoon denken 'kom op meid, zet eens door' omdat het een opgevertje is, en dat die 'gevolgen' gewoon kwaadheid op de instructrice waren, dreigen over te stappen (naar iemand die geen rekening houdt met het kind) etc etc. Maar zolang ts niks zegt weten we het niet.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 10:26

Inoterry schreef:
Varekaj schreef:
Is het geen idee om het kind gewoon op de pony te zetten (aangezien dat dat moet van de ouders) en verder gewoon niks te doen? Alleen maar lekker rondjes wandelen met de pony en intussen lekker kletsen met het kind?

Dat idee word al bijna wekelijks uitgevoerd :D . En dan kan ze het nog het langste volhouden :j

Dan is dit voor het meisje aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid voldoende. Meer is voor haar niet nodig. Het kan ook zijn dat het meisje een vorm van autisme heeft en daardoor te snelle afwisseling van opdrachten niet prettig vindt. Vaak is herhaling van één iets voor veel kinderen van die leeftijd het prettigst. Net als het herhaaldelijk lezen van hetzelfde (voor)leesboek. In haar geval is het wellicht fijn als het elke week hetzelfde is en dat er één keer in de zoveel tijd een héél klein dingetje bijkomt. Gesprekken voeren tijdens het rondjes rijden is vaak ook fijn voor angstige kinderen. Praten over totaal iets anders dan de paarden. Kijk wat de interesse van het kind prikkelt en ga daar vragen over stellen. Houdt ze van tekenen? Ga in op de verschillende mogelijkheden om een tekening te maken, welke technieken gebruikt ze? Of praat over schoenveters: er zijn vele kleurtjes en mogelijkheden om die in je schoenen te doen. Gaat voor 'ons' misschien over niets, maar voor zo'n kind kan die gedachtenprikkel juist heel fijn zijn.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 10:27

Dit topic schreeuwt naar een vergelijking met schoonspringen. Je kunt iemand vast dwingen te leren schoonspringen. Maar dat doe je ook niet door met duiken te beginnen vanaf de 10 meter in de training en vast te houden aan het principe dat lager beginnen (dus kleinere stapjes) geen optie is.

In bovenstaande voorbeeld zal een trainer voor gek verklaard worden als die toch meegaat met de eis van ouders op 10 meter de training te beginnen. met paardrijden is dat niet anders.

Ondanks dat die meisjes aangeven duidelijk geen andere instructie te willen. Eerlijk, dat voelt als instructie wel goed. Maar ik denk tovh dat instructie eens goed moet gaan nadenken of de manier waarop ze nu meegaat met de eisen en haar best doet wel op langere termijn beste is voor iedereen. Ontzettend goed bedoeld door te zetten. Maar dat houdt de duidelijk rare situatie van nu in stand. Deze meiden zouden veel meer geholpen zijn bij instructie die voor hun eigen methode staan en volhouden richting oudersdat zij de instructie verzorgen op hun manier en dat ouders dat uit handen moeten geven en anders pech voor ze.

Ik ben benieuwd hoe dit afloopt.

P.s. les aanvangen met 5 of 10 minuutjes te paard, halverwege tijd vullen met poetsen/ groomen en vertrouwd worden met leiden aan de hand en afsluiten met 5 of 10 minuutjes te paard. Meidje gewoon eens hele lessen al kletsend terwijl ze op een stilstaand paard zit afleiden. Echt een kwestie van vertrouwd worden en dat kun je op geen enkele manier forceren. Sommige dingen kosten nu eenmaal tijd.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 10:28

Ayasha schreef:
Inoterry schreef:
Lief dat jullie reageren, maar hier hebben we dus geen drol aan :+ . Gesprek is er al geweest, heeft niet geholpen.

Jij bent lesgever. Dan stop je gewoon. Als ik een lesklant krijg die niet wil en niet durft help ik haar af zadelen en houden we er mee op. Als elke lesgever dat deed was het probleem al op gelost. Nu werk je gewoon mee aan die dwang met een groter risico op ongelukken. Waarom zou je dat willen?

ts is niet de lesgever.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 10:32

Ze kent de lesgever toch?
"jij bent lesgever" was meer algemeen; het is aan de lesgever om hier mee te kappen, als het meiske echt bang is en echt niet wil dan houdt het gewoon op. Nu werkt de lesgever gewoon mee aan de kwelling.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 10:38

Niet alles gelezen hoor, maar er was toch iets waarom ik wel wil reageren.
Heb ooit soortgelijk meegemaakt met iemand die mij vroeg of haar dochtertje eens op mijn pony's mocht zitten. Kind vond er niet veel aan, maar moeder vond het geweldig.
Het was ooit haar droom, haar toekomst, haar wens ... eigen paard en paardrijden.
Dat projecteerde ze op haar kind en kind moest dus hoe dan ook OOK op paardrijden.
Het ging hier meer om de foto's, maar mij viel op dat het kind niet goed kon zitten en ook al snel begon te huilen. Later bleek dat er wat mis was met haar heupen, waardoor ze echt pijn had bij het zitten op een paard.
Dus hoe dan ook, moeder heeft moeten inzien dat paardrijden HAAR droom was en niet van haar dochter en voor dochter is later fysio ingeschakeld voor de heupen (en nog meer, maar dat doet hier niet toe).

Ik vraag me dus bij dit topic af of het niet soortgelijk is.
Moeders droom en een kind met echte pijnklachten waardoor het niet eens 45 min. op het paard KAN zitten. In ieder geval niet zo mee doorgaan ... daar is niemand bij gebaat !!

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 10:48

Goh, waarom zou dit topic een rare sfeer krijgen? Niet door mij hoor, ik ken de kinderen niet, de pony's niet, weet niet eens waar ze wonen. Ik wil alleen tips om het voor het kind weer leuk te maken en nu gaan er mensen dreigen met jeugdzorg? Omdat ik niet de lesgever in kwestie ben, dit topic heb gestart zonder overleg met haar, de kinderen of de ouders? Als je normaal iemands hele hebben en houden openbaar op bokt zonder toestemming staat heel bokt op zijn kop en nu doe ik dit niet omdat ik er alleen van horen zeggen bij betrokken ben en nu staat bokt weer op zijn kop :? . Diegene die het vaag maken zijn toch echt de mensen die dingen willen weten die ik niet vrij wil geven juist vanwege bovenstaande redenen. Als dit verhaal bij de ouders en de kinderen terecht komt krijgt de lesgever in kwestie waarschijnlijk problemen en krijgen de kinderen weer een andere waar ze echt geen vertrouwen in hebben en wat de kinderen echt niet willen, wat de angst die de jongste nu heeft dus heeft veroorzaakt. Juist de jongste was in het begin het meest fanatiek en dapper en dat is nu weg door een andere lesgever en deze probeert dat weer op te bouwen op een zo leuk mogelijke manier. Dat is waar ik het topic voor heb geopend en gelukkig zitten er ook zat tips mee waar ze zeer zeker wat mee kan _/-\o_ .
Verder zou ik het enorm op prijs stellen om mij er verder niet op aan te vallen, ik ben er alleen van horen zeggen bij betrokken

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 18:52

Moderatoropmerking:
Dit topic blijft op slot gezien het huidige verloop. De TS heeft duidelijk om tips gevraagd en ook duidelijk gezegd dat ze de omstandigheden niet wilt uitleggen en niet zelf kan veranderen. Helaas blijft men doorgaan over de situatie ipv tips te geven, vandaar dit besluit.