[VOLG] van baby Shire tot sport paard! zal het ons lukken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 11:09

Nadiine__x schreef:
Bedankt voor de feedback!

Ik heb een speciale. Lange lijnen lijn, met een rond en glad gedeelte voor door de singel dus hij schuift super! :)

En we doen hem expres achter de benen langs om haar achterhand ook wat te stimuleren :)

Zie ik een onhandige typefout in m'n post. Ik bedoel natuurlijk dat het NIET aan de hand hoeft te zijn.

Het is en-en. Voor sommige oefeningen doe je bewust achterlangs, voor andere oefeningen wil je het juist over de rug. Experimenteer daar ook gerust mee en je merkt vanzelf welke versie werkt voor wat je op dat moment wil bereiken.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 11:13

Wat is de rode streep rechts achter op het been? Sporttape o.i.d.?

Nadiine__x

Re: [VOLG] van baby Shire tot sport paard! zal het ons lukken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 11:42

Ik heb een huls trens. Ligt net zo stil als een d trens maar heeft de werking van een watertrens! Erg tevreden over, je knabbelt er lekker op :)

De tape is inderdaad tape voor paarden voor haar hanetred, word eerder in het topic uithelegd ;)

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 13:55

Gisteravond weer lopen stuntelen in de harde regen en wind met de lange lijnen. (ik ben een ruiter die in elk weer type gewoon gaat rijden, dus dan kan ze daar vast aan wennen :+)

Volgens mij zit ik haar in de weg, en snapt ze mij voor geen meter.. Ik loop zo te stuntelen met die rot lijnen, dan sta ik er weer in, dan vallen ze uit mijn handen.. >;) tot frustratie van mijzelf aan toe..

Zo goed als ik in longeren ben, zo'n drama vind ik dit.. _-:(

Had ook bijna een grote hoef in mijn gezicht gedrukt staan, ze ging de hele tijd naar een ander paard toe (en niet op een lieve manier) dus in mijn frustratie naar die rot lijnen gaf ik haar een mep met de zweep..
Goed, die actie viel niet helemaal goed geloof ik.. Lekker gezicht onder de modder :=

Wel goed af kunnen sluiten en maar snel gestopt, donderdag maar weer les!

Moet wel zeggen, pluis doet wel erf haar best, sturen gaat al beter en doorlopen ook :)
Zit vooral in de knoop met mijzelf %)

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 14:02

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 14:31

Ik longeer regelmatig met dubbele lijnen, en inderdaad, het duurt lang voor je er handigheid in hebt! Geef niet op! Achter je aan laten slepen zou ik niet doen, als je paard gek gaat doen en je struikelt erover heb je een probleem.
Je kan het restant dan beter over je schouder leggen, kan je er niet in verstrikt raken en glijd er zo vanaf als er wat gebeurd en je de lijnen moet laten vieren.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 15:58

Ik ga ook zeker niet opgeven, want als dit lukt heb ik een hele fijne afwisseling! :)

Over de schouder heb ik al. Geprobeerd, blijft niet liggen en is nog irritanter..
Los achter me aan slepen, niet geprobeerd, ga ik ook niet doen, pkuis neemt regelmatig een speurt, dus dat vraagt om ongelukken!

Wel bedankt voor het meedenken :)

Nu gewoon, doen doen en blijven doen!

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 18:34

ik herken je probleem met die "poedersuiker" lijnen ik heb al ruzie met 1 lijn := ondanks dat de training goed is heb ik er ook geen handigheid in gekregen

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 18:48

CharlotteJay schreef:
ik herken je probleem met die "poedersuiker" lijnen ik heb al ruzie met 1 lijn := ondanks dat de training goed is heb ik er ook geen handigheid in gekregen

Echt rot dingen!
En ergste is nog pluis spiegelt mij eenorm dus als ik gefrustreerd raak, dan zij ook.. ;/

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 19:53

ja en dan ben je instaat om ze op te pakken en in de vuilnisbak te knikkeren :)
ik ken je dat spiegelen kan wel heel leuk zijn

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 20:56

Precies!

Ja dat spiegelen is ook heel erg leuk!
Sommige mensen vinden haar ook een beetje spannend, omdat ze iedereen zo spiegelt en dat kan soms behoorlijk confronterend wezen..

Ik vind het vooral heel leerzaam :)

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 14:17

Erg leuke foto's met de lange lijnen! Wat blijft het toch een mooi paard <3

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 08:30

Jaaa lea ging goed!! :j
Instructrice pakte rechtsom, daar doet ze moeilijk (is ook stijf aan die kant, want ze heeft 2jaar dat been ontlast natuurlijk) en daarna ik linksom en ze liep heel fijn! :D

Lijnen gingen ook al een stuk beter :)

Voorlopig even 1x per week lange lijnen om haar te laten wennen en rustig op te bouwen :j (en even niet longeren)

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 09:06

(Ik volg je topic al een poosje, maar steeds geen tijd gehad om te reageren. Maar dat wil ik nu wel even doen. Allereerst, ik heb niet alle reacties van andere gelezen, dus vergeef me als ik iets zeg wat al gezegd is)
Leuk paard en leuk omschreven hoe je er langzaamaan mee aan het week gaat! Ik ben ook groot en ooit komt er bij mij ook zo'n joekel van een paard.

Ik wil even inhaken op het dubbele lange lijnen stuk. Allereerst, trek alsjeblieft handschoenen aan! Als Pluis gaan rennen, dan zal je eerste reactie toch zijn om die lijnen beet te pakken. Ik kan je vertellen, je hebt nog weken last van de blaren op je handen! Ik heb al een flink aantal jonge paarden en oudere paarden aan de dll gehad en er zijn meerdere handschoenen gesneuveld. Soms hingen de vellen eraan. Liever aan een handschoen dan aan mijn hand.

Dan zie ik en lees ik dat jij en pluis het nog niet helemaal begrijpen. Op zich logisch. Maar ik vraag me af hoe de lange lijnen zijn opgebouwd en geïntroduceerd? Wij werken volgens een vast stappenplan. Waarbij we nooit gelijk erachter (menpositie) gaan lopen. Je paard is 'aandrijving' van achteren niet gewend en kan ook nog niet sturen. Plus dat het ook niet de veiligste plek is om te lopen.

Wij starten daarom in een afgezet stuk van de bak (15 x 15 (wellicht voor pluis 20 x 20)). Daar gaan we via het loswerken (aansturen op lichaamstaal en hulpen) naar het grondwerk ( aantal oefeningen om de lijnen achter de kont, over de rug, sturen ect te introduceren naar het echte werk aan de lange lijnen. En in die afgezette bak blijf jij eerst in het midden staan met de lijnen (centrumpositie). Je zorgt dat je het paard rond kan sturen aan de ll. Eerst oefenen met de hoeken door sturen daarna kan je oefenen met oversteken naar de andere zijde, mini-voltes in een hoek ect. Pas als dat bevestigd is is stap en draf dan pad gaan we naar de menpositie. Daarbij schuiven we langzaam op vanuit het midden. We lopen we niet ineens achter. Dan herhalen we alle oefeningen in de 15 x 15 bak in de menpositie. En als dat dan ook goed gaat, dan kunnen we het paard ook in andere omgevingen aan de ll in de menpositie trainen (rijbak, bos ect).

Voordeel voor jou is ook dat je lekker met de lijnen kan klooien in de 15 x 15. Paard stapt rustig rond en je hoeft zelf nog niet veel mee te bewegen/er achteraan te lopen.
Wij werken met twee losse lijnen (6 of 7 mtr uit mijn hoofd). We pakken de lijnen in een brug vast en de rest slingert achter ons aan. Het fijne daarvan is dat je nooit veel lijn beet hebt, en je er ook niet in kan gaan staan.

Ik zie dat ik er weer een lang verhaal van heb gemaakt. Maar ik wilde je toch een klein beetje uitleggen hoe wij te werk gaan. Want het lijkt er op dat je instructrice misschien wat stappen heeft overgeslagen. Ik zie je er namelijk gelijk achter lopen, je zit nog met de lijnen in de knoop en paard snapt het sturen nog niet. En als je bijna geraakt bent terwijl ze bokte, loop je nog niet op een veilige plek. Want wij lopen nooooooit in de buurt van de achterhand als het paard nog in dit stadium van trainen zit.

Geen idee waar je woont, maar als het een beetje in de buurt is komen we met plezier langs.

Echt, het trainen aan de ll is zo leuk, goed voor jezelf en goed voor je paard! Het zou zonde zijn als het in het beginstadium fout gaat waardoor jullie er geen plezier in hebben.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 10:14

Sakvis, bedankt voor je lange feedback!!

Handschoenen.. *Brrr* die heb ik ergens wel liggen, vind dat zulke indingen heb altijd het idee dat ik dan mijn "lichte handhulp" kwijt ben en strenh word.. Ik ben de enigste die met - 10 zonder handschoenen op het paard zit :+
Maar met lange lijnen niet zo een slecht idee misschien, ik zal ze is opzoeken!

Ik ben zelf, eigenwijs als ik ben, zonder enige ervaring of begeleiding gewoon begonnen.. Maar erachteraan. En beetje sturen.. Dat ging niet zo goed, dus gestopt, even gewacht op groen licht van de osteo/da en toen gaan lessen!

In de les werken we inderdaad nog op een volte, rechtsom een wat kleinere volte als linksom om. Haar extra te begeleiden :) ook begeleid mijn instructrice haar rechtsom en laat mij zien hoe of wat en geeft uitleg zodat ik dus geen trap meer in mijn gezicht kan krijgen (bijna) :)
Daarna doe ik linksom, hier loopt ze makkelijker en kan ik mooi oefenen, wat gisteren echt heel erg goed ging!

Dus we komen er wel denk ik :)

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 11:04

Super dat je het zo op pakt! Was even bang dat het misschien 'belerend' overkwam. Want zo bedoel ik het absoluut niet.
Over de handschoenen. Ik was altijd anti-handschoen. Inderdaad omdat ik het gevoel had geen grip en controle meer te hebben op fijne hulpen. Maar toen ik met dll begon waren ze verplicht. Dus ik heb ze vanaf toen altijd aangedaan. Dan leer je het vanzelf waarderen. Zeker toen ik een keer onvoorbereid een paard van een vriendin even overnam. Paard ging er vandoor en ik was zo dom om de lijn vast te houden. Twee weken later kon ik weer fatsoenlijk een pen of bestek beetpakken. Inmiddels zijn handschoenen mijn tweede ik. In iedere jas zit een paar, zodat ik nooit meer onvoorbereid ben.

En ik heb gewoon simpele handschoenen (10-15 euro bij de Boerenbond/welkoop). Want er sneuvelt geregeld een paar.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 11:34

Laatst bijgewerkt door Qwillion op 12-02-16 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyKim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 11:35

Ik heb een tip voor je zodat je geen last hebt van je lijnen , ik gebruik dit zelf voor het mennen zodat ik geen last heb van m'n leidsels .

Ik neem aan dat de teugels aan elkaar zitten ?
Neem een veter en maak deze vast dmv een lusje aan het einde van je teugels .
Doe hier je pink door heen.

Zo kun je lekker bezig zonder dat je er in stapt :)

Afbeelding

Afbeelding

snetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 11:45

Ik volg ook, ik zit met diezelfde gedachte gang waarom lopen er geen koudbloeden in de top :-)
Ooit verkocht ik mijn trekpaard merrie van toen 4 jaar oud wegens tijd gebrek, dat vrouwtje had er alle tijd voor en bracht haar naar m2 dressuur en ze deden kur op muziek, hoe gaaf is dat ;-) helaas is ze veel te vroeg gestorven waardoor ze de Z niet heeft kunnen bereiken, maar ik weet zeker dit had ze gered.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 13:53

Arjan, leuk al die Volgers! :)
Ja ik ken de combinatie inderdaad al (niet persoonlijk) leuke combi

Ladykim: ik heb wel iets meer lijn over := maar komt goed, gaat elke x stukje beter +:)+

Snetter: leuk!
Wat een mooie prestatie, een trekpaard is toch korter/logger als een shire en zal er dus nog meer aan moeten trekken, maar ik ben er ook van overtuigd dat zij het zeker kunnen! Sneu dat hij zo vroeg overleden is..

Volgens mij heeft Anky van Grunsen toen ook een keer een belg uitgebracht in het z..

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 15:40

Dames, jullie mogen kiezen, meeste stemmen gelden, maar wees snel!

Ik vanmiddag pluis weer even bijknippen!

Haar hanenkam word een beetje te lang en moet bijgeknipt worden, offf laat ik hem weer langgroeien?

*TWIJFEL!*

Vorige x was het wel heel lang, maar alleen bovenop dik.. Gaan we voor poging 2? Of houd ik het lekker stoer en pittig

Afbeelding
Punker

Afbeelding
Lange manen (ze heeft geen krullen, kwam door de vlechten)

En dan punt 2.. Ze heeft een hele lange baard, wat ik erg mooi vind maar rete irritant is met de neusriem, dus heb de onderkant eraf geknipt... Helemaal wegknippen? Of zo laten?

Afbeelding

Meeste stemmen gelden!

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 15:44

Ik volg al een tijdje stilletjes mee. :)

Maar ik ga voor laten groeien, afknippen kan altijd weer :+

En baardje lekker laten zitten staat haar super schattig ♡

_Floortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 15:52

Ik ga ook voor haar laten groeien :)) Al het haar :P

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 15:55

baard afscheren met een tondeuse, evt met opzetkammetje.
komt de kaak veel beter uit.
manen in sportcoupe

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 15:59

Sorry, sportcoup is echt geen optie, dat heeft ze als tussenstap gehad en vond het echt mega lelijk!!

Afbeelding