Wel of geen cap dragen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vibabu

Re: Wel of geen cap dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 22:10

Denk je dan ook na over het feit dat je betaald voor mensen die niet willen of kunnen werken? Dat je door een goed doel te steunen allereerst de directeur betaald? Dat als je iets meer verdient dat je daar 42% over betaald en een ander maar 36%? Ik vind dat echt een kul vergelijking namelijk. Dat meisje die de weg over stak zonder eerst naar links gekeken te hebben en daardoor een groter risico loopt om aangereden te worden?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 22:54

Ik vind het een bizar argument voor iemand die paardrijd. De sport met maar liefst 2x zoveel SEH-behandelingen per sportuur dan gemiddeld per sport. Laat staan iemand die alleen veilig thuis aan de thee zit. Bovendien is pleiten voor een BP dan ook een beter idee als je naar de cijfers van ziekenhuisopnames kijkt.

De een is bereid meer risico te nemen dan de ander. Laten we het vooral ieders eigen keus blijven zolang we nog een vrij land zijn.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 23:12

Maar die gebroken pols op de SEH voorkom je niet met cap of BP.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 23:25

vibabu schreef:
Denk je dan ook na over het feit dat je betaald voor mensen die niet willen of kunnen werken? Dat je door een goed doel te steunen allereerst de directeur betaald? Dat als je iets meer verdient dat je daar 42% over betaald en een ander maar 36%? Ik vind dat echt een kul vergelijking namelijk. Dat meisje die de weg over stak zonder eerst naar links gekeken te hebben en daardoor een groter risico loopt om aangereden te worden?

vibabu,

groot verschil.. tussen mensen die niet kunnen.. overmacht, daar draag ik voor af.
en niet willen werken..

niet willen werken is in mijn ogen, dan ook niet je hand op houden om geld te strijken wat ik afdraag in de hoop dat het terecht komt bij diegene die niet kunnen werken..

hoe meer mensen die niet willen werken geld krijgen, des te minder blijft er over voor diegene die niet kunnen werken..

des te meer mensen een ongeluk krijgen door onachtzaamheid en onveiligheid die ze makkelijk hadden kunnen voorkomen, maar kozen om het risico te lopen.. des te minder blijft er over voor diegene die buiten hun schuld om zorg nodig hebbenn..

dus ja, ik vind het nogal een verschil uitmaken.

dat salarissen buitensporig zijn is een heel ander issue..
daar heeft het wel of geen cap dragen geen enkel invloed op.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 23:26

bruintje123 schreef:

idd bruintje..

maar ik heb het dan ook specifiek over letsel dat je kunt voorkomen door het dragen van een cap.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 23:37

bruintje123 schreef:

Sommige mensen vinden bij een paard in de buurt komen al levensgevaarlijk. Bekijk het realistisch en ze hebben gelijk. Wat de een vindt hoeft de ander nog niet te vinden.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 23:44

Dat probeer ik ook duidelijk te maken. Het lijkt wel alsof iedereen aan een plaatje moetvoldoen en als die er niet aan voldoet dan is er geen leuk woord meer voor over. Kijk gewoon naar het plaatje ipv datgene wat er ontbreekt. Laat iedereen gewoon dat doen waar hij of zij zich veilig en goed bij voelt.

En Elena, laat ik je uit die droom helpen. Jouw belastingcenten gaan echt ook naar mensen die niet willen werken. En als je echt nier wil betalen voor een ander, dan verzeker je je toch niet?

PollyKnollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 23:47

De ruiters denken dat ze goed genoeg zijn, maar een paard kan ook struikelen. Ik draag met rijden altijd een cap.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 23:52

Nies_ schreef:
bruintje123 schreef:

Sommige mensen vinden bij een paard in de buurt komen al levensgevaarlijk. Bekijk het realistisch en ze hebben gelijk. Wat de een vindt hoeft de ander nog niet te vinden.

Eigenlijk begrijp ik dit antwoord niet op mijn quote :D

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 23:54

Als je op Olympisch niveau aan dressuur doet, mag je zonder cap de bak in. In alle andere gevallen: op dat ding. Oké, misschien is voor Sinterklaas spelen nog een twijfelgeval. En een belangrijke fotoshoot, maar dan wel als je stilstaat (en dan nog is de persfoto van de drie prinsesjes zonder cap erg dubieus).

Wat ik me afvraag is waarom je überhaupt zonder cap zou willen rijden. We doen het al vele tientallen jaren, het is echt niet voor watjes en als het dat imago al ooit had, is dat allang verleden tijd. Een cap hoort erbij als laarzen en een rijbroek. Ik heb er ook geen last van, tenzij het boven de 25 graden is, en ook dan is de keus gauw gemaakt.

Het enige argument tegen dat ik hier in de gauwte heb kunnen lezen is "mijn haar komt erdoor in de war." Ja, nou en? Als ik ga rijden gaat mijn broek naar paard ruiken. Plus nog de opmerking dat een cap geen gebroken pols voorkomt. Nee, met een brandblusser voorkom je ook geen aardbevingen...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 23:59

@musiqolog
Ik draag zelf altijd een cap.
Maar als mensen de SEH erbij halen moeten ze dat niet op alleen hoofdtrauma gooien.
Het meeste van de SEH letsels onder ruiters zijn toch fracturen aan de armen.

Love_Laugh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 00:35

Ik heb altijd een cap op. Laatst ook nog meegemaakt waarom het belangrijk is! Cap was doormidden gescheurd..
Verder is het wel eigen keuze vind ik. :j

Xjes_lise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 09:21

Ik zou zelf een cap op doen het braafste paardje kan ook een keer schrikken :)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 09:24

Tsjah mijn mening over een cap is heel simpel. Ik draag m zowel in de bak als op buitenrit, ongeacht of ik een groen paard inrij of een 25-jarig paard dat alles al gezien heeft op een stapritje mee neem.

Ben al een paar keer best dankbaar geweest dat ik mn cap op had. En 9 vd 10 keer dat ik gevallen ben, was dat niet omdat het paard mij er gericht af wilde hebben ;) paard kan nog zo braaf zijn, samen vallen kan altijd

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 09:28

Ik zal eerlijk zeggen ik ben voor cap maar ik zit niet altijd met cap op mijn paard. Ik stap wel is een rondje zonder als ik hem naar het land breng of even snel in de binnenbak om iets te filmen. Maar ik draaf of galoppeer nooit zonder cap. En ik rij al helemaal niet serieus zonder cap, naar buiten is ook een cap op. Dat ding heeft mijn leven een aantal keer goed gered en dan ben k nog koppig om hem niet altijd te dragen

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 09:30

Ik zelf draag eigenlijk altijd een cap, ik denk dat ik mijn paard 1x zonder cap erop gezeten hebt. En al was het 1x, het blijft stom.

Mijn kinderen hebben ook altijd een cap op, zonder komen ze er niet op.

Wat andere doen moeten hun weten, is niet mijn verantwoording.

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 09:31

bij een mini ritje van stal naar land is niet zo heel erg als je er even op zit, dat is bij onze stal 3 min.
maar het is wel dom dat die mensen geen cap dragen, maar ja, eigen risico....
zelf draag ik wel tijdens het rijden altijd een cap.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 10:26

vibabu..

dat is toch precies wat ik zeg..

alleen dat mag voor mij beperkt worden..

Dus zoals ik in mijn eerste reactie zeg..
ze mogen er wat mij betreft een verzekeringspunt van maken..

geen verzekering als je je hersenpan wenst te beschermen en je vervolgens een schedelbasisfractuur oploopt.

van mij mogen ze alle verspilling van belastinggeld aanpakken, zodat er ruimte over blijft voor mensen die het echt nodig hebben.

zelf een risicovol willen handelen, omdat je het veilig vind? prima, zoals er al aangegeven wordt, mij zul je er niet over horen.. eigen keuze.. maar dan ook echt eigen risico en eigen keuze en helemaal zelf de gevolgen dragen, lichamelijk en financieel..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 10:38

Ik heb via de club een verzekering, maar ook nog persoonlijk (familiale). Toen ik een keer ging informeren ivm lesgeven kreeg ik het antwoord dat ze voor paardensport redelijk strikt waren. Indien je lesgeeft zonder diploma of getuigschrift en er gebeurt wat komen ze er niet tussen, in hun ogen oefen je dan een beroep uit zonder geschikte kwalificaties. De sportbond zou je daar ook niet voor verzekeren zonder attesten, die grens houden zij eveneens aan.
Bij het beoefenen van de sport zelf werd rekening gehouden met inderdaad kledij en uitrusting. Dus zonder cap kreeg je niks uitbetaald. Idem met niet geschikt schoeisel (vb. sneakers of teenslippers). Mijn verzekeraar heeft zelf paarden, die weet waar de zwakke punten zitten.

Persoonlijk vind ik niet alleen het dragen van een cap een issue, maar het moet ook een goede, veilige en passende cap zijn! Ben ik blij dat je die caps niet meer hebt met dat elastiekje, waarbij iedereen die stiek eraf haalde. Vaak zat mensen gezien die keihard met een cap op de grond neerkomen of zelfs tegen een betonnen paal of muur, en die dan zonder blikken of blozen die cap nog jarenlang gaan gebruiken.
Idem met ouders die een te grote cap kopen voor de kinderen en er dan een muts of haarband onder doen "want zo past ie ook wel tot ze erin gegroeid zijn".

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 10:40

Vroeger maakte ik paarden zadelmak terwijl ik gympen aan had en een pet op had. Nu viel ik er op zo´n moment nooit af hoor, maar toch....

Intussen ben ik 45, er is niets gebeurd in de tussentijd dat aanleiding geeft, maar toch kruip ik op geen een paard meer zonder cap. Zelfs niet op mijn vertrouwde Sam. Iets is er veranderd in mij.

Nu achteraf vind ik het straal bezopen dat ik dat toen deed, op die paarden gaan zitten zonder cap en behoorlijk schoeisel. Als ik die handelaar was geweest die eigenaar was van die jonge paarden waar ik op ging, had ik het niet toegestaan. Want hij was wettelijk aansprakelijk als er iets gebeurde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 11:04

Ik hoor zo vaak geklaag "ja ik vervang 'm niet hoor na een val als ie nog heel is, kost zoveel geld". Vind ik zo'n dooddoener!
Ben afgelopen week op 30 minuten 4x aardig hard van mijn tinker gelanceerd. De cap die ik toen droeg heeft zo'n draaisysteem, en dat klikte spontaan los bij elke landing. Zonder de kinsluiting was ik waarschijnlijk mijn cap daarom verloren. Die krijgt dus een enkeltje container.

Samshield heeft wat dat betreft een mooie service: na een val of zware impact op de cap mag je die terugbrengen waar je'm kocht. Samshield kijkt hem dan na op schade tegen een kleine vergoeding. Is er wat, dan wordt dat hersteld of je krijgt een nieuwe (of de restwaarde van je cap terugbetaald). Omdat ik graag cross wil doen met paard A en verwacht nog regelmatig vliegles te krijgen van paard B (de tinker) heb ik zo'n cap aangeschaft. Het kost wat, maar liever dit dan wie weet 5x/jaar een nieuwe te kopen aan €70. Dan ben ik zelfs als duurder uit.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 11:48

Dat is de rede ook dat ik een KEP aangeschaft heb. Aangezien ik nogal vaak val :) zit echt super, het is bijna een feestje om hem op te zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 11:55

Heeft Kep die service ook dan? Netjes! Nog minder excuses om geen goede cap aan te schaffen :) Zeker als je met jonge en spooky paarden aan de slag gaat. Liever 1x €275 betalen en 'm elke keer binnen kunnen brengen dan elke week een nieuwe te moeten halen van €70...

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 11:56

Tja ieder moet het zelf weten, maar het is niet erg verstandig met een jong dier. Doe 'm nog niet eens voor je zelf op maar dan voor de mensen die van je houden.. Ik weet ook niet of ik mezelf het zou vergeven als ik geen cap op gedaan heb, er na een val iets aan overhoud en dat had kunnen voorkomen door wel een cap op te doen...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 12:04

Cerastes schreef:
De kans is echt heel groot dat je zelf opdraait voor alle kosten als je geen cap draagt...zeker als je alleen een basis verzekering hebt.
Bel anders ff je verzekering dan ben je er zo achter.
Ik ken zelf en via via mensen bij wie het dus niet is uitbetaald en zelf duizenden euro's konden betalen.
Dit is al weer 8 jr geleden..zal nu wel nog erger zijn...

Wat een onzin. Ik heb ook 10 dagen in het ziekenhuis gelegen met een op meerdere plekken gebroken bekken als gevolg van de val van een paard. Er is mij niets eens gevraagd of ik een cap op had. Die had overigens toch niet geholpen :+
Ik vind een cap schijnzekerheid geven.