Mensen met paarden hebben geld zat!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 14:39

8nnemiek schreef:
Hier wordt ook veel bezuinigd zodat we de paarden kunnen geven wat ze nodig hebben. Ik heb geen vaste baan.. Jarenlang gesolliciteerd, maar nooit vast werk kunnen vinden ondanks mijn opleiding. Ik schilder naambordjes en dierportretten, en daarvan betaal ik de dieren, ons eten en de rest. Dat is te doen, maar lastig.
Ik vraag me ook altijd af hoe die ruitersportzaken zo goed kunnen lopen, als je naar die prijzen kijkt.. Ik rijd al tien jaar met hetzelfde hoofdstel, zadel, pad, cap enz :=
En als een paard extra zorg nodig heeft, prima, hebben we een potje voor, maar daardoor heeft onze twee weken durende vakantie afgelopen jaar niet meer dan 50 euro gekost, inclusief brandstof :=
Je leert wel steeds beter hoe je kan bezuinigen, ook op de paarden :)

Dan moet je voor de grap eens naar Divoza met koopavond en in de rij gaan staan. Allemachtig, bedragen met 3 nullen worden aan de lopende band afgeslagen.

Maarja, de rijen zijn dan ook zo enorm, dat wel blijkt dat er op die avond gewacht werd... 25% is toch een aardige korting.

bruintje123

Re: Mensen met paarden hebben geld zat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 14:43

Ik heb als beveiliger aan de deur gestaan in de outlet in roermond.
Als mensen daar bij de dolce gabanna vrolijk een (vreselijk lelijke) tas kopen voor 2500,- wat ze dan een koopje vinden begrijp ik ook waarom mijn paarden hobby wel kan.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 14:50

Janine1990 schreef:
Sassy schreef:
Waarom eigenlijk? Omdat mensen anders in het leven staan?
Niet als kritiek bedoeld, maar dat vraag ik me oprecht af waarom je dat denkt.
Omdat je je eigen idee over wat luxe is spiegelt aan iemand anders?

Waarom ik er een armoedig beeld bij kreeg? Of waarom rijk zijn relatief is? Dat laatste beantwoord je heel mooi met je laatste zin.
De eerste omdat mensen best wel negatief leken neer te zetten wat ze allemaal wel niet moesten laten voor hun paarden. Dingen die ze moesten laten, waren in mijn ogen dingen die bij een normaal leven horen. Best een klaagzang.
Terwijl als je verder vraagt, blijkt dat die dingen die normaal zijn voor mij (kleren kopen, schoenen, tassen, wedstrijden rijden bijvoorbeeld) voor een ander totaal niet interessant zijn. Die ze dus met meer geld waarschijnlijk ook niet hadden gedaan...

Juist, en daar zijn we bij de essentie van deze discussie:
Geef 2 mensen ieder 100 euro, en kijk dan wat diegene ermee gaat doen.
Heel verschillende dingen waarschijnlijk.

Wat niet betekend dat de een meer of minder te besteden heeft, alleen de keuze's zijn verschillend.

Ik weet niet of mijn koopgedrag anders zou worden als ik meer te besteden had.
Geen idee...heel hypothetisch.
In het geval van een nieuwe tv waarschijnlijk eerder niet, omdat ik dat als mileu vervuiling zie, dingen weggooien die nog goed zijn.

Het gaat niet eens zo zeer over arm of rijk, maar over keuze's...en die heeft iedereen in het leven ;)
Over wat dan ook.
Uitzonderingen natuurlijk daargelaten.
Er zullen ook mensen zijn die door bijv. ziekte niet anders kunnen dan ze doen.

Bruintje: helemaal met je eens _/-\o_

Tomorrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 14:53

Hoe vaak denken jullie een cap, hoofdstel, zadel ect te kopen?
Die koop ik gewoon een keer, misschien 2 keer die jaren mee gaan. Daar geef ik dan inderdaad wel 'veel' geld aan uit.
Ik ben wel van liever een keer goed, dan 3x net niet en dan heb ik iets wat goed spul is en wat ik mooi vind dan een flut ding.

@bruintje123, wij als paardenmensen denken gelijk, van dat geld kan je een zadel kopen :wow:
En die mensen denken waarschijnlijk precies andersom, zoveel geld voor een zadel voor je paard?!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 14:55

Overigens wordt er hier gezegd dat de mensen in dit topic klagen dat ze arm zijn. Ik denk zo maar eens dat als je de mensen dit topic niet had voorgelegd, je ze ook niet zou horen 'klagen'. Maar eigenlijk wordt er hier gevraagd naar de financiële positie van mensen. Als veel mensen dan zeggen dat ze veel moeten laten voor de paarden, dan is dat gewoon de waarheid, dat zie ik dan niet meteen als klagen hoor. :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 14:58

:D

Voor dat geld heb ik 2 jonge paarden gekocht :)

Het is zoals sassy zegt. Keuzes die je maakt.

Natuurlijk fantaseer je wel eens over de lotto winnen.
En wat komt er dan in op wat ik ermee ga doen?
Nieuwe stallen en binnenbak.
Solarium voor het paard.
Paarden vrachtwagen.

Maar geen nieuwe kleding garderobe of vakantie :)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 15:02

Ibbel schreef:
Bij sommige sporten heb je nou eenmaal het 'dure segment'. En dat is meestal bij sporten die als ' elitair' worden gezien. Golf is er ook zo eentje, tennis ook nog steeds wel, hockey misschien ook wel. En er zijn bedrijven die op die elite inspringen. Net zoals er bedrijven zijn die op de 'budgetsporters' inspringen.
Het verschil is dat de bedrijven die in het topsegment zitten ook de grote reclamebudgetten hebben. Dus die zien wij als gewone sporters in de bladen staan. De budgetfabrikanten hebben die budgetten niet, want die lage prijs moet wel ergens vandaan komen natuurlijk.

En verder is reclame bedoeld om nu juist die 'arme sloebers' te verleiden zich ook even rijk te voelen met (te) dure kleren, overbodige setjes, dekens in nieuwe seizoenskleuren of wat dan ook.

Dus nee, mensen met paarden in het algemeen hebben geen geld zat, maar er is kennelijk toch wel een voldoende rijk segment voor bedrijven om van te kunnen leven. Maar de reclame die ze maken is meer gericht op de mensen die het zich eigenlijk niet kunnen veroorloven. De echt rijken kopen wat ze willen wanneer ze het nodig hebben en laten zich over het algemeen totaal niet verleiden door reclame.

Aan de andere kant zijn er ook (te veel) paardeneigenaren die eigenlijk te weinig geld hebben. Dat geld voor die operatie zou iedereen eigenlijk moeten hebben als reserve, en er zijn er meer dan genoeg die dat niet hebben. Die dan trouwens ook een probleem hebben als de auto de geest geeft, of de wasmachine...

En het dikgedrukte is de reden dat ik geen paard heb.
Aanschaf zou na een jaartje sparen prima kunnen, maandelijks onderhoud op een goedkopere stal ook nog wel maar medische kosten/vervanging zadel/reparatie omheining etc wordt al (veel) lastiger en de vervanging van bijv een kapotte wasmachine ook.
Nu kan ik maandelijks gewoon geld opzijzetten voor mijn huisdieren, vervanging wasmachine/fiets/meubilair/etc en leuke dingen als vakantie/dagje uit/ etc zonder dat ik moeilijk moet doen bij een onverwachtse hogere rekening.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 15:06

Of een rijke man aan de haak slaan :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 15:17

Heb de post gequote van listiglistje en alle uitgaven die zij wel heeft en ik niet, geschrapt en die zij niet heeft en ik wel erbij gezet.
Net als Terpentijn zijn wij bewust vanwege de paarden geëmigreerd en land is hier in Frankrijk vele male goedkoper. Dan kom je echt vele malen goedkoper uit. Dus het kan wel degelijk dat mensen die niet rijk zijn twee paarden hebben. Ik bereken alles op twee paarden en ga er van uit dat december een normale maand wordt zonder dierenarts.
Het verschil met paarden houden kan dus heel groot zijn. Onze paarden staan in een goedkope regio aan huis (hooi kost hier vrijwel niets en wordt door de boer gebracht), we rijden geen wedstrijden en we hebben geen les en kopen zelden of nooit iets voor onszelf of de paarden want alles is nog royaal aanwezig vanuit uitverkoopjes in NL of hier in Frankrijk. Dit jaar dusniets gekocht en volgend jaar ook niet zo verwacht ik.
:

Januari:
Stalgeld: nvt
hoefsmid: 33 euro gemiddeld per maand voor twee paarden vierkant beslag (= vriend van ons dus lage prijs)
knhs: nvt
Rijvereniging contributie + knhs afdrachten: nvt
Voer: 50 gemiddeld per maand inclusief hooi
Zadeldek: nvt
frontriem: nvt

Totaal: 83

Februari:
Voer: 50
Rijlaarzen: nvt
Plastronspeld: nvt
Hoefsmid: 33
Inenting dierenarts 85

Totaal: 168 euro

Maart:
Verzorgingscreme voor zijn gevoelige huidje: nvt euro
Supplement Smooth Locomotion: nvt euro
Guasha massage: nvt
Voer: 50 euro
halster met bont + touw: nvt
frontriem: nvt
huur vreemde locaties 20 x 60 rijden: nvt
les: nvt
Smid 33
Totaal: 83 euro

April:
Divoza: (wedstrijdjasje, Confidence EQ, Tranquigel) nvt
Slobberriempje: nvt
1 kilo creatine monohydraat: nvt
huur vreemde locaties 20 x 60 rijden: nvt
Wedstrijden: nvt
Benzine naar wedstrijden: nvt
Singel: nvt

Totaal:83 euro

Mei:
Stalgeld:nvt
Hoefsmid 33
Wedstrijden startgeld: nvt
Benzine naar wedstrijden: nvt
Haarknot voor wedstrijden: nvt

Juni:
Stalgeld:nvt
Rijbroek wedstrijd: nvt
Benzine naar clinic en les (Clinic = Gratis): nvt
Supplement: nvt

Juli:
Hoefsmid:33 euro
Showbontje wedstrijd: nvt
Voer:50
Confidence EQ en wedstrijdhandschoentjes Divoza: nvt
Trailer laten maken: nvt

Augustus:
Beugels en hoofdbontje: nvt
Rijbroek:nvt
Jack: nvt
Longsleeve Tommy Hilfiger Marktplaats: nvt
Vest Marktplaats: nvt
Supplementen en natuurgeneeskundige medicatie + wormen kuren 500
Inschrijfgeld wedstrijden: nvt
Instructieweek: nvt
Onderlegbustrens en pompstang: nvt

Totaal: 585 euro

September:
Zadelpad: nvt
Hoefsmid: 33
Benzine wedstrijden: nvt
Inschrijfgeld wedstrijden: nvt
Zadel: nvt

Oktober:
Watertrens: nvt
Voer:50 euro
Bodywarmer: nvt
Winterjas:nvt
Les: nvt
Bakhuur: nvt
Benzinegeld les: nvt

Totaal: 83euro

November:
Hoefsmid: 33 euro
dierenarts 85
Sporty haftspray: nvt
Fysio: nvt

Totaal: 168 euro

December:
Voer:50
Hoefsmid: 33 euro
Handschoenen: nvt
Textura hoefcreme van RWL met kortingen Divoza: nvt

Totaal: 85 euro

En mijn auto om naar stal/les/wedstrijden te gaan:
Kia Sportage en heb een lichte 1,5 paards trailer, maar deze heb ik speciaal voor de trailer,
ik ben 164 euro kwijt aan belasting/verzekering (speciale auto voor de trailer) en 80 euro voor benzine naar stal iedere maand.

dus 244 euro per maand x 12 = € 2928 per jaar :7 alleen al voor een auto voor mijn hobby!
anders reed ik nog gewoon in mijn Aygo'tje rond voor 80 euro incl alles per maand....mijn werk is maar op 1.5 km afstand.

blackflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 15:18

bruintje123 schreef:
:D

Voor dat geld heb ik 2 jonge paarden gekocht :)

Het is zoals sassy zegt. Keuzes die je maakt.

Natuurlijk fantaseer je wel eens over de lotto winnen.
En wat komt er dan in op wat ik ermee ga doen?
Nieuwe stallen en binnenbak.
Solarium voor het paard.
Paarden vrachtwagen.

Maar geen nieuwe kleding garderobe of vakantie :)

Zucht ja de loterij als dat eens kon.
Rijke man heb ik eigenlijk al een eigen stal nu nog de boel verbouwen als het mooi weer wordt.
Heb geen auto mijn paarden hobby,eigen bak.
Geen wedstrijden en of lidmaatschappen wel duurdere spullen.

En een nieuw duur bankstel geen sprake van,de hond krast erop en de katten komen ook op de bank nee dan is me bankstel in no way weg.
Laatst bijgewerkt door blackflicka op 27-11-15 15:22, in het totaal 2 keer bewerkt

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 15:19

Ayasha schreef:
Mijn vroegere baas reist graag en had een loon waar ik alleen maar van kon dromen en die reed in een 16 jaar oud peugeot'je. Zolang dat ding reed, was dat prima voor hem. Die had niet eens paarden. :D
Het is maar net waar je waarde aan hecht.

Dat dus, ik heb het niet heel breed ofzo maar heb genoeg om normaal van te kunnen leven en ben niet heel materialistisch ingesteld.
Meubels komen dus van Ikea, kringloop, weggeefhoek of zijn afdankertjes van bekenden.
Ze zijn functioneel, zien er nog netjes uit en zijn fijn in gebruik.
En ik moet zeggen dat ik het doodzonde van m'n geld vind om dure nieuwe banken te kopen met een kat die ze in no time verrampeneert. :+
Nee dan liever cheapass spul en evt een grand foulard. :)

Overigens heb ik ook geen auto.
Doe alles met de fiets en het ov met voordeelurenabonnement, is veel goedkoper dan een auto want geen brandstof, wegenbelasting, verzekeringen etc.

Hamont

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 15:23

HellYeah is het duur!!!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 15:29

Sassy schreef:
Juist, en daar zijn we bij de essentie van deze discussie:
Geef 2 mensen ieder 100 euro, en kijk dan wat diegene ermee gaat doen.
Heel verschillende dingen waarschijnlijk.

Wat niet betekend dat de een meer of minder te besteden heeft, alleen de keuze's zijn verschillend.

Ik weet niet of mijn koopgedrag anders zou worden als ik meer te besteden had.
Geen idee...heel hypothetisch.
In het geval van een nieuwe tv waarschijnlijk eerder niet, omdat ik dat als mileu vervuiling zie, dingen weggooien die nog goed zijn.

Het gaat niet eens zo zeer over arm of rijk, maar over keuze's...en die heeft iedereen in het leven ;)
Over wat dan ook.
Uitzonderingen natuurlijk daargelaten.
Er zullen ook mensen zijn die door bijv. ziekte niet anders kunnen dan ze doen.

Bruintje: helemaal met je eens _/-\o_

Precies! Terwijl mijn indruk was dat er in geld uitgedrukt maar (heeeeeel) weinig aanwezig was, na aftrek van de paardgerelateerde kosten.

Ik weet onderhand dat ik met meer geld niet meer uit ga geven of anders. Een erg leuke meevaller gehad, waarvan ik op voorhand zei, als ik dát krijg, koop ik meteen een nieuw (gebruikt) zadel en nieuwe trainingslaarzen. De meevaller viel groter uit, maar die laarzen en het zadel zijn er nog steeds niet :n Zadel komt voorlopig niet, laarzen heb ik gepland voor mei (en dat was ongeacht meevaller of niet). Ik besloot gewoon dat ik het liever wilde sparen. Ik ga er vanuit dat dat hetzelfde is als jouw manier van met TV's 'omgaan'. Ik wil echter wel graag een mooie tv :P

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 15:31

lor1_1984 schreef:
Doe alles met de fiets en het ov met voordeelurenabonnement, is veel goedkoper dan een auto want geen brandstof, wegenbelasting, verzekeringen etc.

Oefff... k zou niet zonder kunnen.

Retourtje Groningen met de bus kost me 12 euro geloof ik.
In de auto ben ik nog niet de helft kwijt!!! Gratis parkeren en voor 4 euro met de bus heen en weer naar de binnenstad. Verder valt voor mij niets met het OV te bereizen. Niets wat goedkoper is dan met de auto althans.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 15:39

dorientjuh schreef:
Overigens wordt er hier gezegd dat de mensen in dit topic klagen dat ze arm zijn. Ik denk zo maar eens dat als je de mensen dit topic niet had voorgelegd, je ze ook niet zou horen 'klagen'. Maar eigenlijk wordt er hier gevraagd naar de financiële positie van mensen. Als veel mensen dan zeggen dat ze veel moeten laten voor de paarden, dan is dat gewoon de waarheid, dat zie ik dan niet meteen als klagen hoor. :)

Dingen laten die ze anders ook niet gewend zijn, is toch geen dingen laten?

Dingen laten zie ik als iets dat je vroeger wel deed (elke maand shoppen voor 150 euro, ik noem maar wat) niet meer kunnen doen. Dat is op jaarbasis toch 1800 euro wat je niet meer aan jezelf besteed.
Of de kozijnen van je koopwoning niet kunnen schilderen, omdat de verf even niet binnen de uitgaven past.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 15:42

Janine1990 schreef:
lor1_1984 schreef:

Oefff... k zou niet zonder kunnen.

Retourtje Groningen met de bus kost me 12 euro geloof ik.
In de auto ben ik nog niet de helft kwijt!!! Gratis parkeren en voor 4 euro met de bus heen en weer naar de binnenstad. Verder valt voor mij niets met het OV te bereizen. Niets wat goedkoper is dan met de auto althans.

Als ik met het ov reis is het meestal naar Harderwijk of Den Haag ivm familiebezoekjes.
Benzine is voor Harderwijk-Almelo en weer terug ong €30,- à €35,- en dan reken ik dingen als verzekering, wegenbelasting etc nog niet mee.
Met het ov was ik de laatste keer ong €21,- kwijt (€6,- voor de bus en €15,- voor de trein) als ik buiten de spits reis.
Kost me 1x per jaar €50,- extra aan abonnementskosten maar met een paar keer reizen heb ik die kosten er ook zo uit.
Verder woon ik in een gebied wat goed te bereiken is met het ov, zowel met de trein als bus dus dat scheelt ook. :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 15:46

lor1_1984 schreef:
Als ik met het ov reis is het meestal naar Harderwijk of Den Haag ivm familiebezoekjes.
Benzine is voor Harderwijk-Almelo en weer terug ong €30,- à €35,- en dan reken ik dingen als verzekering, wegenbelasting etc nog niet mee.
Met het ov was ik de laatste keer ong €21,- kwijt (€6,- voor de bus en €15,- voor de trein) als ik buiten de spits reis.
Kost me 1x per jaar €50,- extra aan abonnementskosten maar met een paar keer reizen heb ik die kosten er ook zo uit.
Verder woon ik in een gebied wat goed te bereiken is met het ov, zowel met de trein als bus dus dat scheelt ook. :)

Dat wordt nog wel eens vergeten, in zo'n gebied is het niet zo'n probleem.

Bij mij stopt de bus ook praktisch voor huis hoor. Maar ik ben nog geen 10 euro kwijt voor heen en weer rijden en parkeren (verzekering en wegenbelasting inclusief!!!). Tijdsbesparing van een kwartier per rit, ondanks dat ik ook nog met de stadsbus moet!! Ik hoef niet te gaan afschrijven, mijn auto is 14,5 jaar oud en heeft een dagwaarde van 1500 euro :+

Hartstikke leuk hoor, het OV. Wij gaan er moeder-dochter uitjes mee doen, omdat we de trein zo gezellig vinden :+ Niet omdat het zo makkelijk is :')

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 15:48

@Lor1
Klopt dat als je alleen reist het ov goedkoper (kan zijn) is.
Wij zijn met meerdere en met 2 personen is een auto alweer een stuk goedkoper.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 15:49

Janine1990 schreef:
Rijk is natuurlijk relatief. Maar ik kreeg ook een beetje een armoedig beeld er bij.
Nou, lees eens terug naar de antwoorden op mijn reacties... Valt hartstikke mee! Zeker als je de achtergrond leest :) Wat je niet hebt gekend, raak je ook niet kwijt.
[naam] bijvoorbeeld, geeft aan vroeger op vakantie te zijn geweest naar Nederland, Duitsland en was daar meer dan tevreden mee. Waarom zou je dan zo nodig verder moeten?
Als je niets met kleding hebt, waarom zou je dan per se moeten shoppen?

Maar als je er niets mee hebt, of er geen behoefte aan hebt. Laat je het er dan voor? In mijn ogen niet. Je interesse ligt er gewoon niet, dus geef je er ook geen geld aan uit. Ben je er dan te arm voor? Waarschijnlijk hadden ze het ook niet gedaan als ze meer geld hadden.
Ik kan me een leven zonder paarden niet eens voorstellen. _O-
Zou dan vast een andere hobby hebben gehad en ik had misschien iets vaker kleding gekocht, maar van vakanties hou ik gewoon niet, heb snel last van heimwee en roken en drinken doe ik niet omdat ik het niet lekker vind, dus dat had ik ook niet gedaan als ik geen paard had gehad.
Mijn paarden zijn juist een enorme verrijking in mijn leven en ik mis absoluut niks essentieels doordat ze er zijn, integendeel.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 15:50

als ik geen paarden zou hebben kon ik een mooiere auto rijden!!! konden we op vakantie..... konden we weekendjes weg.... kon ik voor mezelf shoppen... gingen we vaak uiteten

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 15:50

Brainless schreef:
@Lor1

Hangt er ook vanaf hoe en waar je woont.
Ik zou hier zonder auto het bos al niet meer uit komen :P

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 15:51

Sassy schreef:
Brainless schreef:
@Lor1

Hangt er ook vanaf hoe en waar je woont.
Ik zou hier zonder auto het bos al niet meer uit komen :P

Is wel goedkoop dan; kun je niks uitgeven :+

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 15:52

Brainless schreef:
@Lor1

zeker als je kinderen boven de 3-4 jaar zijn wordt een auto dan goedkoper dan het ov idd. :j
Maar mijn zusje heeft bijv heel bewust geen auto:
parkeren is vrijwel altijd betaald en stervensduur plus je moet vaak omrijden etc in haar buurt (Den Haag).
Zij gaat dus vrijwel altijd met de fiets of tram; is tijdsbesparend en goedkoper, ondanks de kinderen. :)
Overigens kun je 3 personen mee laten reizen op je abonnement dacht ik, iets met het koppelen vd chipkaarten zodat zij op dat moment ook met 40% korting reizen.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 15:54

hier kun je niet zonder auto. het ov is te ver om fanatiek te gebruiken!

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 15:55

Ik vind het om eerlijk te zijn een beetje een vreemd topic.

Niet iedereen met een paard heeft geld zat, ik denk dat er juist teveel mensen zijn met paarden die het eigenlijk niet kunnen betalen. Ik zie genoeg voorbeelden hiervan om mij heen, mensen met een paard die hun paard tekort moeten doen omdat het geld er gewoonweg niet is.

De meeste mensen met een paard zullen er in meer of mindere mate andere dingen om moeten laten.
Het is aan ieder persoonlijk hoe ver je daar in wilt gaan.
Voor mij persoonlijk voelt het niet alsof ik er veel om moet laten, ik kan bijv. nog prima een keer uitgaan of iets leuks kopen dat ik eigenlijk niet nodig heb.

Ik erger mij totaal niet aan advertenties in Bit of aan mega dure spullen in de ruitersportzaak.
Waar ik mij aan erger is de eerste groep mensen, hoewel ergeren misschien niet eens het juiste woord is.

Over de vele diensten van deskundigen die worden aangeboden, ik denk dat er heel veel mensen rondlopen waar je ook prima zonder kunt. Mijn paard gaat naar de tandarts, zadelmaker en hoefsmid (frequentie op basis van hun advies), 2 maal per jaar komt de chiropractor (tevens erkend paardendierenarts) mijn paard checken en de gewone dierenarts komt zodra ik denk dat het nodig is en voor de enting. Voor mij valt dit onder basis, evenals het regelmatig nemen van les. Zelf les ik 2x per week.

Een dierentolk of een masseur zou ik niet zo snel inschakelen, andere diensten alleen op advies van mijn dierenarts. Of ik mijn paard zou laten opereren voor 3500,-? Het feit dat ik het kan betalen wil nog niet zeggen dat ik het ook zou doen, advies van de dierenarts en hoe groot de kans is op herstel zouden daarin ook een rol spelen.