Arwen au travail! Foto's + filmpje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ufurio4e

Re: Arwen au travail! Foto's + filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 16:20

Heel veel sterkte de komende tijd. Kan hij niet als grasmaaier fungeren?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 16:50

Nee, dat raadden ze sterk af in verband met haar rug. Het is gewoon een erg rottige combinatie. En je weet dat het niet meer kan verbeteren, maar alleen verergeren. En dan laat ik haar liever niet op een gegeven moment met veel pijn staan. Dat gun ik haar niet.
Maar ze is nog niet weg, ik wil hier wel even de tijd voor nemen en alles overdenken.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 17:02

Begrijpelijk. Veel sterkte

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 18:58

Dank je wel. Ik vind het niet te bevatten en hoop nog zo dat er een andere oplossing is. Maar ik wil haar geen pijn bezorgen voor mijn eigen plezier. Omdat ik zelf geen afscheid kan nemen.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 14:25

Hoe is het nu met jou en je paard?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 15:02

Lief dat je informeert :). Ik heb er afgelopen week erg veel moeite mee gehad en ben nu nog steeds de afweging aan het maken tussen slacht en inslapen. Het liefst op een moment dat ze zelf weer aangeeft pijn te hebben. Want nu is zo zo vrolijk in de wei, dat voelt niet goed. Ze staat lekker op rust en ik stretch haar rug soms. Ik heb de dierenarts nog gebeld maar zij had niet het idee dat het paard op dit moment aan het lijden was, dus gelukkig kan ik nog rustig nadenken. Ik wil zeker weten dat ik overal goed over nagedacht heb.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 15:25

-O-

Gadsie ts. Wat een slecht nieuws.
Goed dat je het filmpje hier heb geplaatst op bokt en uiteindeljk daardoor sneller naar de kliniek bent gegaan.

Is hko nog stabieler te houden door middel van bekappen/beslag?

Ik hoop dat ze nog een tijdje vrolijk bij jou kan zijn. Geef je nu 24/7 preventief pijnstiller?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 15:31

Nee, ik geef geen pijnstiller. Ik haal het financieel niet, maar daarnaast wil ik het ook liever aan haar kunnen zien wanneer ze pijn heeft of als het niet meer gaat. Pijnstiller onderdrukt alleen de symptomen.

Over hko en bekappen/beslag of juist niet zijn zoveel theorieen... ik geloof zelf in een goede doorbloedkng van de hoef, waardoor ik haar niet op ijzers wil zetten. Ik geloof wel dat de ijzers tijdelijk kunnen ontlasten.

Kortom, zoveel keuzes en dingen om rekening mee te houden... ik moet het nog even verwerken allemaal.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 15:53

Die van mij had een vergelijkbaar probleem en heeft een paar jaar op de wei gelopen met een break over beslag. Na een jaar of twee liep ze beduidend beter en al die tijd zonder pijnstillers. Daarna de ijzers eraf gehaald en zo de wei op. ook 2 jaar prima gegaan en toen ingeslapen voor wat anders.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 15:59

Wat fijn :)

Het is niet alleen de HKO maar ook de kissing spines. Als ik haar betaalbaar een jaartje weg kon zetten zou ik het denk ik doen, om te kijken hoe het gaat. Maar je moet ook een beetje realistisch blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 16:20

Ik vind ook altijd dat je je moet afvragen voor wie je het doet, voor het paard of voor jezelf? In dit geval wordt het paard er niet beter op, tenzij er wonderen gebeuren.

Ik vind dat je er goed over nadenkt Sheran, knap ook.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 16:33

Denk dat realistisch blijven idd heel belangrijk is. Ik denk dat je wel een goede keuze gaat maken voor haar. En ze hoeft niet op stel en sprong weg als ze nog geen (erge) pijn heeft, maar van lang stil staan wordt ze waarschijnlijk ook niet beter. Neem de tijd om er over na te denken wat je wilt, je zult vast een goede keuze maken

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 20:43

Ik vind het knap en fijn dat je naar de kliniek bent gegaan.
Helaas was de uitslag anders dan gehoopt.

Waarom twijfel je tussen inslapen en slachten?
Ik denk dat je zelf goed kunt zien wanneer het ze teveel pijn gaat krijgen.
Geniet iig nog maar even van haar zolang ze er nog is :(:)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 10:47

Neem nu ze nog goed is, eens een vriendin mee naar de weide met een camera. :) Maak leuke foto's met haar nu het nog geen échte afscheidsshoot is.... Nu je nog in die tusseneriode zit... De foto's van mijn witte die ik heb van de week voor zijn dood waren geen geweldig mooie maar zijn me nog steeds erg dierbaar... Omdat we daar nog samen stonden zonder dat idé van afscheid. Ik wist ook dat het er vroeg of laat wel aan zou komen maar op dat moment was het nog niet zeker wanneer en was het gewoon mijn witte en ik... Geen donker randje. Gewoon genieten zolang het duurde.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 18:13

Bedankt Jolien en Maaike :)

Loverosie: ik twijfel wat voor de combinatie van mij en mn paard het beste is. Slachten (dan wel in Nijkerk) is heel snel en naar mijn mening ook paardvriendelijk, maar het is een enorm lange trailerrit (is ze niet zo gek op) en ik vrees dat ik de beelden niet meer van mijn netvlies krijg. En ja, ik wil er wel bij zijn.

Dan inslapen: het gaan liggen/de verdoving lijkt me eng voor een prooidier, en ik kom er niet goed achter of ze alleen suffig worden gemaakt of ook echt onder narcose en diep in slaap worden gebracht. Dit is een korte rit met de trailer.

En Ayasha, dat ga ik zeker doen :j

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 18:15

Inslapen kan ook thuis op de weide wat de minste stress oplevert. Er zijn verschillende manieren even overleggen met je dierenarts.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 18:16

Weet ik, maar dat wil ik mijn stalgenoten en de eigenaar niet aandoen... Rendac komt toch vrijwel nooit gelijk, en de weide en stal zijn lastig bereikbaar. Die optie had idd mijn voorkeur :j

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 18:23

Op een kliniek laten inslapen is ook een optie. Heb twee paarden in laten slapen op de kliniek. Ze werden eerst volledig onder narcose gebracht, het vallen werd heel mooi geregeld in de recoverykamer met een kantelkussen. Op die manier valt je paard niet om maar wordt ondersteund tot hij op de grond ligt. Beide paarden zijn heel rustig ingeslapen. Ik laat het dan ook nooit op een andere manier meer doen.

Maar geniet nog even van de tijd samen, je merkt echt aan je paard wanneer het genoeg is geweest.

Sterkte met je keuze.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 18:30

Ik heb beide meegemaakt: mijn vorige eigen paard heb ik zelf ( met een stalgenoot die terugreed) naar Nijkerk gebracht. Zij was gewend aan trailerritten, dus voor haar was de afstand geen probleem. Ik zou het als het je niet uitmaakt niet doen. Het gaat prima snel, maar je moet er om 7 uur zijn en om 8 uur beginnen ze met slachten. Als je ruim van te voren weet dat het gebeurt, kan je wel zorgen dat je als eerste aan de beurt bent, wij waren volgens mij als derde of vierde. Al die tijd staat je paard op de trailer, dat moeten ze ook wel gewend zijn vind ik. Als je eenmaal aan de beurt bent gaat het snel, trailer op de juiste plek rijden, klep open, paard losmaken en eraf, paard draait zich om, doet maximaal 10 stappen en hij is binnen. Daan gaat de deur dicht. Ik wachtte buiten, heb de trailerklep dichtgedaan, hoorde wat geschraap van ijzers over beton, ik dacht nog, o, ze is weer eens dwars, maar toen ging de deur een stukje open en vroegen ze of ik haar nog even wilde zien. De deur ging een stukje verder open en ik heb alleen haar kont en staart gezien, voor mij was dat genoeg. Ze lag nog een beetje te bewegen met haar benen, één van de mannen zei toen: ze galoppeert nu naar de hemel. Zo heb ik dat ook onthouden hoor, ik heb er geen trauma van, maar ik had inslapen nog nooit meegemaakt.
Een klein jaar later ben ik met een stalgenoot meegeweest om haar paard ( waar ik ook een hele goede band mee had) in te laten slapen bij de plaatselijke paardenkliniek. Dat ging heel netjes en rustig, niets vallen van een paard dat suf is, het paard wordt netjes naar de grond begeleid en pas als de DA zeker weet dat het paard niet meer overeind gaat willen komen. Dan nog weer even wachten, daarna het laatste spuitje, geen gevecht, helemaal niets, rustig inslapen inderdaad. Daarna hebben we er nog zeker 10 minuten bijgezeten. Weer een jaar later ( ongeveer) ben ik met mijn nicht naar dezelfde kliniek geweest met haar paard om het te laten inslapen en weer ging het net zo rustig. Ik vind dat uiteindelijk toch prettiger, dit waren beide paarden die niet vaak op de trailer stonden, ze liepen er ( omdat we dat van te voren al geoefend hadden voor andere ritjes) netjes in, stonden onderweg rustig en hebben er niets van gemerkt ( volgens mij heeft mijn eigen paard er in Nijkerk ook niets van gemerkt hoor). Als ik ooit weer voor de keuze sta, ga ik met mijn huidige paard zoals ik er nu in sta voor inslapen op de kliniek.
Het paard van een andere stalgenoot is ingeslapen in de paddock, die kon niet meer vervoerd worden, maar dat was toch minder mooi gegaan en die heeft nog de rest van de dag en een nacht onder een zeil op het erf gelegen. Dat vond ik toch wel heel heftig hoor.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 18:35

Sheran schreef:
Weet ik, maar dat wil ik mijn stalgenoten en de eigenaar niet aandoen... Rendac komt toch vrijwel nooit gelijk, en de weide en stal zijn lastig bereikbaar. Die optie had idd mijn voorkeur :j

Klopt maar vind dat dat erbij hoort en ga dan ervoor dat het voor het paard het minst stressig is. Plus een paard vervoeren met een zere rug en voorbenen zou ik persoonlijk niet willen. Dan maar 1 of 2 dagen tegen een zeil aankijken. Hier was het ook altijd lastig ophalen maar is in overleg altijd goed gelukt. De paarden die we ingeslapen hebben hebben er niks van meegekregen.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 18:36

Hier ging inslapen met 3 spuitjes. 1 roesje, daarna echt narcose waarvan ze ook ging liggen en dan pas het dodelijke spuitje.

Ik wil je nog héél veel sterkte wensen met je beslissing, altijd verschrikkelijk om te maken. Ik ken jouw en Arwen nog vanop het hamsterforum geloof ik..

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 18:39

Ik zou persoonlijk voorkomen dat ze nog een tijd op het erf moet liggen..
(Dit als ze iig niet teveel pijn heeft met staan op trailer)

Met inslapen op kliniek en slachten heb ik geen ervaring.
Enige wat we hier hebben gehad is een die naar slacht ging. Daar is iemand bij gebleven
om zeker te weten dat hij niet linksom of rechtsom weer de handel in kwam.

Uit jouw verhaal begrijp ik dat je er sowieso bij wilt blijven.
Wellicht kun je een belletje doen naar de kliniek en vragen hoe en wat ze het doen?
Dan kun je al je vragen stellen en ik weet zeker dat ze die graag beantwoorden :).

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 18:45

Het is niet mijn erf, dus als het inslapen wordt doen we dat in onze vaste kliniek in Hellendoorn. En ik hoop haar te laten gaan voordat ze zoveel pijn heeft dat ze niet eens meer een trailer op kan.

Najoveh: klopt! Daar zat ik een tijdje. :)

Ik ga tzt zeker even de kliniek bellen, maar ik heb veel vertrouwen in Hellendoorn :)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 17:45

Sheran schreef:
Bedankt Jolien en Maaike :)

Loverosie: ik twijfel wat voor de combinatie van mij en mn paard het beste is. Slachten (dan wel in Nijkerk) is heel snel en naar mijn mening ook paardvriendelijk, maar het is een enorm lange trailerrit (is ze niet zo gek op) en ik vrees dat ik de beelden niet meer van mijn netvlies krijg. En ja, ik wil er wel bij zijn.

Dan inslapen: het gaan liggen/de verdoving lijkt me eng voor een prooidier, en ik kom er niet goed achter of ze alleen suffig worden gemaakt of ook echt onder narcose en diep in slaap worden gebracht. Dit is een korte rit met de trailer.

En Ayasha, dat ga ik zeker doen :j

Ik heb er meerdere op de kliniek laten inslapen en dat ging altijd als volgt:
Eerst kregen ze een roesje zoals ze ook krijgen als er bijvoorbeeld röntgenfoto's oid gemaakt moeten worden. Ze zijn dan al flink suf en krijgen nog weinig mee van wat er gebeurt.
Vervolgens werd de injectie gegeven om volledig onder narcose te gaan. Het paard valt dan op een gegeven moment om, maar dit werd begeleid met een speciale wand zodat dit heel rustig en gecontroleerd ging.
Tot zover ging alles precies zoals dat verloopt bij een operatie, alleen dan komt de laatste en dodelijke injectie. Hiervan krijgen ze niets mee omdat ze al volledig onder narcose zijn.

Ik persoonlijk vond het iedere keer heel rustig en vredig gaan en mijn paarden hadden geen enkele stress.
Heel veel sterkte!