Is dit niet een probleem verleggen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 12:46

RaafSmits schreef:
@ Embe

Veel paarden die dat niet gewend zijn willen niet 24/7 zonder schuilmogelijkheid in een kudde/natuurgebied. Die worden daar niet bepaald beter van, zeker als ze oud zijn kunnen ze dan heel snel terug vallen in conditie. Paarden die vanaf hun vierde jaar in de sport lopen en 'geconditioneerd' zijn door ons (mensen) met een beperkt aantal uren op de wei, stapmolen, verzorging etc. zie ik niet zo snel een fijn leven hebben in een natuurgebied in een kudde.

Oké, maar het betrof hier geen realiteit geval maar een denkbeeldig paard.
Ik geloof niet dat mijn paard "in de sport" zou lopen.
Ben een recreatie ruiter.
Verder zou ik vallen op de wat meer natuurlijke rassen zoals Ijslanders of een elegante Tinker......dat idee.
Ik denk dat die al weer minder moeite zouden hebben met een begrazings project.

De vraag ís natuurlijk of je paard daar zo makkelijk voor in aanmerking komt........en ik ben het in die zin met je eens dat het dan ook maar weer allemaal moet passen.
Denk dat een toezichthouder ook niet onbeperkt paarden plaatst, dus in die zin heb je wel gelijk met je "penny gedachten "[/quote]

Tja, dat is dan weer een andere benadering. Ik denk eigenlijk altijd vanuit het paard. En elke situatie is natuurlijk weer anders. Vind alleen wel dat mensen paarden vaak 'vermenselijken'... en daardoor keuzes maken die niet perse het beste zijn voor het paard.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 12:53

RaafSmits schreef:
Allemachtig......dat moet er behoorlijk inhakken.
Maar het is duidelijk dat je recht van spreken hebt hier.....helaas.

Persoonlijk denk ik dus dat ik daar niet tegen zou kunnen, want hoe nuchter je het ook zegt.....het zijn grote beslissingen.
Maar ik vind je wél paard waardig, omdat je deze keuzes durft te maken.

Niet allemaal in hetzelfde jaar gelukkig. Maar ik vind dat die laatste beslissing de laatste liefdevolle daad is die je kunt doen.
Ik ben recent echt een keer een maand te laat geweest. Dat heb ik té lang verkeerd ingeschat. Dat knaagt veel meer aan mij dan alle anderen. En ik heb er in bijna 40 jaar 8 weggebracht, van 3 maand oud veulen met gebroken heup tot die bijna 28-jarige.

Embe

Re: Is dit niet een probleem verleggen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 13:07

@Ibbel: ik denk dat ik het zoals jij het omschrijft ook doe. Inderdaad: de laatste beslissing is de laatste liefdevolle daad die je kunt doen.

Heb jij ze bij huis staan?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 13:18

Ik heb ze idd bij huis staan. Dus de optie grasmaaier is er inderdaad. Mits ik het paard daarmee een plezier doe.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 13:36

Ibbel schreef:
Ik heb ze idd bij huis staan. Dus de optie grasmaaier is er inderdaad. Mits ik het paard daarmee een plezier doe.

Ik kan mij voorstellen dat mensen die deze optie niet hebben maar dit wel willen naar een oplossing zoeken... het is alleen de vraag of dit reëel is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 13:48

Die oplossing is er in mijn ogen alleen als je ervoor betaalt. Er zijn zat 'pensioenstallen' tegenwoordig. Moet je ook wel goed kijken of je geen kaf hebt ipv koren, maar ze zijn er wel. En de echt goeie kosten ook echt geld.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 13:51

Ibbel schreef:
Die oplossing is er in mijn ogen alleen als je ervoor betaalt. Er zijn zat 'pensioenstallen' tegenwoordig. Moet je ook wel goed kijken of je geen kaf hebt ipv koren, maar ze zijn er wel. En de echt goeie kosten ook echt geld.

Precies...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 13:56

Ibbel schreef:

maar goed...om even terug te komen op de topic titel. 'het probleem verleggen'' Een ander er mee op schepen dat is in jou geval niet van toepassing.Jij hebt zelf de verantwoordelijkheid genomen.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 13:59

En feitelijk zijn dat dus al dingen waar je bij voorbaat over zou moeten nadenken mijn inziens.
Niet de leukste klus, maar wel een waar je vroeg of laat over na moet denken.

Dan zouden er mogelijk hele ándere keuzes uit de bus komen die onze dieren meer ten goede komen.

Nu gaat het voor mijn gevoel nog te vaak van; Oeps.......we hebben een probleem.
En wat nou????
Een paar "oplossingen "vallen al weg want dát vinden we zielig/ niet nodig óf we hebben het geld/ de mogelijkheid niet.
Dús zetten we het dier op internet......"gratis af te halen voor een héél goed huisje/5 sterren hotel "
Wordt gecontroleerd!! staat er dan vaak nog bij.......
( alleen niet hoe vaak en hoe lang )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 14:00

Op zich zou je dan nog een contract op kunnen stellen, maar hoor vaak dat deze niet rechtsgeldig zijn.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 14:17

áls ik straks,als mijn oudjes hemelen zijn , een plek ga bieden voor 1 of 2 grasmaaiers gaat het wel heel simpel zijn hoor,je staat óf je paard volledig af,dus deze wordt van mij,of je gaat gewoon maandelijks een bedrag betalen en dan blijf je zelf eigenaar...

ik teken geen enkel contract :n

het zou best jammer zijn dat als je plek hebt voor 1 of 2 grasmaaiers dat dit niet meer zou kunnen omdat mensen maar vinden dat je persee een jong beest in je wei moet zetten,wat overigens ook altijd weer hele discussies schijnt op te roepen,want er staat hier een jonge grasmaaier en elk topic weer zijn er discussies hoe zónde het toch wel niet is dat ik er niets mee doe :+ ,nou dan kunnen het toch beter paarden worden waarvan wél geaccepteerd wordt dat deze alleen ter begrazing gehouden worden :)

alhoewel natuurlijk wel het voordeel is ,als ik jonge paarden hier zou laten lopen dat deze er meer recht op schijnen te hebben,die rotte oudjes en kapotte paarden die al dat kostbare grond bezetten,....weg ermee...

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 14:47

kimmie261 schreef:
áls ik straks,als mijn oudjes hemelen zijn , een plek ga bieden voor 1 of 2 grasmaaiers gaat het wel heel simpel zijn hoor,je staat óf je paard volledig af,dus deze wordt van mij,of je gaat gewoon maandelijks een bedrag betalen en dan blijf je zelf eigenaar...

ik teken geen enkel contract :n

het zou best jammer zijn dat als je plek hebt voor 1 of 2 grasmaaiers dat dit niet meer zou kunnen omdat mensen maar vinden dat je persee een jong beest in je wei moet zetten,wat overigens ook altijd weer hele discussies schijnt op te roepen,want er staat hier een jonge grasmaaier en elk topic weer zijn er discussies hoe zónde het toch wel niet is dat ik er niets mee doe :+ ,nou dan kunnen het toch beter paarden worden waarvan wél geaccepteerd wordt dat deze alleen ter begrazing gehouden worden :)

alhoewel natuurlijk wel het voordeel is ,als ik jonge paarden hier zou laten lopen dat deze er meer recht op schijnen te hebben,die rotte oudjes en kapotte paarden die al dat kostbare grond bezetten,....weg ermee...

Ik geloof dat jij de opzet van het topic niet helemaal begrijpt Kimmie261.
Jammer.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 14:58

ik begrijp meer als dat je denkt, alleen dat alleen maar negatieve is niets voor mij, er zijn heus ook wel positieve verhalen van oudjes die best blij kunnen zijn op hun ouwe dag,echt ,ze bestaan :j

zo ook zijn er best plekken te vinden waar mensen gewoon een grasmaaier zoeken,niet de hele wereld is in en in slecht...

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 15:19

Natuurlijk zijn er ook positieve verhalen en natuurlijk zijn er ook goede plekken te vinden waar gezonde oudjes nog een heerlijke oude dag kunnen en mogen hebben!!!

Het gaat er om of het verstandig is om je oude paard of pony na jaren van trouwe dienst zo maar voor niks moet toevertrouwen aan derde.
Te vaak komen hier verhalen langs van mensen die in die situatie verkeren en op goed geluk hebben vertrouwd op de mooie blauwe ogen van hen die het paard gráág voor je willen opvangen, maar waar je achteraf beseft dat je in de maling genomen bent en dat het paard gewoon doorverkocht is en al dan niet weer gewoon aan het werk.

De vraag is of je dat een paardje dat op zijn laatste benen loopt aan mag doen, of dat je dan voor andere opties moet kiezen.
Niks meer en niks minder dan dat.
Het is toch niet fout of alleen maar negatief om daar over na te denken??
Ik denk persoonlijk dat dat veel te weinig gebeurt.
Het is niet alleen lang leven de lol met je knol.

Het gaat er over uit of je ook je verantwoordelijk neemt ten tijden dat jou paard dat heel erg nodig heeft.
Ik denk dat het lekker makkelijk is om te denken; " We geven hem gewoon aan iemand die het leuk vind om een beestje in de tuin te hebben staan."
Gratis.....krijg je ook geen gezeur als het beest snel ziek wordt of sterft.
Een gegeven paard mag je tenslotte niet in de bek kijken!!!

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 15:22

Op de boktmarkt ook weer 1 van 30... Vraag me dan écht af hoe je het in je hoofd haalt om zo'n oudje nog te verkopen. :n

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 15:23

RaafSmits schreef:
Het gaat er over uit of je ook je verantwoordelijk neemt ten tijden dat jou paard dat heel erg nodig heeft.
Ik denk dat het lekker makkelijk is om te denken; " We geven hem gewoon aan iemand die het leuk vind om een beestje in de tuin te hebben staan."
Gratis.....krijg je ook geen gezeur als het beest snel ziek wordt of sterft.
Een gegeven paard mag je tenslotte niet in de bek kijken!!!

dat is toch ook aan de opvanger of deze dat wil ja/nee??

gaat 2 kanten op hoor,áls ik straks evt een oudje opvang en deze wordt ziek en gaat dood,dan moet ík niet gaan piepen natuurlijk,dan had ik geen oud of kapot paard op moeten vangen...zo simpel als het maar zijn kan...

en tuurlijk zijn er vervelende verhalen,maar er zijn ook meer als genoeg leuke en positieve verhalen,dus enige nuancering zou sommige posters niet slecht staan...

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 15:28

Froukje schreef:
Op de boktmarkt ook weer 1 van 30... Vraag me dan écht af hoe je het in je hoofd haalt om zo'n oudje nog te verkopen. :n

Zag ik ook voorbij komen.....
Laatst bijgewerkt door 7ofhearts op 28-06-15 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 15:31

Froukje schreef:
Ik zag hem. :(:)
Weet de reden niet en ga er ook niet over oordelen, maar zelfs ik zou geen paard van 30 aanschaffen.

Niet snel tenminste.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-06-15 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 15:32

2 woorden.Schaam je.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 15:34

En toch he, wat nou als die vrouw net haar man/kind/huis/whatever is kwijtgeraakt?
Geen cent meer over heeft en geen mentale kracht meer heeft om voor het dier te zorgen?
En het dier echt nog gezond is en zelfs nog bereden kan worden?
Ik weet het niet en ik wíl hier ook niet over oordelen. :n

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 15:34

RaafSmits schreef:
Froukje schreef:

Zag ik ook voorbij komen.....zucht

zit ook net te kijken....maar wat moet je dan?Dit paard ziet er nog fit uit.Moet die dan geslacht worden?
Je weet nooit wat er aan de hand is.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 15:35

Froukje schreef:

Je weet niet het hoe en waarom, ik zou het niet te snel veroordelen.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 15:36

dat is toch ook aan de opvanger of deze dat wil ja/nee??

gaat 2 kanten op hoor,áls ik straks evt een oudje opvang en deze wordt ziek en gaat dood,dan moet ík niet gaan piepen natuurlijk,dan had ik geen oud of kapot paard op moeten vangen...zo simpel als het maar zijn kan...

en tuurlijk zijn er vervelende verhalen,maar er zijn ook meer als genoeg leuke en positieve verhalen,dus enige nuancering zou sommige posters niet slecht staan...

Blijft de vraag of je er het paard nog een plezier mee doet op zijn oude dag.
Jonge en gezonde paarden hebben al een gewenningsperiode nodig als ze van stal/ omgeving veranderen.
Bovendien is het erkend dat dementie ook voorkomt bij onze dieren.
Ik denk dat ik dan een terechte opmerking mag maken of je nog zoveel moet verwachten van je dier door ze te gaan herplaatsen.

Maar één belangrijk iets in deze topic moet je niet over het hoofd zien en dat is dat iedereen die reageert en of gereageerd heeft het beste met zijn of haar paard voor heeft.
Ook al beslissen ze misschien ánders dan jij dat zou doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 15:39

Nou ik heb er zelf een paar jaar geleden aan gestaan;

Ik was zo ziek, dat heren doktoren mij nog 2 tot maximaal 5 jaar gaven.
En toen wist ik nog wel niet dat Mien cushing had, maar ik vermoede wel al het een en ander (wat ook al een gevecht met DA's is geweest 3 jaar lang) en mijn grote mag ook al de sport nooit meer in.
Maar ik ging dus op zoek , naar een goed, blijvend nieuw tehuis voor mijn lieffies (paardjes waren toen 6 en 10 jaar oud).
Wat een hel op aarde is dat geweest zeg! Opvangtehuizen zijn een wassen neus, die willen je paard niet als die niet meer verkoopbaar is, of doen het gewoon toch achter je rug. Ik zag bij sommigen gewoon de euro tekens in hun ogen als ze vooral mijn grote zagen (=maar een KWPN Tuiger, volgens sommigen, maar weet zichzelf exeptioneel goed te presenteren), dus die was zo doorverkocht voor redelijk wat geld en puk was haar gewicht in goud waard als kinderpony, dus had ook nog wat opgeleverd.
Als ik dat gedaan had, had ik niet eens meer fatsoenlijk dood kunnen gaan van schaamte, want ik weet wat ze mankeren...
En uiteindelijk heb ik ze nog steeds (wat dus grotendeels er voor gezorgd heeft, samen met de eeuwige medicijnen, dat ik er nog steeds ben en nu dus nog voor een jaar of 15 minstens).
Maar mijn geloof in de mensheid was al niet zo groot meer, maar toen helemaal gedaald tot het 0 punt.
Is in andere opzichten ook erna weer totaal hersteld hoor, maar dat is totaal off topic, ik blijf het zeggen;
bij mij gaan ze alleen nog maar weg, liggend op hun rug met 4 poten in de lucht.

En ja, ik heb het geregeld, dat als ik onverwachts dood ben, een van de grootste paardenvrouwen in NL, mijn paarden, direct laat inslapen...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-06-15 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 15:44

Hebben er 2 jaar geleden zelf ook 1 moeten laten gaan die al in de 30 liep.. Als ik er aan terug denk en dan bedenk dat ik die nog te koop had moeten zetten dan krijg ik spontaan kippenvel.

Ja, ik blijf erbij dat als je er niet meer voor kunt zorgen en ze zijn zo oud dat je moet kiezen voor de eeuwig groene weide.. Want NU zijn ze nog goed, het zal de eerste niet zijn die na een verhuizing en andere baas ineens een tegenslag krijgt en er maar verdomd weinig paard meer overblijft..