Eufemismen en smoesjes voor paardengedrag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 19:44

SandraVerl schreef:
Ik zeg van mijne pony dat hij een echte schetter is, lees: pas op hij bijt

Ik vind het meer klinken alsof hij trompet speelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 19:47

Koper schreef:
SandraVerl schreef:
Ik zeg van mijne pony dat hij een echte schetter is, lees: pas op hij bijt

Ik vind het meer klinken alsof hij trompet speelt.

Oké, dat was ff een doordenker :+

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 20:01

Jennyj01 schreef:
Toen mijn Arabier nog een hitsig hengstje was liep mijn ex eens met hem over het terrein. Lekker brullen en merries gek maken. Waarop m'n ex (Marokkaan) zegt: ja dat zit in onze cultuur. Daar kan hij niks aan doen. :+

Die vind ik heel erg leuk hahaha _/-\o_

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 20:19

Als mijn pony en ik vroeger de dressuurring uit kwamen was het standaard commentaar van mezelf altijd "ja het ging best goed!" ... Wat eigenlijk betekende "we hebben het er zonder kleerscheuren van af gebracht en we zijn voor de verandering binnen de hekjes gebleven!"

een ander paard op stal wordt altijd "erg lenig" genoemd, waar mee bedoeld wordt dat hij zich bokkend dubbel vouwt :+

Mijn pony staat tegenwoordig ook bekend als "de terrorist". Want ja, het is een Arabier, en hij sloopt alle halsters van de andere paarden op de wei of paddock af :')

Djorf_6

Re: Eufemismen en smoesjes voor paardengedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 20:31

Haha, de pony op de manege waar ik altijd op rijd is in de stal echt niet te genieten. Mijn vader heeft niks met paarden, dus toen hij een keer kwam kijken en Abdulla een aai over zijn kop gaf een daar een bijt voor terug kreeg noemde hij hem ook "de terrorist"

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 20:36

Toen ik mijn merrie ging kopen, stond er in de advertentie: Dit paard is een echte pismerrie.

Omdat ze er zo leuk uit zag toch maar gaan zien, bij pismerrie denk ik echt aan een rotkarakter. Maar ze heeft een zeer lief en aanhankelijk karakter. Maar het is wel degelijk een pismerrie, die pist heel haar stal onder als ze van de wei komt (echt HEEL haar stal)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 20:43

Mijn merrie was beide :)) EN pissen EN een rotkarakter als ze geen zin had in lief doen. EN nog een vos ook :')

Mijn shetjes noem ik wel eens Error en Terror. Error is de hengst, omdat die vantijd zulke foute actief heeft: gillen als een speenvarken van 90cm hoog om mijn warmbloed van 1m70 hoog te imponeren.
Terror, nou ja... de naam zegt het zelf. Dramt zich door/onder/tussen elk type omheining, klimt desnoods over zijn staldeurtje waar hij net bovenuit kan loeren, laat zich niet vangen als het nét even echt dringend moet, sleurt een volwassene van 90kg mee om een spriet gras op te vreten en is zelf amper 80cm hoog }>

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 20:46

"een echte spanjaard"

Veel praatjes :=

Anudi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 20:59

Bij elke oefening/onderdeel dat je van een jong paard vraagt en waarbij hij het totaal verkeerd doet zeggen 'dat kan omdat hij nog jong is', ook als je paard al ruim 2 a 3 jaar onder het zadel is en zulk soort dingen gewoon niet kan omdat degene die er op rijdt het niet aan kan leren is er eentje die ik heel vaak hoor. Van mensen die niet weten hoe ze een paard moeten opleiden en dan maar wat dingen proberen.. en dan bij alles wat hij niet doet 'ja maar mn paard is nog jong'.. ja, juist.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 21:20

sharon_quiz schreef:
Ik hoor eigenaren over hun paarden regelmatig zeggen: "Hij/zij is gewoon een beetje lomp".
Wat ik dan zie is gewoon een onopgevoed paard :P

Dat grap ik ook weleens over Eddie (die dan soms ook wel Goofy genoemd wordt :P ). Die is in zijn hoofd Shetlander en vergeet dan in zijn onbenullige enthousiasme weleens dat hij eigenlijk 1.80m groot is :+

Maar die is echt een beetje onhandig soms met zijn grote lichaam. Moet er ook altijd enorm om lachen als hij met zijn ene voorbeen aan de andere kant zijn kogel gaat krabben. Geen gezicht :o

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 21:23

gomir schreef:
sharon_quiz schreef:
Ik hoor eigenaren over hun paarden regelmatig zeggen: "Hij/zij is gewoon een beetje lomp".
Wat ik dan zie is gewoon een onopgevoed paard :P

Dat grap ik ook weleens over Eddie (die dan soms ook wel Goofy genoemd wordt :P ). Die is in zijn hoofd Shetlander en vergeet dan in zijn onbenullige enthousiasme weleens dat hij eigenlijk 1.80m groot is :+

Maar die is echt een beetje onhandig soms met zijn grote lichaam. Moet er ook altijd enorm om lachen als hij met zijn ene voorbeen aan de andere kant zijn kogel gaat krabben. Geen gezicht :o

Dit vraagt om een filmpje :')

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 21:25

Mijn ruin kan een ontzettende lompkop zijn. Het liefst overal DOOR ipv naast, over of achteruit. Kwestie van strict zijn en opvoeding.
Mijn merrie is een echte "pismerrie", piep, gil, eng. Maar wel alles willen, supernieuwsgierig. kwestie van veel vertrouwen geven.

Elk paard heeft wel iets, 't is maar net hoe je het omschrijft.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 21:32

Basilicium schreef:
Haha, dat van "het is geen kinderpony" hoor ik met regelmaat in die context.

Zo ook: "het is geen manegepaard"...
Lees: je kan er eigenlijk niet fatsoenlijk de hoek mee door

Hier wil ik Ff op inhaken: ik heb mijn paard ook gekocht en er stond in; het is geen manege paard'. Paard is echt braaf en bijna-bomproof (lees soms uit het niet stil staan als hij iets ziet oid, niet gemeen) maar paard word dood ongelukkig van iedere dat t zelfde en loopt dat gewoon niet meer ;)

Ontopic

'Ja hij is druk want er zit jazz in' (kijk je de lijn terug, zit t vrij ver achterin...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 21:35

Ik zeg ook altijd dat mijn shetlander humor heeft. Hier bedoel ik mee dat hij wel ''grapjes'' uit kan halen, maar daarbij niet gevaarlijk of gemeen is. Hij gaat niet door draad (zonder stroom) maar we moeten hem soms wel eens vangen omdat hij een uitweg heeft gezien bijvoorbeeld ;)

Een voorbeeld, in de winter hebben wij de paarden op stal, en bij het uitmesten lopen ze los over het deel tussen de stallen. Als je dan de buitendeur net niet genoeg dicht hebt gedaan en hij heeft dat door dan sluipt hij heel geniepig (steeds overal even ruiken en wachten maar wel de deur in de gaten houden) naar de deur toe en werpt een laatste blik achterover om zeker te weten dat ''de kust veilig is'', en rent dan plots naar buiten.. (Eenmaal buiten gaat hij gewoon in het gras naast de deur staan eten en kan je hem zo weer pakken)
Ik vind dat wel humor :+

Ik heb ook wel eens een paard verkocht die geen manege paard was. Super braaf dier, in het verleden manege-paard geweest, maar daar werd hij dood-ongelukkig en begon allemaal stal ondeugden te ontwikkelen (luchtzuigen, weven). Dat wilde ik niet voor hem bij een nieuwe eigenaar, dus er bij vermeld dat het een super braaf dier was (ook voor beginners) maar geen manege-paard ;)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 21:39

Toen ik mijn kruising Tinker x Fries kocht stond er bij: met mega-uitstraling (hij was toen nog een baby).

Daar was niks van gelogen, want het is nog steeds zo.

Aidenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 21:43

toen ik mijn merrie kocht stond er bij dat het een typische merrie was, maar mij was belooft dat over zou gaan ( ze was nog jong toen :+ ) nou mevrouw gilt al als je haar aanraakt, ze is een echte opera zangeres ze gilt namelijk om alles, natuurlijk wel in je oor , want je moet en zal het horen :+

Washinton

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 21:46

Van de week weer een concoursje geprobeerd met mijn 5-jarige. We hebben onze proef niet in één dressuurring gereden maar in 4 dressuurringen :+ Door een domme actie van een ruiter in de baan naast mij kwam ze omhoog en schoot ze ervandoor in galop. Staat er heel droog op het protocol bij het onderdeel waar het gebeurde: 5; komt tegen de hand :')
Laatst bijgewerkt door Washinton op 09-06-15 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Bennie_Maudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 21:53

Mijn standaard smoesje is: tja, het is een echte fjord...
Als hij weer eens gewoon niet stil wil staan en gewoon doorstampt of dwars door de hindernis loopt :Y)
natuurlijk zijn er ook minder lompe fjorden die dus wel gewoon springen etc.

sammy_rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 22:39

Toen ik mijn paardje kocht kreeg ik ook een aantal beschrijvingen te horen en ik ben er later achter gekomen waar die nou voor stonden :+

'Ja, ze houdt erg van knuffelen. Ze lijkt wel een kat' =zodra je naast haar staat begonnen de kopstoten en het schuren.

'Ze houdt erg van springen!'= de 2 jarige springt geregeld over het 1.20m hek om bij de langere grassprietjes te komen.

'Ze heeft zo haar momenten' = Totaal onopgevoed die rare twee benige omver walsen.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 22:40

Bij ons op de manege mocht een pony met pensioen. Toen vroeg een vader waar Tamara was. Dus ik vertelde dat ze met pensioen was.

Hij: 'jaja..*knipoog* met pensioen....'
Ik: 'Nee, echt, ze staat op de wei'
Hij: 'Ja, dat ken ik, de eeuwige groene weides'
Ik: 'Nee, echt, ze is echt met pensioen. Ze mag gewoon nog wat jaartjes op de wei, ze heeft hard gewerkt, dus dat heeft ze verdient'
Hij: 'Ja, huh huh, dat ken ik wel hoor'

Dat was dus echt geen eufemisme. Maar hij geloofde me niet. Kan dus ook andersom.... :D

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 00:21

Op onze manege vroeger ook, er gingen wel eens paarden naar stal beckers in vriesland. Als je dat gewoon zegt, dan geloven de kindjes je echt wel hAha. Uiteraard werd het niet opgeschreven

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 00:50

'Zolang het paard nog in de wei kan galopperen kan je er ook mee onder het zadel stappen'.
Paard liep onder het zadel zo kreupel als het maar kon..

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 00:59

Bij mijn manege werden de oude of langdurig kreupele paarden verkocht "naar de Unox manege" :Y) .

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 06:51

Eef_Bam schreef:
Bij mijn manege werden de oude of langdurig kreupele paarden verkocht "naar de Unox manege" :Y) .

:')

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 08:59

Ik had dan als kind echt gevraagd of ik daar eens een bezoekje kon brengen.