Paard van 22 jaar overnemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 13:22

ingvdh schreef:
Maar alle mooie verhalen ten spijt, het gemiddelde paard haalt de 20 niet zonder gebreken.

Wie weet is dit het lot in de loterij, maar TS moet wel realistisch blijven en als het te mooi is om waar te zijn dan is dat ook meestal zo en zit er een adder onder het gras

Op Marktplaats staan vaak wel loten in e loterij, maar het winnende lot zit er zelden tussen.

ingvdh

Re: Paard van 22 jaar overnemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 13:28

@sallandval

Dat bedoel ik! :D

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 13:30

Maar TS heeft een video gezien van dit paardje. En ze is verlieft. Dan doet leeftijd er toch niet toe. Paard is gratis!

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 13:36

gohya schreef:
Vala schreef:
Artrose heeft ie zeker te weten op 22 jaar. De vraag is of hij er last van heeft.

Hoezo zeker te weten? ken jij dit paard dan? Niet elk ouder paard hoeft persé artrose te hebben hoor.
Mijn paard van 28 heeft zeker geen artrose.

Ik quote het nog maar een keer...
De een weet het zeker, de ander nuanceert en weer een volgende dramt de nuance de grond in.

Wat zijn we opgeschoten? Niets! Een ouder paard KAN artrose hebben, maar hoeft niet. Het KAN cushing krijgen maar hoeft niet. Het KAN honderdduizend gebreken gaan krijgen, maar hoeft niet. Het KAN 35 jaar worden, maar ook weer niet.

NIEMAND kan voorspellen hoe dit paard oud zal worden. En op welke leeftijd het definitief omvalt. Laat er op zijn minst nog 2 partijen lol aan beleven. Het paard zelf én een eigenaar...

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 13:39

Klopt het is een discussie geworden of een paard van 22 jaar oud genoemd mag worden. En het gaat niet meer over het paard waar TS het over heeft.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 13:41

Het paard van TS is 22. Heeft een tijd stil gestaan. Kent ze niet. Heeft ze alleen op video gezien en ze is verlieft geworden op de uitstraling.

Eigenaar zegt dat het paard in goede gezondheid is en misschien nog bereden kan worden. Bied het paard gratis aan want anders gaat hij naar de slacht. TS wil dit paard graag redden.

Vraag: is het slim dit paard over te nemen?

Dat was de vraag zo ongeveer.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 14:11

Daar zijn toch zat antwoorden opgekomen en zelfs antwoorden die het 'slimme' in het midden laten en gewoon aangegeven waar je op moet letten..

Ik snap het probleem niet en ik snap ook niet waar dat gezeur vandaan moet komen of je een paard van 22 überhaupt oud 'mag' noemen en of dit specifieke paard gedoemd is om tig ziektes te krijgen. Alles kan, behalve Wim Kan. Die kan niet meer.

Het zijn die Pietjes die in de uitzonderingshoekjes gaan zitten met; "Ja, maar mijn dikke duim deed geen zeer toen ik er op slot, dus ga gerust tekeer met die hamer." die het hier weinig prettig maken. :+

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 14:30

Zelfs zonder ziek te worden kost een oud paard meer geld.

Ter vergelijking, mijn ruin van 13 jaar krijgt een hand krachtvoer, gras en voordroog.

Mijn ruin van 24 jaar krijgt slobber, spelt, lucerne, bietenpulp, olie, gras en voordroog. Extra vitaminen/mineralen als hij er weer wat plukkerig begint uit te zien. Sedochol als z'n lever weer opspeelt. Een regenjas, want hij kan niet meer zo super tegen de regen. Een winterdeken, want z'n wintervacht komt wel maar is me iets te dun. Een vliegendeken, want hij kan niet meer goed tegen insecten en reageert allergisch (dikke vochtbulten waardoor de DA weer moet komen voor vochtafdrijvers)

Met ouder worden verslijt alles, ook darmen enz en worden voedingsstoffen minder opgenomen, dus meer bijvoer. Net als met dekens, sommige oude paarden kunnen niet zonder staan bij lange regenval (mijne heeft ook gewoon toegang tot inloopstal).

Ergens toch ook logisch dat een ouder paard meer management nodig heeft om er goed bij te lopen. Is geen probleem maar hou in je achterhoofd dat je oude paard snel op de sukkel kan raken!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 17:33

Heike schreef:
Maar TS heeft een video gezien van dit paardje. En ze is verlieft. Dan doet leeftijd er toch niet toe. Paard is gratis!

En daar zit nu juist het gevaar, omdat ze nu al weg is van dit paard kan ze er niet meer objectief naar kijken. Het paard mag dan gratis zijn, het onderhoud is dat niet en de eventuele medische kosten zeer zeker niet. Het paard is al met pensioen en die heb je niet binnen de kortste keren in een goede conditie, daar gaat gewoon tijd in zitten. Zo'n paard is leuk als weidemaatje en om zo nu en dan een leuk ritje te maken in het bos.
Persoonlijk vind ik het niet eerlijk om van zo'n dier te verwachten dat die weer helemaal mee kan gaan lopen.

chantal59

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 17:40

mijn paard is er 21 en nog in een goede conditie en gezondheid ben er fier o dat hij het nog zo goed doet

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 22:15

Ts je bent vandaag toch er heen geweest? Hoe was het?

love_animals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 15:47

Hallo Iedereen

Ik ben gister wezen kijken en het zag er allemaal heel goed uit paard word trouwens weggedaan met een adoptie contract dus als er iets ernstig met het paard aan de hand is hoef ik niet alleen voor de kosten te staan en het zag er ook allemaal heel goed uit hele aardige een eerlijke vrouw ook want het was niet de eigenares maar de eigenaar van de weide (pensionstal) waar hij stond,hij kon wat dominant soms zijn en had soms hengsten streekjes haha dat oudje kon er nog wat van :D zijn tanden zagen er trouwens heel goed uit waren bijna wit :j had nog een hele mooie vacht en manen en was goed dik haha hij kreeg daar ook heel goed te eten iets met bietenpulp en zaden ofzo en daar zit veel minder suiker in dan in brokken die ze normaal krijgen de vrouw verzorgden ze ook heel natuurlijk dus veel weide een inloopstal en hooi en ze hoef de dierenarts nooit laten komen,een maand geleden is de hoefsmit geweest en liep en rende goed in de weide je zou niet zeggen dat hij 22 is eerder 15 :D
Hij was veder heel lief en alleen een beetje hyper in het begin maar voelde wel echt een klik met hem en denk ook dat als ik hem overneem dat wel hele goeie maatjes gaan worden ;) dus het was zeker positief !

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 17:27

lizy29 schreef:
Het klopt dat de kosten flink kunnen oplopen. MAAR daar ben je zelf natuurlijk wel bij. Je maakt zelf de keuze tot hoever je een paard behandelt of je besluit hem te laten gaan.

Klopt, maar als ik bijvoorbeeld naar mijn eigen oudje kijk dan heb ik van einde zomer tot maart echt torenhoge dierenartskosten gehad, terwijl ze daarvoor maar zelden ziek was. Als ze haar been zou breken is het een makkelijke keuze, maar wat als het niet zo zwart-wit is?

Mijn paard heeft vlak achter elkaar meerdere "kleine" mankementen gehad; lichte koliek door een virus, een einschuss been, weer koliek, een hoefkneuzig, nog een keer koliek, een fikse trap gekregen in de wei, lichte hoefbevangenheid, een verslikking, en als laatste een hardnekkige hoefzweer. Waar trek je de lijn? Als je me van tevoren had verteld dat ze zoveel pech zou hebben had ik het misschien niet gedaan, maar dat weet je niet. En nu *knock on wood* gaat ze weer als een speer dus ik heb nergens spijt van.

Neem bijvoorbeeld koliek; ze laat haar eten staan, kijkt wat naar haar buik en gaat soms liggen, verder merk je niks aan haar. Maar afwachten kan niet. Na een spuitje voelt ze zich overigens weer prima, maar met zo'n oudje neem je geen risico dus dat betekent dat de DA weer langs mag komen om op te voelen, etc. En natuurlijk doet ze dit soort dingen bij voorkeur tijdens het weekend zodat je naast de behandelingskosten nog een extra $300 per keer mag dokken. |o

Ze heeft in vorige jaren misschien 1x lichte koliek gehad en deze keren was er altijd wel reden toe; de eerste keer kwam door een virus, de tweede keer door de antibiotica voor haar einschuss been en de laatste keer door een forse weersverandering waar meerdere (jonge) paarden ook ziek van werden. De kosten lopen rap op, maar je weet dat ze altijd snel weer opknapt dus wat doe je? Door behandelen of inslapen?

De hoefbevangenheid was voor mij het ergste twijfelgeval omdat ze erg veel pijn had, maar na 1 week behandelen liep ze tot grote verbazing van mij en de DA weer als een kieviet. Dat is het wel waard toch? Een paar weken daarna liep ze ineens weer stokkreupel door een hoefzweer. Een opluchting, maar wel eentje die 2 maanden in beslag zou nemen met wekelijks controle en verder uitsnijden door de DA en de smid. :$

Volgens de DA allemaal stomme pech, al is ze door haar Cushings natuurlijk vatbaarder voor bepaalde dingen zoals HB en daarom heeft ze een aangepast dieet en medicatie nodig. Je hebt dan niet alleen hogere DA kosten, maar ook je basis kosten schieten flink omhoog.

Smid: $125 elke 5 weken
Medicijnen: $150 per maand
Supplementen: $135 per maand
Voer: $55 per maand (en dat is alleen forage, de rest zit bij mijn stalling inbegrepen).

Als je daar de stallingskosten bij optelt dan zit je al bijna aan $1000 per maand zonder DA kosten, suikervrije snoepjes, halsters, etc, etc. Tel daar een paar DA rekeningen van meer dan $1000 bij op en je jaarlijkse kosten lopen flink op.

Als je een goede baan hebt en een mooi spaarpotje dan is het prachtig om een ouder paard een forever home to bieden, maar doe het alsjeblieft alleen als je het die zekerheid kan bieden.

love_animals schreef:
paard word trouwens weggedaan met een adoptie contract dus als er iets ernstig met het paard aan de hand is hoef ik niet alleen voor de kosten te staan
Mijn paard heeft afgelopen jaar niks "ernstigs" gehad, maar ze heeft me toch bijna $20000 gekost ... wie gaat je daarbij helpen?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 17:33

Maar koliek, einschuss etc zijn geen risico's die specifiek horen bij een ouder paard. Dat is gewoon het risico van paarden houden.
Bij ouderdomskwalen denk ik meer aan grote gebitsbehandelingen, pijnstilling tbv artrose, cushing en daarin kan je wel degelijk een keuze maken. Behandelen of laten gaan....

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 20:08

Natuurlijk, maar statistisch gezien heb je grotere kans dat ze ziek worden. Er zijn paarden van 35 die nooit een dag zien zijn en veulentjes die doodziek zijn ... je hebt altijd uitzonderingen.

Toen ze dat virus kreeg was geen van haar weide genootjes ziek. De oudjes zijn bij extreem weer sneller de pineut. HB en Cushings gaan natuurlijk hand in hand. En misschien zijn er wel meer dingen die met haar leeftijd te maken hebben ... ik weet het niet.

Ik probeer alleen de TS voor een teleurstelling te behoeden, want ik krijg van haar berichten het idee dat ze het te rooskleurig ziet (excuses als dat niet zo is).

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 20:15

Natuurlijk. En waarschuwen is niets mis mee maar het is ook belangrijk te beseffen dat het risico van hoge kosten gewoon hoort bij het paarden houden en niet per definitie bij alleen oude paarden houden.

Grappig genoeg is mijn 12 jarige dressuurknol degene die het vaakst iets heeft. Typisch gevalletje Leo.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 20:25

Pfff.. Wat een gezeur..
Als de eigenaar nu al zegt dat het paar geslacht gaat worden als ze geen plek vinden dan is het toch juist mooi dat ts het dier nog een paar mooie jaren wil en kan geven.

Ts, klinkt super leuk!
Ik ben benieuwd wat je doet!
Volgens mij past dit dier wel bij je doel.
Is het niet te druk voor je?

Ik ken een fjord die op haar 23e nog de paardenvierdaagse heeft uit gelopen ;) gewoon kijken wat het lijf nog aan kan.

love_animals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 20:30

No_No schreef:
Pfff.. Wat een gezeur..
Als de eigenaar nu al zegt dat het paar geslacht gaat worden als ze geen plek vinden dan is het toch juist mooi dat ts het dier nog een paar mooie jaren wil en kan geven.

Ts, klinkt super leuk!
Ik ben benieuwd wat je doet!
Volgens mij past dit dier wel bij je doel.
Is het niet te druk voor je?

Ik ken een fjord die op haar 23e nog de paardenvierdaagse heeft uit gelopen ;) gewoon kijken wat het lijf nog aan kan.

Dankje wel ik hoop dat jij en je fjord ook nog hele mooie jaren tegemoet gaan! :D ik hou jullie zeker op de hoogte maar ik denk dat wij 2tjes hele goede maatjes gaan worden ik hoef ook geen wedstrijden te doen met hem ofzo ik ga alleen buitenritjes met hem maken maar eerst langzaam opbouwen ik denk dat ik het opbouw scheme een beetje hetzelfde ga houden als dat een paard een pees blessure heeft gehad wat denken jullie hier van?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 20:37

Ik zou t niet vertrouwen, ik zou de eigenaar van het paard ook willen zien, het zal niet de eerste keer zijn dat een paard zonder toestemming wordt doorverkocht.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 20:41

Als je hem neemt zou ik hem eerst lekker een paar weken laten wennen en wat gaan wandelen.

Lekker spelenderwijs wat beweging gaan geven en goed kijken hoe hij dat doet en hoe hij weer hersteld.
Vooral stappen is erg goed ;) van daar uit kan je altijd nog gaan kijken hoe hij het doet.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 20:44

Volgens mij heb je je keuze al gemaakt dus gefeliciteerd en veel succes met hem.

Heb je gevraagd waarom hij bietenpulp krijgt (dat geeft men meestal om van aan te komen? Als je de eigenaresse spreekt moet je ook zeker vragen wat zijn gezondheidshistorie is (hb, peesontstekinoen, kreupelheden etc) . En zorg dat je iemand meeneemt die objectief naar dat contract kan kijken voor je tekent. Meestal zijn contracten niet alleen ten gunste van de koper maar (ook) van de verkoper.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 20:47

Joolien schreef:
Ik zou t niet vertrouwen, ik zou de eigenaar van het paard ook willen zien, het zal niet de eerste keer zijn dat een paard zonder toestemming wordt doorverkocht.

Uiteraard.
Maar ik ga er van uit dat ts de koop met de eigenaar zelf regelt?

Wat je wel even moet na gaan, in hoe verre ben jij straks de echte eigenaar van het paard?
Stel het krijgt koliek, je wil niet opereren maar de oud-eigenaar wil dat beslist wel. Wie is dan de verantwoordelijke en wie draait voor de kosten op?

jeromyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 20:53

ieder paard kan van alles krijgen zelfs een jong paard van 6 jaar kan veel kosten krijgen en ziektes krijgen , mijn paard is 25 en ik heb der al 2 jaar nog nooit zware kosten aan gehad topfit en ik geniet nog steeds van der ze heeft geen aparte voeding nodig gewoon basis brok en hooi en dagelijks gras en om de dag rijden niks aparts aan toch ? TS doen wat goed voelt als je denkt dit is hem ga er dan voor toen ik het las van toen je naar hem was wezen kijken herken ik het precies liefde op het eerste gezicht ! ik en mijn paard hebben nu de beste band en ik heb zoveel van haar geleerd je kunt zoveel van oudere paarden leren !

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 21:11

Belangrijkste is dat ze eigenaar krijgt te spreken. Dit klinkt mij heel louche in de oren en krijg je problemen mee. Dus spreek de eigenaar en maak met die persoon een contract!!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 21:30

Ik wil ook even zeggen dat ik het eens ben guinevere wat betreft kosten van een ouder paard.
Ik heb een paard van 27 en ik ben nu ook meer kwijt aan onderhoud dan toen hij jong was. Hij heeft inderdaad meer eten nodig, want dik krijg ik hem niet meer. Moet duurder hooi ipv kuil omdat hij niet meer tegen kuil kan. Hij heeft het sneller koud dus ja meer dekens. Aangepast hoefbeslag is ook nodig.
Vroeger had hij nooit wat en nu toch wat vaker kleine dingetjes. Zoals afgelopen winter een licht vage koliek. Maar wel 2x op zondag, dierenartsen die het dan niet snappen wat er aan de hand is en voor de zekerheid bloedonderzoek doen en zo loopt je rekenig op tot 700 euro!