brief van jouw paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vosje18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 02:35

piezze schreef:
Nou ik vind savonds binnen nu geen echte mishandeling eigenlijk, ik ben bang dat we doorslaan. Snachts binnen, staat niet meteen gelijk aan kleine isoleercel in de poep zonder eten en contact. Maar goed, gullie zult wel gelijk hebben. Mijn punt is dat iedereen binnen de eigen mogelijkheden waarschijnlijk wel zijn best doet en dat het ongetwijfeld niet perfect is. En ik heb nieuws, dat zal het ook wel niet worden.

Je bent bang dat we doorslaan door dag en nacht buiten te laten met een fatsoenlijk schuil- of inloopstal? How on earth is dat nou doorslaan? 's Nachts binnen in een ruimte van ca. 3x4 staat nou juist wel gelijk aan wat je boven beschrijft. Stel je je zelf eens een vergelijkbare situatie voor: een hele nacht op je toilet zittend met fikse diarree, dus je moet zo'n 4-5 keer (zo vaak mest een paard toch ook gemiddeld wel), keertje of wat goed geconcentreerd plassen erover heen, heerlijk! Je kunt niet doortrekken en de potdeksel mag er ook niet op. (Een paard kan er ook niet van weg lopen) Het wc raampje kan wel open, misschien op een kier. En in die compacte lucht mag je lekker je spaghetti bolognese op gaan zitten peuzelen. Smakelijk eten. En welterusten, slaapt vast heel lekker met een stevige koppijn door de ammoniakgeur in je neusgaten. En om het af helemaal af te maken, ga je er ook nog eens met je blote voeten even goed stevig in staan. Echt genieten of niet? Hoe kun je dit in vredesnaam goed praten voor jezelf?

piezze

Re: brief van jouw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 02:46

Ok je slaat echt door, je vermenselijkt jouw paard. Je paard eet zelfs poep als hij een tekort heeft aan bepaalde stofjes. Een paard denkt waarschijnlijk niet "gatsie een drol". Sterker nog, in een groot weiland gaat hij er gewoon doorheen rollen. Gewoon omdat hij er niet mee bezig is.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 02:49

Een kat hoort niet in een huis, een vis niet in een aquarium en een mens niet in een kantoor en een paard nieg in een stal of een mens op zijn rug.. Toch gebeurt het en zal het blijven gebeuren. Daar gaan jouw teksten niets aan veranderen (helaas)

Vosje18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 02:58

Dat is wat anders, de keus is er niet, een paard zal altijd weglopen van de plek waar hij net gemest heeft. Veel paarden hebben speciale mestplekken, en eten het gras niet meer waar mest heeft gelegen. Waarom denk je dat dat is? Dat is allemaal niet zonder reden. En je zegt zelf: een paard eet mest als hij bepaalde stofjes mist...dus níet omdat hij er zo van smult! Dat hij met rollen wel eens in de mest terecht komt in de wei, is meestal oude droge mest, nee daar zou ik als paard ook niet direct wakker van liggen... Uren in de zware compacte lucht van je eigen uitwerpselen moeten staan op 9 vierkante meter of in de wei eens door je eigen drollen rollen...er zit nogal een wereld tussen...vind je niet?

Vosje18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 03:03

piezze schreef:
Een kat hoort niet in een huis, een vis niet in een aquarium en een mens niet in een kantoor en een paard nieg in een stal of een mens op zijn rug.. Toch gebeurt het en zal het blijven gebeuren. Daar gaan jouw teksten niets aan veranderen (helaas)

Nope als iedereen zo negatief blijft denken, verandert er zeker nooit iets. Als we altijd overal alleen de beren op de weg blijven spotten, de problemen al zien nog voor ze er uberhaupt zijn en het lijk meteen al zien drijven, dan deden we de was nu nog met een wasbordje en hadden we geasfalteerde wegen want stel dat..., what if...

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 04:50

Jouw mening profileren als ultieme waarheid zal vast werken om mensen te overtuigen :')

Ipv mensen af te kraken en zo aan te vallen had je het ook anders kunnen brengen. Snap je punt wel hoor, ophokken en voldrukken met brok lijkt mij ook niet de manier. Maar niet ieder paard is hetzelfde.

Maar heb dan wel een vraag. Bij een vriend thuis hadden ze 7 paarden (4 pony's en 3 paarden dan). De 4 pony's zijn allemaal op leeftijd (allemaal tussen de 27 en 30 dacht ik) en de paarden waren niet jong maar zeker niet oud. 1 liep wedstrijden.
Deze paarden liepen allemaal overdag de hele dag buiten in het weiland. Ook in de winter dus. Maar deze werden 's nachts naar binnen gehaald. Gezorgd werd voor een lading hooi zodat ze de hele nacht te eten hadden (hooi was s ochtends niet op). De stallen waren boven open dus ze konden elkaar wel kriebelen. Zeer ruime (zelfgebouwde) stallen. Afmeting zou ik zo niet weten maar ruimer als de 3.5x3.5 boxen. Oudjes en paard wat wedstrijden loopt stonden met deken op vanwege het scheren en het invallen van de oudjes. En allemaal binnen was omdat de 3 alleen buiten (dus groep uit elkaar halen) geen optie was.

Nu dan de vraag.. wat vind je hiervan? Max 8u op stal, onbeperkt hooi, brok naar behoefte afgesteld per paard, hele jaar door weidegang (zomers 24/7), dekens voor wie nodig heeft omdat hij anders mager word terwijl hij/zij wel genoeg eet.... nouja ben gewoon benieuwd.

Ik vond zelf dat hoe zij de paarden, aan huis wel, hielden zij een mooie middenweg hadden waarbij er op de paarden werd afgesteld hoe en wat.

Ik denk dat het niet of alleen maar buiten of alleen maar binnen moet zijn. Een tussenweg kan ook. Geef ze voldoende hooi voor de nacht en een ruime stal met mogelijkheid tot sociaal contact en lekker buiten overdag en dan heb je een mooie middenweg lijkt mij.

BiHB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 07:30

Het verbaasd mij hoe heftig iedereen reageert...

Tot een paar jaar geleden dacht ik ook niet zo lang na over 'natuurlijk paarden houden' ...
De mijne stonden ook 20 uur in een stal in de winter.

Tijdens m'n opleiding ging ik mij veel meer verdiepen in het wel en wee van de paarden.
Ik kreeg veel meer kennis van horsemanschip en natuurlijk paarden houden.
En ik paste mijn situatie aan...

Ook ik woon in de randstad, paarden kunnen hier niet in de winter het land op.
We hebben weinig land, en dat staat onder water...

Ik ben met de stalhouder gaan praten, en ik heb het voor elkaar gekregen dat ik een kleine uitloop heb gekregen aan mijn stal.
De stallen heb ik doorgebroken en er staan nog wat tussenschotten overeind.
Het stalpad heb ik erbij betrokken.
Buiten heb ik ongeveer 100 m2 aan ruimte, binnen hebben ze ongeveer 60 m2.
Bij elkaar staan hier 2 shetjes en 2 fjorden. (Nu mog 1 fjord, de tweede komt met een paar weekjes)

Het is niet veel, ik had graag meer gewild.
Maar de paarden zijn gelukkig, kunnen goed met elkaar overweg, ktijgen onbeperkt hooi uit hooinetten en er hangen meer dan genoeg netten (7 stuks) verdeeld over buiten en binnen.
Ze staan regelmatig met z'n allen uit 1 net te plukken. Ze liggen bij elkaar in stal, en zorgen voor elkaar.

Ze komen er iedere dag uit, staan zeker 5 x per week nog een aantal uren in een hele grote bak.

Mijn paarden staan praktisch altijd buiten... Met regen,wind en sneeuw...
Weetje wanneer ze naar binnen gaan?
Om te plassen en wanneer de zon te fel is...

Mensen vergelijken paarden met zichzelf.. Extra jassen aan, regenjas aan, drie keer op een dag eten, het liefst op menselijke tijden..

Als ik kijk hoe m'n paarden zijn veranderd, en hoe sterk ze zijn geworden...

Nogmaals , mijn situatie zal niet de meest ideaalste situatie zijn... Maar het laat zien hoe je ook in de randstad het een en ander mogelijk kan maken...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 08:07

R12312 schreef:
Grappig, hier staan ze met ijzers, dik ingepakt in dekens. Komen minimaal 3 keer per dag hun hok uit. Staan op krachtvoer, worden zelfs met stang en trens gereden.

En ze hebben nooit wat!! Als er een dierenarts komt voor een enting krijg ik altijd de complimenten dat ze er zo fantastisch uit zien :D

Toch zie ik hier in de omgeving regelmatig blessures en dergelijke dingen bij paarden die zo gehouden worden. Toeval dan?

Ik krijg ook altijd complimenten van mijn da, dat ze er mooi uitzien en goed op hun hoeven staan. Dat terwijl ik ze elk half jaar langs laat komen en dan vraag ik ze om m'n paarden eens kritisch na te kijken. Zeg er altijd heel duidelijk bij dat ik het echt wil horen als er iets is, niet er omheen draaien.

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 09:17

BiHB schreef:
Het verbaasd mij hoe heftig iedereen reageert...

Tot een paar jaar geleden dacht ik ook niet zo lang na over 'natuurlijk paarden houden' ...
De mijne stonden ook 20 uur in een stal in de winter.

Tijdens m'n opleiding ging ik mij veel meer verdiepen in het wel en wee van de paarden.
Ik kreeg veel meer kennis van horsemanschip en natuurlijk paarden houden.
En ik paste mijn situatie aan...

Ook ik woon in de randstad, paarden kunnen hier niet in de winter het land op.
We hebben weinig land, en dat staat onder water...

Ik ben met de stalhouder gaan praten, en ik heb het voor elkaar gekregen dat ik een kleine uitloop heb gekregen aan mijn stal.
De stallen heb ik doorgebroken en er staan nog wat tussenschotten overeind.
Het stalpad heb ik erbij betrokken.
Buiten heb ik ongeveer 100 m2 aan ruimte, binnen hebben ze ongeveer 60 m2.
Bij elkaar staan hier 2 shetjes en 2 fjorden. (Nu mog 1 fjord, de tweede komt met een paar weekjes)

Het is niet veel, ik had graag meer gewild.
Maar de paarden zijn gelukkig, kunnen goed met elkaar overweg, ktijgen onbeperkt hooi uit hooinetten en er hangen meer dan genoeg netten (7 stuks) verdeeld over buiten en binnen.
Ze staan regelmatig met z'n allen uit 1 net te plukken. Ze liggen bij elkaar in stal, en zorgen voor elkaar.

Ze komen er iedere dag uit, staan zeker 5 x per week nog een aantal uren in een hele grote bak.

Mijn paarden staan praktisch altijd buiten... Met regen,wind en sneeuw...
Weetje wanneer ze naar binnen gaan?
Om te plassen en wanneer de zon te fel is...

Mensen vergelijken paarden met zichzelf.. Extra jassen aan, regenjas aan, drie keer op een dag eten, het liefst op menselijke tijden..

Als ik kijk hoe m'n paarden zijn veranderd, en hoe sterk ze zijn geworden...

Nogmaals , mijn situatie zal niet de meest ideaalste situatie zijn... Maar het laat zien hoe je ook in de randstad het een en ander mogelijk kan maken...

Top :j :j Dat bedoel ik ...als je het niet had gevraagd en geprobeerd was het niet gebeurd en stond je paard nog steeds 20 uur op stal. Ook de echte verdieping in paarden is erg belangrijk, want dan kan je er ook niet meer onderuit. Bij mij op eenzelfde manier gegaan.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 09:39

Gypsy schreef:
Toch zie ik hier in de omgeving regelmatig blessures en dergelijke dingen bij paarden die zo gehouden worden. Toeval dan?

Ik krijg ook altijd complimenten van mijn da, dat ze er mooi uitzien en goed op hun hoeven staan. Dat terwijl ik ze elk half jaar langs laat komen en dan vraag ik ze om m'n paarden eens kritisch na te kijken. Zeg er altijd heel duidelijk bij dat ik het echt wil horen als er iets is, niet er omheen draaien.

Ik zie ook blessures bij paarden die 24/7 buiten gehouden worden.

Blessures is niet alleen te weinig beweging. Blessures houdt ook verband met erfelijke aanleg(hoekatrol ontsteking, OCD, beenstand etc) stomme pech en bodemgesteldheid.

Paarden die zo(alleen of grotendeels op stal) gehouden worden worden ook vaak zeer intensief getraind. En dat brengt ook een hoger risico op (bepaalde) blessures.

Niet om het een beter dan het ander te verklaren...maar omdat je in je eigen omgeving iets waarneemt betekend het niet dat het dus op alles toepasbaar is. Of waar is.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 10:43

Je hoeft heus niet ineens de deken van je pasgeschoren paard te trekken en hem buiten in de bagger te gooien en ineens alles Oostvaardersplassen-style te gaan doen, liever niet zelfs.

De OP van TS geeft aan dat de natuur van het paard nog te veel vergeten wordt, een paard veel buiten houden en in de sport uitbrengen hoeft elkaar al lang niet meer te bijten.
Steeds meer mensen ontdekken dat hun paarden zonder ijzers eigenlijk meer grip hebben dan met ijzers met stiften en dat paarden die veel buiten komen ook veel nuchterder zijn.

Let op: ik noem niet alle hé, het is nooit zwart wit.

Veel stallen zijn voorzien van alle gemakken voor de ruiter, maar voor de paarden voorziet het eigenlijk niet in de behoefte om paard te zijn.
En je kunt dat de paardeneigenaren ook niet volledig kwalijk nemen, je weet al aardig wat van paarden als je zelf een paard koopt en in de tijd als paardeneigenaar leer je alleen maar meer.

En dan kom je er achter dat op de door jou zorgvuldig geselecteerde stal, waar je gezellige vrienden hebt en heel wat uren doorbrengt, je paard eigenlijk niet zo lekker paard kan zijn.

Dat besef knaagt een beetje op de achtergrond, maar je paard is vrolijk, dus je probeert er niet te veel aan te denken.

Maar maak het eens bespreekbaar met de staleigenaar of probeer met je gezellige vriendinnen samen een weiland met schuilstal te realiseren.

Ook op de grotere stallen komt er steeds meer besef, de manege in Rotterdam heeft een grote buitenpaddock met speelgoed aangelegd.
Veel paardeneigenaren daar zullen het onzin vinden, de staleigenaar misschien ook wel, maar het is er toch maar mooi gemaakt en de paarden hebben er plezier.

Het is misschien nog lang niet perfect met de natuur van het paard rekening houdend, maar al heel wat meer dan heel de dag opgehokt staan.

En als pensioneigenaren steeds meer vraag krijgen voor stallen met uitloop, of zelfs een Paddock Paradise met schuilstallen, dan kunnen ze op den duur niet anders dan er in mee gaan.
Ook als ze zien dat klanten weg gaan en zelf wat aanleggen.

Dan kunnen ook de paarden die moeite hebben met veel buiten staan, zelf kiezen of ze dat doen.
En je bent er zelf bij om te zien hoe je paard het doet, misschien is er het eerste seizoen wel een dekentje of een nachtje op stal nodig.

En ik weet zeker dat als er een paar stallen zijn die dit kunnen realiseren, het voorbeeld al snel gevolgd wordt.

Ik zal zeker niet roepen dat het in Nederland regeltjesland makkelijk is en sommige ondergronden hebben wat meer nodig om heel het jaar bruikbaar te maken.
In Nederland moet tenslotte alles vlak, recht en liefst zonder bebouwing (en het dan raar vinden dat de treinen van de rails dwarrelen als het hard waait).
Maar ook daar zal het besef langzaam moeten groeien.

Je kunt niet morgen ineens een grote pensionstal omtoveren naar een Paddock Paradise, maar al komen er maar eerst wat bruikbare paddocks, wat stallen met uitloop, dat is toch al een mooi begin?

Rome is niet in 1 dag gebouwd, maar ooit heeft iemand de eerste steen moeten leggen.

Dus voel je niet aangevallen omdat jouw paard nu eenmaal op een stal met minder mogelijkheden staat, maar probeer er wel wat aan te doen, maak het bespreekbaar zonder elkaar dingen te verwijten, uiteindelijk wil je toch allemaal blije paarden? :)

Wie weet zijn hier pensionklanten en pensioneigenaren die al wat konden realiseren en kunnen er tips uitgewisseld worden?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 11:05

Persoonlijk vind ik wel dat hier heel makkelijk over gedacht wordt.
Een paddock paradise is leuk, maar mist de controle op het voer en het drinken. Als je in de sport rijd is dat toch wel lichtelijk funest.

Daarbij zijn er gewoon paarden die tot rust komen op een individuele stal.
Let wel, ik vind niet Dát paarden 24/7 op stal moeten zijn...
Maar een paar uurtjes voor de nacht, daar hebben sommige paarden echt heel veel baat bij...
En de meeste mensen kunnen dat niet begrijpen omdat ze niet zo'n paard hebben (paarden moeten buiten want dat hoort zo, ze willen alleen naar binnen omdat daar gevoerd wordt, gewenning, je denkt maar dat hij het nodig heeft etc etc etc even een 'kleine' greep uit de opmerkingen die er komen als je dit zegt).

Hoeven zonder ijzers glijden minder, maar een ijzer met stiften zorgt voor nog meer grip en ga alsjeblieft geen cross rijden zonder ijzers met stiften :oo.
En een springparcours zonder ijzers met stiften vind ik ook al niet verstandig.
Sommige disciplines vragen gewoon om aanpassingen, een paard lijd niet onder die ijzers hoor, zeker niet als je de hoeven in het indoor seizoen bloot laat.

Wat vergeten wordt bij dit soort stukjes en door de meeste 'naturals' (al heb ik echt een hekel aan dat woord en wil ik niet iedereen in hokjes plaatsen) is dat paarden wel is waar kuddedieren zijn, maar aller eerst toch echt een individu zijn.
En niet elk paard is hetzelfde. Sommige paarden vinden een bit fijn! Die grijpen in hun bit zodra ze hem zien en laten hem niet meer los terwijl ze er gezellig op sabbelen en mee spelen. Sommige paarden vinden bitloos fijn... die vinden het heerlijk om hun mond vrij te hebben en af en toe een grasje mee te pakken.
Sommige paarden vinden het fijn om zwaar getraind te worden... die staan, bij wijze van spreken, al te trappelen zodra ze hun eigenaar zien (voor er weer sarcastische opmerkingen komen, nee niet omdat ze nooit buiten komen), sommige paarden vinden het heerlijk om te keuvelen in het bos en die staan op hun beurt weer te trappelen van ongeduld als ze hun eigenaar zien...

Zoveel mensen zoveel wensen is de uitdrukking, maar die gaat ook op voor paarden... ieder paard is anders en het is aan de eigenaar (en aan niemand anders) om uit te vinden wat het beste past bij die dieren.
Als eigenaar moet je je toch aanpassen aan de wensen van je paard.
Mijn paard staat nu zoals hij het het liefste wilt... maar een ander paard kan daar misschien niet mee leven en wil het anders, dan pas ik dat aan voor dat dier...
En daar gaat het om...
En niet om wat volgens sommige groepen de maatstaf is (of dat nou 24/7 op stal of in de wei is)
Je paard bepaald en niemand anders.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 11:13

Je moet je dan afvragen of het paard er om gevraagd heeft om in de sport te lopen :)

Maar inderdaad, kijk naar het individu er is zoveel ruimte tussen altijd buiten en altijd op stal.

Creativiteit en anticiperen op je paard :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 11:19

LBLGypsyCobs schreef:
Je moet je dan afvragen of het paard er om gevraagd heeft om in de sport te lopen :)

Maar inderdaad, kijk naar het individu er is zoveel ruimte tussen altijd buiten en altijd op stal.

Creativiteit en anticiperen op je paard :)

Een paard heeft nergens om gevraagd, ook niet om bereden te worden ;).
Maar zoals ik al zei, als je objectief kijkt naar je dier weet je wel of ze het leuk vinden of niet :).
Zo weet ik dat die van mij dressuur echt niet tof vind... maar als hij mag springen of crossen en daarna komt een proefje kan hij het beter handelen. Dus gaan we nooit meer op concours naar alleen een dressuur wedstrijd.
Kijken naar je paard, daar leer je al heel veel van.

Magick

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 11:24

Super geschreven. Paarden zijn kudde dieren en hebben contact en beweging nodig. Wij hebben ook niet veel maar ze kunnen in de winter zelf voor de stal kiezen of voor buiten staan. En ja zonder dekens. Lekker een dikke wintervacht laten krijgen. Vinden de vogels in de lente helemaal super. Alleen onze oude dame met artrose, weinig tanden en een minder werkende darm krijgt een deken om in de kou. Veel paarden op stal hebben maagzweren omdat ze niet onbeperkt kunnen knabbelen. Gaan daardoor luchtzuigen of weven om de pijn maar te verlichten en wij mensen zien dat alleen maar als stalondeugden terwijl de paarden pijn pijn hebben. Maar nee we kijken niet of ze pij hebben we gooien er nog meer brok in op basis van hranen waardoos ze nog meer maagzweren krijgen. Er komen gelukkig steeds meer maneges met grote stallen waarin de paarden bij elkaar staan. Elkaar kunnen groomen en emotioneel een stuk stabieler zijn. Laten we dat toejuichen.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 11:26

Dit word echt een eindeloze discussie. Zoals die al jaren actief is op bokt.
ts prima dat dit jou mening is maar het krijgt een beetje een hoog jehova gehalte.
iedereen zijn mening. Maar het is en blijft een mening en geen waarheid.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 11:41

R12312 schreef:
Gypsy schreef:
Ach, ik ga gewoon mij gang. In het begin kreeg ik wel opmerkingen dat ik mijn paarden de vernieling in zou helpen met 24/7 buiten, krachtvoer- deken- ijzer- boom- en bitloos. En dan ook nog eens natuurlijk bekappen en hoefschoenen! Jaja ik heb het gehele pakket! 8-)

Nu krijg ik juist steeds vaker de opmerking: "goh die van jou mankeren eigenlijk nooit wat he?" En vanuit dat punt krijgen mensen dan toch wel interesse. :j

Grappig, hier staan ze met ijzers, dik ingepakt in dekens. Komen minimaal 3 keer per dag hun hok uit. Staan op krachtvoer, worden zelfs met stang en trens gereden.

En ze hebben nooit wat!! Als er een dierenarts komt voor een enting krijg ik altijd de complimenten dat ze er zo fantastisch uit zien :D

:( verschrikkelijk voor die paarden daar zeg.

Dit word idd een eindeloze discussie, en wanneer doe je het nou echt goed?
Waar bij mij de grens ligt is dat paarden in ieder geval iedere dag naar buiten gaan, minstens 8 uur, MET soort genoten en lekker veel hooi kunnen knabbelen.

Ik heb mijn paarden 24/7 in de groep staan, met lekker grote inloop stal (echt een binnenruimte), een zandpaddock met ook droge stukken bij veel regen, en een groot uitloop weiland (die is nu wel dicht met heel slecht weer), ze krijgen hun hooi verdeelt over de dag, 4-5 keer. We zijn bezig om slowfeeders te realiseren.

Ik keur niet iedereen af die dit niet heeft voor hun paarden, maar stallen waar paarden alleen zomers de wei op mogen of maar een paar uurtjes naar buiten gaan vind ik verschrikkelijk. Vooral als ze dan alleen op de wei moeten staan. Nooit lekker kriebelen, stoeien, groomen. :( en 4 uurtjes per dag uit de stal, is nog steeds 20(!!!) uur op de stal. Wat verwachten mensen dat ze zolang doen?? Ik snap werkelijk niet dat het nog niet verboden wordt.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 11:58

Moos99 schreef:
R12312 schreef:

:( verschrikkelijk voor die paarden daar zeg.

Dit word idd een eindeloze discussie, en wanneer doe je het nou echt goed?
Waar bij mij de grens ligt is dat paarden in ieder geval iedere dag naar buiten gaan, minstens 8 uur, MET soort genoten en lekker veel hooi kunnen knabbelen.

Ik heb mijn paarden 24/7 in de groep staan, met lekker grote inloop stal (echt een binnenruimte), een zandpaddock met ook droge stukken bij veel regen, en een groot uitloop weiland (die is nu wel dicht met heel slecht weer), ze krijgen hun hooi verdeelt over de dag, 4-5 keer. We zijn bezig om slowfeeders te realiseren.

Ik keur niet iedereen af die dit niet heeft voor hun paarden, maar stallen waar paarden alleen zomers de wei op mogen of maar een paar uurtjes naar buiten gaan vind ik verschrikkelijk. Vooral als ze dan alleen op de wei moeten staan. Nooit lekker kriebelen, stoeien, groomen. :( en 4 uurtjes per dag uit de stal, is nog steeds 20(!!!) uur op de stal. Wat verwachten mensen dat ze zolang doen?? Ik snap werkelijk niet dat het nog niet verboden wordt.

Maar stel nou dat je een paard hebt die niet met andere paarden kan?
En dan laten we zeggen... met geen Een paard? (En niet zeggen die bestaan niet, want ik ken er toch echt eentje :) )
Moet je die paarden dan gewoon toch bij elkaar zetten met alle gevolgen van dien?

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 11:59

Ik zou degene die zijn paard op stal houdt eens willen uitdagen om je staldeur niet te sluiten.
Ben erg benieuwd hoeveel procent van de paarden na een uurtje of 2 weer buiten lopen.

Tuurlijk vinden paarden het fijn om even lekker uit te rusten en wat hooi en snoep te eten, maar 9 van de 10 paarden gaat daarna graag weer op pad!
Een paard hoort niet OPGESLOTEN te staan. Stal, prima. Deur open :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 12:01

jenn0dv schreef:
Ik zou degene die zijn paard op stal houdt eens willen uitdagen om je staldeur niet te sluiten.
Ben erg benieuwd hoeveel procent van de paarden na een uurtje of 2 weer buiten lopen.

Tuurlijk vinden paarden het fijn om even lekker uit te rusten en wat hooi en snoep te eten, maar 9 van de 10 paarden gaat daarna graag weer op pad!
Een paard hoort niet OPGESLOTEN te staan. Stal, prima. Deur open :)

Als ik op stal ben savonds dan is de boxdeur gewoon open...
en guess what? Paard blijft gewoon lekker op stal staan :+.
Let wel, mijn paard staat maximaal 8 uurtjes op stal :)
Dat zijn de enige periodes dat hij eet en drinkt en slaapt...

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 12:06

MDH, ik zeg toch na ongeveer 2 uurtjes. Als er niemand meer op stal is, geen vermaak, geen eten.
Dan slaat de verveling toe en vinden 9/10 hun stalletjes plots niet zo fijn meer.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 12:11

jenn0dv schreef:
MDH, ik zeg toch na ongeveer 2 uurtjes. Als er niemand meer op stal is, geen vermaak, geen eten.
Dan slaat de verveling toe en vinden 9/10 hun stalletjes plots niet zo fijn meer.

Dat zeg jij ;)
Feit blijft alleen dat je geen van de paarden kent...
Er staat er hier geen Een met stalondeugden en allemaal staan ze snachts 8 uurtjes binnen.
Overigens, ik ben vaak langer op stal (praten etc) en in die tijd blijft zijne keizerlijke hoogheid gewoon op stal :))
Met de deur open :+.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 12:15

@MDH
Ik vind het idd moeilijk te geloven dat er paarden zijn die niet samen kunnen staan. Er bestaan idd zulke paarden, maar ik geloof dat dit is door de mensen dan ergens ooit verkeerd aangepakt. Er is pas een nieuw paard bij ons in de kudde gekomen die op de vorige stal NIET samen kon staan. Die ging voor geen enkel paard aan de gang en ging letterlijk het gevecht aan. Eigenaresse was ten einde raad. Het paard staat nu in een groep van 10 paarden! Duurde natuurlijk even, was een resocialisatie proces, maar het paard speelt nu volop met de andere ruinen en doet het echt goed. Paarden die niet samen kunnen staan geloof ik niet zomaar in, mensen die niet weten hoe ze dit aan moeten pakken wel!
Laatst bijgewerkt door Moos99 op 31-01-15 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

jenn0dv

Ohja, jij zit de hele nacht op stal om je gelijk te halen.
Laat ik het zo stellen, vóór het eind van de nacht staan 9/10 paarden buiten.
Buiten de box, op het gras, in de hooiberg of bij hun vriendjes.

fransje23

Ik vind het eigenlijk een slecht geschreven stukje met wat bijzondere dingen waarvan ik echt denk dat een paard dat nooit zou denken of doen :')

Vosje18 schreef:
Ik sta vaak 15 tot 20 uur in een hokje van 3 bij 3 duimen te draaien,

Vosje18 schreef:
Jij verstuikt toch ook wel eens een enkel? Dan kap je toch ook niet meteen bij je korfbalclubje?

Vosje18 schreef:
Beetje respectloos hoor om mijn snorharen zomaar weg te knippen, ik stoot iedere keer mijn neus tegen van alles en nog wat! Dat jij je schaamstreek kaal wil scheren...maar ik ben geen mens hoor, alles heeft een functie aan mijn lijf.

Vosje18 schreef:
. Ik kan geen spannend boek pakken of de tv aanzetten, ik ben volledig van jullie schema afhankelijk en wachten is mijn 'middle name'...

Met als toppper:

Vosje18 schreef:
Met deken voel ik me als een makreel met een snorkel...zo misplaatst.

Geniaal :D