[VOLG] Bonte Jaopie & lessen van Steef Geelen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 14:04

Tijdens les afgelopen zondag 10.00 uur zijn we wel een stukkie verder gekomen.

Jaopie was enorm fit (combinatie van weinig gereden hebben wegens drab-bakken door prutsweer... met buitenrijden viel er niet zo secuur te oefenen, want dan was het aan aardig kanon, de Omega Power Mix muesli doet nu wel merkbaar z'n werk: 2 x daags een halfje), en tot mijn vreugde was hij dat ook nog toen ik in de binnenbak aankwam en 10 minuten had om los te rijden. Hij ging als een speer, ruim en vlot uit de benen, geheel tegenovergesteld dan bijv. de laatste keer, toen hij meteen inkakte bij binnenkomen van binnenbak....

Maar... toen er iemand langs de bakrand kwam kijken zakte hij al terug en toen ook Steef in de bak kwam ging hij meteen weer op de handrem... nou dat was duidelijk: geen dippie, geen energietekort, gewoon geen zin, en anderen als afleiding gebruiken om ich te kunnen drukken voor het werk.

Maar Steef had dat ook gezien, dus daar gingen we eens even aan werken.

De zweepzwiep ben ik zo hopeloos in, dat lieten we maar achterwege. Nu moest ik Jaopie met het uiteinde van de zweep ergens bij zijn onderbuik/lies aankriebelen (een soort aantappen, heel snel achter mekaar). Dat had ik nog niet eerder hoeven doen, dus ik keek aanvankelijk om, om te kijken waar ik ergens zat met dat uiteinde.
Zegt Steef: Ja moet je wel zelf vooruit blijven kijken, he?
Zei ik: Ja zeg, ik moet toch kijken waar ik ergens zit er mee, straks zit ik 'm op z'n tokus met dat ding!
Zegt-ie: Nee, da's niet zo lekker, nee.

Dat werd weer lachen, natuurlijk, maar ik was in een veel serieuzere stemming dan vorige les, en veel meer gefocussed ook, dus ik dacht: Nou niet weer een hele les overal een geintje over maken, maar rijden!

Jaopie reageerde nauwelijks op het gekriebel, maar als ik daarbij mijn gewicht duidelijk voorover plaatste ging hij er flink voorwaarts in mee. Niet alleen ik, maar ook Jaopie heeft kennelijk niks met het fenomeen zweep, ik vind het ook irritant rijden, steeds die teugels in 1 hand en maar kriebelen.
Ik snap het principe, maar was erg blij dat Jaopie een heel stuk sneller en beter op de gewichtsverplaatsing reageerde.
Zo had ik een groot deel van de les een veel beter voorwaarts reagerend paard, waardoor je dan weer aan andere aspecten van het rijden toekomt.

We gingen heel veel overgangen rijden, Steef vond dat ik vooral aan de gehoorzaamheid en tempocontrole moest werken, omdat hij zich o.a. wat zorgen maakte over Jaopie zijn kanonnerigheid buiten, wanneer ik naar de leslocatie en weer terug moet rijden.
Heeft-ie wel wat gelijk in, maar ik ken Jaopie al vele jaren en voel meestal het gedram of een explosie wel aankomen.

Toen kwam er IN de bak een kleine explosie. Jaopie is niet zo gecharmeerd van grotere honden, maar was aan de herdershond van de Semshoeve wel gewend.

Rijd ik op de korte zijde in draf langs het kantinegebouw, gaat daar net de deur open en komt die herder naar buiten. Jaopie zag opeens uit z'n ooghoek die herder aan de andere kant van het beschot lopen, nou PATS, een sprong vooruit, en een enorme uitslag met zijn achterbeen richting hond, waarmee hij loeihard het houten beschot raakte, zo hard dat het galmde als een kanonschot, en hij vloog er in galop vandoor.
Iedereen schrok zich een rotje, behalve ik, want ik wist meteen wat hem getriggered had. Stuurde hem terug naar de plek waar hij schrok en liet 'm over het beschot kijken. Daar liep nog de hond, en jaopie keek er rustig naar, zo kon hij zien dat dat toch echt geen bedreiging was.

Verder met de les: voorwaarts stappen, drie passen ritmisch tellen, dan halthouden, loslaten, weer aannemen, vasthouden en achterwaarts een paar pasjes, vandaar voorwaarts wegdraven (met impuls, anders overdoen!) en dan na 6 drafpassen (later werden dat er 3) terugnemen naar stap en de hele oefening weer opnieuw.
Hier zaten hele goeie stukken bij, Jaopie stond herhaaldelijk perfect vierkant stil, het achterwaarts was nog wat aarzelend, maar ging met het herhalen van de oefeningen steeds beter.
Vaak liet ik na halthouden net niet snel genoeg los, dat moet je echt in een seconde doen.
Met het achterwaarts gaan ging ik dus licht achterwaarts zitten, en hield de teugels gewoon aan. Als hij genoeg met impuls tot stilstand is gekomen staan die achterbenen er goed onder en veroorzaakt het vasthouden (niet trekken!) dat hij zijn benen alleen maar achterwaarts kan verplaatsen.
Dat ging IETS beter als ik daarbij mijn kuiten licht aandrukte.

Het voorwaarts vertrekken moest ook weer flitsend worden, ook daarvoor moet hij (en ik!) steeds voorwaarts blijven denken, met gewichtsverplaatsing naar voren en ruimte geven met de teugels ging dat een aantal keren ook zeer fijn, je voelde hem dan echt van achteruit weg komen. Timing is bij dit alles heel belangrijk, dat is een kwestie van oefenen, oefenen, oefenen.

In de draf kwam hij grote delen van de les geweldig VWNW over de rug, omdat hij super recht bleef, en ook daarbij moest ik op een gegeven moment tempo terugnemen, totdat hij zo langzaam draafde als maar kon, een aantal passen (je moest daarbij zijn hele rug voelen deinen en de links-rechts schommeling goed in je bekken kunnen voelen), daarna weer flitsend vooruit draven, en na een pas of 6 weer terug naar zo langzaam als het kon .
Dit ging ook steeds beter naarmate we daar vaker op door oefenden.

Steef deed ook nog voor hoeveel gewicht ik op de teugels mocht onderhouden, dat is dus bijna niets, iets van 200 gram meen ik mij te herinneren, dat viel nog niet mee, met name bij halt en achterwaarts.
Paard mag in geen geval op/tegen je hand gaan hangen, daarom moet je ook meteen even loslaten zodra hij halt houdt, dat is zowel zijn beloning als wel de verzekering dat hij niet voorover gaat hangen, maar juist op het achterbeen blijft/zakt.

Dit alles samen maakte het een vrij serieuze, rijtechnisch zeer duidelijke en interessante les, waarbij de invloeden van wat je al dan niet deed meteen aan het paard merkbaar werden.

Een geweldig gevoel, naarmate je verder kwam in de les, voelde je het beter gaan.

We zijn nu dus over de impasse van het "Sloompie in de Binnenbak" heen, hoewel ik daar natuurlijk wel superconsequent in moet blijven, en dat ook echt zonder poespas moet dooroefenen.

Jaopie is ook duidelijk krachtiger geworden, zijn achterhand raakt steeds meer eronder, een enorm belangrijke voorwaarde om goed verder te kunnen trainen. Ook zijn balans is drastisch toegenomen.

We hebben echt een horde genomen, eentje die wel een voorwaarde is om verder te kunnen komen in de training. Op paarden die niet voorwaarts (willen) denken en die niet met impuls en een betrokken achterhand
gaan, kun je bar weinig oefeningen correct rijden.

Ik maakte enkele JOEHOE momenten mee, ook Steef stond weer te loven en te prijzen als het naar wens ging.

Zoals Jaopie een aantal keren prachtig VWNW in draf uit die schouders kwam grijpen met een dansend lijf was een magisch gevoel dat ik een paar maal heb mogen beleven als ik in m'n eentje oefende, maar dat was dan vermoedelijk meer geluk dan wijsheid. Nu wist ik rijtechnisch precies wat er gebeurde en waarom, en hoe ik dat kon bereiken. Zodra ik onverhoopt toch iets te veel druk op de teugels had, strafte dat zichzelf, ogenblikkelijk voelde je Jaopie z'n rug verharden en plankerig worden, en verloor ik aan VWNW impuls. Ik voelde ook zowat alles wat er onder me gebeurde, was ook niet afgeleid of zoiets.
Heel leerzaam, en dit smaakt beslist naar meer!

Hoewel dit keer dus niet schaterlachend bijna NAAST het paard gelegen, wel even een kwaliteitsles gehad waarvan ik alle aanwijzingen/gevoel nog exact weet, dus daar ga ik stevig mee dooroefenen (huiswerk voor komende 14 dagen).

Dus reed ik BLIJ met "het Kanon" huiswaarts *\o/*

Kan niet wachten tot de volgende les!
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 02-02-15 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:12

Super!

Anoniem

Re: Bonte Jaopie & lessen van Steef Geelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:18

Mooi om te lezen!! En weer heel duidelijk beschreven. :D
Fijn dat het toch beter ging dan de vorige keer. :))

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 16:23

Ja, ging veel beter, ligt ook aan mij hoor, hoe meer motivatie en "wil" ik zelf in zo'n les meebreng hoe beter het gaat, je weet toch hoe dat eerst moeizaam ging, soms was ik zo gespannen, hoorde ik de helft van de tijd geeneens wat Steef eigenlijk zei. Ik heb echt bewust moeten LEREN "les te nemen" (in de zin van aanvaarden, openstellen, etc.)je weet toch wat voor een gevecht met mezelf en miscommunicaties dat met Steef opgeleverd heeft? Ik wilde wel, maar ook niet, snap je, dat was het resultaat van vele jaren in je eentje rondrommelen. Op het laatst weet je niet eens meer HOE je iets sámen (in dit geval met je instructie) moet doen. En zit je helemaal in je eigen cocon (lekker veilig) opgesloten. Dan kan hij ook weinig, maar mooi dat hij het toch steeds weer probeerde, om je hoe dan ook te bereiken. Dat is ook wel zijn stijl.

Mag wel zeggen dat het heel bijzonder is dat iemand als Steef daar doorheen heeft weten te komen, maar goed, ik heb op mijn beurt daar natuurlijk wel mega-veel zelfreflectie in gestoken. Het kan niet van 1 kant blijven komen bij zulke instructie.

Die hele fase van verandering moest ik echt eerst door voordat ik ECHT open stond en tijdens de les echt aanwezig was zonder escape- of verdedigingstactieken.

Nu komen we dan echt aan de rijtechnische en gevoels-fase (waarin je weet wat je doet, waarom, en voelt wat het paard onder je doet), Kan alleen als je fit, alert en ontspannen bent 9geldt voor paard ook trouwens!).

Beste wat ik OOIT heb kunnen doen, voor mij zowel als paard: les nemen bij Steef. :)* :)* :)*

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 21:30

Oh.. wat een een prachtige beschrijving weer, van je ontwikkeling naar échte openheid en gewoon ook óvergave, van zowel paard ( dat was het makkelijke deel...) als de ruíter ( het moeilijke deel) tijdens de les, en wat er dan aan ontwikkeling kan gebeuren
Ik kan gewoon in je beschrijving gewoon voelen wat je bedoelt. Zo mooi!!!! Inderdaad: mágisch!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 21:37

Echt heel erg leuk en duidelijk geschreven wederom, en zelf zo zwart op wit zonder beeld is jou/jullie vooruitgang te merken!
Steef klink echt als iemand die jou veel verder kan helpen, rijtechnisch maar volgens mij ook een beetje persoonlijk?
Dat vind ik de beste instructie die je kan hebben, eentje die zich echt echt voor je inzet :)
En gelukkig heb ik die zelf ook gevonden al ruim 2 jaar :D

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 21:58

Duidelijk geen dipje meer maar volle kracht vooruit. Gaaf om te lezen en door te maken.

maximosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 08:23

Heel mooie uitleg van je les en gevoel. Zo heb ik het zaterdag ook ervaren, kan het echter niet zo mooi omschrijven }:0 .
Heel herkenbaar. Het gevoel vast houden en er voor gaan.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 13:20

Volgens mij hebben we (alle lessers van het weekeinde) inmiddels allemaal per mail een hele mooi stuk nadere uitleg/mail van Steef ontvangen over De Lichte Hulp.
Ook weer zo'n kwaliteits-verhandeling, dat weer eens duidelijk maakt hoe gedreven Steef is.
Als ik het goed heb begrepen komt dat tzt ook op z'n website www.rechtpaard.nl te staan.

Misschien inspireren we op ons beurt hem ook wel weer tot het maken van zulke verhandelingen, deed-ie dat maar (weer) vaker... het is allemaal glashelder verklaard en aangegeven. Ik herken ook veel van de afgelopen les erin en kan er dan ook zó op doorborduren met het trainen.

Vandaag heb ik Jaopie even van zijn moslim-baard af laten helpen door de scheerkundige stalamazone van bevriende Arabo Friezen Stal vd Bos. Hij was wel geschoren maar wat was dat al weer hard gegroeid!

Kan -ie weer indruk maken op z'n meissie Khavanna met z'n strakke kaaklijn... stoer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 13:32

Alle niet-lessers ook! :j

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 13:47

Nou ja, ik bedoel álle Steef-lessers natuurlijk.... tenminste, dat neem ik aan. Dus ook o.a. jouw Maarten, hoewel die afgelopen zondag helaas niet kon lessen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 15:06

Weeeh... |( had ik een heel gedetailleerd en technisch uitleg- verhaal neergezet over mijn trainingssessie met Jaopie vanmorgen, in de hoop dat andere daar ook wat mee konden, druk ik op de knop... WEG (was ik inmiddels uitgelogd).

Heb echt geen zin of inspiratie meer het hele verhaal nu allemaal weer opnieuw te gaan neertypen, ik vat 't wel samen nadat ik morgenochtend weer getrained heb. Idee van 2 vliegen in 1 klap dan maar... :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 15:22

:(:)

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 15:35

Aggejeetje, ik dacht joepie er is weer geschreven :(
Wachten maar tot morgen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 16:17

Ik heb een week niks geschreven omdat ik sedert de laatste les NIET meer getraind heb, ik wilde wel, maar moest o.a. naar ziekenhuis voor onderzoeken-gezeur, en dat is steeds 20 km van dit gehucht af, sneeuw, ijs, onbegaanbare paddocks en buitenbakken... tsja, ongeveer hetzelfde als vorige keer... het valt me niet mee om de winter (die dit jaar niet eens ECHT winter is) door te rijden (nog nooit eerder gedaan, had altijd een winterstop), onder de 5 graden boven nul heb ik simpelweg al geen bruikbaar werkende klauwen meer. Dit jaar wilde ik het wel proberen omwille van de lessen en Jaopie z'n vooruitgang en conditie. Tot nog toe ook redelijk gelukt, kan wel met enige vreugde melden dat het voor Jaopie niet bar veel uitmaakt of hij een week vrijheeft in de winterwei met z'n vriendin Khavanna, hij pakt 't ZO weer op, de training.

Je moet er alleen niet na een week meteen mee buiten gaan rijden, dan is het net of hij ipv muesli en kuil raketbrandstof op heeft, hahaha. Als je eerst een half uurtje er mee in de bak traint en DAN naar buiten gaat is er weinig loos.

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 19:08

Ik vind Jaopie leuk, zelfs al ken ik hem niet echt :D .

Hopelijk valt die ziekenhuisbedoening wat mee en ben je daar gauw vanaf. En die werkende klauwen in de winter, bedoel je daarmee je handen? Ik heb hetzelfde probleem, vreselijke last van winterhanden (met huidontstekingen) als het vriest... En ik hou niet graag teugels vast met handschoenen aan, ik heb liever rauw materiaal in de blote hand :o . Niet altijd verstandig, ik weet het...

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 15:05

Ja daarmee bedoel m'n handen, die "doen" het onder de 5 graden gewoon niet meer. Nou rijd ik eigenlijk altijd in de (vroege) ochtenduren, en dan is het vaak nog koud, mistig o.i.d. Dus wordt het later op de dag dan alsnog 6 graden of meer, zit ik toch vaak in de ochtend met 2 of 3 graden te hannessen (leuk ook, die riempjes van zo'n hoofdstel dan, die ik absoluut niet door de lusjes getrokken of geduwd krijg met m'n handschoenen nog aan, dus rechts moet ik er dan steevast even eentje uittrekken!)
Ik rijd ALTIJD met handschoenen, maar niets heeft tot nog toe er tegen geholpen. Ook geen dubbele handschoenen, fleeceje er onder en leren handschoen er overheen: werd het nog erger van en die zaten niet eens strak.
Een ramp, zulke winterklauwtjes.

Maar goed, gelukkig een bijzonder zachte winter, en deze week is het allemaal weer uitstekend te doen, ook de paddocks en buitenbak (textielsnippers) is weer goed te doen.

Omdat ik vorige week niet in die bak kon rijden (en metéén met Jaopie gaan buitenrijden na een week freewheelen in de wei is tegenwoordig écht niet aan te raden... ontploffingsgevaar!), heb ik gisteren en vandaag dus twee ochtenden achtereen getrained (normaal zit daar altijd een dag tussen, maar zondag a.s. heb ik al weer les en wilde dus echt wel 3x nog oefenen voor die tijd).

Dan heeft-ie morgen daggie vrij en dan vrijdag nog een keertje trainen, zaterdag weer vrij en zondag weer les van Steef.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 16:23

Morgen weer even trainen gevolgd door buitenritje met Jaopie, daarna verslag van de drie trainingen dinsdag, woensdag en vrijdag.

Hebbik 'm inmiddels van z'n moslim-baard af laten helpen, zodat er weer een stoere strakke kaaklijn is, valt nu die rare stoppelsnor dubbel op. Die gaat er morgen dus ook gelijk af. Die zal ik moeten knippen, want scheren lijkt me te gevoelig.

Hij vreet zich trouwens een slag in de rondte aan kuil, het is niet aan te slepen, hoeveel ik er ook van in de wei kwak, het is steeds als ik kom vrijwel op. Staat Khavanna een beetje te niksen, maar hij nog te vreten.

Als ik op de fiets aankom laat-ie wel gelijk alles liggen en komt met een noodgang naar het hek voor z'n emmer met halve schep Omega 3 Power muesli. Khavanna komt dan ook (niet altijd) soms wel er bij, en dan krijgt ze van mij ook een handje voor de leuk (heeft ze echt niet nodig, want die knettert vanuit zichzelf al alle kanten op). Wel uit de buurt houden van Jaopie want die wordt WOEST als ze met haar hoofd bij de emmer met muesli komt. Als hij het op heeft jaagt hij haar ook bij de kuilbergen weg, maar ze is slim en draaft een rondje en begint dan gewoon aan de andere kant. Na 3 wegjaagpogingen heeft Jaopie dan wel in de gaten dat hem dat alleen maar vergeefse moeite kost, dus dan laat-ie het maar.

Die meid kan ik straks nog wat mee beleven, dat is een koppig doorzettertje...en bliksemsnel ook nog.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 20:55

Lekker stel is het ...

Met Khavanna wordt het zo te lezen iets van TREC, endurance of een of meerdere westerndisciplines waarschijnlijk.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 14:43

Ja lekker stel he? Watt en half-watt, alleen is half-watt een keertje of tien zo druk als grote Watt, en moet ik haar zo snel mogelijk weer oppakken zodra weer en bakken dat weer op geregelde basis mogelijk maken, heb de indruk dat zij wel "iets wil", in de zin van activiteiten ontplooien, die weivakantie heeft ze volgens mij nu al weer aardig gezien.

Denk ook dat we voor haar rekening moeten houden met de door Maflinger_S genoemde mogelijkheden, je zou haast kunnen zeggen: wat het ook wordt, het wordt niet iets dat een type als Jaopie ligt, want ik heb zelden zulke verschillende paarden naast mekaar meegemaakt.

Verslag moet even wachten, heb vandaag toch maar niet gereden, dat doe ik nu morgen, vandaag training met m'n 2 Dobermanns voor laten gaan (ja, die hebben we ook nog).
Kan natuurlijk ook met verslag wachten tot na zondagochtenj want dan kan ik de les van Steef van 10.00 uur ook nog meenemen in verslag.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 14:54

Graag een uitgebreid verslag in 1x: wat je deze twee weken getraind hebt met Jaopie en hoe dat vervolg kreeg in de les van Steef :D.

Wat train je met je Dobermanns en is dat voor Dobermanns "specifiek" om te trainen?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 15:04

Met de jonge Doberteef van 4 met name NIET aan haar jachtinstinct in de zin van overal achteraan willen gaan gevolg geven, maar neus op de grond en speurwerk, mensen en voorwerpen opspeuren, is ze beregoed in ook, niets blijft voor haar verborgen, ze vindt ook wel voorwerpen waarvan ik niet weet dat ze er zijn, buiten de deur: zij is een beetje de overtreffende trap van druk, en kan zeer koppig en eigenwillig zijn (beetje een Khavanna dus, hahaha). Zij plajt enorm aan mij.

De reu van 10 jaar: grond houden, op afstand luisteren, apporteren en verdedigen. Helaas kan hij niet meer alles, zoals springen, want hij is -met name voor een Dobermann reu - natuurlijk al behoorlijk aan de leeftijd. Hij is wel zeer bedaard en redelijk verdraagzaam en zal nooit zomaar uit z'n bol gaan (behalve bij loslopende katten...!). In conflicten met andere honden zal hij ook nooit beginnen, maar maakt dan postuur, dan druipt een moeilijke andere hond vrijwel altijd meteen af, want hij heeft een natuurlijk overwicht (en is nogal fors). Hij is wat zelfstandiger en zelfverzekerder dan de teef.

Specifiek voor Dobers is het niet zo zeer, wel in het algemeen voor grotere waak-en verdedigingshonden, je moet CONTROL over ze hebben, anders wordt het een chaotische en anarchistische bende. Een Dobermann begint al snel "voor zichzelf" als je niet geregeld op die gehoorzaamheid traint en niet geregeld die berg energie er uit laat werken. Dobermanns moet je echt bezig houden met verschillende uitdagingen, anders gaan ze zelf uitdagingen zoeken... geloof me, dat wil je NIET.

't Zijn echt mijn maatjes, die twee, leven gezellig volwaardig thuis bij mij en dus niet in een bench of zo, maar hebben eigen banken en rustplekken, in de woonkamer, de teef kruipt in de nacht weleens bij mij op bed (kan wel als je vrijgezellig aangelegd bent), de reu slaapt in een mand er naast, maar ze zijn net zo verschillend van elkaar als Jaopie en Khava! In die twee gaat ook aardig wat tijd zitten, zoals in elke Dobermann. Ik heb al bijna 30 jaar alleen maar dat ras, ook wel via de Stichting Dobermann Rescue Nederland gehad. Vroeger in Den Haag en ook in mijn begintijd in Drenthe had ik er wel 4, bruine en zwarte. twee zijn overleden, toen hield ik het maar bij 2 stuks.... Niet voor iedereen, zulke types, maar ik kan er goed mee overweg.

Okee, terug naar de paarden: u wordt op uw wenken bediend: dan neem ik alles inclusief de les zondag daarna in 1 trainings/resultaten verslag mee. Ben benieuwd hoe de les weer gaat verlopen zondag en wat Steef vindt van de resultaten na de huiswerkstof...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 16:20

Zo hoort het ook. :+:

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 16:27

Stille meelezer maakt zich bekend, ik geniet al weken mee van je verhalen. Al een paar keer bijna gereageerd maar nu je even wat uitgebreider over de Dobermanns vertelt wil ik graag even wat delen dat je misschien leuk vindt om te horen.

Ik woonde jarenlang naast een boer die een prachtige zwarte Dobermann had in de functie van waak- en verdedigingshond, je kwam daar echt niet op het erf als je er niets te zoeken had. Wat ik altijd zo mooi vond, was dat die hond echt uitsluitend reageerde als je aanstalten maakte het erf te betreden. De dam was gewoon open, maar je kon daar bijvoorbeeld prima te paard langsrijden zonder dat de hond zelfs maar opkeek. Maar als je het erf op wilde gaan stond hij binnen een seconde naast je. Het allermooiste aan die hond vond ik zijn baasgerichtheid. De boer had nog wat percelen verderop en als hij daarheen reed met de trekker rende zijn hond met de trekker mee, netjes in de berm. Aan het einde van een lange ploeg-, zaai- of oogstdag hield hij de trekker niet meer bij, maar draafde hij, nog steeds netjes in de berm, terug naar huis. Als je hem dan onderweg tegenkwam kon je doen wat je wilde, maar hij reageerde nergens op, hij ging naar huis, naar de baas (was overigens veilig, hij hoefde geen grote wegen over te steken).
Verderop in de straat woonde een andere boer die ook twee Dobers had (bruine), maar dat was een link stel. Stond de auto van de baas op het erf dan was er nooit iets aan de hand, maar als ze alleen thuis waren stoven ze geregeld de dubbele oprit af naar een voorbijganger met een hond of paard. Mijn paard is totaal niet bang voor honden en ik zelf ook niet, maar regelmatig schoot er een hevig geschrokken pony of paard oncontroleerbaar vandoor.

Nog iets verder woonden wat oudere mensen met een ontzettend aanhalig lief klein hondje, zo'n boomerachtig bolletje wol. Dat diertje kende mij en rende soms van zijn eigen erf mij achterna voor een knuffel, waarop ik hem dan uiteraard terug naar huis bracht en even een praatje maakte met zijn baasjes. Op een dag wandelde ik langs dat huis in de richting van het huis waar de Dobers woonden en had niet door dat de kleine mij volgde. Totdat die twee ineens over de opritten aan kwamen racen, de ene kwam voor mij uit en de andere achter mij en toen zag ik pas dat het kleine hondje achter me liep. De Dobers gingen niet voor mij, maar voor dat kleine ding en ik weet niet wat er gebeurd zou zijn als ik er niet geweest was (nou ja, dan zou die kleine daar ook niet gelopen hebben want hij liep mij achterna, maar toch). Ik heb staan vloeken en tieren en schoppen en gelukkig dropen ze af, dus toen kon ik het hondje oppakken en naar huis brengen, het arme ding beefde als een rietje.

Volgens mij is dat stel een goed voorbeeld van Dobermanns die hun energie niet genoeg kwijt konden en eigen uitdagingen gingen zoeken en dat wil je inderdaad niet. Ik voel de adrenaline weer opborrelen als ik er aan terugdenk, kan me ook niet herinneren of ik raak geschopt heb, maar alleen hoe verschrikkelijk kwaad ik op ze was dat ze samen dat kleine hondje insloten. Uiteindelijk lag het natuurlijk aan de eigenaar, die had ervoor moeten zorgen dat ze het erf niet af konden als hij weg was, maar tot op vandaag zie ik liever zwarte Dobermanns dan bruine.

Hoe sta jij eigenlijk tegenover rasstandaarden en couperen? Hebben jouw honden hun staart en oren? En zo ja, moet je daar dan extra rekening mee houden? Ik heb verder niet veel verstand van honden en weet ook niet waarom het couperen vandaan is gekomen, dus excuses als dit domme vragen zijn.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 16:57

Ik zit ook al jaren op een Dobermannforum.
Couperen is al vele jaren verboden in Nederland, een verbod dat begon met het verbieden van staarten couperen, daarna mochten de oren ook niet meer, inmiddels is couperen ook verboden in Hongarije/Roemenie waar nog vele Dober"liefhebbers"hun honden vanuit importeerden.

Over dat couperen kan ik kort zijn: mijn eerste Dobermanns kocht ik gecoupeerd, dat was toen heel gebruikelijk, je ag niet anders rondlopen, na het verbod heb ik uitsluitend ongecoupeerd, dus met staart en oren gehad, tot op de dag van heden. Ik ken een aantal Dober "liefhebbers" die na het coupeerverbod het ras de rug toe hebben gekeerd. ze vonde het "niet mooi" en hierna zijn ook vele Dobermanns uit de hondensport verdwenen.
Ik vind dat couperen niet normaal, en het is ronduit dierenmishandeling, je hakt gewoon een stuk staart en bijna de helft van de oren er af zaken die een hond gebruikt en NODIG eeft om met andere honden te communiceren, waarbij nog dat de oren ingetapet en verbonden met een stokje er tussen wekenlang moeten helen om ze maar overeind te doen staan. Dat is op geen enkele manier goed te praten.
Net als het couperen van staarten van Trekpaarden.

Waarom het gebeurde, dat lijkt me niet zo moeilijk: met rechtop staande oren lijkt een hond agressiever.
Staart er af is makkelijker in het gevecht, en Dobers hebben van nature een ontzettend lastige en druk gebruikte zwiepstaart (je mooie koffiekopjes op de salontafel, hahaha), men vond het algemeen mooier en geblokter staan. En makkelijker.
Hetgeen allemaal natuurlijk GEEN argument mag zijn om maar een dier van zijn natuurlijke assets te beroven. Maar een hoop mensen komen dan met drogredenaties van: ja maar die zwiepstaart, die slaan ze kapot tegen je kast/deurpost/tafel etc. ja vast hoor, heb ik in al die jaren nog nooit meegemaakt.
Bovendien kun je wel raden wat die opstaande gecoupeerde oren en afgehakte staart voor boodschap uitzendt naar andere honden... juist ja, agressie, dus dat wordt dan al gauw knokken.
En mensen worden er eerder bang van.

Nou zijn er toch wel veel mensen die bang zijn van Dobers, ook van die met oren en staarten, dat heb ik wel gemerkt.

Of dat terecht is ligt aan de opvoeding van de eigenaar die er achter zit, zoals ik eerder beschreef.
Die zwarte van de bovenstaande post was dus een schoolvoorbeeld van een goed opgeleide Dober... die ziet alleen z'n baas en kwijt zich obsessief van z'n taak, verder niks.
Die twee bruine zijn duidelijk "voor zichzelf bezig", zo fout als maar zijn kan, zeker met 2 (!) of meer Dobers is het oppassen geblazen. het ligt overigens totaal niet aan de kleur, ik had brave bruinen en gekke zwarten en omgekeerd.

In mijn voortuin liggen inmiddels hier in Drenthe al weer 5 van mijn geliefde en hier overleden Dobers begraven.. :( ze hebben tegenwoordig een steeds kortere levensspanne vanwege diverse erfelijke fokfouten, o.a. een hartaandoening waardoor ze vaak maar 6 jaar worden.... Maar goed, ik heb ze ook wel van 13 gehad.

Gelukkig leven paarden doorgaans langer, tenzij ze zwaar verkeerd gereden en voortijdig de wedstrijden in gedreven worden, dan kom je ook niet blessurevrij meer de 8 jaar voorbij...