Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lailapriJarig

Berichten: 22153
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 08:55

Ik heb er twee dit jaar.
1. Dewi's Danika wildkleur vos merrie 1,49 Djamaï du bois X Milton
2. Myrza's myrthe myranda bruin appaloosa merrie 1,46 Chewano van de Langenieuw X Manuel van de mieldijk

Ik wil beide merries gaan dekken, naar de keuring/stamboekopname en rustig het rijden bijbrengen.
Op merrie 1 hebben we in twee maanden tijd 3x gezeten. Een keer gezeten op de poetsplaats en een paar pasjes gelopen. Een keer erop gezeten in de bak en rondje gestapt. De derde keer in de bak hebben we wat langer gestapt. Deze pony is van het freeze type dus werk vooral met aanmoedigen en een extra koekje. Zij snapt al een beetje kuitspier naar voren en heeft met longeren en werk naast de pony ook een kleine voorsprong. Nu heeft ze weer een paar weken rust van het rijden maar trainen we wel door ernaast.

Merrie 2 komt uit een moeilijke moeder maar is steeds weer heel verbazingwekkend in gedrag. Moeder is erg vliegerig en pony ook als ze los is maar van de zomer ging alles aan de kletter terwijl wij haar hoefjes aan het doen waren op een hectares grote weide. Ze heeft niet een stap gezet en zelfs haar opgetilde hoefje niet bewogen. De andere pony's zijn toen rondjes weiland gaan rennen. De eerste keer erop was hetzelfde als merrie 1, de tweede keer zat meisje er net op en toen besloot een stalgenoot meerdere pony's op te gaan jagen in de bak. Pony's rende dus jolig langs haar heen, maar myrthe zette weer geen stap. Van karakter is ze brutaler en daardoor soms ook wat ongeduldiger, maar kan dus in tegen stelling tot haar beide ouders wel heel goed het werk onderscheiden en is dan ook heel serieus.

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 10:03

Spannend en erg leuk!

Olympia96

Berichten: 3306
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 13:25

Foto's Lailapri? :D

Spannend Moniek! Zijn jullie alweer terug?

Ik heb gisteren samen met m'n vriendin en m'n twee paarden in het bos gewandeld. Hield m'n hart een beetje vast, omdat ik niet wilde dat Floor het gedrag van Otje zou gaan kopiëren, maar die laatste gedroeg zich zowaar voorbeeldig. Dat is dan ook het enige voordeel van die allesoverheersende grote liefde tussen die twee, die over het algemeen voor een hoop gedoe zorgt als ik met 1 van de 2 aan het werk wil.

Maar goed, dat terzijde. Ik heb de laatste weken behoorlijk wat discussie met Floor. Niet dat ze 'kwaad' doet, nee hoor, ze gaat de discussie met me aan. Zeg ik dat ze geen hooi mag eten onder het longeren, is ze het daar niet mee eens. Moet ik haar echt 5 rondjes in de smiezen houden om te voorkomen dat ze niet vliegensvlug tóch een hapje neemt.

Of ik vraag haar tempo aan te passen naar mijn wens, kijkt ze boos naar me en reageert ze niet of heel erg vertraagd.

Heel, heel confronterend met mezelf dus. Ik ben zo vergroeid met mijn oudere paard, waarmee ik zelden tot nooit discussieer, dat ik het moeilijk vind om streng en consequent te zijn. Maar goed, dat roer is nu om. Tijd om mijn bijna 4-jarige vanaf de grond bij te brengen dat ze toch echt moet doen wat ik wil. Heb geen zin in oeverloze discussie onder het zadel straks.

Plaatje van gisteren in het bos:
Afbeelding

Flowery

Berichten: 2448
Geregistreerd: 31-07-12
Woonplaats: HHW

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 14:05

Mijn pony is haar eerste 2 jaar niet in mensenhanden geweest, en helaas is ze eerst in slechte handen geweest voordat ze van mij werd.
Ik heb haar nu een half jaar en in juni wordt ze 3. Met heel veel moeite en tijd zit de basis er nu goed in, dus ik pak alles met heel veel geduld en tijd aan.

Als ik te snel ga voor haar, laat ze mij dat meteen merken :')

moniek21
Berichten: 4619
Geregistreerd: 18-02-04

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 17:15

Hij staat er hoor *\o/*
Hij vond de trailerrit erg spannend , maar bleef wel braaf gelukkig, daar aangekomen stond hij wel te trillen
dat was wel erg zielig, ondanks alle spanning bleef hij vreselijk braaf <3

Afbeelding

Carmuh

Berichten: 1266
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: purmerend

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 20:05

Wat een knapperd komen er weer voorbij zeg!!

pol013

Berichten: 9040
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 20:12

Knap ding hier boven.

Mijn jonkie is mijn shet merrie aan het stalken vandaag. Die hadden we een paar weken appart gezet omdat het jonge ding nog hengst was. Vandaag weer bij elkaar en ze reageren iets te heftig voor de shet. Die staat nu in zijn stal met halve deur te schuilen. Met mijn jonkie als bodygaurd voor de deur. Die krijgt een lesje geduld en rustig zijn vandaag.....

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19230
Geregistreerd: 17-11-07

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 21:23

Wat zijn jullie paarden allemaal volwassen!! Ik heb echt nog een veulen. :D

FjordHorse
Berichten: 769
Geregistreerd: 27-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 21:51

Haha, ik ook Giolli. Ook al is hij feitelijk binnen een dikke maand en half al 3 jaar... Ach, onze tijd komt ook wel. Geduld ... (moet toegeven, het begint hier echt al fameus te kriebelen hoor om er eindelijk bosritjes mee te kunnen doen).

gr_roos
Berichten: 7588
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 22:34

Giolli schreef:
Wat zijn jullie paarden allemaal volwassen!! Ik heb echt nog een veulen. :D


Ik ook hoor Giolli, ik heb ook echt nog een puppy die vol verwondering de wereld in kijkt.

JudithGigi

Berichten: 4339
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 22:43

De mijne is soms ook nog echt puppy!
3 Jaar lang niet meer mee gedaan dan op wei gezet en af en toe gepoetst :')

Afbeelding

Joysieee

Berichten: 1321
Geregistreerd: 12-05-12
Woonplaats: Delfgauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 00:18

Wij hebben ook nog een echte puppy :D
Afbeelding
Haha, ik overdrijf wel een beetje met deze foto hoor, als we met haar gaan spelen gaat ze altijd zo lief kijken, ook hier <3
Ze wordt in april 3 en we denken dat we nog even een jaartje wachten met beleren.

BloHal
Berichten: 165
Geregistreerd: 02-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 11:08

gr_roos schreef:
Giolli schreef:
Wat zijn jullie paarden allemaal volwassen!! Ik heb echt nog een veulen. :D


Ik ook hoor Giolli, ik heb ook echt nog een puppy die vol verwondering de wereld in kijkt.


Ook de mijne is nog puppy.
Zie inderdaad een hele boel knapperds voorbij komen *D

Olympia96

Berichten: 3306
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 11:14

Er zit wel veel verschil in inderdaad. Grappig! Maar de mijne wordt straks al vier, dat scheelt ook. En is een behoorlijke bodybuilder van nature.

Ik wilde het rustig aan doen met rijden (daarom zit ik er dus nog niet op), want heb geen haast en denk dat het beter voor haar groeiproces is op deze manier.

Was gister voor het eerst in eeuwen op een dressuurwedstrijd hier in de buurt en toen begon het wel te kriebelen hoor!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 11:19

mooie paarden. Sommigen zien er idd nog jong uit tov anderen die er dan weer wijzer uitzien :P

Mijn hengst wordt dit jaar 2 dus nog veel te jong.
Maar heb wel een vraagje, kan ik hem eind van de herfst laten beleren voor de kar?
Dan is hij in november 2 jaar en 4 maanden.

Of op welke leeftijd doen de meeste dat?

KingYasFenn
Berichten: 1430
Geregistreerd: 10-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 11:23

Mijn puppy Zelda :)

Gisteren nog een topic van toen ik haar net had, tot nu gemaakt:
[ITP] Puppypaard Zelda wordt groot!


Ik ga haar eigenlijk 10 sessies laten doen,
en dan weer lekker een jaartje ongeveer terug zetten.
Ofja, ik haal haar van de opfok waar ze met een boel jonkies staat, terug naar mijn pensionstal.
Daar komt ze dan gewoon buiten te staan met een paar vriendjes en daar dan nog een jaartje rustig aan, niet erop zitten,amper longeren, alleen wat grondwerk etc.

Ik wil 10 sessies doen onder het zadel/met zadel erop.
Dan laten staan en misschien wel al in dat tussenjaar wat met lange lijnen etc doen.
Ze moet uiteindelijk ook wel voor de kar komen te staan.
Ik wil haar eerst wat druk leren kennen onder het zadel, voordat ik ook maar 1x met menwerk begin.
Laatst bijgewerkt door KingYasFenn op 01-03-15 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 11:25

amai die is nog hard overbouwd :P

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 11:28

Wij zijn nu een bijna 5 jarige Clydesdale aan het beleren sinds 3 weken, zowel onder het zadel als aan de lange lijnen.
Tot nu toe is hij erg nuchter, maar veel heeft hij nog niet hoeven doen. 3x per week 10 to 15 minuten.

Kimnl

Berichten: 99
Geregistreerd: 29-10-13
Woonplaats: noordwijkerhout

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 12:03

Faldo zoals ik al eerder voorbij liet komen was ook nog echt heel erg puppy toen ik hem met 3,5 kocht. Iedereen dacht dat hij 2 was.... En nu is hij bijna 5 en begint nu iets volwassener te ogen. Hij is nu ongeveer 2,5 maand onder het zadel en word sinds dat hij bijna vier was gelongeerd enz.

MDWStables

Berichten: 1442
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 12:31

Handsome is ook echt nog groen en aanvankelijk had hij nu nog gewoon in de opfok gestaan. Er kwam plots een plekje vrij om hem naar huis te halen en dat heb ik 30 november toen gedaan. Oudejaarsdag is de tandarts geweest en dat was best een heftige ingreep. Blij dus dat ik hem vervroegd naar huis heb gehaald.... Sinds dien is hij heel erg opgeknapt. Hij had natuurlijk hartstikke pijn aan zijn mond. Ik heb geen haast, op dit moment rij ik nog maar zelden en ik heb veel plezier in het verzorgen op zich. Genieten als hij weer iets goed oppakt :j

Wat een leuke guppy's allemaal! Zo leuk om te zien :)

Mijn gup <3

Afbeelding

Scooby007

Berichten: 838
Geregistreerd: 29-11-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 12:41

Hoi, ik had even een vraagje, ik wil van de zomer gaan vrijspringen met mijn pony's maar nou vroeg ik me af of het met mijn jonkie al kan, hij word in mei pas 2 jaar, is hij dan nog te jong om wat losse sprongetjes te maken? En hebben jullie hier verder nog advies over?

Over puppy's gesproken, hier is mijn puppy pony:
Afbeelding

Hij word dit jaar pas 2, wil denk ik in de zomervakantie van 2016 langzaamaan gaan beginnen met hem te beleren.

_Lorette_

Berichten: 12136
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 12:43

Thanks voor de leuke reactie op de Jazz! Ze heeft besloten om aan een groeispurt te beginnen en ik laat haar daarom rustig staan.

Ik zag een paar erg leuke paarden voorbij komen! De Uphill hierboven mag wel bij mij komen wonen. :D

Op deze leeftijd is er inderdaad erg veel verschil tussen de paarden. Mijn Sandro Hit kon echt niet voor zijn 4e beleerd worden. Hij was nog veel jeugdiger dan mijn andere ruin, die een jaar jonger is. Stokmaat speelt vaak ook wel wat mee...

Ik heb er sinds 2 weken een 5-jarige E-pony. Die was net zadelmak, maar is toen gekocht voor heel jonge, onervaren meisjes die nog op een B-pony reden. Pony kreeg de schrik van z'n leven. :(:) Dus die gaan we opnieuw beleren. Pony krijgt wagonladingen voer om wat vlees te kweken en verder heb ik er nu twee keer heel kort opgezeten. Die past dus bij de oudere pony's/paarden die beleerd worden in dit jaar.

Met krap 2 jaar gaan vrijspringen vind ik niet echt veel meerwaarde hebben. Neem aan dat 'ie niet voor de hengstenkeuring gaat en verder mogen ze toch pas met 4 jaar concoursen lopen.

cp112

Berichten: 14754
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 12:55


Lindor92
Berichten: 7009
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 13:41

Mag ik me hier melden?

Ik heb een 4 jarige die ik binnenkort wil gaan beleren/of laten beleren. Ik weet nog niet zo goed wat ik doe, of ik stap er gewoon zelf op, of ik breng hem naar Herman Koorman.

Loei

Berichten: 1308
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 13:49

Hoi! Mag ik me ook melden? Ik ga dit jaar Sunshine inrijden. Een bijna 4 jarige cremello d-pony. Een echte dondersteen.

Vandaag begonnen met poetsen, hoefjes optillen, en daarna los met een halstertje aan de longe. Lekker gek laten doen. Toen aan de grondwerk begonnen, keurig naast me stappen, ho is halt, paar pasjes terug en weer naast me stappen. Tis een schat van een pony, alleen erg sterk maar het komt wel goed :D

Dit is de enige foto wat ik nu nog van haar heb. Zal morgen eens betere foto's maken.

Afbeelding