Achtergelaten pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

annibel

Re: Achtergelaten pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:10

Wat sneu dat dat de eigenaar is overleden..
Ik zou zelf liever wat overdoseren met de wormenkuur, onze dierenarts raad dat ook altijd aan anders werkt het nog niet. Ik zou voor 200 kg geven aan de pony!
Verder nogmaals mijn complimenten hoe je ermee omgaat echt super lief dat je de pony houdt!

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 18:01

Dat doen wij zelf inderdaad ook, maar ik weet niet hoe zwak de pony is dus daarom dacht ik eerst 150 en kun je na een aantal maanden altijd nog eentje van 200 geven, mits hij aangesterkt is...

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-15 08:43

Gisteren zijn we gaan condoleren. Daar hoorden we dat de pony geen 20 jaar, maar 30 jaar is! :oo Ik vind haar er dan nog zeker goed uitzien voor haar leeftijd. Maar aangezien ze toch een stukje ouder is, geef ik voor een dosering van 150kg denk ik. Dan lijkt mij 200kg toch te zwaar voor een oud maagje.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 09:19

Ouwe taaie dus. :D gaat vast goed komen.

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 10:45

Och jeetje, beestje toch!!

Hoe is het nu met haar? Komt ze al een beetje aan?

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-15 12:20

Ik heb wel het idee dat ze beter in haar vel zit nu ze bijgevoerd wordt. Maar ik kan niet zeggen dat ze al dikker wordt helaas. Ik kan ook niet elke dag komen, heb zelf op het moment geen auto en vervoer is weleens lastig. Ik probeer om de dag te komen en leg dan meeeer dan genoeg hooi klaar. Maar dikker worden, nee helaas niet :( Had dat liever wel gezien, zeker bij zo'n oudje.

Familie en vrienden van de eigenaren waren trouwens wel erg blij dat wij voor de pony zorgen. Ze komen doordeweeks en in het weekend ook nog langs om de pony bij te voeren, echt lief! Ik weet alleen natuurlijk niet hoeveel hooi zij geven.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 13:49

Als ze echt al 30 is kan het ook zo zijn dat ze het niet meer zo goed opneemt of kan kauwen. Senior priores werkt dan wel heel goed. Echt gemaakt voor die oudjes. Maar ze lijkt me niet in een dramatische toestand dus dat kun je ook nog doen als je er woont.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-15 16:06

Jennyj01 schreef:
Als ze echt al 30 is kan het ook zo zijn dat ze het niet meer zo goed opneemt of kan kauwen. Senior priores werkt dan wel heel goed. Echt gemaakt voor die oudjes. Maar ze lijkt me niet in een dramatische toestand dus dat kun je ook nog doen als je er woont.

Ze lijkt goed te kauwen. Ik ga seniores priores geven zodra wij er wonen, op het moment is er geen stromend water. Ik kan het daarom niet klaarmaken nu.

Arm ouwetje :(:)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 16:19

Het moet sowieso vier tot zes uur weken, dus je kunt het thuis maken en meenemen :j

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 16:24

Heel goed dat je de zorg op je neemt voor dit kleine omaatje :) ze ziet er uit als een lieverd

SanneJas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 14:39

is alles goed gegaan met de wormenkuur?

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 16:12

Shirley schreef:
Het moet sowieso vier tot zes uur weken, dus je kunt het thuis maken en meenemen :j

Krijg je dan geen kliederboel in je auto? := Ik heb er eens even naar gekeken, je zou dus 1 kg per 100kg gewicht per dag moeten geven, verdeeld over 3-4 keer per dag. Zoals ik eerder al noemde, kan ik niet iedere dag komen. Ik kom er ongeveer om de dag en tussendoor komen andere mensen ook nog voeren (hooi). Hoe kan ik dit het beste voeren dan? Want als ik dan 1-2 kg in één keer zou geven, lijkt mij niet goed dan? Heb je daar ervaring mee Shirley?

WinSel schreef:
Heel goed dat je de zorg op je neemt voor dit kleine omaatje :) ze ziet er uit als een lieverd

Dank je wel! Ze is ook echt een lieverd! :D

SanneJas schreef:
is alles goed gegaan met de wormenkuur?

Leuk dat je ernaar vraagt. Ik heb het zaterdag gegeven, ze heeft het goed op. Ze ziet er nog steeds mooi fit uit :j Ik heb alleen geen mest kunnen checken. Toen ik er gister was, waren alle mestballen al weggeregend.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 17:02

Dat is als je het als kompleet voer geeft, maar als extraatje kun je het ook gewoon één keer per dag geven, hoor, of net hoe het je uitkomt.

Als je het opgiet met heet water, zet het heel snel uit en blijft het geen waterige massa.
En een emmer met deksel voorkomt gemakkelijk dat het door je hele auto ligt :D

Qua hoeveelheid zou ik haar om te beginnen een halve voerschep Priores met daarop een hele voerschep heet water geven. Uitgeweld en afgekoeld dan uiteraard ;)

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 17:59

Oké, dank je wel!

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 21:05

Wij maken voor onze 6 pony's altijd anderhalve kilo (droog) senior slobber.
Je moet het dacht ik verdunnen naar 1 schep slobber -> 3 scheppen water. Ik doe het altijd op de gok, zorg voor veel water en net voor ik het geef doe ik er heet water overheen zodat het een lekker warm hapje is.

Ze krijgen 1 kilo ( nat) per paard, ik zou beginnen met een halve schep per dag..
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is vond het moeilijk uit te leggen met nat en droog :o

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 21:20

Ik heb ook een oudje, met een slecht gebit. Ik voer hem per dag een emmertje "compact gras" bij, dit kan hij prima eten en krijgt het ter aanvulling op het hooi. Misschien een idee?
Seniores Priores heb ik ook geprobeerd, en Speedy Beet. Mijn oude ventje vind het allebei niet lekker...! Nu met het compact gras erbij, blijft hij in de winter prima op gewicht.

Wat fijn dat je haar een goed huis geeft! Ontzettend goed en nobel van je! Ik las eerder een opmerking over de dierenbescherming en daaraan overdragen. Helaas klinkt dat mooier dan het is. Als een dier in beslag wordt genomen door de dierenbescherming, komen ze in bezit van de overheid en komen ze over het algemeen daarna bij een handelaar terecht. En dan kun je raden wat de kansen voor een pony als deze zijn... Daarom, chapeau voor jou, je hebt een goed hart!!

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 15:27

Mona81 schreef:
Wat fijn dat je haar een goed huis geeft! Ontzettend goed en nobel van je! Ik las eerder een opmerking over de dierenbescherming en daaraan overdragen. Helaas klinkt dat mooier dan het is. Als een dier in beslag wordt genomen door de dierenbescherming, komen ze in bezit van de overheid en komen ze over het algemeen daarna bij een handelaar terecht. En dan kun je raden wat de kansen voor een pony als deze zijn... Daarom, chapeau voor jou, je hebt een goed hart!!

Hier ben in het helemaal mee eens.. Wij hebben ook een keer een pony via een handelaar gekocht, pony was in beslag genomen door de dierenbescherming en zouden via die handelaar naar de slacht gaan. Gelukkig hebben wij de pony gekocht en later weer een goed huisje voor gezocht!

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 15:32

Ach en hoeveel last kun je van zo'n bejaarde shet hebben? Toch gezellig. En kan je vriend voorzichtig een beetje besmet raken met het paarden virus. Zo'n fluffie pony'tje die heel simpel in het onderhoud is is lang niet zo intimiderend (qua werk dan he) dan een jonge kwpn of iets dergelijks. Voor je het weet is hij verkocht.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 18:22

@Annibel: Leuk uitgelegd :)) ik snap het, een halve schep dus met anderhalve schep water. Als we er wonen, kan ik dus pas warm water erbij geven. Bedankt!

@Mona: Compact gras, eigenlijk nog nooit van gehoord. Hier ga ik eerst wat meer over opzoeken.
Wat verschrikkelijk van de dierenbescherming, heel goed dat we dat niet gedaan hebben. Niet dat dat ook maar een haar op me hoofd daaraan gedacht heeft :P Nee, ik ben echt heel blij dat ik dit gedaan heb. Lief oudje..

@Jenni: Zeker waar. Stiekem vindt hij haar ook wel leuk denk ik hihi. Ik kan niet wachten om van de zomer lekkere poetssessies te doen enzo :D

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 18:51

Haha ja helemaal goed!! :)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 19:14

Dan wordt het veel te dun...

Halve schep voer, hele schep water!
Heet water gebruiken dan is het na vier uur wellen ook precies op temperatuur.

Geloof me, ik gebruik dat spul al vanaf dat het op de markt is!

ninietje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 20:59

Ik heb je topic maar half gelezen, maar als ze niet dikker wordt is het een goed idee om slobber te geven en ook een beetje 18+ bijvoer.
Hebben hier ook eentje van 26, bijna 27j staan die eerst echt niet dikker wou worden, maar slobber verteert makkelijk en een oud maagje verteert minder goed, dus dit helpt wel. Ook genoeg hooi dat zachter aanvoelt (en evt. wat groener ziet) kan echt wonderen doen!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 21:17

Fijn dat je contact hebt gehad met de familie,wellicht kunnen ze de pony aan je schenken.Hoeven zij er niet mee te leuren en pony blijft fijn staan waar ze (waarschijnlijk) haar hele leven al gewoon heeft.

Nu snel de sleutel :D

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 00:29

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 00:36

annibel schreef:
http://www.subli.nl/Assortiment/nl/80/S ... iores.html

Hier staat precies beschreven hoe je het kan geven, hoeveel, hoelang het geweekt moet worden en hoeveel water je moet toevoegen..

Het kan wat sneller dan dit, maar : 1 goed heet water gebruiken, 2 even doorroeren, 3 afdekken! (anders verdwijnt alle warmte en kost het inderdaad dik 6 uur om alles zacht te krijgen).
Ik voer het al een tijd aan pony die aan moet komen.

Ik hoop alleen dat je het nu kan krijgen, want vorige week nog was het uitverkocht, er schijnt een ingrediënt niet verkrijgbaar te zijn. Gaat 2 weken duren.