Waar zijn de nuchtere sloeberruiters gebleven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 13:14

Amanda schreef:
Bedankt Malyma!

Een fanfarekorps moet ik echt niet tegen komen met mijn haflinger :=
Hij is op zich heel braaf, maar dat soort dingen zijn toch echt een reden om zo snel mogelijk om te draaien en naar huis te rennen.

Idem hier.

Groot verkeer Is dan weer geen probleem. De grootste tractoren met rammelende aanhangers, maar een grasspriet die scheef staat! Dan vergaat de wereld.

Zat er als veulen af aan al in trouwens. Het Is wel iets beter geworden, maar helemaal normaal zal hij nooit worden ben ik bang :P

Apwi, hier ook hoor.

Mijn vriend komt uit de bouwwereld. Veel warme, veel te grote kleren die o zo heerlink zitten. Al zit de kit op zo'n trui, dat kan me echt niks schelen :P

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 13:15

ikke schreef:
Ik vind dat arrogante gedoe wel wat hebben, eigenlijk, want diezelfde types hebben de grootste problemen op het moment dat er, pak weg, een fanfarekorps over het terrein loopt, waar mijn paard dan alleen staat te kijken: goh, wat is DAT?!?
_/-\o_

SergeantRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 13:15

Ik meld mij ook als sloeberruiter. Zie er niet uit als ik naar mn verzorgpaard ga, maar dat boeit me niet. Op buitenritten let ik er ook niet op hoe ze er bij loopt, zolang de zadelplek schoon is is t goed. Als ze maar stapt en niet stil staat ben ik tevreden. Wil later best wat meer met wedstrijden ed gaan doen, maar nu met school en andere drukte geniet ik volop van de nuchtere buitenritten.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 13:16

Groot verkeer gaat goed, zolang we de tijd hebben om even in een inham te gaan staan en de boel te bekijken. Het nuchtere buitenrijpaard wat ik eigenlijk wilde kopen is niet helemaal gelukt :+
Aan de andere kant, we gaan regelmatig alleen de polder in, ongeacht het weer en wat we tegen komen. Heerlijk!

Herenkleding is wel prettig inderdaad. Nou lijkt daarin alleen een tientonner te paard, dus ik heb liever iets getailleerd. Toch weer te ijdel wat dat betreft :')
Overigens heb ik wel vaak een reflectiehesje aan. Dan maakt het weer niet uit wat er onder zit.
Handschoenen heb ik trouwens van de Zeeman. Kunstleer met fleece gevoerd. Een stuk warmer dan de gemiddelde (dure!) paardrijhandschoenen :))

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 13:17

ikke schreef:
Muppett schreef:
Ik ben ook geen ruiter die houdt van matchende setjes en lakhoofdstelletjes en bla bla. Paardlief ziet er ook niet bepaald strak uit, ik scheer haar niet omdat ze 's winters prima haar warmte kwijt kan en erg voorwaarts is. Ze heeft ook wel echt een wintervacht, ze lijkt meer op een shetlander dan een KWPN'er.
Starten? Nooit van mijn leven. Veel te duur en die competitieve arrogante sfeer is niks voor mij.

Ik vind dat arrogante gedoe wel wat hebben, eigenlijk, want diezelfde types hebben de grootste problemen op het moment dat er, pak weg, een fanfarekorps over het terrein loopt, waar mijn paard dan alleen staat te kijken: goh, wat is DAT?!?

Setjes en lakhoofdstellen heeft niks met arrogant te maken imo (Ik vind het zelf gewoon leuk, maar zie mezelf niet als arrogant :+) en fanfare korpsen... tja hangt van het paard af. Heb hier eentje die gigantisch zou ontploffen als zo'n korps nog 10km verderop staat, de ander zou het spannend vinden maar wel blijven luisteren en de jongste zou er het liefst midden in gaan staan van OH LEUK *\o/* AANDACHT???! :+

Wbt arrogantie op dressuurwedstrijden, is er inderdaad, maar niet iedereen is zo.
Voor de afwisseling ben ik ook endurance wedstrijden gaan rijden, die sfeer is inderdaad heel anders en eigenlijk altijd prettig.
Maar ik blijf het ook leuk vinden om zo nu en dan dressuurwedstrijden te rijden en mijn paard naar een hoger niveau te tillen. En het blijft een leuke uitdaging om met een pony tussen de paarden te starten. :j
Goed trainen kan overigens ook prima buiten hoor, doe maar eens een uurtje duinen stappen, daarbij wel lettend op de houding en lichaamsgebruik paard :P Daar kan een uurtje baktraining nooit tegenop. :D
Kilometers strand om je paard in galop recht te richten, ook wel eens lekker als je daar onbeperkt ruimte voor hebt. :D

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 13:27

Hier ook een sloeberruiter hoor :D

Weliswaar zonder gaten in mijn kleren en sinds ik een jeans rijbroek heb ook wat meer in kleding combinatie, maar dat was meer praktisch.
Mijn paard is een geweldig sloeberruiterpaard. Het grappige is als ik kijk in bijv. gezocht advertenties dat er nooit naar zo'n paard gevraagd wordt. Ze moeten allemaal wat kunnen.

Laat mijn paard nou gewoon strak langs vrachtwagens, tractoren etc. gaan maar helaas niet in de perfecte krul door de bak. We hebben zelfs nog gedacht aan wedstrijdrijden, maar daar zijn we, ondanks het winnen van alle onderlinge wedstrijden, toch maar vanaf gestapt. Wij houden van lange teugelritjes, lachen om mijn paard, vloeken op al die moddervlekken... Ach... Ik vind het leuk :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 13:35

Ik niet persoonlijk, maar dat komt omdat ik er dan altijd op ga zitten tijdens lichtrijden en mijzelf zo ongeveer de moord doe stikken...

SeaSide

Re: Waar zijn de nuchtere sloeberruiters gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 13:42

Ik meldt mij ook als sloeberruiter :D!! Ik en mijn ponys zijn de nachtmerrie van elke setjes ruiter ;).

Equilibria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 13:43

Jolliegirl schreef:
Hou ervan om in het land door de stront te lopen en het weg te schoppen.

What the hell echt, haha.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 13:45

Lastige definitie, sloeberruiter, Ik zou mezelf er niet direct toe rekenen want de naam suggereert iets van onverschilligheid.
Qua rijden ben ik heel serieus. Ik rijd dressuur in de bak, heb dure lessen, omdat ik het belangrijk vind om mijn paard gezond en fit te houden. Maar ik rij geen wedstrijden. De mening van een jury interesseert me niet.

Ik rij zeker ook buiten, waarbij ik het wel leuk vind om een beetje van de geijkte paden af te wijken. En mijn paard vindt dingen soms behoorlijk spannend, maar gaat overal dapper langs. Een fanfare korps zou ze niet warm voor lopen. En ik wandel graag met haar en doe een beetje aan grondwerk.

Setjes vind ik niet belangrijk. Ik heb niet meer nodig dan een dekje en een zadel en hoofdstel. Moet goed passen allemaal. Ik hoef er zelf niet slonzig uit te zien, maar ga wel naar mijn paard, dus niet op hoge hakken. En ik ga ook rustig in mijn rijkleding boodschappen doen. Maar koop ik een nieuwe deken en hebben ze keus in dezelfde kwaliteit, dan kijk ik wel naar een leuk kleurtje.

Of ruiters arrogant of gezellig zijn heeft wat mij betreft niet te maken met welk onderdeel van paardensport ze beoefenen, recreatief of niet. Ik ken NH mensen die alles beter denken te weten en vinden dat de rest van de paardenwereld onderontwikkeld is, en ik ken dressuurruiters die met prachtige termen gooien maar nauwelijks weten dat een paard vier benen heeft.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 13:50

ApWi schreef:
Zijn hier dan ook dames die het liefst veel te grote herenvesten/jassen dragen? Ik vind ze warmer dan dames en ze zitten lekkerder doordat het zo wijd is, ziet er niet uit maar daarvoor ben ik een sloeberruiter :j

Steekt vinger op.

Ik heb sowieso al moeite om damesjassen te vinden waarvan de mouwen niet te kort zijn, maar mannenjassen zijn gewoon veel comfortabeler. Dat geldt overigens ook voor mannen polo's.

xxxmirjamxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 13:51

ja hoor, ik meld me ook! Voldoe ongeveer geheel aan de omschrijving:)
Wat ik persoonlijk het grootste verschil vind is dat ik probeer mijn paard paard te laten zijn
ipv een mens op vier benen.... aaaah, is het koud buiten... kom dan maar lekker binnen in je stal staan hoor..... en dat soort dingen :)
maar ja, iedereen zo zijn eigen dinge he :)

Beverburcht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 14:00

Wauw! Wat veel reacties. Sloeberruiter lijkt wel een nieuw begrip te zijn op bokt. Leuk om te lezen hoe iedereen tegen dingen als setjes, wedstrijden, lessen en kleding aankijkt!

Zelf ben ik met 12 jaar gestopt met lessen bij de manege en ben vanaf daar begonnen met pony´s verzorgen en gaan genieten van het buitenrijden. Ik leerde door te kijken naar anderen die verder waren dan ik. Mijn bijrijdpony loopt, wanneer zij enthousiast is, echt wel eens scheef en gespannen. Natuurlijk werk ik hier dan aan, maar wanneer ze prima loopt, focus ik mij puur op het plezier en natuurlijk het verkeer om me heen.
Mijn ideale paard is dan ook een stevige pony met lange tastharen en wollige oren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 14:09

Nikass heeft wat dat betreft wel een goed punt vind ik; Er heerst genoeg arrogantie bij en de NH'ers als dat er bij sommige wedstrijd en zelfs bij sommige huis tuin en keuken posh ruiters heersen kan.

Ik denk gewoon dat je naar het dier zelf moet kijken en er geen standaard stempel op kan plaatsen, want ik mag dan zelf wel een sloeber ruiter zijn , ik scheer rustig wanneer dit nodig is en paard en pony lief moeten wel goed passend materiaal hebben en ondanks dat ik geen bak tot mijn beschikking heb, probeer ik wel op alle mogelijke manieren beide dieren zo goed als mogelijk in conditie te houden (rekening houdend met hun beperkingen, lees ziektes).

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 14:14

Ik was vroeger zo'n sloeberruiter. Heb zes jaar recreatief gereden op een manège, en nooit van mijn leven zou ik wedstrijden doen, want in de wedstrijdwereld is er toch alleen maar arrogantie en jaloezie.

Een paar jaar geleden ben ik met mijn paard van de manège naar een privé-stalling verhuisd. Voor mijn paard was deze verandering echt nodig, want hij kwijnde door de beperkte weidegang op de manège volledig weg. Voor mij was deze verandering niet zo leuk, ik moest namelijk weg van mijn manègevriendinnen (ik was toen rond de 12-13 jaar dus op zo'n leeftijd denk ik dat je vrienden boven alles gaan :')). Op die privé-stalling was er buiten mij nog één andere huurder, dus er gebeurde nooit wat. Er was wel een klein bosje voor buitenritten, maar telkens dezelfde rit werd ook maar saai op den duur. Ik begon steeds minder en minder naar mijn paard om te kijken, het interesseerde me gewoon niet meer, het rijden was toch maar steeds hetzelfde, er werd nooit wat georganiseerd op stal dus ik had ook niets om naar uit te kijken samen met mijn paard.

Tot de staleigenaar me eens voorstelde om mee te doen aan een onofficiële wedstrijd. Aangezien ik sowieso al niets meer had om naar uit te kijken en ik eigenlijk op zoek was naar een nieuwe ervaring met mijn paard besloot ik om het maar te doen. Het was helemaal niet zo erg als ik me had voorgesteld, mensen waren vriendelijk en ik werd overstelpt met complimenten over mijn paard. Vanaf dat moment heb ik besloten om de wedstrijdwereld maar eens een kans te geven, en zo heb ik ook geleerd dat ik al die jaren eigenlijk compleet verkeerd aan het rijden was op mijn paard. Waar ik op de manège als een gevorderde ruiter werd aanzien, zagen ze mij op wedstrijd aan als een beginnende ruiter, mijn ogen waren geopend. Ik heb heel veel lessen genomen en heb nu zo'n ontzettend fijn paard om te rijden, en onze band is nu sterker dan ooit geworden! Ik heb weer plezier in het rijden en heb weer iets om in de toekomst naar uit te kijken en naartoe te werken. Ik zit nu ook wel in een hele leuke club om wedstrijden mee te doen, dat doet ook veel. Natuurlijk is er wel eens een discussie tussen clubleden of jaloezie tussen onderlinge clubs, maar dat heb je op een gewone manège ook wel, en arrogante manègeklanten of recreatieve ruiters zijn er ook ;)

Maar uiteraard vind ik ontspanning ook nog steeds belangrijk, dus als het mogelijk is ga ik elke week een buitenrit maken.

Mosquito1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 14:15

Sloeberruiter ?? leuke naam :D

Ik rij al lang niet meer (helaas) maar ik heb ook weleens gedacht dat iedereen tegenwoordig meerdere setjes heeft en het matched allemaal. *D
Als ik foto's zie van wedstrijden dan zie ik de mooiste trailers en veel mooie vrachtwagens.
Älle paarden en ponies (zelfs Shetlanders) zijn geschoren en hebben 1 of meerdere supermooie dekens... :j
Niets verkeerd mee natuurlijk, ik vraag me alleen af of dit het merendeel is?

Wij hadden een oude trailer die we ieder jaar opnieuw schilderden. Onze paarden werden niet geschoren en ik had 2 dekens, als het erg koud was dan deed ik daar een wollen deken van de leger dump onder als we gereden hadden.

Een tijdje geleden zag ik een topic van iemand met een "ouderwets" Engels hoofdstel en een "gewoon" zadel, de ruiter had een spijkerbroek aan en rubberen rijlaarzen 8-)
Een sloeberruiter dus... leuke naam {:)

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 14:17

Ik ben ook een ´sloeberruiter´ en het valt mij inderdaad ook op dat er zo veel tegen elkaar opgeboxt word.. De mooiste dekjes, dekens, de duurste zadels... En ik denk dan, waarom is dat nodig?

Voor mij geld ´lol met je knol´ nog altijd op de eerste plaats :D

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 14:19

Ik rijd dan wel wedstrijden maar verder ben ik een ruiter zoals je beschrijft. Ik rijd nog steeds met jasje waar ik op mijn 15e ook mee reed. En koop iets nieuws wanneer het echt niet te doen is.
Verder rijd ik ook gewoon lekker buiten
Hoe zie ik eruit..... gewoon kleding wat soms niet bij elkaar past. Vies soms ook. Scheuren dat nog net niet.

Van mij hoeft alles niet spik en span. Vind dat soms ook erg ver gaan. Gewoon lol met de knol en lekker rijden. EN hoe maakt het uit.

Jess_Ashlinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 14:20

Hier nog zo een :Y)

Ga altijd in dezelfde oude broek en jas naar de paarden... Ziet er niet uit, maar zo lekker warm <3
Moet wel zeggen dat ik voor paardjelief wel setjes etc heb.. Maar we rijden eigenlijk nog lekker voor de fun. Volgend jaar wat meer wedstrijdgericht

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 14:34

Hier ook een ultieme sloeberruiter. Met oude afgetrapte en smerige kleren (als ze dat niet al zijn, worden ze dat toch wel) op m'n trekpaard monster zien we er niet uit als een edel stel, maar dat hoeft ook helemaal niet van mij. Het "vreemd aangekeken" worden merk ik wel. Af en toe als het slecht weer is en ik niet in de buitenbak op stal kan rijden, ga ik naar de manege in de buurt. Ik les daar verder niet, kom alleen af en toe vrij rijden. Maar daar worden ik en mijn knol toch wel raar aangekeken. Maakt mij niet uit, ik vind het heerlijk zo.

kimbrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 14:39

Yeaah ik meld me :Y)

Ik heb wel onderlingen en clubwedstrijden gereden, maar alleen maar op manegepaarden. 13 jaar lang 1x in de week een les. Nu ik studeer ben ik een ´bel´lid bij de studentenpaardrijvereniging en kan ik door tijdgebrek soms maar 1x per maand rijden:( , maar elke keer als ik erop stap geniet ik intens <3

dimfieaqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 14:48

Ja, hier nog 1!
Nooit echt anders gedaan. Oude kleren aan, haren in een knot en gaan! :)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 14:55

Klopt dat heb ik ook steeds. Ondanks dat ik nog steeds een bijrijdpaardje zoek rij ik momenteel wel een paard af en toe. Toevallig vandaag door modder en regen, gewoon over de weg, akkers en de bossen. 9van de 10 x alleen en ik vind niks fijners.
Ik zit niet mn kleding te matchen als t maar lekker zit en in geval van vandaag droog en warm is

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 15:00

Mijn jongste dochter heeft een keer in haar pyama op het paard gereden.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 15:08

Ik ben een echte bakruiter. Buiten rijden is leuk, maar vind technisch rijden veel leuker. En toch ben ook ik een sloeberruiter.
Al mijn kleren die een scheur of gat hebben opgelopen, of onverwijderbare vlekken worden gebombardeerd tot paardenkleding.
Ja ik ben bezig met mijn paard, hoe haar het beste te laten bewegen, hoe haar het lijf het beste te gebruiken en naar wedstrijden toe rijden. Maar jawel, in mijn gatenkleding met baggerlaarzen en niet te vergeten, een charmante strontveeg over mijn gezicht omdat ik jeuk had en dr zat wat op mn mouw.

Ik hou dervan <<)